Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Gratulerer med kjøp og salg - dette gikk fort!

 

Å gå nedover Jæren og rundt Lista i stiv kuling høres lite trivelig ut, uansett hvilken vinkel vinden måtte finne på å komme fra. Opp til liten kuling er ikke så verst om vindvinkelen er rett (spesielt ikke i seilbåt), men noe særlig over det har jeg aldri hørt om noen som har hatt spesielt behagelige opplevelser.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salg og kjøp! Det er en utrolig følelse å få tilslag. Husker svært godt da jeg i slutten av mars for to år siden kjøpte seilbåten min.

Det blir mange hentetråder her i år! Som forøvrig er en stor begivenhet for oss som følger med. Det gir en mange fine turbeskrivelser både med rutevalg, havner og ikke minst bilder!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Bjørn !!

Godt valg. Jeg har samme typen men et hakk mindre (420), stødig og solid skute.

Har hatt min i 6 år nå og kan ikke tenke meg å bytte. Eneste ankepunkt er den korte plattformen, spesiellt når man ligger longside.

Jeg håper å få forlenget den i løpet av våren.

 

Gler meg til levering/hentetur :)

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her går det fort i svingene, gratulerer Bjørn!

 

Artig med ny båt, gleder meg til å se den. Men du ergrer meg jo litt også..... Kjenner på meg at jeg må begynne å titte etter båt igjen :smiley:

 

Strekningen Arendal - Bergen har jeg gått noen ganger, både med seilbåter og motorbåter. Blir en fin tur!

 

Har i hovedsak opplevd kuling til liten storm de gangene jeg har vært den strekningen med båter. Men tar man sine forhåndsregler går dette bra. Tenker da på avstander ut fra land med videre.

 

Ser fram til å følge med på levere/hentetråd.

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser fint ut. Og utover 3 dager gir jo MET ingen garantier. Jeg bruker ofte Obrestad fyr som indikator. Fredag kveld og hele lørdag ser det bra ut der. Og det ser ut til å vedvare utover søndag. Tekstvarselet melder forøvrig overveiende sørøstlig bris for søndag og mandag. Turen oppover blir nok fin. Basert på langtidsvarselet kan det være smart og ta ut fra Bergen onsdag morgen og passere Jæren denne dagen. Deretter ordner det seg nok for P440-er. Samtidig må det sies at det på langtidsvarselet fram mot neste helg ikke er meldt mer enn frisk bris, så dette blir etter alle solemerker en mild og rolig uke. Sålangt jeg kan se har du samme værtype fra Bergen til Lista. Onsdag kveld og fredag kveld bikker det riktignok kuling ved Kvitsøy, men da snakker vi om fra 11 m/s til 12 m/s. :-) Dette blir flott, Bjørn!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden din om bytte av båt, og må si jeg er meget imponert over hvor fort du klarte dette når du først fikk bestemt deg :yesnod: Det ser ut til at du har fått deg en kjempeflott båt! En litt mindre utgave av en slik (40?) står høyt på lista mi :smiley:

 

Bare husk å sjekke dieseltankene grundig før du legger av gårde, det gjelder jo egentlig begge båtene siden du skal gå strekningen to ganger. Det er neppe noe særlig stas å ligge å drive utenfor Jæren med motorstopp i sterk kuling :pray: Det handler jo om å ta høyde for det som kan skje. Selv om du kjenner din båt godt og vet at motoren er driftssikker, er det rart med det når man kommer ut i vesentlig mer sjø enn det man går i til vanlig. De fleste dieseltanker har en del bunnfall og grums som har samlet seg opp i årenes løp, og når det begynner å rulle så flytter det på seg...

 

Uansett skal du ha god tur, kjenner at jeg er litt misunnelig akkurat nå :giggle:

Link to post
Share on other sites

Etter lange å gode samtaler med Sap så lurer jeg på om det er noen I Bergen som vet hvor jeg kan få løftet denne båten opp av vannet og kontrollert understellet.. mht tæring og evt slark å bunnstoff. .

 

takk Sap. Du er en god venn.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da er det nok Norsk Båtsenter på Søreide som har kapasiteten. Det er Princess-forhandleren i Bergen. Skal det gjøres nærmere byen er Frydenbø på

Laksevåg et alternativ.

 

Disse har store kraner. Det finnes også slipper vil jeg tro, men det enkleste er vel ofte det beste.

 

Kommer forresten på at Bjordal og Madsen på Søreide har en slipp som tar båter i denne størrelsen.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...