Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Da har ferien vært over en uke, og det har vært 3 uker i båt og noen helger i skjæra før og etter. Jeg ble bedt om å legge inn litt erfaring her etter oppretting av motor og bytte av motorfester. Erfaringen er kort oppsummert slik:

 

  • Det meste av vibrasjoner er borte, og båten er langt bedre å oppholde seg i under gange. Dette er selvfølgelig avhengig av turtall. under 700rpm er det litt risting i fra motor.
  • Støy(kavitasjon) i fra propellen oppunder tunellen under båten er uendret. Det støyer like mye som før.
  • Pakkboksen som var nyinnkjøpt i fra Sleipner(oljesmurt) blir veldig varm, selv etter god utlufting. Den har holdt tett hele sommeren, så dette har fungert bra, men varmen er litt høy slik jeg opplever det.

Dermed er jeg lagt på veil i mål med utbedringene av drivlinjen. Vi har nå en båt som vi kan bruke langt bedre, og i ferien gikk turen helt til Gøteborg. Vi tilbakela ca. 320nm på 3 uker, noe som for oss er langt....

 

Eneste trøbbelet nå er at jeg lekker et eller annet sted, og jeg finner ikke ut hvor. Til daglig i ferien så virker det som om det var ca. 20 liter i døgnet. Det avtar når jeg ligger stille, men kommer igjen etter kort tids kjøring......Frustrerende greier. Tror jeg kommer til å forsøke å fylle litt vann i båten når jeg tar opp for å se hvor det kommer ut.....

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

 

 

Pakkboksen som var nyinnkjøpt i fra Sleipner(oljesmurt) blir veldig varm, selv etter god utlufting. Den har holdt tett hele sommeren, så dette har fungert bra, men varmen er litt høy slik jeg opplever det.

 

Jeg var selv meget skeptisk til den høye varmen som pakkboksen holdt(ny iår, olje sleipner). Har tatt det opp med Sleipner som sier det er normalt og ok men jeg for min del synes det er litt spennende da min gamle talg/fettsmurte aldri ble varm...50-60 grader på pakkboks skal være ok... visstnok ikke noe særlig høyere enn dette.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Siste sesong hadde også jeg vibrasjoner fra propell / aksling anlegget.

 

Yanmar 6BY2 med KM50 gear. Sleipner klemflens, 40 mm aksling. Bosvik pakkboks.

 

Vibrasjonene er turtall avhengig.

Har lest denne tråden og diverse andre der andre har tilsvarende problem.

 

For å starte feilsøking så klokket jeg akslingen når den var montert. Det eneste punkt som er tilgjengelig for å måle er nær klemflensen.

 

bilde

 

Akslingen ble rotert for hånd litt og litt med målepunkter underveis. Roterte en hel omdreining med syv målepunkt på klokka som vist i grafen under.

 

bilde

 

Ser av resultatet at dette gir et avvik på litt mer en 5/100 mm TIR.

 

Kan dette avviket forårsake vibrasjon?

 

Neste punkt er å ta av propell for sjekk ...

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til målemetoden din. Det er klaring både i cutlesslager og lager i gearkassa. Når du roterer akselen kan den "klatre" litt i gummilageret og gi deg målefeil. Men hvis du merker det høyeste punktet med tusj og du får god repeterbarhet er det nok greit. Det kan også være lurt å spraye inn godt med silikonspray i lageret slik at akselen sviver lettere. Så kan du jo alltids ta av propellen og klokke den på konusen også.

Som jeg har nevnt tidligere vil jeg også anbefale å ta av klemflensen og klokke den. Alle maskinerte produkter har avvik, det er egentlig bare snakk om hvor mye. På min var det uakseptabelt.

Båten vår ble i hvertfall "som ny" etter å ha gått over drivlinja. Jeg har kontrollert propellen også. Den er heller ikke bra, men jeg har ikke gjort noe med det, så det er vel ennå et potensial for forbedring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sailerboy: Har eksakt samme utfordring som deg i min Viknes 880 med Yanmar By251HK. Vibrasjon fra 1600-2100RPM, Fikk lekkasje i Hylsa, og satte på VOLVO hylse tetting. Denne er i hel gummi og var ingen suksess. Mye vibrasjon, pga hylse røret ble for fleksibelt. Med Bosvik hylse tetting, er gummi slangen mellom Hylse rør og hylse tettning så stiv at denne hjelper til å stive av hylse rør!. Se godt på bildet ditt: Mistenker at Hylse røret skulle vært bedre/ mer støpt til båten. DVS dersom du demonterer hylse tetning og trekker ut aksling, vil hylse røret være ganske fleksibelt. Vibrasjoner opptod etter ca 500 timers bruk, og jeg mistenker at stivhet i støypen på hylse røret ikke er stivt nok og dette må støpes bedre,. Høres det fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Takker for denne informasjonen Viknes 6BY

Jeg har ikke tenkt tanken at hylserøret kan være for dårlig festet til skroget.

 

Her er noen bilder jeg tok for å se på akseltetning som var lekk. Problemet her var simring som var helt ødelagt samt en låsering som var knekt.

