hebbelille Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 (redigert) hei igjen. DieselDahl, jeg fant noen nr på den ECU'n på motoren, det står 50TBI\99US01 og ved kontaktene på ver sin side av ECU'n står det følgene nr 3858339 og på den andre 3858338 kan det være til hjelp? hadde ikke tid til å skri den av i dag, men kan gjøre det om dette ikke er til hjelp. Prøvde å laste opp et bilde men det ville funket ikke i dag... men Begge kontaktne på ECU'n er i bruk bør jeg da ha en slik https://www.obd2allinone.com/products/obd2y.asp, å sette imellom slik at den den ene da går til den USB kontakten som da vil være koblet i pc hele tiden... siden den skal være fast i båten?? Redigert 3.November.2015 av hebbelille (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
hebbelille Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Var en tur ned i båten i dag å fikk sjekket bak på ECU'n og der står det 16237009 = MEFI 3, vil det si at jeg da kan bruke den kabelen som DieselDhal linket til og eventuelt det U ledde jeg linket til får å ha pcn kobla til motoren til en vær tid? Er det andre ting jeg kan koble til ECU'n får å få visuelle målere på pc'n med tillegs programvare? Vil helst ha det på pc'n og ikke måtte kjøpe alt for masse nytt, som egen skjerm/ plotter osv... Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Den splitterkabelen har du ikke mye glede av. Denne: https://www.obd2allinone.com/mefiscan.asper den du trenger, den kobles til diagnosepluggen som sitter like ved bensinfilteret og går til USB kontakten i pc'n. Det er altså serie utgang fra ECU'en som kobles til en universal serial bus i pc'en. Setningene som sendes er i en OBD protokoll. Disketten som følger med inneholder et program som leser dette og framstiller det grafisk og i tabeller. Dette firmaet er ett av få som har spesialisert seg på MEFI Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Takker for Hjelpen med å finne ut av dette, så alt jeg trenger får å lese av dataen på motoren er (mefiscan3) kabelen med medfølgende programvare. Og dersom jeg vil ha noe mere visuelt som vist på bilde jeg la inn i tidligere innlegg må jeg investere i noe lit mere kostbart, som f.eks http://www.livorsi.com/auto/catalog/mefi.html og en http://www.maretron.com/products/usb100.php med tilhørende programvare. Har jeg forstått det riktig da? Grunn til at jeg vil ha dette er at jeg ikke har noe info om timer eller noe på motoren, og mangler noen instrumenter, som turtall og lit slikt, og siden jeg da har pc i båten som jeg har en 7" Touchscreen til som kan innfelles ved siden av ratte i båten, tenkte jeg at det måtte gå å koble den pc'n til motoren men en programvare så var jeg i mål. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Den CAN-BUS to NMEA2K gatewayen fra livorsi fungerer kun på ECU-er med CAN-BUS chip set. Den fungerer på MEFI 4B og nyere. Alternativt har de J1939 to NMEA2K Gateway, men din ECU støtter ingen av disse. Du må altså Bruke MEFIscan3 som leser seriedata. Sitér dette innlegget Link to post
KrisianS Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 (redigert) Hei! Har vært å sett på en 16 fots båt (ja du leste riktig) med en 305 v8 fra 80 tallet en plass. Et det noen som har erfaring med disse motorene? Den startet men må skifte termostathus og sette på kjøleslanger. Er er ny på mercruiser, har kun hatt Volvo Penta. Så er det noen som har oversikt på hvir ting og tang skal hen? Ta kontakt på pm! :D Redigert 20.Januar.2016 av kristian stakvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Her er et flere muligheter, kjølesystemet har vært endret en rekke ganger og det er ikke sikkert at allt er som det var i 1987 på din motor. Hvis du tar noen bilder av framkant av motoren er det enklere å gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Driver å kjøper en ny båt med Mercruser 3.0 MPI. Får en ny båt med denne motoren til meget gunstig pris om en sammenligner med andre motoralternativer. Motoren er stor nok til båten den sitter i så det er ikke noe problem. Hva kan en si om kvaliteten på denne motor? Holder den mål? