Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Seilars,

 

All ære til deg for å fortsette å oppdatere oss med dine erfaringer! Jeg må si jeg føler med deg, du har virkelig hatt din andel batteriproblemer.  Håper du kjører forhandleren hardt, for du har gått lenger enn man kan forvente i å følge produsentens anvisninger.  Dette bør forhandleren ta på sin kappe, syns jeg.

 

Jeg tror som deg (og flere) at høy floatspenning kan ha tatt knekken på batteriene dine.  Så håper jeg du nå finner "oppskriften" for et langt batteri-liv.

 

En ting jeg ville vurdert i din situasjon, var å skaffe meg en spenningslogger.  Spesielt med tanke på Mastervolt laderen din, som har vært med gjennom en del batteri-havarier nå.  En spenningslogger kan bekrefte at laderen ikke finner på noe "galskap" fra tid til annen.  En spenningslogg kan også komme til nytte som dokumentasjon ved en senere anledning.

Jeg bruker denne: https://www.aliexpress.com/item/BSIDE-BDV01-02-DC-Voltage-Data-Logger-with-USB-Interface/1646407600.html


Den logger inntil 32 tusen målinger, med intervaller fra 1 sek. til 12 timer.  F.eks. hvert sekund i 8 timer, eller hvert 3. minutt i 2 måneder, osv.

Link to post
Share on other sites

Det med spenningsovervåkning/logging var en veldig god ide StorStas. Jeg har hatt Ritar AGM batterier I både nåværende og GEL I forrige båt og de har fungert fint. Min oppfatning er som mange andres her at for høy float spenning tar knekken på batteriene, derfor har jeg justert ned bate float og utilization spenningne til 13,5 0g 14,4 Volt

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke reklamasjons saken avgjort ennå. Venter på svar fra produsenten sin reklamasjons avdeling på hva de mener er gjort galt. Jeg skal jo egentlig forholde meg til den plassen jeg kjøpte batteriene, så det er de som kommuniserer mot ritar nå. Men jeg har jo fra før en lang kommunikasjon mot ritar for å få eksakt måte å behandle batteriene på. Tror kanskje det er mulig at ritar har rett i at det ikke blir ideelt med så mange batteristrenger som 4, men det kommer ikke frem i brukermanualen. At det ikke er beste løsningen forklarer sannsynligvis ikke 9 måneders float havari. I såfall ville flere hatt problemer med parallell.  Batteritypen er ritar DC12-180.  Vi får se hva ritar sier til slutt, forsøket på å forklare med brukerfeil førte til at forhandleren spurte om de kunne spesifisere hva de mente var gjort feil. Først prøvde reklamasjons avdelingen seg på at jeg ikke hadde utført equalize hver tredje måned, men det hadde jeg jo definitivr gjort....De mente også at 4 i paralell var en brukerfeil, men det står ingenting om det i manualen, og de ble kjøpt sammen. Så vi får se om det kommer ett godt svar. Er litt nysgjerrig på hva svaret blir....Men senior ingeniøren til ritar likte dårlig 4 i parallell, så da ble det 2x2 istedenfor fremover, og thruster for seg selv.  

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 13 minutter siden:

Tror kanskje det er mulig at ritar har rett i at det ikke blir ideelt med så mange batteristrenger som 4, 

Hvorfor det? Nekter å tro at batteriene dør på under et år fordi fire står i parallell. Hva mener de at skjer med batteriene når de står i parallell?

Link to post
Share on other sites

La deg ikke fortelle så mye tull, Seilars.
Hva ville da f.eks. skje med mange flere telecom-batterier som så står i både parallell og seriekobling samtidig.
Disse står også kun i float, noen faktisk i flere år og tidligere var sycling ikke en gang tenkt.

Ellers det samme spørsmål som Komodo stiller, hva skal skje i det hele tatt.
Står batteriene parallell da er det noen ganger bare viktig at man kobler riktig.
Men det er neppe et problem med hele 4 stykke.

Hvis Ritar, eller importøren til Ritar, mener at batteriene ikke skal stå parallell

da kan batteriene dems dessuten kun brukes som enkeltstående startbatteri, men ikke på forbruksbank.
 

Men det er nok bare tull for å bli kvitt deg og reklamasjonen din.
Hvis de blir kvitt 1 av 10 reklamasjoner hver dag da blir det en god slump penger som de sparer hvert år.
Husk det.

