Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Grunnkonstruksjonen er temmelig lik men det har blitt gjort endel små forbedringer etterhvert. Vortec topper, rollerkam og MPI gir tilsammen en veldig momentsterk motor selv om toppeffekten ikke har økt. Den nye 4,5 liters V6'eren er mye lik 4,3 MPI men har 0,12" lenger slaglengde, aluminiumstopper med høyere kompresjon og et litt annet innsug. Den yter 250 hk mot 225 på den gamle.

Link to post
Share on other sites

@Torsen67: Denne er sjøvannskjølt ja, det ser du på termostathuset og at den ikke har varmeveksler.

Hvis serienummeret på flammedemperen stemmer så er dette en 1998 modell. Hvis jeg ser riktig så har den en toportsforgasser og da stemmer det med 205hk, samme som TBI.

Thunderbolt V ignition betyr at den har bankesensor montert nede på blokka som gjør at fortenningen stiller seg selv.

Det ser ut som om den ene eksosriseren som vises på bildet er en eldre Volvo Penta variant.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig. Rollerkam kom tidlig på nittitallet og det ble i noen år solgt motorer parallelt med flat tappets. Vortec kom i '96 og da hadde alle rollerkam. Er ikke sikker på når MPI kom men det var rundt 2000 og det ble fortsatt solgt TBI og forgasser-motorer parallelt. Forgassermotorer får du fortsatt kjøpt men vet ikke om de har sluttet å importere de til Norge. Mercruiser har noe som kalles for TKS (turn key start) og henspeiler på at de er lettstartet ift eldre forgassermotorer :-)

Det er litt småforskjeller på MPI motorene fra år til år men ikke mye, de har flere generasjoner av ECU'en men det har mest med ting som (DTS) digital throtle and shift og digitale instrumenter å gjøre. Katalysatorer har kommet de siste årene.

Mercruiser har forresten en ny V6'er på 4,5 liter og det er i hovedsak en 4,3 MPI med litt lengre slaglengde (3,6" istedet for 3,48") og aluminiumstopper.

Link to post
Share on other sites

Takk for info! "Turn key start" ja. He he. Lurer på hva de da kalte de gamle gasser motorene internt da;-)

Sakens kjerne er at jeg muligens får tak i en MPI til en ok pris. Er på utkikk etter en Draco 20-21 fot. Mange av disse er utstyrt med Merc motor og Alpha one drev. Kunne vært artig å hatt en MPI i garasjen som man da kunne svappet ut med. Merc 3.0 er en solid og god motor men akk så kjedelig:-) Merc 3,7 vil jeg helst ikke eie...

Link to post
Share on other sites

Det har så vidt jeg vet aldri vært produsert en marine 262 uten rullekam.

Når Volvo og Mercruiser begynte å bruke 4.3 literen ble de levert med hydrauliske løftere, rullekam, hel bakre tetning og en del andre forbedringer over V8'ern.

 

Alle toppene til 4.3 literen er også "Vortec". Det var den første motoren som fikk slike topper.

De første LB1 motorene, som var de som ble brukt til marine, hadde såkalte "swirl pots" og vortec teknologi allerede den gangen de først kom i 1986.

I 1996 ble toppene derimot forbedret og fikk nytt boltmønster og andre ventildeksler med "Vortec" stemplet på, men selve "Vortec" teknologien var i bruk hele tiden på V6'ern, men ikke på V8'ern.

 

Balanseaksel kom vel i 1993, og MPI i 2001, og som DieselDahl sier så ble det solgt modeller parallelt med hverandre, slik at man fikk kjøpt motorer uten balanseaksel i flere år etter '93, og får fremdeles kjøpt motor med forgasser.

MPI er flotte greier, men årsaken til at forgasser har vært, og er tilgjengelig, er fordi det som nevnt tidligere fungerer helt glimrende på båt, det er lite å tjene på injection i forhold til hva det koster og hovedgrunnen til at det nå gås stadig mer over til injection er nye lover om utslipp, ikke nødvendigvis at man sparer noe særlig drivstoff eller får en veldig mye bedre motor bruksmessig. Bruken i en båt er for monoton til at det har så veldig mye for seg.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, GM kom først med en 200 CID, eller 3.3 liter, men jeg har aldri sett den i båt, og tror ikke den ble brukt stort.

