Jump to content

90 åringen kåret til årets norlenning..


rogeri

Recommended Posts

 

90 åringens reaksjon handler ikke om dette i det hele tatt- det handler om en

gammel manns naturlige reaksjon på å bli overkjørt av en gjeng regelryttere fra

overmakten som oppfører seg som tullinger og ikke kan bruke normalt fornuft

og ta en høflig prat med han istedenfor å bøtlegge.

 

Overkjørt ..du verden.. ... Eg lar meg ikkje forundre om de gamle drevne bygdedrankerene som alltid har klart å få bilen heim fra brygga eller pøbben stiller seg like oppgitt med rak rygg når regelrytterene kjem å overkjører de med promilletester.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for at alle yrkessjåfører over 90 år skal få slippe gebyr for manglende bruk av sikkerhetssele under bruk av egen bil på sin fritid!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er uansett rimeligere å plukke opp liket om det flyter rundt med redningsvest.

Vi får håpe de fleste som bruker vest ikke blir lik, da er litt av vitsen borte. :pray:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg stemmer for at alle yrkessjåfører over 90 år skal få slippe gebyr for manglende bruk av sikkerhetssele under bruk av egen bil på sin fritid!

 

Etter manges mening bør man vel sette opp en liste med aldersgrenser for når man får amnesti for visse regler og lover.

 

Om lang erfaring fritar for lover og regler så bør en egentlig tenke gjennom mange lover og regler, dette må komme mange til gode. Har man feks kjørt skadefritt i 20 år uten å bruke blinklys så bør man kanskje fritas for å bruke blinklys? Eller har man kjørt i fylla skadefritt hver lørdag i 20 år osv.

-------------

 

Hvis dette kun handler om at man er gammel og har få leveår igjen så er det et menneskesyn som er forkastelig. Er det andre grupper i samfunnet som er mindre verdt enn andre og som også bør få velge vekk lover og regler som er til for å redusere sjansen for å dø ved risikoadferd?

Link to post
Share on other sites

Hei, her er eit sitat i frå ein fiskeskipperkollega som eg meiner beskriver denne saka på ein god måte :)

 

Nei, Arne er ingen folkehelt. Han er ein sta, eigenrådig 90-åring som haustar anerkjennelse fordi det antakeleg djupt i oss alle ligg ei motvillig beundring for kjerringa mot straumen. Han er for lengst forbi antatt levealder, er fødd og oppvaksen på sjøen og meinar seg antakeleg i stand til å ta vare på seg sjølv. Med rette eller urette! Men ei slik sak har lite og inkje i rettsapparatet å gjere. Kva om Kystvakta hadde handtert dette på fylgjande måte: "Høyr her, din gamle tosk! Denne gongen slepp du med ei åtvaring, men la oss ikkje treffe deg på sjøen utan flytevest ein gong til. Då blir det ei saftig bot, evt. nokre dagars samfunnsteneste der du skal få sitje i ymse klasserom og lære ungane det sjøvettet du enno ikkje har fått inn i skallen din, 90 år til tross".

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe annet enn forakt til overs for denne stae gamlingen som tar opp rettsressurser på en helt unødvendig sak. Han har brutt loven. Enkelt og greit. Det er ikke noe å diskutere. Å være uenig i loven og mene at punktet bør endres er noe helt annet og er ikke poenget her. Og nå viser det seg jo at han har kjørt bil ulovlig også, ettersom han har blitt fratatt førerkortet. Han har tydeligvis null respekt for lover og regler i sin alminnelighet.

