Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Grei oversikt over de forskjellige Chopper propellerne kopiert fra denne siden : http://corboatracing.com/mercury-chopper-prop

 

There are four different styles of Mercury Chopper Stainless Steel (SS) Propellers. Many people incorrectly label their props as Big Ear or Chopper 2.

Other people might not know what to ask for when they are looking for a particular Chopper prop.

Here are the four Merc Chopper styles:

 

(1) Small Ear or In-Line Chopper (earlier style)
The Small Ear A4 uses a press in rubber hub that is inserted from the prop nut side (opposite the gearcase side) of the prop. The locking tab ring is part of the hub in this system.

The hub is not recessed into the prop; it sticks out about a half inch.

Diameter: 14" on all
Blade Size: 4.5" on all
Weed Cutters: Yes

Part Numbers for Right Hand Rotation (only)
48 75766 A4 18p
48 75768 A4 20p
48 75770 A4 22p
48 75772 A4 24p
48 75774 A4 26p
48 76108 A4 28p
48 78800 A4 30p

 

48 75766 A5 18p
48 75768 A5 20p
48 75770 A5 22p
48 75772 A5 24p
48 75774 A5 26p
48 76108 A5 28p
48 78800 A5 30p

 

 

(2) Big Ear A4 / A5 Chopper (earlier style)
The Big Ear A4 uses a press in rubber hub that is inserted from the prop nut side (opposite the gearcase side) of the prop. The locking tab ring is part of the hub in this system.

The hub is recessed into the prop.

Diameter: 14.5" / 14.25" on the 30P
Blade Size: 5" / 4.5" on the 30P

Part Numbers for Right Hand Rotation (only)
48 89856 A4 22p
48 77320 A4 24p
48 89858 A4 26p
48 89860 A4 28p

48 89856 A5 22p
48 77320 A5 24p
48 89858 A5 26p
48 89860 A5 28p

 

 

(3) Big Ear A5 Chopper (later style)
The big ear A5 uses a press in rubber hub that is inserted from the gearcase side of the prop. The locking tab ring is not attached to the hub in this system. The locking tab ring is recessed into the prop except for 3 "cut out" sections between the blades

Diameter: 14.5" / 14.25" on the 30P
Blade Size: 5" / 4.5" on the 30P

Part Numbers for Right Hand Rotation
48 13366 A5 22p
48 13368 A5 24p
48 13370 A5 26p
48 13372 A5 28p
48 98246 A5 30p

Part Numbers for Left Hand Rotation
48 13369 A5 24p
48 13371 A5 26p
48 13373 A5 28p

 

 

(4) Chopper 2 - A62
The Mercury Chopper 2 use the Merc Flow Torque hub system. These hubs are replaceable by hand and are available to fit the standard Merc propshaft or the new larger Merc Fat Shaft. The locking tab ring is not part of the hub. The locking tab ring is recessed into the prop except for 3 "cut out" sections between the blades.

Diameter: 14.5" on all
Blade Size: 5" on all

Part Numbers for Right Hand Rotation
48 13366 A62 22p
48 13368 A62 24p
48 13370 A62 26p
48 13372 A62 28p
48 849356 A62 30p
48 849358 A62 32p

Part Numbers for Left Hand Rotation
48 13369 A62 24p
48 13371 A62 26p
48 13373 A62 28p
48 849357 A62 30p

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Svart (redigert)

Da endelig ble det sjøsetting og en liten testrunde. :)

 

bilde

 

Jeg bare sier det...fyttif...nå gå det jaggu unna!!

Tørte ikke gi fullt engang...her må det trenes om en skal kjøre fort...

Det er stor forskjell fra gamle 60 til 90!

 

Propell?? Ubetydelig så langt, må lære meg å kjøre først! Men det står på en 21" Ballistic foreløbig :)

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pokkern og, 90hk nyser/hoster på nederste sylinder på lavt turtall...

Går helt fint på høyere turtall.

Har gjort følgende:

-Forgassere renset i vinter

-Skiftet først plugger

-Justert på tomgangsmiks.

 

På de 2 øverste syl. går den helt fint med mikse skrue 1 og 3/4 omdr. ute.

Nederste bare nyser og slutter selvfølgelig med mikseskrue helt inne.

Har prøvd alle innstillinger helt ut til 3 omdr på skrue.

 

Hjelp!

Noen med tips??? :)

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo litt morro :)

Chopper og Laser har vert mine favoritter tidligere med 60hk.

 

Chopper Small Ear passer egentlig bedre enn Chopper Big Ear som jeg hadde tidligere til denne båten.

Hugger ikke like mye ved giring som Big Ear. Det er en fordel.

 

Godt grep i denne Choppern også! Motor står jo litt lavt no så får ikke utnyttet helt potensialet, men fungerer egentlig topp med relativt lav montering også vil jeg si :)

 

Er en fordel med at den spinner ut når skal opp i plan. Båten er tungplanet som tidligere nevnt pga Power Trim er for høy.

(Har funnet ut at det er blitt byttet powertrim en eller annen gang med en som har høyere trim av en eller annen merkelig grunn.....)

Ballistic er tung å komme i plan med i forhold til Chopperen.

 

Vesentlig bedre grep i Chopperen enn Ballistic, men begge kan egentlig fint brukes no, men ville ikke hevet mer med Ballistic.

Det har jeg egentlig prøvd før også og motor ble montert med tanke på å kunne teste først med Ballistic.

