Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

Her er rapporten, som en kan lese.. Det står ikke noe om man skal dusje og sove med flytevest som enkelte hevder

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Et påbud om vest i båt vil bety at man må ha på vest, også i senga eller i dusjen, et spesifikt påbud om vestbruk i visse typer båter trenger en hel haug med definisjoner for å bli tolket riktig, noe som gir et unødvendig kronglete regelverk, som også er uønskelig, samtidig finnes det tusenvis av båttyper, er ganske sikker på at noen fort vil falle utenfor og andre vil falle innenfor disse definisjonene selvom de ellers er tilsynelatende like.

 

Nei det behøver det ikke.

 

Det kan være påbudt med vest i fritidsbåt når skipperen sier at nå tar vi fortøyningene og til båten er fortøyd i neste havn.

Eller ved anker opp og til ankeret er fast i neste uthavn.

 

Da trenger en bare sove med vest på underveis, og det bør en så absolutt gjøre i dag også, en kan jo bli kjørt i senk.

 

 

En fritidsbåt är en båt vars främsta syfte är privat rekreation

§ 1.Definisjoner

I loven her menes med:

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter; 2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

 

Men trenger vi det påbudet,,,stort sett nei , men noen utsagn i denne tråden JA.-.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hva hvis man blir rent i senk mens man dusjer ........... ? :confused:

Det kan selvsagt hende, men de fleste dusjer stort sett når de ligger fortøyd... men det finnes sikkert unntak som kverulantene kan bruke her .. Det å ta seg en dusj uten at noen holder utkikk er brudd på sjøveisreglene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lovverket slik det er i dag er tilstrekkelig så lenge folk har et lite snev av fornuft, .....

 

Når man ser den støtten som denne gamle tullingen får av mange her så er det utelukket å tro at folk flest besitter selv et lite snev av sunn fornuft, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lest rapporten som Sydvesten la fram.

En grundig og detaljert rapport, sammenfattet av sikkert sjøkyndige personer og organisasjoner.

Bare synd at konklusjonen og resultatet av dette arbeidet ikke ble bedre.

Med dette mener også jeg at det holdningsskapende arbeide er det som i lengden gir best uttelling for å få folk til å bruke vest/flyteplagg.Dog ikkefor alle.

Hvis det skal være noe påbud relatert til flytevest, må det etter mitt skjønn spesifiseres til å gjelde de mest utsatte båttypene og til

de aktiviteter, handlinger og forhold som erfaringsvis oftest fører til drukningsulykker.

Er ikke et øyeblikk i tvil om at ett riktig formulert påbud kan redde flere liv en dagens ordlyd som i praksis "fritar" folk i båt fra bruk av vest.

Nå er det heldigvis slik at fornuftige og oppegående folk med omsorg for seg og sine, faktisk bruker vest uavhengig av hva loven sier.

Så er det store spørsrmålet om vi som båtfolk ønsker et slikt uomtvistelig påbud om bruk av vest..

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Når man ser den støtten som denne gamle tullingen får av mange her så er det utelukket å tro at folk flest besitter selv et lite snev av sunn fornuft, dessverre!

 

Flere med deg er så bekymret for denne støtten han får og noen føler seg til og med pisset på.

For det første er det vel slik at de som støtter han, ikke nødvedigvis er mot vestpåbud.

Dernest så er fremdeles 35000 mennesker 0,8% prosent av norges befolkning.

Link to post
Share on other sites

men det finnes sikkert unntak som kverulantene kan bruke her ..

 

Siden du nevner det, faktisk sist jeg dusjet i fritidsbåt var vi underveis. Jeg brukte ikke vest. Jeg bruker ikke konsekvent vest når jeg sover heller, i fint vær, innaskjærs, osv, men i ruskevær sover jeg i "foul weather gear" og selvfølgelig med vest. Etter dagens regelverk tar jeg avgjørelsen selv, og det fungerer fint syns jeg.