 

Fornuftig skrevet om saken dette også, for noen dager siden (kan ikke se at noen har linket til denne før):

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat19/subcat32/thread11463506/#cxrecs_s

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er mange som har en litt for svart/hvit utviklede holdninger her. Tenk litt over en annen beslektet, men minst like alvorlig lovendring. Krav til båtførerbevis! her ble det gitt amnesti til den eldre garde. Hvorfor ble dette amnestiet gitt. Jo fordi myndighetene skjønte at det ville bli ramaskrik, og man innså at det beste var å innføre det for den yngre befolkningen da ville problemene løse seg selv etterhvert. Man kan selvfølgelig ikke gjøre det samme med vest, men de som utførte denne kontrollen mot gubben kunne ha utvist bedre skjønn I situasjonen

Link to post
Share on other sites

Han er jo en bemerkelsesverdig person som det ikke helt er enkelt å skjønne. Synes han presenterer svært mange årsaker til at han har latt saken gå så langt som det han har gjort. Men den ene kan jeg forstå, og det er ressursbruken som var tilstede da de kom opp i støa hans.

 

For en 90 år gammel mann kan det nok oppleves som en smule skjev prioritering at de skaller seg inn i fjæresteinene i støa hans med en stor kystoppsyns (kystvakt) båt for deretter sette ut en hurtiggående rib full av uniformert personell for å gi han en 500 kroners bot for ikke ha vest i båten sin når han ligger og drar flyndregarn i solskinnet.

 

Samtidig leser han i avisen at den havgående kystvaktflåten ligger til kai i Sortland pga. mangel på ressurser (penger og mannskap) til å overvåke norske havområder og håndheve norsk suverenitet over våre, fiskerimessige, svært ettertraktede havområder.

Link to post
Share on other sites

alle vet at hadde det ikke vært med en Journalist den dagen, hadde det heller ikke blitt noen sak. Kan dere tenke dere ramaskriket om udugelig kystvakt om overskrifta hadde vært :"90 åring slapp bot grunnet alder og lang erfaring" ! Er egentlig ganske trygg på at kystvakta mange ganger har unnlatt å gi bot, men bare ett muntlige.pålegg i slike situasjoner.

 

Men med pressen til stede hadde de vel ikke noe valg.

Link to post
Share on other sites

Av prinsipp er jeg faktisk enig med denne nordlendingene som åpenbart er en fargeklatt i den mørke tilværelsen, på den annen side må en naturligvis respektere lover, like dem eller ei.

 

Til Sydvesten har jeg en ting å si. Om det blir påbud med "påmontert" vest på folk i joller blir det neppe påbudt å ha på vest i større motorbåter, som du selv nevner :thumbsup: . Det eneste jeg har lyst til å legge til at blir det først påbud i Joller skal det pina død bli påbudt i alle fartøy som går med seil. (Pinnebåter generelt) Den bommen er jo livsfarlig. Spørs om en ikke bør ha påbud om hjelm også for å være på den sikre siden :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

her er sakens kjerne. hør på den erfarne gamle og hva hva han sier- skal vesten hjelpe så må påbudet være at vesten MÅ VÆRE PÅ .

 

Det gir i mange situasjoner liten mening. Men det kunne f.eks. vært påbud om vestbruk i åpne båter og på dekk i større båter. For min del synes jeg det er fint å kunne ta denne vurderingen selv, når man er fler ombord, innaskjærs, med oppmot 20 grader i vannet og 2-3 ms ... da tillater jeg lettelse i antrekk :)

Link to post
Share on other sites

hehe, ja, en er jo ikke lettkledd under dynen med svømmevest. Det tror jeg alle her på forumet kan være enige om :lol:

 

Det kan sågar være vanskelig å få av BH og den slags i mørket, deilig å slippe å tukle med denne vesten samtidig. En har ofte ikke all verdens tid :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

KYSTVAKTA siger rolig inn over fjorden. Dagens fangst har kommet opp i tre forelegg.

 

Hansen: Ganske bra resultat så langt i dag tenker han.

 

Utkikken med marinens skarpeste kikkert speider innover fjorden etter andre lovbrytere. Ingenting å se. Sjøen er flat og sola skinner.

 

Utkikken: Hemm. Er det... Jo vist fan er det en til uten vest.

 

Utkikken: «HANSEN vi har muligens en lovbryter 10 grader om styrbord. Han trekker garn uten vest».

 

Hansen: Hiver seg over mikken. «Peder. Få begge ribbene på sjøen. Vi har en ute på styrbord side. Raska på før han forsvinner for oss. Meld fra til Bladsmørja som sitter i messa. Han skal være med Greger».

