Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

bilde

 

Her er bilder av skroget og propell.

 

bilde

 

Ett til.

 

Ser det er bra klaring mellom propell og bunn skrog?, ser dere bue bunn overfor propell.

 

Hvor mye skal det være minimum klaring.? Eg har ikke målt.

 

 

 

Motoren skal ha maks 2600 omdr i flg boka, men eg får ca 2500 omdr, og girutveksling er 2 ifølge skiltet på girkassa.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut for at du har god klaring mellom propell og bunn, men det hadde jo vert bra om klaringen var målt. Stigningen på propellen er ganske stor. Hva er maksfart og marsjfarten båten har?

Minimum klaring som anbefales er ca 12% av propellens diameter. På min båt hadde jeg 13% og vibrasjon. Den ble øket til 20% og da forsvant vibrasjonen fra propellen. Så det er ikke alltid det som anbefales er nok.

Link to post
Share on other sites

Det hadde eg ikke tenkt på braketter ved propellen, jo den ser spinkel ut, betyr eg får sette fokus på dette og venter med propellen.

 

Denne brakketter ser jo ganske lang avstand mellom skroget og ned til akselen og uten støtte på begge side, dermed er det lett å vribere.hmm.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit å få fleire synspunkt på det, men eg synest den braketten såg svak ut med tanke på motorisering og type båt. Eg innbiller meg at propellen vrir kraftig til sides også når den skyver frammover ? Alle kjenner jo til problemet når de skal bakke :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan husker litt tilbake da eg tok av propellen for avbalansering, og da eg brukte ters for å trekker ut, synes eg så braketter beveget litt og virket litt ustødig, men tenkte ikke mer på det før du nevnte, eg kan se på den når båten skal opp for vårpuss snart,og da kan eg sjekke mer.

 

Når det gjelder hvordan skal man feste, eg tenkte først no er å bore til bolter på braketter, men på skroget, er litt usikker, tenkte lett å bore hull til bolt men...hmm

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Nemo du nevnte profilert ror, du mente vel litt mindre og avrundet på hjørnet på roret.?

 

Interessant at du har omtrent lik omdr som eg har, men litt ulik gear utveksling og din halco og min viksund har ikke like skrog, samt har du mindre propell og 3 blader enn min.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett Viksund sin beskrivelse av Futura 900 og der sier de at båten er svært lett å drive.

Noe av båtene går jo ganske bra bed forholdsvis liten motor.

 

Jeg har samme type brakett som deg. Går ut fra at din og er profilert og ikke er flat. Min har innvendige avstivere og er ganske stødig. Den er sveist på en plate som er festet under båten og på innsiden er det montert en stålplate for å fordele kreftene over et større område.

 

Selv om braketten kan bevege seg tror jeg at propellen er årsaken til vibrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Mener at braketter skal ikke beveger seg når propellen roterer, så eg må nok se på den mere når båten skal opp enten før eller etter pinsen.

 

Braketter er montert med bolt og mutter på innside, skal se om å finne bilder ikveld.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

 

2mm slark! Det var vel litt vel mye Hulda, hvor har du det fra? Hvis du leser mitt innlegg nr. 144 ser du hvordan jeg målte klaringen i et nytt og to brukte lager etter at jeg lurte på det samme. Klaringen i det nye lageret (som jeg syntes virket slarkete) var 0,36mm.

 

 

 

Neida, slett ikke. Men hva jeg oppdaget i dag er at miljøet er av vesentlig betydning. Da jeg sjekket cutless-lageret i vinter var det knusktørt og minusgrader. I dag er det fuktig og varmt. Og i dag klokket jeg radialvandringen til 12/100 mm TIR. Jeg må innrømme at resultatet forbauset meg. Nesten ikke følbar slakk i det hele tatt.

 

Moralen må være: Ikke få hetta om du får underlige måleverdier midtvinters i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Da har jeg gjort et nytt forsøk på oppretting med ny akselflens. Akselflensen er fin. Uten tilstramming til girflens måler jeg minimalt kast.

