Jump to content

Trenger innspill til akselkoblinger og oppretting


Komodo

Recommended Posts

No er båten min på land, som dere vet sliter eg litt med propell, leverte den inn til stigningskontroll, da fant de ene vinger var feil grader på 23,3 mens det skal være 26 og kan ikke repares. Fikk tilbud på en annen propell på 21x26 , skrew. Propell som eg har no er 22x26, radikal .

Vil 1" gjør forskjell .? Skrew type er vel litt spissere på vinger enn radikal .?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er nok en tyngre propell for motoren. Da spørs det om du har for høyt maks turtall nå. Du vil i alle fall misse en del på maks turtall. Denne type propell bruker å ha et stort bladareal og da kan man heller gå ned i diamenter en å øke diameteren på propellen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Låner tråden din Komodo, håper det er greit?

Skal montere et cv ledd (powertrain CV300:  ) men støtt på noen problemer.

Flens på gir har bolt hull dim 12.3 mm og hull på cv ledd er 10mm.

1 Kan jeg bruke bolt som er 10mm?

2 Kan jeg bruke rustfri/syrefast gjengestål? Jeg må pga bolt lengde CA 80mm bruke mutter i begge ender.

3 Eller jeg bruke pinnebolter? Eventuelt, hvor kan disse skaffes?

 

Bjarne

Redigert av Bjarne R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem det Bjarne, det er jo det tråden er for :yesnod:

 

Når det gjelder din montasje. Hvis CV-leddet har 10mm hull, er det jo nærliggende å tenke at 10mm skruer skal holde styrkesmessig. Når jeg ser hva slags motor du har i signaturen din er nok det tilstrekkelig. Men jeg forstår ikke helt hvorfor du må bruke gjengestang eller pinneskruer. Kommer du ikke til med en vanlig maskinskrue? Det er i hvertfall ikke noe problem å få tak i lange nok skruer. Er skruene for lange kan du jo bare kappe dem litt. Men jeg vil anbefale deg å bruke karbonstålskruer i kvalitet 10.9, ikke rustfrie. Rustfrie skruer er mye svakere, så sant det ikke er snakk om helt spesielle kvaliteter. Du får også gjengestang i 10.9 hvis du foretrekker det, men da må du bestille. Vanlig handelskvalitet på gjengestang hos maskinforetninger er ofte 8.8. Du kan selvsagt gå opp til 12.9 også. Da får du en veldig sterk skrue, men den er veldig lite duktil, og mye mer utsatt for utmattingsbrudd.

 

Hvis du først skal bruke mutter i begge ender gjør det ingen forskjell og du bruker pinneskrue eller kapper opp en gjengestang i passe lengder. Hensikten med pinneskrue er at den kan skrus ned i godset på en blokk som er gjenget med bunnhull.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke bruke "vanlige" bolter pga cv ledd bygger for mye i bredden bak flensen, for ikke plass å tre bolten igjennom. Har kjøpt dette leddet. Og må bruke de innerste hullene. Og det er levert med pinnebolter, men disse blir for korte pga at jeg må bruke et mellom stykke på ca 30mm.

Bjarne

                                              

bilde

Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg. Det du kaller vanlige bolter kaller jeg maskinskruer. Skjønner jo godt hvorfor du ikke får de inn. Som sagt blir det likegyldig om du bruker pinneskruer eller kapper opp gjengestang i passelige lengder. Når det gjelder kvaliteten på skruene ville jeg nok gått for samme kvalitet som de du fikk med koblingen. Tipper det er 10.9. Pinneskruer eller gjengestang i 10.9 kan du bestille hos Tools, Proffpartner, eller andre jernvarer som leverer til proffmarkedet  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bolter/skruer- samma det. Folk bruker begrepene om hverandre så det spiller ingen rolle. Ville bare klarere hva jeg mener med maskinskrue kontra pinneskrue :smiley:

 

10mm skrue i 12mm hull går bra, men da må du ha en tykk og stor skive som tar opp hele forspenningskraften fra tiltrekkingsmomentet uten å gi seg. Hvis ikke vil du miste forspenningskraft og skruen kan løsne. Flensene styrer uansett på kragen, ikke skruene. Det er egne skiver til 10.9 skruer i hardere kvalitet enn de vanlige skivene som er til 8.8 skruer.

