Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg hadde nok tatt en telefon til Nors Båtsenter og spurt om de hadde en kar som kunne kommet bort å sjekket under båten, slark i rorforinger, akslinger osv. De er vel også en helt uavhengig part oppi dette og har ingenting med Bergen Marinesenter og ståle å gjøre. Vert en telefon kanskje?

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn, følger deg på begge trådene, mange av oss vet hvordan du har det nå, det kribler. Husk at det i en båthandel er to minst to parter, og det kan være greit å minne om at dette forumet ligger åpent for alle. Jeg tror ikke jeg hadde satt pris på å finne denne tråden med ulike innspill inn mot selger av båt. Bruk nettverket ditt via mobilen, det virker som om BB kan gi deg de råd du trenger, og til besiktigelse av skuta; bruk KNBF!

Til alle dere andre; det er ikke tida nå til å komme med innspill om konkrete andre båter, jeg ville ikke ha satt pris på det i nåværende situasjon. Lykke til i Bergen Bjørn.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du får mange gode tips og råd her Bjørn, det er en stor avgjørelse som skal taes.

 

Jeg vil si meg enig med de som anbefaler å få bistand fra en uavhengig fagmann til besiktigelse, forhåpentligvis kan han si litt om prisområde også.

 

Bruk litt tid på dette, dersom det ikke dukker opp noen "avvik" etter grundig gjennomgang av skuta er det til slutt og sist din følelse for båten som blir avgjørende.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg driver å sjekker. .har akkurat tatt pause. :-) litt mat. Fant to skader under båten de blir behørig reparert. Så det er bra. Så nå skal jeg snart ombord å studere å lete grundig etter flere problemer. Alt ser ut til å virke. Vinsjen foran er demontert for rep. Så blir båten bunkret. Ikke shaket hands enda.. :-) det blir i morgen.. :-) evt.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Morro og spennende å følge prosessen din :smiley: Sikkert unødvendig tips, men husk å teste absolutt alle elektriske/elektroniske funksjoner fra stort til smått. Kjedelig om vhfen feks mottar men ikke sender ut. Testanrop til nærmeste kyststasjon hadde spart meg litt bryderi sist jeg handlet båt :blush:

 

Lykke til og takk for at vi får være med på reisen.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite apropos til prisen: Det lå en 1998 Fairline Phantom 42 til salgs for 1.590.000 i Drammen i fjor, den ble ikke solgt til den prisen. Dette var en båt med truster foran/bak, vinsj foran/bak, generator og full navigasjons-pakke. Jeg nevner dette bare for at du skal han noen referanser når det gjelder prisen.

 

Når det er sagt er det hva båten er verdt for deg som er viktig, ikke hva andre mener er riktig pris. Det er rart med det når man står der og kan handle, men husk at det sitter en på andre siden av bordet som er minst like ivrig som deg for å få gjennom en handel. Det kan nok være du får den enda litt lengre ned i pris.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde trukket meg tilbake,og tenkt nøye gjennom tre ganger til. Skaff deg forhandlingsmakt. Du har pengene, husk det. Tror det er mange som ville strukket seg langt i å få dine penger på konto. Men vet det er lett for meg å si som ikke har vært i dialogen med selger.

Link to post
Share on other sites

Det har nok også fordeler, som kan vise seg verdifulle i etterkant, å kjøpe gjennom megler. Bør jo ha det i mente også.:-) Ellers så var jeg en liten tur nedom og hilste på den trivelige skipperen og hans matros. Varmt og gjestfritt der i gården! (eller i båten) Kikket også litt på den svære Princessen på slippen. Jeg lar meg imponere. Flott båt. Ble invitert for å se litt nøyere i morgen, og det skal bli kjekt. Tror han driver og skifter dynamo på NordWesten nå.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er slik båtkjøp/test skal være! Ta seg tid til å sette seg ned og slappe av ombord. Se seg rundt, føle om man trives, liker det man ser, slapper av, får roen, sitter godt, går uanstrengt omkring. Hvor gamle er skroggjennomføringene? :) du har vel ikke planer om å landsette den i år?

Link to post
Share on other sites

Det har nok også fordeler, som kan vise seg verdifulle i etterkant, å kjøpe gjennom megler. Bør jo ha det i mente også.:-) Ellers så var jeg en liten tur nedom og hilste på den trivelige skipperen og hans matros. Varmt og gjestfritt der i gården! (eller i båten) Kikket også litt på den svære Princessen på slippen. Jeg lar meg imponere. Flott båt. Ble invitert for å se litt nøyere i morgen, og det skal bli kjekt. Tror han driver og skifter dynamo på NordWesten nå.

Det kan jeg like at du hjelper han å vurdere i morgen, det kommer godt med.

 

Ellers så synes ikje jeg at man skal la den rette båten ryke på 50 båthøvdinger. Følg magefølelsen, men husk også at du er i en spenning nå der magefølelsene hopper og danser alle veier, så de kan være rotete å tolke. Dette blir så bra så, det er jeg sikker på. Du kommer til å gørr kose deg.

 

Ønsker deg lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...