 

Nå står cutlesslageret montert, så det er ikke lenger mulig å forholde seg til en foring ytterst. Det vi nå gjorde var å kappe den indre foringen i to på tvers, og sette inn i hylserøret på innsiden for å få akslingen til å ligge midt i hylsen der inne. På min hylse er klaringen til aksling liten inne, så det er viktig at den treffer sånn noenlunde i midten. Deretter rettet vi opp til under 0.10 på flensene. Alt så bra ut så langt tenkte vi. Vi monterte derfor flens mot flens og skrudde til med anvist moment. Så skulle foringen fjernes. I det den ble fjernet glapp akslingen mye ned i det foring ble fjernet. Vi ble svært frustrerte da det nå åpenbart ble skjevt igjen........

 

Etter litt konsultasjon oss i mellom løsnet vi skruene i flensen og målte mye klaring i toppen på flensene, altså var det blitt skakt. I tillegg var det nå under en millimeter klaring til hylsen i bunnen.

 

Etter å ha tenkt igjennom dette har jeg konkludert med følgende: Akslingen er 40mm, og den er så stiv at når foringen presses inn under akslingen inne i båten i hylserøret presses akslingen opp mot toppen av cutlesslageret ute. Dermed vil akslingen "ramle" ned og legge seg i bunnen på cutless lageret når foringen fjernes. Det er følbar slark i cutless, men jeg har ikke målt hvor mye. Altså blir det skakt i forhold til akselens nye plassering etter fjerning av foring.

 

Det jeg tror at jeg må gjøre: Rette inn motoren grovt med aksel løst montert på flens for å oppnå rett høyde i hylserøret inne. Da vil aksel ligge i bunnen på cutless, og midt i hylserøret inne. Så må finretting finne sted med akselflens skjøvet tett mot girflens til man er innenfor det man mener er akseptabel avvik. I de fleste tilfeller har jeg hørt at terskelen er 0.10mm.

 

Frustrasjonen er høy...det har blitt brukt mange timer på dette nå, og jeg tror at det i utgangspunktet ikke er "rocket science". Om noen har kommentarer eller innspill til hvorfor det ble som det ble i siste forsøk samt foreslått ny angrepsmetode er jeg takknemlig......

/Baard

Link to post
Share on other sites

Baard: Det er en del mål du egentlig ikke oppgir. Egentlig ikke så farlig. Se #209, her er målepunktene du kan benytte ved å dreie propellakslingen rundt og klokke, TIR 5/100 er helt greit. Disse målene vil ha innvirkning på vibrasjon. Slik jeg forstår har du nå et cutlesslager på sjøsiden, eventuelt i en brakett. Fri aksling og så kommer hylserøret. På atmosfæresiden av dette hylserøret (pakkboks av et eller annet slag trukket inn over akslingen) har du satt inn en splittet foring for å sentrere akslingen. Når foringen er på plass, så retter du motoren inn etter akslingen. Har jeg forstått riktig? Om du nå fjerner foringen, vil akslingen ramle ned. Det er naturlig. Forholdet har for så vidt ikke noe med opprettingen å gjøre. Akslingen vil henge på to punkter, gearflensen og cutlesslageret. Og det er greit.

Link to post
Share on other sites

Baard: Det er en del mål du egentlig ikke oppgir. Egentlig ikke så farlig. Se #209, her er målepunktene du kan benytte ved å dreie propellakslingen rundt og klokke, TIR 5/100 er helt greit. Disse målene vil ha innvirkning på vibrasjon. Slik jeg forstår har du nå et cutlesslager på sjøsiden, eventuelt i en brakett. Fri aksling og så kommer hylserøret. På atmosfæresiden av dette hylserøret (pakkboks av et eller annet slag trukket inn over akslingen) har du satt inn en splittet foring for å sentrere akslingen. Når foringen er på plass, så retter du motoren inn etter akslingen. Har jeg forstått riktig? Om du nå fjerner foringen, vil akslingen ramle ned. Det er naturlig. Forholdet har for så vidt ikke noe med opprettingen å gjøre. Akslingen vil henge på to punkter, gearflensen og cutlesslageret. Og det er greit.