 

GPS ville ikke funke i dag, men har lite å si alikavel da det kommer mer an på føreren enn propellen for hvor fort en klarer å kjøre det her.... :)

At styringen er slapp i fisken og lekker olje fra alt som eksisterer av tetninger hjelper heller ikke... Må stadig etterfylle...

Nye teninger til en eldgammel Baystar gidder jeg ikke koste på, da blir det nok ny styring i stedenfor.

 

Om ny styring kunne jeg tenkt meg sidemontert sylinder, noen gode tips angående dette kanskje? :)

Link to post
Share on other sites

det linkes til en i denne tråden: 

https://baatplassen.no/i/topic/127302-for-liten-motorbrønn-til-hydraulisk-styring-50hk-yamaha-17fot/

 

tight styring er nok en fordel ja, så du slipper  :diving:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ang. powertrimmen

.. kanskje noen har miksa & triksa litt og ettermontert trim fra en annen motor...?   (av disse årgangene så var det neppe mange som ble solgt med PT tror jeg ...) 

 

og enkleste er kanskje å kjøpe eller lag såkalte "transom wedges" som vinkler motoren litt mer inn 

http://www.bobsmachine.com/Reversible-Transom-Wedges-5-degree-319-200000.htm

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den styringen på nederste bilde i linken såg veldig kjekk ut!!

 

Har hatet hele baystar greien siden jeg kjøpte båten.

-Stive slanger som må bevege seg når en styrer, bare et tidspørsmål før koblinger ryker

-Må kappe av motorfester for å montere

-Kræsjer nesten med strekkfisker i motorbrønn når tilter.

-Dersom bruk av lift kræsjer hele greien med akterspeilet, eller en må mye setback slik jeg hadde tidligere.

-Kan egentlig ikke klage på lekasje da det har vert brukt ATF olje før jeg kjøpte båten, dette har sikkert tatt knekken på tetninger....

 

Lurer på om det er denne styringen du linker til ivar:

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Hydraulisk-styring/Styresylindre/NORDFLEX-Sylinder-NF90-128712-p0000315947

 

 

Her er noen alternativ jeg har sett på tidligere:

 

Seastar HC4670(dyrt som vanlig...)

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Hydraulisk-styring/Styresylindre/TELEFLEX-Styresylinder-BayStar-Compact-HC4670102470-p0000027002

 

Ultraflex UC 68 (evt UC 132)

https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Hydraulisk-styring/Styresylindre/ULTRAFLEX-Styresylinder-UC68-OBS-105642-p0000061894

 

 

Men er det egentlig helt totalt uaktuelt å bruke teleflex...??

Kan jo kjøpe flere nye teleflex for prisen av hydraulisk...?? Vil kanskje uansett vere bedre enne det jeg har i dag!?

Teleflex pakke fra Ravns:

https://www.ravnsgarage.no/str-rotary-kt-10

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett angående powertrim, noe miksing har det vert. Var og tok bilde av en lik 90hk og såg da problemet når jeg kom tilbake...ikke noe å gjøre med, skifter ikke hele trimmen for det her :)

 

Wedges var ingen dum ide!! Hadde det ikke vert for den forbanna baystaren som da kanskje kommer i veien, skal kontrollere litt, kanskje det går! :)

Takker for den, har ikke tenkt på det i det hele tatt!! :)

Link to post
Share on other sites

jeg ville iallefall valgt en god teleflex framfor en halvdårlig hydraulisk 

 

har hørt de som kjører løp bruker dobbel teleflex , da bør det bli endel tightere , samt at man mister ikke kontrollen om ene kabelen ryker 

http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=699

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vil tippe de kobles sammen på styrearmen på noe vis 

 

gromling og wesling , simpleste teleflex med kulefeste i brønn. yamarin har noe sånn NFB greier i styrerør  , den har vært problemfri 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Leser NFB er teleflex med "tilbakeslagsbrems"?

 

Om du med din erfaring kan leve med teleflex så kan sikkert jeg gjøre det også!

Kjører ikke så vanvittig fort at det har så stor betydning, det viktigste er at det virker og ikke koster skjorta.

Bare finne alt en har av olje og gris og smøre godt ved montering av evt teleflex :)

Link to post
Share on other sites

jepp, nfb = no feedback.    flott på en turbåt iallefall.  Har hørt folk med raskere båter gjerne foretrekker at styringen gir feedback...? , gir bedre føling med båten og bare venne seg til at det drar litt hit og dit i rattet. 

 

Merkes ikke mye på weslingen, men merket det godt på gromlingen med 60hk, dro godt ene veien i lav fart / inntrimmet, og andre veien i høy fart / mye trim 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Siden den lekker som en sil så kan det jo bli en fin annonse:

Silstar billig til salgs! Om du har en palle med Hydraulic steering oil til overs vil du være lykkelig med denne i mange år! ;)

 

Prøver faktisk no å blande i med 10-30motorolje for å få oljen tykkere så det ikke skal lekke så mye.. :)

Det står faktisk på baksiden på oljedunken fra SeaStar at en kan bruke 5w motorolje i nøden.. :)

 

Kluet er vel at IKKE bruk ATF olje på styring! Det knekker tetninger!

Link to post
Share on other sites

eller Finn-varianten:   :lol:

"sjarmerende styring med potensiale selges til nevenyttig" 

 

(om du kjeder deg en dag er det bare å ta et finn-søk på de overnevnte ordene  :giggle:   ) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...