Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Fullstendig tømming av VV tank.

Da er båten klargjort for vinteren. Det er en Halco 29 økonomi 86 mod.

Jeg har vel alltid hatt båt, men denne er den første med varmtvnnstank og da var utfordringen å få tømt den for vann.

Det var ikke tappekran i bunn på denne, alle slanger og overtrykksventil var på toppen av tank. 

De fleste vet sikkert hvordan det best kan gjøres, men det er kanskje noen der ute som er ikke vet det. 

Jeg koplet av slangene ut og inn av tank og åpnet overtrykksventil, satte så på en liten slangestuss på utløpet og brukte en liten 12 v. kompressor til å få litt trykk på tanken, da kom vannet ut av innløp og overtrykksventil ca 25 liter. selv om jeg hadde tappet den så tom som jeg kunne med kranene var den allikevel nesten full.

Dette var en grei og ryddig måte å gjøre det på. Slangene senket jeg ned på dørken for å tømme de også helt for vann. Der kan de ligge til våren.

 

MVH

Erling Larsen

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Tenker å sette inn et sjøvannsfilter på min Halco 29. Motoren er en Iveco 250HK. Noen der ute som vet hvor mange liter sjøvann man må regne med i minuttet på en slik motor. Det er 38mm slange fra sjøvannsinntaket til impellerpumpa.

Link to post
  • 3 uker senere...

Marineblå, todelt kalesje til Halco29 selges. Det medfølger bøyler og kalesjefester. Kalesjen har aldri vært i bruk, og framstår som ny. Kalesjen er impregnert, og klar til montering. Ta kontakt på 95100058 ved interesse :)

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, 

Har skaffa meg ein flott billig (!!) Halco 29. Nåken så klarer å sjå om det er økonomi eller offshore? Står en Ford Sabb 2704 i den. Litt småtteri å ta tak i, men veldig overkommelig. Splitter ny gasskomfyr med kokebkuss, varmtvannsbereder og wc med elektrisk kvern. IMG_20180419_092128_719.jpg.313f49e79d123cde3fe3b2d7174900b7.jpg

FB_IMG_1523911096999.jpg

 

20180418_185141.jpg

20180418_183035.jpg

20180418_185145.jpg

Redigert av Haukefer (see edit history)
Link to post

 

Haukefer skrev for 1 time siden:

 

 Nåken så klarer å sjå om det er økonomi eller offshore?

 

FB_IMG_1523911096999.jpg.1f0e141246b44425aea5ed6ec673452c.jpg.dd57287821953f85d14d6ad033f1f70f.jpg

 

Dette skroget er et planende offshore-skrog. Type gear,  aksling eller hekkaggregat- installasjon har ingen ting med skrogtypen å gjøre. Økonomiutgaven har en noe dypere kjøl. Beregnet for mindre motorer og ikke planingshastighet.

Link to post
  • 4 uker senere...

Har nylig kjøpt meg en 29 offshore med en gammel aqad40a motor og 280drev. Blir å erstatte dette med en kraftigere 41b motor og 290dp drev. Dette er jo en ganske vanlig installasjon i 29 offshore. Noen som vet hvilken utveksling jeg burde ha på drevet og hvilke propeller jeg burde ha? Har fått tak i ett 290dp med 1.96 i utveksling, men vet ikke om dette blir rett.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Pettersenmotor skrev On 14.5.2018 at 1.42:

Blir å erstatte dette med en kraftigere 41b motor og 290dp drev. Dette er jo en ganske vanlig installasjon i 29 offshore. Noen som vet hvilken utveksling jeg burde ha på drevet og hvilke propeller jeg burde ha? Har fått tak i ett 290dp med 1.96 i utveksling, men vet ikke om dette blir rett.

 

Bedre sent enn aldri:

Vi hadde en 29 offshore fly med VP 41 og 290 DP. Drevet hadde 1:1,96 utveksling. Med A5 propeller marsjet vi på 22 knop. Om din er uten fly er den noe lettere og vil klare noe mer fart. Kanskje A6 blir passelig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...