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Draco24styling Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Det er en seig motor. Som stammer helt tilbake fra 60 tallet. Sørg for at den er ferskvannskjølt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bayliner 2051 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 hei.har en mercruiser 305 260/260hk. ca 2000 mod.gasser.starter lett og går fint på alle turtall.men vis jeg ligger eks.10 knop og gir på litt fort så dør den helt ut.må da av med gassen å gi på sakte.har byttet filter og kjørt 2 tanker etter dette.ingen bedring.tenning ble justert på verksted rett før jeg kjøpte den.regner med det er noe tull med gasser eller pumpe. aks. pumpa er ok.er mekaniker men aldri rørt en v8 så gode tips mottas gjerne ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Noen som har bygd om fra teleflex til hydraulisk styring på båt med alpha one gen 2, er orginalmontert servo fra før, må jeg evt skifte hele styresylinderen med en som er beregnet for hydraulikkstyring, eller fins det en sylinder å montere på den som sitter der for teleflex? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Det finnes en sylinder til å montere på der teleflexen sitter i dag. Jeg har en liggende som muligens passer..... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Så det fantes et komplett sett. Med rattpumpe slanger å styresylinder rett i overkant av 8 båt hundringser. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Dahlen Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Hei, håper dette blir riktig tråd å spørre om dette i!Jeg har en AQ271 og en Hurth ZF63A, men ingen adapterplate mellom dem.Jeg har saumfart finn.no og ebay, men til inget hell, men jeg har gjort meg oppdagelsen at det ikke er noe etablert fast ord for det jeg leter etter.Noen sier svinghjulshus, svinghjulskåpe, svinghjulskappe, motorkåpe etc.Adapterplate osv.Er det noen der ute som kan hjelpe meg søke etter det jeg trenger, eller kanskje noen har? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Takker for den DieselDahl! Jeg kunne nesten ikke tro min egen flaks i morres, da det dukket opp en finn annonse som ble lagt ut inatt og det var akkurat det jeg skulle ha, rett rundt hjørnet av gata! Nå er alt i sin skjønneste orden! Sitér dette innlegget Link to post
Bømlonytt Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei,er de noen som veit om gummiklaffene i eksoshorna på mercruiser 4,3 mpi er montert på fra fabrikk,eller må ein montere dei på ved installasjon, Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/31505/13808/285 Det ser ut til at de følger med ved kjøp av nytt bukkehorn. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei har en startmotor til 3.0 lx mercruiser til salgs om noen er inntresert Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 "Slark" i tiltsylinderne Jeg har lokalisert litt slakk i hekkaggregatet til tiltsylinderne. Det et både slakk mellom bolt og plasstforingene, og mellom bolt og hekkaggregatet. Jeg antar at å bytte foringene er kurant, men er det greit å skimse opp mellom bolt og godset i hekkaggregatet for å bli kvitt den slakken? ------------------------ "Slark" i pinnebolt mellom servostyring og "steering level" har jeg også funnet. Her ser det ikke ut som om det er like enkelt - noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Slakk i bolten til trimsylindrene gjør nok ikke så mye, når du kjører er det godt press på denne. Bravo drev har ovalt hull med en plast-spacer. Her er det litt klaring og det er helt normalt. I styrearmen er det også normalt med litt klaring. Teleflexen har uansett mer slakk så det hjelper ikke stort å gjøre noe med dette. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Den slarken sideveis og slarken i bolten er der fra nytt og har ingen betydning. Det er derimot viktig at gummiforingene er i orden, eller så resulterer det i at bare den ene sylinderen tar hele belastningen. Er du heldig er meste parten av slitasjen på pinebolten til styre armen. Men du er sikker på at det ikke er slark i selve styre armen mot styrebolten. Her skal du ikke bare ta en garasje mekk og stramme mer til (svekke godset). Kan bare referere til han som tok live av sønnen sin på 6år når den røyk og båten ble kastet i full sving i plan. Aldri slå med hammer på den eller gimbalringen din. Gjelder egentlig hele transom/drevet ditt. Bruk gummi/vinyl. (hammer) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 (redigert) Dobbel post Redigert 26.April.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ser det henvises til en post med link til servicemanualer her, men finner den ikke. Noen som kan gi meg en link til servicemanual til min Mercruiser 5.0 LX 1994? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
adeneo Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser17.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.