Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Den turen blir hvertfall mye mer koslig om været spiller på lag. Du kan komme veldig langt på en dag under gode forhold om du ser at det er meldt dårligere fremover. Dagene begynner og bli lengre også.

 

Kikket på annonsen og så Furuno radaren. Den blir god å ha :-)

Hva slags plotter/e sitter i? Så ikke at autopilot var nevnt, men det har den kanskje likevel?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med denne båtstørrelsen, men hva er smertegrensen for m/s eller bølgehøyde? Innbiller meg at en slik båt kan tåle ganske mye før det oppleves krevende, eller?

 

P.S: Jeg vet selvsagt at dette vel så mye avhenger av båtfører.....men erfaringer med hva som er greit og ikke greit er jo verdt å ta med i planleggingen.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Helt avhengig av forholdene, hvor krapp/ rotete sjø etc. Disse båtene går veldig godt i sjøen, så mannskapets komfortgrense nås som regel lenge før båtens.

 

Det man skal huske på er båten et nytt bekjentskap og er noen år gammel. Tenker på grums i tanker som kan bli virvlet opp når det passer minst. Med 2 motorer med hver sine filtre og tank er jo sjanse liten for at begge streiker samtidig, men det kan skje..

 

Hadde hatt med litt filtre, deler og verktøy. Fra Bergen og sydover får man jo kjørt endel i beskyttet farvann som er en flott sjanse til å bli kjent med båten og få en indikasjon på tanker og filtre. Hadde fulgt nøye med ned til Haugesund.

 

Gleder meg virkelig på dine veiene Bjørn!

Husk plenty med bilder og oppdateringer :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten vil føles rolig og behagelig i bevegelsene i sakte fart opp mot 10-12 ms. Over det bør du gi på og legge deg i marsjfart på 20kn.+. Med 72 maskiner bør du kunne marsje uanstrengt i 22-23kn. Blåser det over 18-20 ms begynner det å bli ubehagelig i lengden, spesielt i motsjø. Prøv da å gå noe ned på hastigheten og gi fulle flaps. Pass på at du som et minimum ligger 200RPM under max oppnådd RPM. Der bør du kunne ligge i time etter time. Hold allikevel altid et øye på tempmåleren. Den skal ligge steady på 85 +/- 5 grader. Gode råd fra SAP som jeg istemmer fullt ut; Sjekk tankene før avgang og ta med deg nok reserve filtere. Du finner tappeplugg til tankene bakerst, på dypeste punkt. Normalt lett å komme til. Sjekk sikteglasset i forfilterne under gange. Ved tiltagende grums i urolig sjø, gå til nærmeste havn og sjekk.

Lykke til nedover.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sap, denne gangen skal du få være å ligge våken om natten, og vente på at gutta skal komme seg hel hjem, slik som vi gjorde sist! :giggle:

Håper ikke det blir for spennende for jeg greier garantert ikke til å kunne legge fra meg padda før Bjørn er trygt tilbake i Arendal :-)

Bjørn er en erafren og fornuftig mann, så forhåpentlig er nattesøvnen reddet :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da gjelder det å smøre seg inn med albugrease, og belage seg på mye ratting. En god og kjapp autopilot er til god hjelp her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du er en handlingens mand, Bjørn. Det beundrer jeg, og håber at du også får luftet skuden lidt, så vi får en mulighed for at løbe på hinanden igen!

 

Angående vejret, så ser prognoserne ikke muntre ud for hjemturen i næste uge. Men der kan jo ske meget endnu :-) dog tyder meget på fortsat lavtryksaktivitet med ganske friske vinde fra vest og sydvest.

 

Men vi skal nok følge med og hjælpe til hvor vi kan!

Link to post
Share on other sites

Satt akkurat å sjekket værvarsel. Det ser veldig lovende ut frem til helgen og videre til onsdag. Men så er det stiv kuling hmmm..

Ja Major Andy. Det hadde vært trivelig å slått av en prat. :-) hadde jeg bare vært litt raskere til å huske båtnavnet last boat.. så skulle jeg stoppet. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...