Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Takk for innspill Dinamo

 

Er egentlig ganske nervøs her, for mastefoten er laget i samme materialet som den andre/øvre delen som jeg viste bilde av - og der jeg tror bruddflatene viser tegn på sprøhet i metallet/legeringen (selv om de har vært utsatt for store krefter). Og hvis jeg knekker/ødelegger mastefoten med brutal behandling så har jeg mareritt om at jeg fokker opp hele masteprosjektet opp BIG TIME, for da er det ny mast neste. Salingshorn f.eks var jo ikke mulig å skaffe.

 

Så her er det tenkning først (ulikt meg med sånn tålmodighet og planlegging....) - sånn at jeg treffer blink på første forsøk. Har vurdert følgende:

- først dynke med rustløser i noen dager

- så slipe hode og kropp på skruene med Dremel , slikt jeg får to flater på sidene og kan sette på et verktøy av typen fastnøkkel og forlenger slik at jeg får stort moment og mye kontroll

- varme opp

- sette i gang.

 

Er jeg overengstelig?

Link to post
Share on other sites

Skulle det gå helt galt så du ikke få løs skruerene kan du bore dem ut. Du få da et hul som er lidt større enn originalt, men du kan løse dette med å sette i heilcoil. Spesielt hvis det er aluminium, og det set sådan ut, er det en fordel med heilcoil uansett.

 

Rasmus

 

Hei Rasmus,

 

Jeg har tenkt det samme, at jeg kanskje ender opp med å bore ut skruene. Har ikke hørt om heilcoil før, skal sjekke ut.

Tror du det er aluminium i mastefoten? Etter vekt og konsistens har jeg en følelse av det er støpejern (eller gjutjärn som de sier på svensk), er det noen som kan og vet noe om dette?

 

Det ser ut til å være samme materiale i mastefot og enden av bommen:

 

bilde

 

 

Ellers så ble siste strøk lakk lagt på mast og bom i går, nå er masten godt beskyttet synes jeg, grunning + fire lag tokomp polyurethanlakk (to lag "cream vaniljesaus Hempel" og to lag "cream offwhite" Jotun). Nå begynner monteringsarbeidet - sjarmøretappen!

Link to post
Share on other sites

Selv om fremgangen for tidenkanskje ikke ser så spennende ut i tråden her så er detet store ting for meg. Og hver ting som kommer på plass gir meg litt sånn......god feeling og noen ganger direkte jubelfeeling.

 

Å få riggen opp å gå er en skikkelig "milestone" i arbeidet med prosjektbåten. Masse grunnarbeid, tenking, prøving og feiling - og alt styret med salingshornet - gir nå resultater. At riggen manglet var jo selve utgangspunktet for at båten ble lagt for salg, og jeg tok en sjanse. Satset på å prøve og feile, og nå ser at jeg at dette kommer til å gå bra. Takk så langt dere ukjente venner og båtgale på baatplassen.no !! :flag_bp:

 

 

Falluttaket vil se slik ut når det er montert. Er ikke fornøyd med "sårkantene" i masten, det kunne vært penere - men dette vil altså befinne seg 8 meter opp i lufta, så prioriteringen av det kosmetiske blir deretter:

 

bilde

 

 

Det er en hel del ledninger og tau å holde styr på for en amatør. Proffe riggere har nok sikkert 20 ganger så mange tau, for ikke snakk om på seilskuter.... :rolleyes: . Men for meg er dette nok:

 

bilde

 

 

 

VHF-antenne og kabel er kommet på plass, stas!:

 

bilde

 

 

Og alu-festet for motorlanternen måtte selvsagt lakkes i en matchende farge (caffe-latte):

 

bilde

 

Jeg fikk ikke pop-naglene til å sitte skikkelig (3 av 4), og må fjerne disse igjen. Skal skaffe meg en bedre popnagletang idag, noen som kan anbefale en som tar større nagler - jeg trenger litt size på dem som skal feste fallutløperen og et par andre ting.