Hei. Har cutless på sjøsiden slik du sier. ikke brakett, men stevnlager. Fri aksling er det lite av. 5-7cm utenfor cutless. Deretter hylserør ja. Jeg har kjøpt ny oljesmurt pakkboks i fra Sleipner som står inne. Hylserøret er montert fast i en tverrskips plate med hull i som er støpt inn i skroget. i tillegg er hylserøret innstøpt, så dette lar seg ikke flytte dessverre. Du forsto det riktig med foringen som er splittet. Jeg skjønner at akslingen faller ned når jeg tar ut foringen om ikke akselflensen er montert på girkassen, men den burde ikke gjøre det når akslingen er hengt opp på giret. Det var det den gjorde.

 

Vi har nå hevet motoren opp noe slik at akslingen ligger mer midt i hylserøret. Deretter har vi rettet inn slik at flensene ikke har noen åpning hvor jeg kan dytte inn en 0.10 bladsøker noe sted rundt flensene. Dermed er jeg innenfor det som anses som greit. Det er også det som er oppgitt i bruksanvisningen fra Sleipner for montering av nye fremdriftssystemer. Dessverre er vi ikke i stand til å få akselen til å ligge 100% midt i hylserøret. Det er lite klaring i mitt hylserør. ca. 2,5mm alle steder om den hadde ligge midt i. I Sleipner veiledning står det at man skal løsne innfestingen av hylserøret innvendig i båten etter oppretting av flenser for å sentrere hylserøret. Det er ikke mulig hos meg nå da det er støpt fast. Jeg har derfor nå konkludert med at dette må være godt nok, og jeg må prøvekjøre på sjøen for å se hvordan det går nå....

 

Jeg håper dette har blitt bedre, for det er i ferd med å drive meg til det reneste vanvidd....

/Baard

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg hva du mener. Det er ikke helsvart. Cutless-lageret kan du se på som et slags fleksibelt element. Jeg regner med at pakkboksen fra Sleipner henger i en gummislange festet til hylserøret, da har selve pakkboksen et fleksibelt oppheng. Dermed burde systemet tåle en del avvik, uten at pakkboksen begynner å lekke. Akslingen går til spec. mot gearet, og burde kunne kjøre vibrasjonsfritt.

 

Det å 'sentrere hylserøret' må være en dårlig spøk. På de fleste båter er det støpt fast, gjelder også trebåter, hos meg er det sveiset inn. Problemet, som du nok opplever, er at hylserøret er støpt fast i en posisjon som det ikke er mulig å rette motoren etter. Det verste vi 'proffer' kommer over er når eksempelvis et gear er montert lavt, slik at vi ikke kan få motor og kompressor til å følge etter. Slikt skjer. Mye jobb, men det lar seg fikse på en eller annen måte. Du får testkjøre og se.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at noe av problemet ditt er at du låser flensene i hverandre når du retter i den forstand at styrekragene går i hverandre. Du kan fremdeles måle og rette klaringene oppe og nede, men kragen vil kunne løfte motoren slik at labbene gir seg i gummien. Når du tar ut foringen og slipper løs alle spenninger ramler motoren ned der den skal være og drar med seg akselen ut av senter på hylsa. Dette gir også en vinkelfeil i opprettingen. Bare et forslag, det kan jo være så mye. Man må nesten være der og se for å få med seg alle detaljer.

 

En annen ting, du skriver at du gir deg når 0,1 bladet ikke går inn noen steder. Jeg måler på en annen måte som jeg synes er mer nøyaktig. Jeg bruker to bladsøkere, klemmer fast et søkerblad nede av vilkårlig tykkelse f.eks. 0,5, deretter kjenner jeg på åpningen rundt resten av flensen for å kjenne at søkerbladet lugger med lik motstand. Metoden du beskriver er mer sårbar for ugjevne Ra-verdier, rusk og grader mellom flensene. Du bør også pusse anleggsflatene på flensene med en flatfil eller fint smergel for å sikre at de er rene. Hvis du bruker den metoden du beskriver ville jeg gått ned til 0,05 bladet, 0,1 er litt mye synes jeg. Forsikre deg også om at du kan skyve og trekke akselflensen lett inn på gearflensen uten at den bryster mot.