Link to post
Share on other sites

Bolter/skruer- samma det. Folk bruker begrepene om hverandre så det spiller ingen rolle. Ville bare klarere hva jeg mener med maskinskrue kontra pinneskrue :smiley:

 

10mm skrue i 12mm hull går bra, men da må du ha en tykk og stor skive som tar opp hele forspenningskraften fra tiltrekkingsmomentet uten å gi seg. Hvis ikke vil du miste forspenningskraft og skruen kan løsne. Flensene styrer uansett på kragen, ikke skruene. Det er egne skiver til 10.9 skruer i hardere kvalitet enn de vanlige skivene som er til 8.8 skruer.

Det hadde vel ikke skadet med en foring i de store hullene slik at du ikke før noe sideveis forskyvning på flensen om du en gang i mellom skulle være litt hardhendt med giret? Altså en foring som du kan dytte inn i de 12mm hullene og som er 10mm innvendig og som er like lange som flensen er tykk....Bare tenker høyt. Det er kanskje nok friksjon mellom flensene?

/Baard

Link to post
Share on other sites

Jo, det er jo store torsjonskrefter, men så lenge det ikke er passbolter er det ikke meningen skruene skal ta opp skjærkreftene fra dreiemomentet. Det normale er klaringshull i en skrudd flensforbindelse. Det ligger jo egentlig også litt i kortene siden den ene flensen har hull på 12,3mm. Den er da beregnet på M12 skruer, noe som gir en klaring på skruedia. 1/2" blir 12,7, så den er ikke boret for tommer.

Link to post
Share on other sites

Alt er no montert, og venter på mobilkran for utsetting og testing i morra. Er ikke sikker på om det er plass på cv-ledd til 12mm mutter, det var trangt nok med 10mm mutter. Jeg må bruke de innerste hullene på cv.leddets flens, som ligger veldig nært kroppen på leddet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

Da slå spådommen til Baard og Sjeldenutpå til.:sad:

Fikk ikke rett stål kvalitet på gjengestang før båten kom på sjøen, og brukte vanlig gjengestang. Har hatt en 5/6 turer til og fra sommerhuset den siste mnd og syns at lense pumpa gikk ofte, trodde det var lite med fett i pakkboksen. Så den ble fylt med nytt fett. Men ingen forandring lensepumpa gikk ofte under kjøring, så når jeg la til flytekaia og når jeg bakket, følte og hørte jeg en liten vibrasjon.( på siste tur) Sjekket da aksling og kobling og oppdaget at 3 av 4 bolter var knekt. 

I fjor fikk jeg ett tau (40mm) i propellen, det satte seg bom fast og motoren ble kvalt før jeg rakk og slakke av på gassen. Propellen ble kraftig bøyd og jeg måtte tilkalle Redningsselskapet for fjerning av tauet.

Kan dette være årsaken til at boltene knekte?

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjeldenutpå hvor kan slike foringer bestilles?

No er det bestilt gjengestang 10mm i kvalitet 12,9. så for jeg beste kvalitet på boltene. Til at jeg kan finne en bedre løsning/tid, med å borre nye hull i fles på giret og cv leddet. Da selvfølgelig med 12mm hull og 12.9 kvalitet på skruen/boltene.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som om du har hatt for dårlig forspeningskraft i flensforbindelsen. Generelt ville jeg foretrukket M12 og en mer duktil skrue enn M10 og 12.9 kvalitet. Men hvis du først skal bruke den bør du være litt nøye med å trekke til med så høyt moment som mulig i forhold til skruen, hvis ikke risikerer du at den løsner og knekker. Dette er harde skruer med liten elastisitet, og det er skruens elastisitetsområde som gir deg fleksibiliteten. Videre er det viktig at du bruker skiver og muttere i en kvalitet som tilsvarer hardheten i skruen. Disse må normalt også bestilles.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og gode forslag.

Jeg brukte skiver på mutrene på flensene og muter med låsering. Brukte ikke momentnøkkel, men vanlig fast nøkkel, og strammet til så mye jeg turte.

Som jeg nevnte tidligere så kommer jeg sannsynligvis til og ta av flens på gire og cv-leddet for å borre nye hull i dim 12mm, eller hva Slipen mekaniske verksted i Sandnessjøen anbefaler.

Skrue, skiver og muter blir også bestilt i tilsvarende kvalitet. 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Bjarne R skrev for 5 timer siden:

Jeg brukte skiver på mutrene på flensene og muter med låsering.