På disse bildene så kan en se hvordan hylserøret er festet til båten. Ikke den mest bastante konstruksjonen akkurat ...

Første bilde er tatt bakover fra oversiden.

 

bilde

 

 

Her er et til tatt fra undersiden av akslingen.

 

bilde

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Oi oi oi, det der var semre saker! Høres ut som om Viknes 6By er inne på noe essensielt! Litt overraskende at Viknes har tatt en snarvei i produksjonen på den måten der, men de skal jo tjene penger de også... Ingen tvil om at det bør utbedres.

 

Ta av pakkboksen, forsøk å "line" hylserøret så godt som mulig, og støp fast. Det er vel liten vits i å lete etter mulige årsaker til vibrasjoner før hylserøret er solid fundamentert. Sitter ikke cutlesslageret rett i hylserøret fra utsiden på denne båten? På båten vår hadde det ikke vært så kritisk siden cutlesslageret er montert i en brakett opp i skroget.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har samme opplegg i min båt så er hylserøret ganske kort kort og det er kort avstand i fra gjennomføringen til opplagringen. Rett etter opplagringen kommer fleksislangen og pakkboksen.

Uansett så skal ikke hylserøret ha stort og si for vibrasjon. Hylserøret skal ikke oppta noen krefter, men kun holde vannet ute som en statisk hylse. Opplagrinspungter er i cutlesslager og på motor/gir.

Link to post
Share on other sites

Akkuratt det samme for meg. Demonterte aksel tetting, da simmering var vrengt rundt. Demonterte aksling og satte på "VOLVO Kondom" da flekset hylse rør som F, og alt vibrerte. Sjekket oppretting og fundament, men alt var innenfor toleranse. Montert Bosvik tetning og det oppstod minimalt med vibrasjon... Så derfor mistenker jeg at hylse røret flekser formye... Ser akkuratt likt ut i min båt. Vet ikke om Viknes har noen formening, men etter min mening er det mikke mus liming. Hva er best å bruke? Polysetster eller epoxy lim fra west system?

Link to post
Share on other sites

 

Uansett så skal ikke hylserøret ha stort og si for vibrasjon. Hylserøret skal ikke oppta noen krefter, men kun holde vannet ute som en statisk hylse. Opplagrinspungter er i cutlesslager og på motor/gir.

Hylserør av en hvis lengde bør ha forstøtning inne.

 

Akkuratt det samme for meg. Demonterte aksel tetting, da simmering var vrengt rundt. Demonterte aksling og satte på "VOLVO Kondom" da flekset hylse rør som F, og alt vibrerte. Sjekket oppretting og fundament, men alt var innenfor toleranse. Montert Bosvik tetning og det oppstod minimalt med vibrasjon... Så derfor mistenker jeg at hylse røret flekser formye...

 

Hvis hylserøret vibrerer kan det oppstå tretthets brudd.......

Og den vibrasjonen kommer fra en annen plass, skadet propell, skjev aksel, kast i klem-hylse og ikke opprettet bra nok.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Uansett så skal ikke hylserøret ha stort og si for vibrasjon. Hylserøret skal ikke oppta noen krefter, men kun holde vannet ute som en statisk hylse.

Nja, hvis cutlesslageret sitter i hylserøret og ikke i egen brakett, vil kreftene overføres til hylserøret, det kommer man ikke unna. Nå skal jo ideelt sett propell og aksel kun ha aksialkraft, men noe radialkraft blir det jo uansett. Dersom hylserøret stikker litt ut fra helen vil det bli et bøyemoment i hylserøret. Er ikke hylserøret støpt skikkelig fast vil man få vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp tråden igjen.

Først vil eg si godpåske til dere her på BP.

 

Som dere vet sliter eg litt med vribasjoner, se evt. Post fra nr 211 nedover.

 

Vurderer å prøve litt mindre propell, hvis eg finner en brukt propell på 19" eller 20" , men med 3 eller 4 bladers.?

Eg har no er 22"x26.

 

Vil eg få stor farts tap hvis eg bruker mindre propell,?

 

Tenker å finne brukt propell, tør ikke helt ny pga litt redd å kaste bort mange båtpenger hvis mislykket.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hei torbi!

Så på braketten en dag jeg så båten din på land. Den braketten virker ganske spinkel. Har du gjort noe med den i vinter? Ellers ville jeg fulgt rådet fra Sæbø og forsterket den samtidig du tar hensyn til at den skal gå fint i vannet uten å lage støy for propellen. Med en god profil, får propellen gode arbeidsforhold.

Link to post
Share on other sites

Båten skal opp på land snart etter å ha vært på sjøen hele vinteren.

 

Skal ta mål mellom skroget og propell vinger og se hvor mye klaring.

 

Har litt teori på litt mindre propell på 19"-20" og mindre stigning ,f.eks. 22, enn 26 som eg har idag.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Mindre propell og mindre stigning, da vil du vel miste mye fart. I tillegg vil du få høyere turtall når du ligger og lusker i 6 knop, som igjen fører til mer støy (for de som hører det) og høyere drivstofforbruk. Men for all del, det kan jo være en grei måte å eliminere.

 

Har du tittet på spørsmålet mitt i innlegg 270?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...