Link to post
Share on other sites

Pop nagling

 

Haha - det viste seg at jeg hadde en tang liggende i stuerom i Aall Inn:

 

tenger.jpg

 

Eller rettere sagt - jeg fant nok et verktøy/ utstyr som fulgte med båten, men som jeg hittil ikke visste om. Tror Aall Inn er den mest komplette båten jeg har sett - EVER :thumbsup: . Takk igjen til Sveinung og Birte som solgte oss den ferdig renoverte båten med alt tenkelig av deler, verktøy, flere deler !!

 

Dessverre fikk jeg ikke denne heller til å ta de store naglene - så jeg fikk låne av Seilmaker Iversen. De bruker Biltema sin:

 

fra_iversen.jpg

 

Takk Seilmaker Iversen !!

Her er bilder av fallutløperen og motorlanternen ferdig på plass. Et lite skritt for menneskeheten, et stor skritt for meg - på veien fra kondemnert mast til komplett stående rigg:

 

der_satt_an.jpg

 

1415603767.jpg

 

 

Mastefoten:
Problemet med å få ut skruen som står fast vedvarte. Jeg fikk den ikke ut med tankekraft, selv om jeg tenkte mye. Og ikke med annen fysisk påvirkning heller. Vurderte ikke engang å bruke mine skjulte englekrefter heller. Det ble derfor konsultert, vurdert og bestemt levert til SMIEN, eller Askøy Mekaniske Verksted på Florvåg. Han kikket på den og sa - denne får jeg ut, sånne har jeg sett mange av. Spent på når jeg kan hente mastefoten - kanskje idag? :pray:

Det viktigste av alt - jeg ødela ikke en vital del underveis på grunn av min utålmodighet og vankunne :giggle:

Kanskje jeg har lært noe etterhvert?

 

Toppbeslag til ankerlanterne, VHF, WIndex.

Det fulgte med et eget hvitt beslag til VHF'en, det er montert.

Det gamle VHF-beslaget ble demontert forrige høs - nå ble det satt tilbake på samme plass og jeg har montert Windexen der. Da gjenstår bare ankerlanternen, så er toppen ferdig - håper å få et aluminiumstykke av han som fikser mastefoten til dette bruk.

Link to post
Share on other sites

Mastefoten

 

"Dette hadde jeg ikke klart selv" - sier jeg til innehaveren på Askøy Mek. verksted (Smien).

 

"Nei det hadde du ikke" var svaret - selv om han hadde brukt alle sin erfaring og kløkt (+ varme), skruen stod så bom fast at den knakk halvveis inne og den måtte dermed bores ut. Han gjenget etterpå opp igjen hullet med M5 - gjenger (skulle vært M6 - med M5 blir skruehodet litt i minste laget).

 

Dermed var alt klart for montering.

Jeg lirket innpå mastefotens øvre del (den som står fast i masten), og satte fast med rustfri M5-skrue og skive:

 

mastefoten_fikset.jpg

 

Dette ble ikke helt topp når jeg skulle montere inn i masten - så jeg fjernet den store skiven og la en liten slik at jeg kunne få skruehodet lenger ned.

 

 

Så ble mastefoten montert og poppet på. Var litt spent på poppingen, da jeg har hatt problemer med dette tidligere, tangen får ikke skikkelig tak i naglen. Popnaglene i monel koster forresten 36 kr pr stk!

 

1415775671.jpg

 

 

 

Mastetoppen

 

Samtidig monterte jeg en skikkelig bøyle/ toggle på toppbeslaget som feste for akterstaget (fint skal det være - om halve rævva henger ute!). Så nå er alle vant på plass :smiley:

 

 

toggle.jpg

 

Merk skaden på stb side av toppbeslaget, dette er fra masten lå og filte i fjæresteinene da riggen falt ned. Her har hjeg bare slit vekk grader og jevnet ut.

 

 

Alt småarbeidet tar mye tid, mye mer enn jeg forestilte meg - når jeg mangler en skrue, en liten dings eller noe så må det finnes, kjøpes, monteres. F.eks å få inn kabelen til topplanternen tok nesten en hel kveld fordi det var så mye knot.

