Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Det finnes ulike cleavere (produsenter) så det er litt forskjellig. Men de er oppgitt med ulike pitch som vanlige propeller. Men cleavere har stor cupping. Det skal det tas hensyn til i oppgitt pitch, men det blir ikke heeelt riktig bestandig.

 

Til en v-bunns båt som har større våt flate ville jeg også kikket etter chopper propeller. Mer baugløft og lettere å få til eller treffe med egenskapene til denne typen båt. Det er jo ikke akkurat et winrace skrog dette.

 

Mye å finne hos:

http://stores.ebay.com/Ron-Hill-Signature-Propellers

Link to post

på propeller for thru hub så må du også ta hensyn til større girhus på V6 , 4.75" mens det på 60hk er 4.25" (også kalt intermediate gear case)

 

Yamaha angir dette også med en bokstav, M = V6, K = intermediate.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok, ja det er ikke så veldig god plass mellom Ballisticen og kavitasjonsplata.

 

Takk for skryt! :)

Måtte bore og gjenge "wash" hullet slik at jeg fikk plass til en slangenippel.

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/slangenippel.jpg

På denne passet en 8mm slange. Røret på båten har derfor 8mm utvendig diameter. Er litt usikker på om dette er nok med full heising..

Alikavel sikkert ikke noe problem med Ballistic da det begrenser seg vel hvor mye jeg kan heise med den!

Link to post

Noen formeninger om jeg bør øke til 10mm pickup? Har lite peiling på hvor mye kjøling en påhenger trenger..

 

Slik det er no blir vel pickupen mer eller mindre som et supplement til eksisterende kjøling.

 

Den originale wash pluggen var omtrent 8mm. Hadde ikke blitt rare kjølingen om jeg hadde satt slangenippel i det hullet..

Link to post

Det spørs vel litt hvor mye vanntrykk du får,washhullet er vel beregnet for å flushe motoren.

Skal selv montere pickup på en påhenger,der skal jeg bruke 1\2 "

Men dette er på en motor med cleaver og hele det orginale vanninntaket kommer over vannlinjen,du skal vel ikke heise så høyt?

Link to post

Jeg har 10mm slange på min og slangenippel jeg har i wash-hullet er 10mm gjenger (egentlig en hydraulikk kobling, så tjukk i godset). Har aldri hatt problemer med kjøletrykk eller temperatur. Har temp varsel i multiinstrumentet til motor, samt en trykk måler på kjølevannet.

 

Hiver meg på anbefalingen om at du bør få deg en trykkmåler, så du har kontroll på kjøle trykket.

 

Min er en enkel analog sak, koblet inn med et t-stykke på slangen til indikasjons strålen, og med en tynn slange frem til instrumentet. Enkel løsning, men gir godt nok utslag til at jeg kan se at alt er i orden.

 

Hvis du bare ønsker å teste, kan du skjøte slangen til indikasjons strålen og legge den ut på siden av båten. Da kan du følge med på at det er kjølevann mens du kjører.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post

Takk for hyggelige svar!

Kjekt at folk har testet hjulet før meg, så jeg slipper finne det opp på nytt... :crazy:

 

 

1/2" ja, da bør du være sikret! Jeg kommer nok ikke til å heise så høyt nei. Men finner her ut skal jeg evt. drive med noe overflate greier må jeg nok øke!

 

 

Jeg har 1/4" ettellerannet gjenger på slangenippel (tilsvarer vel ca 12,5mm gjenger på hullet i motoren) men med bare 8mm i slange enden. Var det jeg fikk tak i uten å måtte bestille..

Tenker jeg øker til 10mm dersom det blir mye heising! Lar det være fåreløbig.

 

Hvor høyt kjøletrykk har du NoWak??

Link to post

Mener å huske at den har ca 5 psi som maks. Også ligger den på ca 1 ved tomgang. Plenty nok til å se at det er kjølevann.

 

Jeg har jo sagt bare koblet et t-stykke på indikasjons strålen, vil fremdeles ha strålen.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post

Er det forresten noen som veit om havnepresenning til Muslingen??

Finnes det mal eller må jeg evt. dra hele båten til seilmaker?

 

 

Tar samtidig og spør om det er noen som har et par godord angående Power Lift!?

Tenker da på manuell! Enkelt å lage selv uten sveisekunnskaper, eller best å kjøpe? :)

Link to post

Hva mener du med at styringen stanger i liften? Har du bull horn hydraul styring så kan du måtte kjøre opp liften noe for å få plass. Styringen vil da komme i klem når du tilter opp motoren fordi heisen har en del montert på akterspeil som kommer i konflikt - det blir for dypt for å få plass.

 

Alternatv er da å ha sidemontert styring (ikke bull horn), da kommer styresylinderen ut på siden langs med akterspeil (enkelt/billig) eller du kan ha det fra akterspeil langs med motor til brakett bak på motor (dyrt og mer mekk)- gjør styringen stum!

 

Eller du bruker en motorisert heis, slik at du heiser opp før du tilter opp motor.

Link to post

Har en styring som heter Bay Star:

http://www.telmo.no/Media/Cache/Images/9/4/WEB_Image%20Hydr%20sylinder%20TELEFLEX%20BayStar%20HC4645%20-7283527.Jpeg

 

Derfor ser det noenlunde slik ut:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10884/70_1746782459.jpg

 

Styresylinderen følger med motor når en tar opp motor etter kjøring.

Passer bra så lenge sylinderen er innenfor akterspeilet, men med lift eller brakett blir det dårlige greier slik jeg ser det. :worry:

Link to post

Ja, det har du helt rett i. Fikk samme problem med min heis og en styring med samme prinsipp som din (seastar pro).

 

Med heis kommer du lenger ut fra brønnen der du har plass til å tilte. Så mine råd over er relevante, dyre ja, men relevante...

 

Sidemontert sylinder; http://telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-styring---150-Hk/BayStar-outboard-styring/Sidemontert-hydrsylinder-TELEFLEX-BaySt-HC4670-015724670-p0000009878

Link to post

.. og med setback så må også motoren litt opp - er det 1" opp pr 6" bakover som er tommelfingerregelen?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her er Bob's heis bedre. Da de er har denne 4" bak og 1" opp i selve heisen. Slik at styringen ikke treffer heisen og det er mer plass når en tilter helt opp.

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...