 

:seeya:

Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med å parallellkoble mange batterier er at et batteri får kortslutning I en celle så ødelegges hele batteribanken om man er uheldig. Men for meg som har 2 thrusterdrifter og en vinsj som brukes sammtidig er jeg overbevist om at batteriene lever mye lengre om de får dele på belastningen. Ladningsmessig er det også en fordel at batteriene tappes like mye

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 7 minutter siden:

a) Det varierer vel litt med hvilket belegg produsenten har på blyplatene I batteriet.

b) Det som også er helt sikkert er at for lav spenning også kan skade.

a) Vi snakker om bly, og da er det helt uinteressant hvilken farge blyplatene har.

b) Ja. Men da må man nok la batteriene stå helt uten sycling (som fører til sulfatering, stratifikasjon og ubalanse i selve batteriet).
Et batteri som står i  en båt, tilkoblet en lader som pøser på en gang i alle på uker, er normalt ikke utsatt for dette problemet.

 

Argumentene som Seilars både fikk og beskriver her bremser meg ikke særlig for at jeg ville peke klar i retning reklamasjon.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter 4 stk. Sønnak Dual (115 A SR550)-batterier -  koblet i serie, og  leverer atså til både Start, Baug/Hekk-trustere, Baug/Hekk-ankervinsjer og til øvrig forbruk  ......
Så langt har batteribanken fungert slik den skal.

I reklamen står det følgende om dette batteriet:
"
DUAL-batterier er utviklet for bruk i båter med felles batteri for hele båtens strømforsyning, men batteriene kan også brukes til å drive elektriske sidepropeller, vinsjer og ankerspill eller annet utstyr. Disse typene installasjoner innebærer at batteriene blir delvis utladede under bruk og har derfor forsterkede batteriplater. DUAL-sortimentet har løsningen for å dekke energibehovet for de aller fleste små og middels store båter.


Om disse er av typen AMG eller ikke, har jeg ikke tenkt på?
Ser det står "ER550" på bildet..  Hva som er forskjellen på mitt "SR550" og dette "ER550" er det kansje noen som vet bedre enn meg? Så det er fint om noen (med lengre erfaring enn det jeg har med disse  batteriene) har opplysninger/kunnskaper å dele.

http://sonnak.com/produktsortiment/batbatteri/

er550.png

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går ut fra at det var skrivefeil når du sier " koblet i serie ". Du har vel ikke 48volt opplegg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er  et åpent bly syre batteri.  Min 340 var nok levert med samme batteri I 2007. Jeg overtok båten I 2011. Da var disse ødelagt. Forrige eier hadde byttet battgeriene I 2009 også. Så de som hevder at åpne bly syre batterier er det eneste som virker tar nok feil. Byttet ihvertfall deren da jeg anså det som sannsynlig at feilen lå på denne, da dette normalt er svært gode batterier.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 19 minutter siden:

Dette er  et åpent bly syre batteri.  Min 340 var nok levert med samme batteri I 2007. Jeg overtok båten I 2011. Da var disse ødelagt. Forrige eier hadde byttet battgeriene I 2009 også. Så de som hevder at åpne bly syre batterier er det eneste som virker tar nok feil. Byttet ihvertfall deren da jeg anså det som sannsynlig at feilen lå på denne, da dette normalt er svært gode batterier.

Hei, JRK
Mener du å si at det sannsynlig var feil med laderen i din båt - og ikke feil med batteriene?

Link to post
Share on other sites

 

 

Joerg Becker skrev 1 time siden:

a) Vi snakker om bly, og da er det helt uinteressant hvilken farge blyplatene har.

b) Ja. Men da må man nok la batteriene stå helt uten sycling (som fører til sulfatering, stratifikasjon og ubalanse i selve batteriet).
Et batteri som står i  en båt, tilkoblet en lader som pøser på en gang i alle på uker, er normalt ikke utsatt for dette problemet.

 

Argumentene som Seilars både fikk og beskriver her bremser meg ikke særlig for at jeg ville peke klar i retning reklamasjon.
 

:seeya:
Jørg

a) 

Vi snakker ikke om farge. Det er vanlig at blyplatene er belagt med sølv, kalsium og sikkert mange andre matrialer for å oppnå forskjellige egenskaper. Disse har også sin elektromotoriske spenning som igjen medfører forskjellig ladespenning avhengig av matrialet som er pådampet blyplatene

b)

Helt enig

 

Er også helt enig I at dette er en reklamsjonsssak.

 

Ellers så er det ganske vanlig att batterier kan bli stående uten vedlikeholdslading før de blir solgt og derfor er sulfatert allerede før kunden kjøper de.

 

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 1 time siden:


Om disse er av typen AMG eller ikke, har jeg ikke tenkt på?
Ser det står "ER550" på bildet..  Hva som er forskjellen på mitt "SR550" og dette "ER550" er det kansje noen som vet bedre enn meg? Så det er fint om noen (med lengre erfaring enn det jeg har med disse  batteriene) har opplysninger/kunnskaper å dele.

http://sonnak.com/produktsortiment/batbatteri/

 

 

Jeg har tittet litt på brosjyren du linker til. Jeg har ikke selv erfaring med Sønnak.