 

 

Når man ser den støtten som denne gamle tullingen får av mange her så er det utelukket å tro at folk flest besitter selv et lite snev av sunn fornuft, dessverre!

 

Det kan desverre se sånn ut.

 

 

 

Dernest så er fremdeles 35000 mennesker 0,8% prosent av norges befolkning.

 

Blir litt feil måte å legge det frem på, hele befolkningen er neppe spurt, til sammenlikning har norsk folkehjelp 11.000 likes, redd barna har 22.500 likes, det er jo litt rare ting folk engasjerer seg for.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Flere med deg er så bekymret for denne støtten han får og noen føler seg til og med pisset på.

For det første er det vel slik at de som støtter han, ikke nødvedigvis er mot vestpåbud.

Dernest så er fremdeles 35000 mennesker 0,8% prosent av norges befolkning.

 

Og dermed vil du utlede den konklusjon at 99,2% av den norske befolkning støtter min påstand om at dette er en tulling som støttes av kun 0,8%?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lest rapporten som Sydvesten la fram.

...

Hvis det skal være noe påbud relatert til flytevest, må det etter mitt skjønn spesifiseres til å gjelde de mest utsatte båttypene og til

de aktiviteter, handlinger og forhold som erfaringsvis oftest fører til drukningsulykker.

...

Så er det store spørsrmålet om vi som båtfolk ønsker et slikt uomtvistelig påbud om bruk av vest..

 

Påbudet som vurderes i denne rapporten dreier seg om åpne eller "delvis" åpne båter som kun er ment til innaskjærs bruk, kanskje sammenfallende med det du beskriver som "de mest utsatte båttypene". Jeg synes også det er en rimelig tankegang.

 

Nå står det også følgende i rapporten: "Statistikken viser imidlertid at ulykker ofte skjer når en minst venter det, innaskjærs og i pent vær. " Det er nok også helt riktig, når man venter en ulykke er man forberedt og kan gjøre tiltak for å unngå den. Dessuten er det nok også slik at fritidsbåtbruken foregår nettopp innaskjærs, og i pent vær. Det betyr på den ene siden at det er der man må legge innsatsen for å pynte på statistikken (les: redde flest mulig liv), men det er ikke dermed også noe som skulle tilsi at det er under slike forhold risikoen for den enkelte er størst. Dette gir oss et slags paradoks som vi kjenner fra andre områder, f.eks. bilbeltepåbud; Bilbeltet vil neppe redde livet til deg og meg fordi det rett og slett er veldig usannsynlig at vi vil bli involvert i noen bilulykke, derimot er det garantert å redde hundrevis av andre, hvert eneste år.

Link to post
Share on other sites

Mouche, skrev den 16 Jan 2014 - 20:55:snapback.png

 

Når man ser den støtten som denne gamle tullingen får av mange her så er det utelukket å tro at folk flest besitter selv et lite snev av sunn fornuft, dessverre!

 

Og dermed vil du utlede den konklusjon at 99,2% av den norske befolkning støtter min påstand om at dette er en tulling som støttes av kun 0,8%?

Selvfølgelig ikke, men poenget er at det store flertall (Eller folk flest som du selv skriver) er faktisk enig I vestpåbudet, (og besitter faktisk sunn fornuft) så tar du helt feil I ditt innlegg over!

Men ærlig talt hva er det du egentlig ønsker og oppnå med denne argumentasjonen?

Link to post
Share on other sites

Er det ingen andre som stiller spørsmålstegn rundt prioriteringene til Kystvakta?

Er det dette de er endt opp med å bli? Et slags fjæresteinspoliti som manøvrerer tonnasjen sin inn i bittersmå fjordhull og opp i støa til folk for å vifte med foreleggsblokka til folk som er ute å drar kokfisk?