I 1980 kom 229 CID, altså 3.8 literen, og den ble brukt av Mercruiser og Volvo, og var en grusom motor.

Volvo produserte 3.8 literen som AQ150 fra 1981 til 1985, altså bare 4 år.

 

3.8 literen var vel regnet som heller dårlige greier, og når markedet etterspurte mer drivstoffvennlige motorer på midten av 80-tallet, så designet GM den helt nye 262 motoren fra bunnen av, som hadde mange av de forbedringene som senere kom på V8'ern.

 

Volvo hadde også en V6'er på midten av 60-tallet, som var 3.7 liter, og jeg lurer på om ikke den var bygget på en Buick Fireball motor. Har forøvrig aldri sett en sånn?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en såkalt lube monitor til drevet. Den er tilkoblet drevet i høyde med nivåpluggen og den har en enveisventil i lokket. Hvis drevet lekker olje vil det etterfylles herfra og man vil se at nivået er lavere neste gang man åpner motorluka. Hvis beholderen blir tom er det en giver som gir signal til alarmen i cockpit. Enveisventilen i lokket sørger for at det ikke blir undertrykk i drevet ved avkjøling og hindrer sånn sett at sjøvann trekkes inn.

Link to post
Share on other sites

Det vi ser her er en sjøvannskjølt GM smallblock med girkasse. Videre ser vi et dual plane innsug og en Holley fireportsforgasser. Toppdekslene er av såkalt centre bolt pattern og dette kom vel i '86. Om det er 5,0 eller 5,7 liter ser du innstøpt bak venstre topplokk, hvilke topper som sitter på motoren kan du finne ut ved å ta av et toppdeksel, da ser du støpenummeret.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Er det en ok motor? Noe jeg bør passe spesielt på eller sjekke. Den er min, står i en mahogny runabout. Båten går vært på land i 2 år så har ikke kjørt motoren noe. Skal starte opp etter påske. Vet du om noen som er flinke på sånt og kan bistå med oppstart etc?

Link to post
Share on other sites

Motoren er nok noen år gammel og sjøvannskjølt så det første jeg tenker er at vanninntrengning kan forekomme hvis den ikke er skikkelig vinterkonservert. Da kan levetiden bli avkortet. Men hvis vi antar at den er godt tatt vare på er det bare å gjøre vanlig vedlikehold før oppstart. Ny olje, ny impeller, nytt bensinfilter og oljefilter. Så tar du ut tennpluggene og kjører på starteren til du har oljetrykk. Husk å koble fra coilen først. Så er det bare å sette inn pluggene og starte opp.

Hvis du ikke vet tilstanden på eksosmanifoldene og -riserne kan det være lurt å ta av disse og sjekke de. Ta da først av slangene og løsne de fra toppene. Hvis det har rennt sjøvann ned i eksoskanalene er de mest sannsynlig modne for utskifting. Mye rust der hvor vann og eksos blandes er også en indikator men litt rust er det alltid. Sjekk at pakningene mellom manifold og riser er tett.

Link to post
Share on other sites

Den er jo rød, så det har vel vært en Volvo, men som DieselDahl skriver er det montert en del ettermarkedsdeler, slik som annen forgasser, og det ser ut som innsug, termostathus og den Delco tenningen kommer fra en annen motor.

Oljefilter, plugger og slikt er rett frem, det kan du kjøpe på en hvilken som helst bildelesjappe til GM V8'er, men impeller må du nesten se på pumpen foran på motoren for å finne ut av.

Det er mange typer sjøvannspumper, men det er nok en Johnson pumpe, og det står et nummer du kan bruke foran på pumpen dersom du bestiller fra Leif Strøm, dersom du skal kjøpe hos Volvo bør du ta med den gamle impelleren så finner de riktig til deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...