 

Men tallene, eks. 550, beskriver kapasitet uttrykt i Wh. De to bokstavene beskriver batteritype.

ER er det vanlige, lukkede bly/syre-batteriet (som du har). Det går ikke direkte frem av forklaringen at dette er et 'vanlig' bly/syre, men indirekte angir maks hellingsvinkel på 45 grader at det er så.

 

 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 56 minutter siden:

 

 

a) 

Vi snakker ikke om farge. Det er vanlig at blyplatene er belagt med sølv, kalsium og sikkert mange andre matrialer for å oppnå forskjellige egenskaper. Disse har også sin elektromotoriske spenning som igjen medfører forskjellig ladespenning avhengig av matrialet som er pådampet blyplatene

 

Beklager, prøvde igjen å være litt morsomt. :rolleyes:
 

Selvfølgelig er det ikke noe "Farge" på platene, nei, blir jo ikke lakkert. :smiley:

 

Men det er nok ikke slik at batteriene -trenger- å få mer spenning,

men bare at grunnleggende egenskaper av blyplater blir "forbedret" med tilsetningene.
Høyere ladespenninger er så altså mulig, men ikke nødvendigvis nødvendig.

Et eksempel er Kalsium:
Kan tåle delvis opp til 16V, men bra er det ikke siden da systemet ellers begynner å slite mektig.

...og, bare min ringe mening, alle batterier som blir forklart fra produsentene at de trenger økt spenning
er med det heller ikke til å anbefales i vanlige systemer i kjøretøy som er beregnet for maks 14,2V.
Det er ikke batteriene som sliter, men også forbrukere som f.eks. lyspærer mm.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå noe annet at med så tett dialog med leverandør så har du et legitimt reklamasjonskrav på feks kostnaden av nye batterier korrigert for den levetida du faktisk fikk og den levetida produsenten forespeilet forutsatt at du fulgte deres anbefalinger, noe du har gjort, og dokumentert.

 

Bortforklaringer i etterkant som paralellkopling osv hadde de jo alle sjanser for å informere deg om i forkant og underveis. Er batteriene påstemplet ‘må ikke paralellkoples’?..

 

Eller?

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 5 timer siden:

Jeg benytter 4 stk. Sønnak Dual (115 A SR550)-batterier -  koblet i serie, og  leverer atså til både Start, Baug/Hekk-trustere, Baug/Hekk-ankervinsjer og til øvrig forbruk  ......
Så langt har batteribanken fungert slik den skal.

Om disse er av typen AMG eller ikke, har jeg ikke tenkt på?
Ser det står "ER550" på bildet..  Hva som er forskjellen på mitt "SR550" og dette "ER550" er det kansje noen som vet bedre enn meg? Så det er fint om noen (med lengre erfaring enn det jeg har med disse  batteriene) har opplysninger/kunnskaper å dele.

http://sonnak.com/produktsortiment/batbatteri/

 

"SR550" og  "ER550"  er  døn like Sønak og Exide er åpene syrebatterier bare etiketten er forskjell.

 

http://exide.dk/batteri/er550-exide-dual/

http://sonnak.com/batteri/sr550-sonnak-dual/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 10 timer siden:

Seilars,

 

Jeg tror som deg (og flere) at høy floatspenning kan ha tatt knekken på batteriene dine.  Så håper jeg du nå finner "oppskriften" for et langt batteri-liv.

 

En ting jeg ville vurdert i din situasjon, var å skaffe meg en spenningslogger.  Spesielt med tanke på Mastervolt laderen din, som har vært med gjennom en del batteri-havarier nå.  

 

Batteriene ble montert i fjor høst, forbruksbanken hadde vært tilkoblet mastervolt laderen hele tiden med frakoblet forbruk. Unntaket var ett ensifret antall helgeturer frem til juni da feil ble oppdaget ved utladetest. Forbruksbanken er som sagt frakoblet forbruket ved landstrøm, og motoren i båten havarerte og ble byttet i fellesferien 2016, så dynamoen er også ny.

 

Det var derfor naturlig å tenke at det som kom ut av laderen var årsak til alle mine batteri havarier.  Sendte derfor min mastervolt chargemaster 12/70-3 inn for sjekk med oscilloscope for å se om det den leverer ut er ihht. hva som er forventet. Skal ikke si noe mer om den saken, men ba raskt om å få igjen laderen, og kjøpte alt nytt fra victron istedenfor.  Laderen ble imidlertid likevel sjekket med oscilloscope, og levert tilbake til meg uten at noen feil var funnet. Om de kjørte den varm, belastet den, eller kun hadde den tilkoblet på float vet jeg ingenting om.  Nok om den saken....