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg hva du mener. Det er ikke helsvart. Cutless-lageret kan du se på som et slags fleksibelt element. Jeg regner med at pakkboksen fra Sleipner henger i en gummislange festet til hylserøret, da har selve pakkboksen et fleksibelt oppheng. Dermed burde systemet tåle en del avvik, uten at pakkboksen begynner å lekke. Akslingen går til spec. mot gearet, og burde kunne kjøre vibrasjonsfritt.

 

Det å 'sentrere hylserøret' må være en dårlig spøk. På de fleste båter er det støpt fast, gjelder også trebåter, hos meg er det sveiset inn. Problemet, som du nok opplever, er at hylserøret er støpt fast i en posisjon som det ikke er mulig å rette motoren etter. Det verste vi 'proffer' kommer over er når eksempelvis et gear er montert lavt, slik at vi ikke kan få motor og kompressor til å følge etter. Slikt skjer. Mye jobb, men det lar seg fikse på en eller annen måte. Du får testkjøre og se.

Pakk boksen henger i en gummislange ja. Så den tar opp litt avvik. Om du går inn på sleipner.no og ser på manualer for akslinger så står innflyttingen av den indre delen av hylsen beskrevet, men jeg er for så vidt enig i at det er en dårlig spøk ja.....Jeg gjør uansett ikke mer før jeg har prøvekjørt nå.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at noe av problemet ditt er at du låser flensene i hverandre når du retter i den forstand at styrekragene går i hverandre. Du kan fremdeles måle og rette klaringene oppe og nede, men kragen vil kunne løfte motoren slik at labbene gir seg i gummien. Når du tar ut foringen og slipper løs alle spenninger ramler motoren ned der den skal være og drar med seg akselen ut av senter på hylsa. Dette gir også en vinkelfeil i opprettingen. Bare et forslag, det kan jo være så mye. Man må nesten være der og se for å få med seg alle detaljer.

 

En annen ting, du skriver at du gir deg når 0,1 bladet ikke går inn noen steder. Jeg måler på en annen måte som jeg synes er mer nøyaktig. Jeg bruker to bladsøkere, klemmer fast et søkerblad nede av vilkårlig tykkelse f.eks. 0,5, deretter kjenner jeg på åpningen rundt resten av flensen for å kjenne at søkerbladet lugger med lik motstand. Metoden du beskriver er mer sårbar for ugjevne Ra-verdier, rusk og grader mellom flensene. Du bør også pusse anleggsflatene på flensene med en flatfil eller fint smergel for å sikre at de er rene. Hvis du bruker den metoden du beskriver ville jeg gått ned til 0,05 bladet, 0,1 er litt mye synes jeg. Forsikre deg også om at du kan skyve og trekke akselflensen lett inn på gearflensen uten at den bryster mot.

Du har rett i antagelsene dine for vårt første forsøk i dag. Da skjedde nok det du beskriver i første avsnitt her.

 

Når det gjelder innrettingen så er det et godt forslag det du har med å bruke to søkere. Jeg skal forsøke det neste gang. For øvrig er akselflensen splitter ny. 5 båtlapper for den....den er det ikke rusk og rask på... Girflensen har jeg smerglet med smergelpapir påmontert et firkantstål, så det skal være greit. Den er rengjort og pusset. Jeg skal prøvekjøre nå før jeg gjør noe mer

 

Takk for tipsene!

/Baard

Link to post
Share on other sites

Når man kobler inn gear så skyver akslingen motor fremmover og oftest oppover i bakkant ? og avlaster labbene bak. Mange gear har drop på feks 8 grader. Aksling står kanskje i 11 grader. Eg har ikkje spekulert så mykje på dette, men kan ikkje skjønne at det er så nøye på annet en båter der motor står bolta rett på beddingen og ikkje kan vri seg.

Men siden alle er ganske så nøye på dette så er det vel ingen som har testa med å skeivmontere eit par tideler.

Og under gange så ligger motor konstant vridd i labbene sjølv om de er stive, då vil aksling være utav "laget". Cutles er kanskje alltid slitt skeivt, og det er kanskje ikkje alltid fordi installasjonen har vert skeiv, men fordi den har vert brukt?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...