 

Hvis jeg skulle betalt leie pr. dag hos ASF for å fikse masten så hadde jeg ikke kunnet gjøre dette nå. Heldigvis har jeg fått en fast pris for dette, men nå må jeg ut ganske snart for å gi plass for RIB'ene som skal inn for vinteren.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En mastehistorie. Ankerlanternen.

Laget et aluminiumsbeslag for å få en mer horisontal montasje av ankerlanternen. Selve beslaget ble laget uten annet enn håndverktøy (tang, etc) og ble derfor langt fra 100 % og fikk noen kanter som potensielt kunne fanget en line, så derfor er det surret inn i svart elektrikertape.

 

Fra slik

 

bilde

 

Til slik:

 

bilde

 

 

 

 

 

Noen bilder av historikken spanderer jeg på meg. Første inspeksjon:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Første strøk grunning etter epoksysparkling og sliping februar 2014:

 

bilde

 

 

Andre dekkstrøk, da masten ble vaniljefarget:

 

bilde

 

 

Så kom vi utpå og masten ble med. Ikke godt nok festet nei....

 

bilde

 

Masten falt i sjøen og ble reddet opp igjen. Slik ble den liggende våren og sommeren før den kom inn i hallen i oktober.

 

bilde

 

bilde

 

 

Inn i hallen, så blir det overgang til ny farge:

 

bilde

 

Mange detaljer:

 

bilde

 

 

Nå er hallen ryddet for verktøy og deler, mast og bom klar.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på at masten blir heist på plass kan jeg gjøre litt småarbeid.

 

Bommen

 

Nå er blitt bommen fin og hvit som masten, men innholdet måtte nesten skiftes ut - fordi tauet for uthal var gått tvert av inne i bommen.

Jeg boret ut endestykket, har skiftet den gamle trinsen (som stod helt fast) til en ny i kompositt. Den nyinnkjøpte trinsen var litegrann trang, så den har jeg slipt litt av så den løper lett.

 

VIdere har jeg satt på nytt tau (og poppet på endestykket igjen):

 

bilde

 

Nå tror jeg bommen er helt klar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forstagskobling - Norseman

 

På forstaget jeg har kjøpt brukt sitter det en såkalt Norsemankobling. Jeg stirrer og stirrer - men ser ikke løsning på hvordan koble på en strekkfisk her. Selve koblingen gir rom for noen få mm justering, men jeg ville altså helst satt på en strekkfisk fordi jeg mistenker at staget blir for kort uten.

 

Noen som har ideer til meg?

 

Norsemankoblingen:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Justeringsmuligheten på selve N-koblingen er noen få mm:

 

bilde

 

 

Igår fikk jeg også montert skottbekledning på stb. side. Kjempefremgang, for da kom vinduet permanent på plass i samme slengen. Fikk ikke tatt bilde, men svært god følelse, for nå kan jeg montere tilbake takplater, innvendige hyller mm.

Link to post
Share on other sites

Her strømmer det inn med forslag - takk gode venner!

 

Seilmaker Iversen kunne dessverre ikke hjelpe denne gang.

With Marine kan bestille inn en strekkfisk med øyebolt i ene enden, dette er en permanent og god løsning som jeg nok skal ha på plass før jeg seiler. Riggen har jo falt ned en gang tidligere, så det må ikke skje igjen :blush:

 

 

Midlertidig løsning for å få masten opp,, men ikke til å seile med:

Kjetting, som foreslått av DInamo, eller

...en wirestump med kauser som jeg slår dobbelt, eller

..kanskje jeg finner en øyebolt med maskingjenger som går inn på en 7/16 strekkfisk, eller

..sette en gaffel strekkfisk "parallellforskjøvet" på gaffelen på Norsemankoblingen, eller

..en røys med sjakler etter hverandre

 

Eller noe annet som kan brukes til å få masten opp og stå mens jeg venter. Sikre med fallet i tillegg.

 

 

Flere forslag mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...