Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

En annen sak, en blokk og topper fra Merc 4,3 V6, 2000 mod. Kan dette brukes til å bygge opp en 2008 mod 4.3 MPI? Er snakk om at MPI motoren har stått i båt med vannlekkasje slik at den har stått meg vann i bunnpanne og sylinder, så her er blokka kass. Men en på finn selger altså blokk som er 2000 mod.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem selger slik adapterplate?

 

Det er vel brukt som blir billigst, prøv på Finn.no

 

Det med blokk vet jeg ikke helt sikkert, men kamakse, lagerfester er iallefall anerledes på en marin motor enn en bil motor.

Men er det snakk om en båtmotor med forgasser du vil bruke topp og injection på fra en mpi motor, kan det vel gå bra.

 

Det vet sikkert dieseldahl mer om, jeg har bare skrudd på V8`ere fra 80 tallet med forgasser.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Alle Mercruiser bensinmotorer har basis i GMs motorserie. Noen er mer eller mindre uendrede bilmotorer som feks L29 som er en pickup/Truck motor med ekstra store kjølekanaler og flere bolter i råde og rammelager som standard.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Begge motorene jeg snakker om her er Mercruiser, altså ingen bilmotor.

 

Mercruiser er i hovedsak marinifiserte bilmotorer fra GM. Jeg har en Mercruiser 5,7L v8 som i bil vanligvis sitter i Chevrolet og da kalles GM350. Mange mener dette er verdens beste motorer. Uansett finnes det i hvert fall ufattelig mange av dem, noe som gjør det billig dersom man skulle trenge en byttemotor. 

Link to post
Share on other sites

Det bør være det samme fra 2000 til 2008, men sjekk for sikkerhetsskyld boltmønsteret til innsug og eksos og se litt over at det er likt.

 

Det var tidligere et annet boltmønster på innsugene, og forsåvidt også toppene, men det følger jo topper med så det ville ikke hatt noen betydning, men MPI innsuget ville ikke ha passet på den gamle modellen.

 

Jeg mener de nye boltmønstrene kom med den store endringen i 95-96, men det var også en stor endring på V6'ern i 2003.

Da gikk V6'ern fra L35 og over til den nye LU3 modellen, og det var en endring i innsug, injection og en del annet, men jeg tror boltmønsteret er likt og MPI skal passe rett på.

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo helt på hva du har nå.

 

Adapterplate er for å bruke et Mercruiser drev der det før har sittet et Volvo drev.

Volvo drevet har vanligvis større utskjæring og adapterplaten er for å kunne sette på et Mercruiser drev

uten å støpe osv.

 

Men har du en båt med Volvo drev på og du vil ha på en Mercruiser motor er det som nevnt over i #222 av dieseldahl.,

svinghjulshus med motor feste og driv for Volvo drev.

Skal du bruke Mercruiser drev og motor, kan du montere adapterplaten der Volvo drevet satt og montere Mercruiser

på den.

 

Da har du valgets kvaler.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Adapterplate fungerer like fint som nytt hull, og er selvfølgelig mye enklere, bare å skru fast.

 

De kostet vel rundt 10 båtlapper den gangen de kom, litt usikker på hva de koster nå, men ville vel tro at selv brukt er det snakk om noen lapper ?

Link to post
Share on other sites

Har skiftet manifolder å risere på 4.3 efi. Startet opp med klokker i dag og lot den gå en stund. Riser og manifold på v.s blir varmere en h.s. Ikke noe problem å holde på riseren. Og ved litt turtall. Blir den kaldere. Noen som vet om dette er normalt?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Nei. Impeller pumpehus rør o-ringer er nytt. Har aldri hverken tenkt eller kjent på riserene tidligere ang forskjell på temperatur. Men etter siste tur på vei til løft. Fikk jeg varmgang. Grunnen var fulstendig Igjenngrodde kanaler i risere. Tempratur nå er godt innenfor. Men det er forskjell. Og jeg lurer på hvorfor

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

OK, har du fått riktige pakninger mellom manifolder og risere da? De finnes i ulike utførelser med ulik åpning til vannkanalene. Noen har full åpning mens andre har mindre for å fordele vannet likt. Finnes også uten åpning for motorer med ferskvannskjølte manifolder. Da er det annet termostathus.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har en 2004 Mercruiser 5,7 250hk V8 som driver å tuller litt. Denne starter lett men går ikke på tomgang før den blir ca 80 grader. Må holde den på rundt 1200-1500 rpm hvis ikke stopper den. Ellers går motoren som en kule. Det er montert sportsluftfilter fra forrige eier, kan det ha noe å si?

Noen som har vært borti det samme?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Det er en 5,7L bensin forgassermotor på 250hk. Finner egentlig ikke ut så mye mer, da jeg søkte på mercruiser specs. Driver å lurer på om det kan være et choke problem siden alt fungerer så fint når den er varm.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...