Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

hei igjen.

DieselDahl, jeg fant noen nr på den ECU'n på motoren, 

 

det står 50TBI\99US01 og ved kontaktene på ver sin side av ECU'n står det følgene nr 3858339 og på den andre 3858338 kan det være til hjelp? hadde ikke tid til å skri den av i dag, men kan gjøre det om dette ikke er til hjelp.

 

Prøvde å laste opp et bilde men det ville funket ikke i dag...

 

men Begge kontaktne på ECU'n er i bruk bør jeg da ha en slik https://www.obd2allinone.com/products/obd2y.asp, å sette imellom slik at den den ene da går til den USB kontakten som da vil være koblet i pc hele tiden... siden den skal være fast i båten??

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Var en tur ned i båten i dag å fikk sjekket bak på ECU'n og der står det 16237009 = MEFI 3, vil det si at jeg da kan bruke den kabelen som DieselDhal linket til og eventuelt det U ledde jeg linket til får å ha pcn kobla til motoren til en vær tid?

 

Er det andre ting jeg kan koble til ECU'n får å få visuelle målere på pc'n med tillegs programvare? Vil helst ha det på pc'n og ikke måtte kjøpe alt for masse nytt, som egen skjerm/ plotter osv...

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Den splitterkabelen har du ikke mye glede av.

Denne: https://www.obd2allinone.com/mefiscan.asper den du trenger, den kobles til diagnosepluggen som sitter like ved bensinfilteret og går til USB kontakten i pc'n. Det er altså serie utgang fra ECU'en som kobles til en universal serial bus i pc'en. Setningene som sendes er i en OBD protokoll. Disketten som følger med inneholder et program som leser dette og framstiller det grafisk og i tabeller. Dette firmaet er ett av få som har spesialisert seg på MEFI

Link to post
Share on other sites

Takker for Hjelpen med å finne ut av dette, så alt jeg trenger får å lese av dataen på motoren er (mefiscan3) kabelen med medfølgende programvare.

 

Og dersom jeg vil ha noe mere visuelt som vist på bilde jeg la inn i tidligere innlegg må jeg investere i noe lit mere kostbart, som f.eks

http://www.livorsi.com/auto/catalog/mefi.html og en http://www.maretron.com/products/usb100.php med tilhørende programvare.

 

Har jeg forstått det riktig da?

 

Grunn til at jeg vil ha dette er at jeg ikke har noe info om timer eller noe på motoren, og mangler noen instrumenter, som turtall og lit slikt, og siden jeg da har pc i båten som jeg har en 7" Touchscreen til som kan innfelles ved siden av ratte i båten, tenkte jeg at det måtte gå å koble den pc'n til motoren men en programvare så var jeg i mål.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei! Har vært å sett på en 16 fots båt (ja du leste riktig) med en 305 v8 fra 80 tallet en plass. Et det noen som har erfaring med disse motorene? Den startet men må skifte termostathus og sette på kjøleslanger. Er er ny på mercruiser, har kun hatt Volvo Penta. Så er det noen som har oversikt på hvir ting og tang skal hen? Ta kontakt på pm! :D

bilde

Redigert av kristian stakvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Driver å kjøper en ny båt med Mercruser 3.0 MPI. Får en ny båt med denne motoren til meget gunstig pris om en sammenligner med andre motoralternativer. Motoren er stor nok til båten den sitter i så det er ikke noe problem. Hva kan en si om kvaliteten på denne motor? Holder den mål?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

hei.har en mercruiser 305 260/260hk. ca 2000 mod.gasser.starter lett og går fint på alle turtall.men vis jeg ligger eks.10 knop og gir på litt fort så dør den helt ut.må da av med gassen å gi på sakte.har byttet filter og kjørt 2 tanker etter dette.ingen bedring.tenning ble justert på verksted rett før jeg kjøpte den.regner med det er noe tull med gasser eller pumpe. aks. pumpa er ok.er mekaniker men aldri rørt en v8 så gode tips mottas gjerne ?

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen som har bygd om fra teleflex til hydraulisk styring på båt med alpha one gen 2, er orginalmontert servo fra før, må jeg evt skifte hele styresylinderen med en som er beregnet for hydraulikkstyring, eller fins det en sylinder å montere på den som sitter der for teleflex?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei, håper dette blir riktig tråd å spørre om dette i!

Jeg har en AQ271 og en Hurth ZF63A, men ingen adapterplate mellom dem.

Jeg har saumfart finn.no og ebay, men til inget hell, men jeg har gjort meg oppdagelsen at det ikke er noe etablert fast ord for det jeg leter etter.

Noen sier svinghjulshus, svinghjulskåpe, svinghjulskappe, motorkåpe etc.
Adapterplate osv.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg søke etter det jeg trenger, eller kanskje noen har?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

"Slark" i tiltsylinderne

 

Jeg har lokalisert litt slakk i hekkaggregatet til tiltsylinderne. Det et både slakk mellom bolt og plasstforingene, og mellom bolt og hekkaggregatet. Jeg antar at å bytte foringene er kurant, men er det greit å skimse opp mellom bolt og godset i hekkaggregatet for å bli kvitt den slakken?

 

 

bilde

 

------------------------

 

"Slark" i pinnebolt mellom servostyring og "steering level" har jeg også funnet. Her ser det ikke ut som om det er like enkelt - noen tips?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Slakk i bolten til trimsylindrene gjør nok ikke så mye, når du kjører er det godt press på denne. Bravo drev har ovalt hull med en plast-spacer. Her er det litt klaring og det er helt normalt. I styrearmen er det også normalt med litt klaring. Teleflexen har uansett mer slakk så det hjelper ikke stort å gjøre noe med dette.

Link to post
Share on other sites

Den slarken sideveis og slarken i bolten er der fra nytt og har ingen betydning. Det er derimot viktig at gummiforingene er i orden, eller så resulterer det i at bare den ene sylinderen tar hele belastningen.

Er du heldig er meste parten av slitasjen på pinebolten til styre armen. Men du er sikker på at det ikke er slark i selve styre armen mot styrebolten. Her skal du ikke bare ta en garasje mekk og stramme mer til (svekke godset). Kan bare referere til han som tok live av sønnen sin på 6år når den røyk og båten ble kastet i full sving i plan. 

Aldri slå med hammer på den eller gimbalringen din. Gjelder egentlig hele transom/drevet ditt.

Bruk gummi/vinyl. :lipseal: (hammer)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...