 

Eller for å si det på godt norsk: Har de ikke bedre ting å ta seg til?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men en fyr som har vært på sjøen en gang og tre før i løpet av sitt 90 år lange liv, uten å ha druknet så mye som en eneste gang, har jo tydeligvis noe båtvett. Og da kan man utvise skjønn før man vifter med lovboka. Skulle fyren dette på sjøen og drukne, er det nok meningen og hans kølapp er neste ut ved perleporten.

Tror ikke at folk hadde støttet personen om det var en nordlenning i 20 årene som fikk bota.

Kanskje vi ser "ufornufta" i fornufta...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Han ble kontrollert, og dermed tatt. Enkelt og greit. Om det hadde endt med bot om ikke avisen Nordlys var med på tokt og dokumenterte denne dagen tviler jeg vel på. Mistenker at tjenestemennene som utstedte boten var redd for signaleffekten som en omtale av unlatelse ville gitt, og dermed valgte å følge boka. Uflaks for Arne, men antagelig riktig vurdering totalt sett.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Siste ord er jo ikke enda sagt før dommen er rettskraftig. Arne har sine tilmålte dager til å anke dommen vist han ønsker å dra dette videre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Regner med at en eventuel anke blir avvist dersom stabukken vil anke. Håper noen gir han råd om å gi seg nå,

men de fleste i hans nettverk er kanskje enig med han.

Rettsvesenet bør brukes til noe mer fornuftig enn slike saker.

Link to post
Share on other sites

Han ble kontrollert, og dermed tatt. Enkelt og greit. Om det hadde endt med bot om ikke avisen Nordlys var med på tokt og dokumenterte denne dagen tviler jeg vel på. Mistenker at tjenestemennene som utstedte boten var redd for signaleffekten som en omtale av unlatelse ville gitt, og dermed valgte å følge boka. Uflaks for Arne, men antagelig riktig vurdering totalt sett.

Feil avis du nevner.

Å kalle det de drev med et tokt er vel litt i overkant? Med tanke på hva som burde vært kystvaktas prioriteringer ut i fra tilgjengelige midler sett opp mot drifts og mannskapskostnader, så var vel den dagens agenda noe som virkelig skulle vært påtalt.

Om det er et mål å bøtelegge folk som ligger i fjæresteinene, så kan noen heller gi tyttebærpolitiet en Rana 16, utvida fullmakter og ei foreleggsblokk.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjetil1, du tar ordene ut av munnen på meg. Bevare meg vel, dersom maktapparatet i Norge ikke har annet å ta seg til enn å fange nitti-åringer som har tilbrakt mesteparten av livet sitt på sjøen, så...... Herre, gi meg styrke ! :lol:

Link to post
Share on other sites

Loven skal være lik for alle,men er den det?

 

Hender vel innimellom at vi hører om folk høyt oppe i systemet/eller med masse penger klarer å vri seg unna.

 

Men en vanlig mann som ikke har ressurser til å hyre sleipe advokate må pent bøye seg for loven.

 

Politiet har som oppgave å påse at lover og regler blir fulgt,de skal se til at norske borgere lever i ett trygt samfunn.De har etter min mening også ett ansvar for at folket respekterer lovnene og ser fornuften i dem.

Det er ikke alltid at rigid hånhevelse av lovverket er best i alle situasjoner,smidighet og skjønn er ofte minst like viktig.

 

Det er mye viktigere å få folk til å innse/forstå fornuften i lovverket,enn å bøtelegge de for å ikke følge den.

 

Tross alt er vel målet at lovene ikke skal brytes,fremfor å skrive ut bøter,eller?

 

I denne aktuelle saken finnes det ingen vinnere,og den største taperen er etter min mening "øvrigheta".

 

Som har vist ufattelig dårlig skjønn,og sløst det offenteliges tid og penger på en patetisk prinsippsak,som ingen vil huske som noe annet enn tull.

 

At alle bør ha med vest i båten er jeg enig i,og jeg mener vel også at det burde være krav til at man skal ha på seg vesten hvis man er alene i båten.

 

Hjelper fint lite at vesten ligger under tofta når man selv ligger i vannet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...