Komodo Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Aq 28, du er jo virkelig en ressurs på dette feltet Det kan stemme at det størrelse 13, jeg målte nemlig utenpå kapslingen, ikke der ØA er målsatt på tegningen! Har du noen tips på hvor jeg får deler til dette på rimeligste vis? Men en annen ting, har du noen kommentar til hvorfor 113 leddet er oppført til å tåle 5750N i aksialkraft, mens lageret etter din eminente utregning skal tåle 14700N Ellers så må man jo bare berømme informasjonen fra Aq 28 Ht. Ellers så må man jo bare berømme informasjonen fra Aq 28 Ht. 2 motorer = dobbelt så mange problemer :-) Jeg tenkte det samme Men hvis jeg blir tilbudt en P40 til en skremmende lav sum er det ikke umulig at 10-fot syken hadde slått til Apropos`, denne har vært oppe et par ganger før, men jeg syns bare den er helt uslåelig http://www.youtube.com/watch?v=cV1vf3w92XM Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Banarne Svart 2.Desember.2013 Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Gratulerer med giftermålet :-) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Komodo Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Takk takk, veldig hyggelig med litt oppmerksomhet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Men en annen ting, har du noen kommentar til hvorfor 113 leddet er oppført til å tåle 5750N i aksialkraft, mens lageret etter din eminente utregning skal tåle 14700N Cv-ledd skal tåle vridning/rotasjon , kva navn den kraften har kjenner eg ikkje. Det finnes noen cv ledd for feks båt som er beregnet for feks max 2 grader og max 120hk. Men normalt så tar aldri cv ledd opp krefter aksialt, så det er heilt urelevante tall i denne sammenhengen. Lageret skal thruste/ta opp skyvekreftene, og må tåle aksial kraft, altså i lengderetning med akslingen. Så spiller det liten rolle hvilken kraft lageret tåler radialt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Gratulerer Kommodo. Her er noe som kan være av interesse: http://www.pbase.com/mainecruising/fitting_a_propFra denne: https://baatplassen.no/i/topic/81809-div-tekn-loesninger-how-to-do-it-yourself-diy/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Cv-ledd skal tåle vridning/rotasjon , kva navn den kraften har kjenner eg ikkje. Vrikraft = torsjonskraft Det finnes noen cv ledd for feks båt som er beregnet for feks max 2 grader og max 120hk. Men normalt så tar aldri cv ledd opp krefter aksialt, så det er heilt urelevante tall i denne sammenhengen. Det jeg har lært meg i løp av denne tråden er at CV-leddet tar opp vinkelavvik og overfører torsjonskrefter, altså som drivakselen på en framhjulsdreven bil, mens et CVA-ledd også tar opp aksialkrefter, derav Aèn Lageret skal thruste/ta opp skyvekreftene, og må tåle aksial kraft, altså i lengderetning med akslingen. Så spiller det liten rolle hvilken kraft lageret tåler radialt. Ja, men i en CVA-kobling inngår dette aksiallageret. Radialkrefter har det vel ikke vært snakk om her? Gratulerer Kommodo. Mange takk for det! En stor ære med en slik hilsen fra selveste gründeren av forumet Linkene skal leses med lupe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Godt illusterte de forklaringene der! Et par av dem hadde jeg sett før. I denne viser han hvordan man spenner klemflensen på dor for å plandreie flensen akkurat slik jeg har tenkt å gjøre: http://www.pbase.com/mainecruising/new_shaft&page=1 Men han slipper litt billigere unna med den vesle klemflensen sin. Jeg må bruke en vesentlig lengre aksel som dor, og da blir det straks mer kritisk at doren ikke kaster i chucken før jeg setter på flensen. Jeg gjorde et lite forsøk, men bakkene var så slitte/sprengte at det var 0,2mm kast rett ved bakkene, og 1/2mm 40 cm lenger ut. Jeg laget meg derfor et verktøy for å sette opp rettsliper i stålholderen og slipe bakkene innvendig. Etter det var kastet under en hundredel, så nå kan jeg ta neste skritt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Aq 28 Ht Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Det kan stemme at det størrelse 13, jeg målte nemlig utenpå kapslingen, ikke der ØA er målsatt på tegningen! Har du noen tips på