 

Peder og Greger får med seg mannskapet og selvfølgelig Bladsmørja. Må jo ikke glemme hva denne reklamen kan gjøre for Kystvakta. Ribbene låres og setter fart inn mot land der fiskeren er oppdaget.

 

Bladsmørja: Må gjøre klar kamera. Blir nok noen fine bilder for avisa, men det har vært litt kjedelig i dag – tenker han.

 

Ribbene nærmer seg fiskeren og siger opp på siden av båten. Gubben enser de ikke for han er opptatt med garnet han trekker.

 

Peder tar tak i ripa på båten og lener seg over mot fiskeren.

 

Peder: «Halo der. Dette er fra politiet. Har du flytevest i båten?»

 

Fiskaren: «Ka du sa? Flytevæst?» Og fortsetter å trekke sitt garn.

 

Peder: «Du har vel flytevest i båten...». «Du er vel klar over at det bøtelegges for ikke å ha flytevest i båten». Og fortsetter å titte om han kan se noe til denne flytevesten. Men ingen over og ingen under. Altså ingen vest i denne båten. «Du vet at det er tryggest å ha flytevest i båten når du er på sjøen».

 

Firskaren: «Det går da vel faan ikkje an å klæ sæ vækk fra å drokne? Og ka i all verden ska æ med flytevæst i båten hvess æ dætt i havet? Kæm dåkker meine æ ska rope tell for å få dem tell å klæ han på mæ? Hæ?»

 

Bladsmørja: Hehe. Dette ville ført til umiddelbar domfellelse lenger sør i landet. Fan så godt stoff. Og bilde fikk jeg også av gamlingen. Gliser som bare bestemora hans kunne ha gjort i en slik situasjon.

 

Peder: «Er du villig til å vedta et forenklet forelegg for denne overtredelsen av regelen?»

 

Fiskaren: «Om æ e villig te å vedta et forenkla forelegg? Nei gu om æ gjør!» «Æ betale faan ikkje bot førr ikkje å ha væst! Æ ska si dæ; Æ har lekt i fjæra sia æ gikk i kortbokse! Å æ va faan ikkje gamle karn før æ blei sendt på havet førr å ro kokfesk tell famellien. Så ska nånn fortælle mæ at æ ska ha flytevæst?»

 

 

Og snipp snapp ute var denne historien over. Nei ikke fan om den var. Den forfølges videre for de som vil følge med. Og kystvakta fortsetter å ligge på Sortland i mangel på resurser. Norge skal vel dekke opp kostnadene for Syria operasjonen. Så da så...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kva om Kystvakta hadde handtert dette på fylgjande måte: "Høyr her, din gamle tosk! Denne gongen slepp du med ei åtvaring, men la oss ikkje treffe deg på sjøen utan flytevest ein gong til. Då blir det ei saftig bot, evt. nokre dagars samfunnsteneste der du skal få sitje i ymse klasserom og lære ungane det sjøvettet du enno ikkje har fått inn i skallen din, 90 år til tross".

 

Joda, tanken er god den, men;

 

Intet tilsier at denne gamle stabukken ville ha fulgt "rådet", og hvis kystvakten hadde møtt på ham igjen så måtte de vel da ha tatt affære. Kan vanskelig se at de da kunne ha gitt ham noen kraftigere bot (med hvilken juridisk rett i så fall?) og anser det som helt urimelig å tenke seg at han denne gangen, andre gang, hadde vært noe mer "medgjørlig" og så hadde vi vært i gang igjen. Han ville helt sikkert ha formidlet til omverden at han var stoppet og advart en gang tidligere og da hadde alle de som ikke hadde fått advarsel, men en bot, første gang ropt urettferdig og kystvakten forskjellsbehandler folk osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virker som om du ikke helt har forståelse for hvordan påtalemyndigheter og rettsapparatet kan, bør og skal håndtere lovene som er vedtatt av en demokratisk valgt forsamling, men det er egentlig ikke så viktig så lenge de selv forstår det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Det er kun yrkesbåter og seilbåter som har krav om stige som kan utløses fra vannet.

