Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Fullstendig tømming av VV tank.

Da er båten klargjort for vinteren. Det er en Halco 29 økonomi 86 mod.

Jeg har vel alltid hatt båt, men denne er den første med varmtvnnstank og da var utfordringen å få tømt den for vann.

Det var ikke tappekran i bunn på denne, alle slanger og overtrykksventil var på toppen av tank. 

De fleste vet sikkert hvordan det best kan gjøres, men det er kanskje noen der ute som er ikke vet det. 

Jeg koplet av slangene ut og inn av tank og åpnet overtrykksventil, satte så på en liten slangestuss på utløpet og brukte en liten 12 v. kompressor til å få litt trykk på tanken, da kom vannet ut av innløp og overtrykksventil ca 25 liter. selv om jeg hadde tappet den så tom som jeg kunne med kranene var den allikevel nesten full.

Dette var en grei og ryddig måte å gjøre det på. Slangene senket jeg ned på dørken for å tømme de også helt for vann. Der kan de ligge til våren.

 

MVH

Erling Larsen

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Har nylig kjøpt meg en 29 offshore med en gammel aqad40a motor og 280drev. Blir å erstatte dette med en kraftigere 41b motor og 290dp drev. Dette er jo en ganske vanlig installasjon i 29 offshore. Noen som vet hvilken utveksling jeg burde ha på drevet og hvilke propeller jeg burde ha? Har fått tak i ett 290dp med 1.96 i utveksling, men vet ikke om dette blir rett.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Pettersenmotor skrev On 14.5.2018 at 1.42:

Blir å erstatte dette med en kraftigere 41b motor og 290dp drev. Dette er jo en ganske vanlig installasjon i 29 offshore. Noen som vet hvilken utveksling jeg burde ha på drevet og hvilke propeller jeg burde ha? Har fått tak i ett 290dp med 1.96 i utveksling, men vet ikke om dette blir rett.

 

Bedre sent enn aldri:

Vi hadde en 29 offshore fly med VP 41 og 290 DP. Drevet hadde 1:1,96 utveksling. Med A5 propeller marsjet vi på 22 knop. Om din er uten fly er den noe lettere og vil klare noe mer fart. Kanskje A6 blir passelig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...