hvor jeg får deler til dette på rimeligste vis? Men en annen ting, har du noen kommentar til hvorfor 113 leddet er oppført til å tåle 5750N i aksialkraft, mens lageret etter din eminente utregning skal tåle 14700N --------------------------------------------------------------------------------- Ja du,.. Jeg er litt svar skyldig her. Den regelen jeg refererte til er en generell regel for vanlig sporkulelager, og var for å understreke at et vanlig sporkulelage er også et godt thrustlager.. Når det gjelder Y-lager som de kalles, de som har sfærisk ytterbane i mot et hus av noe slag, så er det muligens andre ting som spiller inn, og mulig det er selve huset eller gummifestene som ikke tåler kraften,. Kan også være at lagret blir trykket sammen av aksielle krefter, fordi at ytterringen har en form som en kule, en vil da få mindre klaringer internt i lageret som resulterer i varmegang osv. Fant dette om emnet, (tekst under) Men den refererer mest til hvordan akselen er festet, noe som ikke gjelder din konstruksjon da klem bosset du skal bruke holder mer en nok. Det det refereres til her er låsing med settskrue mot aksel, eller en konisk lås av en enklere type med en mutter Og det står at en generell regel på disse lagrene er at de bar får belastes med 0,25 x C0, og de er jo vesentlig mindre en hva som er tilfelle med et vanlig sporkulelager. Jeg tolker det som står i teksten, at i denne beskjedene 0,25 xC0 er det er tatt høyde for at akselen ikke skal skli, og det da er dette som begrensningen, og ikke lagret eller huset i seg selv som ikke tåler mere aksiell kraft. Dette må bare sees på som tolkninger fra min side, jeg har ingen hjemmel eller intensjon om å si at det som står i dimensjosns tabellene til leverandørene av slike akselkoblinger er feil, da det kan være ting jeg ikke ser som er dimmensjonerende. Segeer låseringen på senterbosset må jo ta opp hele aksial kraften, den går det jo an å regne litt på, kansje den er dimmensjonerende? . Fant også denne, men har en følelse av at dette er et kraftigere lager en ditt, men samme aksel. Har handlet drivaksler her, de hadde meget hyggelige priser på nettopp 113 kvalitets båt aksel, den var 155 mm lang fra knute ende til knute ende, mener vi fikk de for rundt 1700,- De selger jo Hydradrive sett også, så du kan jo sjekke pris på kompett sett også http://powertrain.no/index.php/no/hydradrive Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Morsomt at du engasjerer deg i dette Aq moro når det er noen som har noe å komme med Bare ikke bli skuffet om dette ikke blir brukt i det hele tatt Sannsynligvis kommer jeg til å prioritere å bygge om braketten til cutlesslageret og rette den i forhold til hylsa i første omgang. Deretter retting av motor. Nå skal vi reise bort i to uker, og når vi kommer hjem er det midt i julestria Så det blir nok ikke gjort noe med dette før i romjula eller på nyåret. Det er mulig at dette eventuelt blir et prosjekt til neste år... Men uansett synes jeg det er moro å sette seg skikkelig inn i hvordan det bør være da Jeg tolker det som står i teksten, at i denne beskjedene 0,25 xC0 er det er tatt høyde for at akselen ikke skal skli, og det da er dette som begrensningen, og ikke lagret eller huset i seg selv som ikke tåler mere aksiell kraft. Segeer låseringen på senterbosset må jo ta opp hele aksial kraften, den går det jo an å regne litt på, kansje den er dimmensjonerende? Ja, har tenkt litt på det jeg også, men så tilkommer jo friksjonskraften fra presspasningen mellom lager og bosset som klemringen er montert i. Dersom dette hadde vært begrensningen hadde det jo vært lett å lage en mer solid innfestning, f.eks. ved å gjenge opp partiet som stikker gjennom lageret og sette på en skive og mutter istedenfor låsering. . Fant også denne, men har en følelse av at dette er et kraftigere lager en ditt, men samme aksel. Hvorfor tror du det lageret er kraftigere? Jeg tror det er likt. Har handlet drivaksler her, de hadde meget hyggelige priser på nettopp 113 kvalitets båt aksel, den var 155 mm lang fra knute ende til knute ende, mener vi fikk de for rundt 1700,- De selger jo Hydradrive sett også, så du kan jo