 

Så med Ritar som mente at jeg burde hatt 2 v celler,  laderen som var friskmeldt av verksted, ny victron, og havarerte batterier tenkte jeg at nå fikk det bli virkelige endringer.  Dermed ble thruster fjernet fra forbruksbank, og forbruksbank splittet i to. Fordelen nå er at kun en bank vil havarere av gangen da de har forskjellig liv og forskjellig lader. Jeg har nemlig opplevd endel batteri havarier, og det skal nå ikke lenger føre til at alt ombord mister spenningen unntatt startbatteriet.  

 

Den spennings loggeren var imidlertid genial. En slik skal skaffes.  Enig i at noe som kommer ut av den mastervolt laderen er sannsynlig årsak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har for ordens skyld en god dialog med den norske batteri leverandøren. Det er imidlertid uansett interessant å få høre hva  ritar som produsent mener er gjort feil dersom reklamasjons avdelingen fortsetter å mene at bruker feil er årsaken. Reklamasjons avdelingen er forøvrig andre folk enn jeg tidligere har vært i dialog med hos ritar. 

 

Det neste jeg lurer på er naturligvis hvordan to nye banker bør lades. Det eneste jeg vet er at float skal i kjelleren. Victron laderen tenker jeg at klarer seg utmerket uten endringer med sin storage 13,2V funksjon. Jeg har også lyst til å beholde mastervoltens fabrikk innstilling uten å trykke inn AGM dip switchen.  Da bulk lader den med 14,4V, Absorpsjons lader med 14,25V, og float lader med 13,25V.  Det bør imidlertid sjekkes at dette er tilstrekkelig i praksis slik at banken ikke blir 98% ladet hver gang. 

 

Jeg har ca.  18,5% av C20 i lader kapasitet på hver av de to 380Ah (c20) bankene. Så veien opp til 80% bør gå fort, og med 14,25V absorpsjon ser jeg for meg at total ladetid likevel blir akseptabel.  Hvis banken ikke er full nok, kan strømmen hvor laderen går fra abs. til float senkes fra 4.2A som er standard, og til feks. 2,1A/14,25V.   Greia er at banken bør være 100% full før 13,25V float.  Laderen gir imidlertid automatisk bulk spenning i 85 minutter hver 12. dag, så det vil muligens også hjelpe om det mangler litt lading. 

 

Det er litt å tenke på når man kun har 3 trinn og ønsker å senke float slik jeg ser det. Man bør fylle 100%, og ikke 98%. Det å stå på 13,25V float er nok best etter "victron metoden" hvor man gjør det etter ett døgn med 13,8V float.  Da vet man at det er 100% fullt, og  en spenning lavere enn selvutladingen kan brukes om man en gang i uken gir en time med 14,4V lading. Uansett skal ca. 107-110% av de Ah man har tatt ut leveres tilbake om man skal kalle batteriet 100% oppladet. Her er mye å sjekke ut i praksis, og da sier svaret seg gjerne  selv.  Målet er 100% oppladet, ikke mer, og 13,25V float. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Min Victron er programmert til å øke fra float 13,2 til 13,8 hver 4. dag i noen timer for å sikre at batteriene ikke synker under 100% fulladet mellom helgene båten brukes. 

 

Seilbåt dette her. Vi bruker jo ideelt sett ikke motoren så mye. 

 

Ellers enig om float på Mastervolt. Jeg gjorde akkurat dette på NordWesten for at batteriene ikke skulle tørke ut. Men her kuttet jeg også ut å lade konstant. Ladet ca ett døgn per uke i stedet. Forbruket ombord med alarm og inverter på var ca 1ah. Da falt batteriene ned til ca 90% mellom hver lading.  Siste batteriebanken var i svært god forfatning da jeg solgte den. Da var batteriene 3 år gamle. (Cca ble målt på samtlige batterier) 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut at disse batteriene er av typen  SR550 og ER550 er samme batteri.

«S» står for Sønnak, MEN i resten av Norden heter de som regel ER550 der «E» står for Exide.
Det er kun varenummerne som er forskjellige.
 
Disse batteriene er av typen "Fritt ventilert batteri" (tradisjonelt batteri med flytende syre).
Mens  AGM står for "Absorbent Glass Mat", som er et ikke-åpningsbart batteri der gassen gjenvinnes gjennom en spesiell prossess inne i batteriet.

er550.png
 
Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvorfor det? Nekter å tro at batteriene dør på under et år fordi fire står i parallell. Hva mener de at skjer med batteriene når de står i parallell?

 

Fra tidligere dialog med ingeniøren til ritar ble følgende sagt:

 

Our engineer's suggestion:

We hope you can use 2V 800Ah 6 pcs in series connection to replace 12V 180Ah in parallel in the future. The charge current in each string is not equal due to different resistance(connector and battery resistance). So if one of these batteries is not fully charged, the charger will keep charging these four batteries and make other batteries over-charged.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...