Mao vanlig nylonmutter? Da har du antagelig brukt en mutter som er merket med 8. Hvis du trekker til den med momentnøkkel må du ikke velge høyere moment enn det du skal ha på en 8.8 skrue, og da mister du i grunn hele fordelen med å bruke en høyfast skrue. Men som du sier så har du jo bestilt skiver og muttre i en fasthet som passer til skruene, og da kan du trekke til med et moment skruen er beregnet for. Husk å krysstrekke, og trekk til med lavt moment først og øk flere ganger. Viktig å smøre gjengene samt friksjonsflaten mellom mutter og skive. I en riktig forspent skrueforbindelse er låsemutter overflødig. Det skal da være så stor forspenning i skruen at mutteren er låst på friksjon. Som tidligere nevnt er det også friksjonsforbindelsen mellom flensene som skal overføre torsjonskraften, det er ikke oppgaven til en vanlig skrue å låse for torsjon. I de tilfellene skal det brukes passbolter med brosjede hull, evt. styrepinner.

Link to post
Share on other sites

Snakket med selger av cv-leddet og han sa at gjengestang i vanlig kvalitet skulle være godt nok. Han sa nevnte ikke noe mutrene. Så lett kan man la seg "lure"

Skjønner at du er spesialist på dette feltet, greit og få fasit fra eksperter her på baatplassen. Skal dobbelt sjekke med dem som har bestilt gjengestang at jeg for skiver og mutre i samme kvalitet.

Takk for gode råd.

Mvh

Bjarne

Link to post
Share on other sites

For det første, les bruksanvisningen fra produsenten. Ikke fest for mye lit til hva en representant fra importøren av et produkt forteller. Gå til kilden.

 

Huldas bakgrunn er beregning, montering, oppretting av koplinger/drifter i løpet av en 30-års-periode fra starten på 80-tallet. Til og fra. Hovedkunden var offshore Norge og UK, deretter industri og shipping. Produktet var alt fra koplinger som skulle overføre noen få kW til de store som skulle overføre XX MW (det var CV'en). Driftene var dieselmotorer, elektromotorer, gassturbiner, gearbokser, kompressorer, pumper og-gud-vet-hva. Noen ganger var det friksjonen mellom koplingsflatene som besørget kraftoverføringen, ikke primært skjærkreftene over boltene. Boltene vi brukte var uten unntak i kvalitet 10.9 eller 12.9. Ved drifter med høye effekter var det uten unntak bolt med mutter (aldri gjenger i gods), det ble for en stor del benyttet taggskiver (engangsskiver) og tiltrekking ikke via bolt, men via mutter. Ved bolt og mutter gikk stemmen på bolten over spalten mellom flensene (drivende og drevne enhet). Moment og prosedyre ble nøye fulgt. Bolthullene var presisjonsmaskinert på HP-koplinger. Uansett, om noen av mine folk ville prøvd å klusse med bolthullene ville de fått kun en advarsel (aldri noen som kunne tenke seg muligheten) :-) For det var ikke uansett slik at friksjonen mellom flatene var det som bar den største lasten. Noen ganger var det faktisk boltene. Tror jeg gjentar meg selv. Et forhold som også er viktig er hvordan 'mating surfaces' (flatene som skal ligge mot hverandre) ser ut. Er det hakk og skavanker, vil friksjonen mellom flatene bli redusert. Avstanden mellom flatene øker. Risikoen for at skjærkrefter øker over hva bolten tåler er åpenbar. Det samme gjelder om bolt/mutter ikke er godt nok sikret slik at tiltrekkingsmomentet svekkes fordi mating surfaces tilpasser seg hverandre (de bedriver innbyrdes plansliping over tid og slakker ned forspenningen).

 

Ut fra ovenstående forundrer det meg at noen kan foreslå bruk av gjengestenger.

 

Ved de driftene vi leverte, ville uten tvil akslingen bli nappet rett av om noe skulle bråstoppe. Vi leverte derfor koplinger som skulle 'koble fri' ved et gitt moment for å redde kostbart utstyr, hindre havari og større konsekvenser.

 

På Hulda er CV-leddene boltet sammen med unbrakoskruer (10.9 etter husken) sikret med taggskiver. Tiltrukket med korrekt moment (unbakonøkkel og kulehammer). Her hevdet forhandleren i Norge at det var tilstrekkelig å bruke kun fire skruer på hvert ledd. Men produsenten har boret og gjenget for seks skruer. Hos meg brukes alle seks skruene. Og jeg gidder ikke å regne på det. Bruk av gjengestenger kunne jeg ikke tenke meg om bord på Hulda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...