sjekke pris på kompett sett også Det var jo en veldig snill pris da! Spørs om det lønner seg å bytte deler på den jeg har da. Men jeg ser vel for meg at det blir litt mer til slutt med dårligere rabatt, moms osv. Og så er det jo noe med det som står i brosjyren deres om at 113 leddet anbefales for intill 80hk. Og hvor kommer egentlig 10,5kN inn i bildet som de oppgir som maks i tabellen du viser? Det passer jo hverken med det ene eller det andre I tillegg er det avvikende verdier både for skyvekraft og moment i forhold til tabellen jeg har limt inn i innlegg nr. 63, som er sakset fra pdf brosjyra til Hydradrive Noe sier meg at de oppgir disse verdiene bare for å få et spekter av CVA-ledd som skal dekke fra små til store motorer, mens hvert ledd i virkeligheten dekker et større område enn de oppgir?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Gratulerer Komodo og god tur. Hva Aq skriver ovenfor er det samme som jeg tenker når det omsider gikk opp for meg at det er et Y-lager du har. Legger du inn noen verdier i SKF kalkulatoren for YET-211 kan du få dette resultatet http://webtools3.skf.com/BearingCalc/submitCalculation.action?null&Fr=0,1&Fa=14∋=1500&temp=60&grease=11 Hvor kritisk mininum radiell last er og hvor stor denne vil bli får andre si noe om. Hva angår timene L10mh og L10h får du evt lese deg opp på selv. Jeg har glemt det. Låseringen/passningen tar vel opp akterovertrusten. Ser ikke for meg hvordan bosset på akselen kan overføre krefter til lagerhuset uten at innerringen i lageret blir utvidet. Og litt glapp skal det vel være. Men for alt jeg vet så kan det være hard passning mellom ytterring i lageret og huset og at det er kun denne som tar opp aksialkraft akterover. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Gratulerer!!!! Komodo Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Det har vært lite tid til båtgreier i det siste, men i dag fikk jeg ihvertfall endelig kontrollert klemflensen for kast. Som tidligere nevnt ville jeg spenne den på en dor for å sjekke rettheten. Et problem er at chuchen i dreiebenken min sitter så hardt at jeg ikke har fått byttet til bakkskive, som hadde vært å foretrekke til slike jobber. Jeg startet derfor med å slipe bakkene slik at det ble minimalt med kast. Til det laget jeg meg et verktøy for å spenne rettsliperen i verktøyholderen. Etter noen runder med denne fikk jeg minimert kastet i bakkene til en hundredel eller to, noe jeg kan leve med Deretter spente jeg opp klemflensen på en 40mm aksel Så sjekket jeg at akselen "løp" både foran og bak flensen. Mellom chucken og flensen var kastet ca 0,5 hundredeler. Utenfor flensen var det litt dårligere, her var det 2-3 hundredeler. Prøvde å jukse inn litt, men slo meg til ro med at det var nøye nok Så var det endelig klart for å måle flensen Her var kaset ca 1/10. Valgte derfor å ta et renkutt for å få den plan. Utvendig på flensen og styrekanten var det ikke målbart kast, så det fikk være. Og der var den klar for montering. Men etter å ha lest REM sin tråd om bytting av pakkboks spørs det vel om den ikke skal få et par støk med maling først Neste skritt blir å få rettet akselen, men det kommer jeg nok til å overlate til spesialistene på Sleipner, der har de spesialutstyr for slikt. I mellomtiden kommer jeg til å dreie meg to plasthylser for å sentrere akselen i hylserøret. Det kommer også til å bli en jobb på å kappe opp og rette opp braketten til cutlesslageret, men det blir nok ikke før jeg har fått rettet akselen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Trevligt att se att det finns någon som har förstånd att hantera en supportsvarv nuförtiden... Gott nytt år Komodo! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Takk i lige så ebonita Jobbet litt med slike ting før, men nå er det bare en hobby. Synes det er litt moro å holde kunnskapen vedlike Litt av hensikten med det siste innlegget er jo også å vise at det kan være lurt å sjekke alle delene i akselsystemet for kast når det først er demontert Liten vits i å oppgradere og reparere hvis man setter sammen deler som er så skjeve som denne! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Interessant å lese dette, eg har samme problem ang vibrasjoner, og har sett på akselen og hylser og de så noe lune bra, men det er vinkeljern som er skrudd på side til fundament som er støpt hos verftet. og det er det eg ikke likte og vil ta denne prosjektet no i vinteren. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Dette bilde ble tatt da motoren satt inn etter overhaling , men håper du kan se en den av vinkelen som eg snakket om, den er skrudd mot fundament på side og vinkelen er bare 10 mm tykk og uten avstivning på begge enden, flere nevnte også motorlabber ser liten ut i forhold til den motoren på 660 kg, så det eg har tenkt på er å løfte den litt opp og bytte til nye vinkel på 12-14 mm tykk og 2 avstivning på begge enden. da burde det blir bedre enn dette. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 (redigert) En bilde til, slik ser de ut, litt for svak/spinkel vinkelen er også motorlabber, synes eg. Eg vet ikke hvilken mykhet labber er. Redigert 7.Januar.2014 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Ser ut til at du har omtrent like braketter for motorlabber som jeg har, men på mine er det sveiset inn to kneplater på hver vinkel. Stiver du av på denne måten blir det dødt nok tror jeg. Jeg hadde ikke brydd meg om å gå opp på dimensjonen på vinklene hvis jeg var deg, de kneplatene har alt å si Jeg hadde tilfeldigvis to bilder som viser hvordan mine fester ser ut. Om de er orginale eller om de ble byttet når Yanmarmotoren ble installert i 2004 vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Det ble forresten strøkent i motorrommet ditt med nymalt skrog og femdråpede alu dørkeplater Fikk lyst til å lage meg slike dørkeplater jeg også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 Uansett så er din vinkel bedre enn det eg har no, så eg vil satse å få 12 mm tykk og ha avstivning plate (trekant) på begge enden av vinkelen, Og iflg tidligere eier har det vært byttet motoren fra 150 hk til 217 hk også den siste motoren har flyttet ca 10 cm forover pga har byttet girkasse etter havari, så tenkte eg labberen kan også være gammel og sliten.? Denne dørkplaten har eg funnet på jobben som er tilovers etter en prosjekt som var ferdig og sendt ut, :-) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Nemo Svart 7.Januar.2014 Del på Facebook Svart 7.Januar.2014 torbi De ser noe slitt ut de fleksible motorlabbene du har. Er enig med at de bør skiftes. Kan anbefale deg å ta kontakt med http://bjt.no/ Bjarne Johnsen Teknisk. Der får du veiledning til å velge riktige motorlabber. Prisen er noe lavere enn i båtbutikk. Du må oppgi motorens vekt på bakre og fremre motorlabber. Resten av dataene du må oppgi kjenner du fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 8.Januar.2014 Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Nemo: Takker for tips ang motorlabber, eg skal ta kontakt med han snart. Fikk pris kr 545 pr labb hos Perkins forhandler v/ gamle HDS kaien. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 torbi: Jeg kjøpte mine i 2010 og de kostet kr 1350 for fire med MVA. Det var med bolter, skiver og muttrer. På min 180hk SabbFord måtte den ha hardere labber bak på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Da har jeg fått tilbake akselen fra retting, nå skal den være innenfor 3/100. For å sentrere akselen i hylserøret dreiet jeg meg to foringer av teflon En inni båten Og en bak Når akselen ble sentrert var det greit å se hvor lavt motoren egentlig stod. Det blir nok å lage til noen klosser og sette under motorlabbene. Braketten til cutlesslageret pusset jeg ren for bunnstoff og grunning og kappet i tre deler. De to øverste platebitene ble skrudd i sine fester i kjølen, og lageret tredd inn på akselen. Avstanden mellom delene ble ikke større enn at jeg kan fuge delene og sveise dem sammen uten å felle inn noe materiale, så der slapp jeg billig unna Men den ene plata var litt vridd, så den må jeg rette litt først Da er det bare resten igjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Passe så det ikkje vrir seg for mye ved sveising, ellers har du kontroll nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.