 

Kanskje ikke helt riktig det der. EU-direktivet for fritidsbåter sier klart at: "Avhengig av konstruksjonskategori skal fartøyet være konstruert slik at det er minst mulig risiko for å falle over bord og slik at det er lett å komme om bord igjen." I praksis betyr det at dersom det er en stige, skal den kunne utløses av en person som ligger i vannet, enten det er en seilbåt eller annen type fritidsbåt.

 

Dette gjelder kun for nye båter, men for min del mener jeg det kan være vel så viktig som flytevest dersom en er alene i båten. Jeg har falt i vannet to ganger i marinaen, begge gangene heldigvis uten redningsvest fordi jeg var alene og vesten utvilsomt ville vært i veien når jeg skulle svømme inn og ta meg opp på brygga. Jeg ville da ha satt mer pris på en stige enn en redningsvest.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg synes innlegget nedenfor taler for seg. :thumbsup: (Klippet fra FB):

 

 

Kjære FB-venner og bekjente. Denne saken her har fått ufortjent mye oppmerksomhet i media den siste tiden. Det handler om Arne (90), som fikk et velfortjent forelegg på 500,- kr etter at en av mine kolleger i Kystvakten stoppet han under en rutinekontroll. Her er linken til VG's siste oppgulp om dette:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142300

Hver dag hele året gjennom er ca. 1000 offiserer og vernepliktige på jobb på sjøen på 15 kystvaktfartøyer blant annet for at vanlige folk skal føle seg trygge, og for at vi skal kunne bidra når de trenger det som mest. For ikke å snakke om alle de redningsskøytene som nesten daglig berger folk langs kysten vår.

Det å redde folk i havsnød er det aller, aller viktigste vi gjør. Og noen ganger redder vi liv. De gangene vi klarer å plukke opp folk fra sjøen i levende live har de omtrent uten unntak flytevest/redningsvest på seg. De gangene vi plukker opp døde personer har de som oftest ikke flytevest/redningsvest på seg. Arne har helt rett i at regelverket sier ikke noe om at vesten skal være PÅ, men den skal være MED, og da kan du like godt ha den på.

Jeg har ved flere anledninger vært med på å plukke opp døde personer fra vannet, og jeg kan skrive under på at dette er langt fra en hyggelig opplevelse. Dette er dypt tragisk for de familiene som rammes, og det setter også spor i oss som plukker de opp.

Da er det langt hyggeligere å hjelpe folk - sågar redde liv - ved å komme frem i tide og få folk opp fra sjøen. Og sjansen for at vi eller noen andre rekker frem i tide er uendelig mye større dersom dere bruker flytevest.

Arne (90) har også fått en støttegruppe her på Facebook. Her er link: https://www.facebook.com/NorNorge

Per i dag har denne fått 35000 "likes" og masse oppmerksomhet fordi Arne med frisk språkbruk forteller lensmann og prest hvor skapet skal stå. Finnes det virkelig 35000 mennesker her i landet som syns jobben jeg og mine kolleger gjør er så lite verdt? Som regelrett PISSER på det som vi står for og gjør?

Denne saken vil kun få ett eneste utfall; Arne(90) vil bli dømt til å betale både forelegg og saksomkostninger, og han burde jammen meg fått noen gratis overnattinger på statens bekostning også for å kaste vekk så mye av statens og domstolenes ressurser på denne fillesaken.

Del gjerne denne lille frustrasjonen min, og fjern gjerne "like"'n du har på Arne sin støttegruppe - gå heller og "like" Kystvakten eller Redningsselskapet. Det er vi som kommer for å lete etter deg om du faller i sjøen. Med eller uten vest.

Mvh
Sigbjørn
Kystvaktoffiser

Link to post
Share on other sites

Meget flott innlegg fra Kystvaktoffiseren.. En kan ikke si seg annet enn enig i innlegget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...