volfro Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Skal man slå trådene til sap og bjørn så er det vel bare å stå på. I dag er det vel mer det vi kaller normalvær. Link to post
Regina III Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Feil, vi må lære både av andres og egne erfaringer. Jeg er helt sikker på at sap i etterhånd lærte at det hadde vært lurere å vente litt før avreise fra Grenaa. Link to post
volfro Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Tenkte på antall inlegg eg... Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Feil, vi må lære både av andres og egne erfaringer. Jeg er helt sikker på at sap i etterhånd lærte at det hadde vært lurere å vente litt før avreise fra Grenaa. Det er riktig. Det ble litt vel i overkant utenfor Bønnerup en periode, men avgjørlsen med å sende kompisen Hals var tatt tidligere og der stod han og frøs i uværet, så.... Men ikke lett å vite alltid. Det så ikke så ille ut når vi dro og det var helt greit frem til noen bestemte seg for å åpne vindkranen på maks. Heldigvis varte det ikke så lenge. Sett i etterkant, burde vi helt klart blitt liggende, og fått kompisen til å komme seg til Grenå isteden. Men hadde nok litt mark i ræva og hjemlengsel også ;-) You live and learn :-) Tom har godt med tid og en sunn instilling til vær og forhold. Og for en skute å dra hjem med da :-) God tur Tom! Gleder meg til å følge med dere på veien hjem :-) Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Vi gleder oss også,men det kunne løyet noe mer, og det varme gode været som var der for fjorten dager siden kunne godt komme tilbake :-) Link to post
MajorAndy Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Her er meteorologen med dagens prognose... Fredag: Udpræget lavtryksaktivitet med hårde vinde fra sydvest og nedbør: Lørdag: Samme vejrtype, men noget aftagende: Søndag: Lidt mere stabilt og aftagende vind: Mandag: En svag højtryksryg skyder op fra de Britiske øer og stabiliserer yderligere: Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Hei.Alltid greit med prognoser fra forskjellige kilder. Her vindprognosene fredag til onsdag fra U-grib. Ha en flott tur! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Meget pæn præsentation af vinddata, Lars! Men jeg vil mene, at U-grib baserer sig på samme rådata som mine kort: Amerikanske GFS. Yr og DMI, derimod, bygger deres prognoser på HIRLAM, der igen får data fra det europæiske ECMWF. Så den bedste vurdering ville være at sammenligne U-grib med Yr. Så får man to forskellige vurderinger. Eller sammenligne mine kort fra WetterZentrale med DMI. Link to post
Tom Rør Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Bare vi får lusket oss rundt Stadt, så er det jo mye innaskjærs,og da får vi krøpet et godt stykke ihvertfall :-) Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Fra Måløy er det jo innaskjærs helt til Bergen og nedover til Sletta. Kan vel bli litt rusk i de største fjordene, men det er alltid fast fjell mellom deg og storhavet. Men bare tenk den dagen Stad skipstunell står klar.... Link to post
Tom Rør Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Den tok jeg ikke sjansen å vente på Eureka Link to post
Snekker'n Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Ser ikke ut til at jeg får mye nytte av solkremen i morgen - med mindre den har gode vannavvisende egenskaper også.... Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Her er et ruteforslag for første etappe. I overkant av 41 nm . Er det noen fine plasser vi bør svinge innom? Er det noen steder vi bør unngå? Buster X med Yamaha 70 Link to post
Julie III Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Ser ikke ut til at jeg får mye nytte av solkremen i morgen - med mindre den har gode vannavvisende egenskaper også.... Bland den ut med litt kondensfjerner eller Rainoff Redigert 19.Mars.2014 av Julie III (see edit history) Link to post
Regina III Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Ruta er riktig den, men med feil endepunkt, med mindre det er spesielle avtaler der. Men jeg vil uansett anbefale at dere legger dere i Brosumdet. Det er det som er Ålesund, og det er ikke akkurat noe plassproblem på denne tiden. kamera.smp.no (hvor er link-tast på paden?) Link to post
Snekker'n Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Ruta er riktig den, men med feil endepunkt, med mindre det er spesielle avtaler der. Men jeg vil uansett anbefale at dere legger dere i Brosumdet. Det er det som er Ålesund, og det er ikke akkurat noe plassproblem på denne tiden. kamera.smp.no (hvor er link-tast på paden?) Jeg er dessverre ikke noe kjent der - ennå På mine kart står det Ålesundet og Steinvågsundet, men ikke Brosundet. Buster X med Yamaha 70 Link to post
Regina III Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Jeg ser at Google Maps kaller Brosundet for Ålesundet. Noen her fra Ålesund her som kan kommentere det? Link to post
freelander2002 Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Tom Rør , når har du ETA Ålesund ? Eller ETD mot Stadtlandet fra Ålesund ? Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
sap_2000 Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Midt i bildet vel? Innseiling fra Nordsiden da bruene i sørenden er i laveste laget. Mvh. SAP Link to post
Magne_F Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Jeg ser at Google Maps kaller Brosundet for Ålesundet. Noen her fra Ålesund her som kan kommentere det? De fra Ålesund som kan sin bybrann historie kaller det nok Naftasundet :-) Innseiling fra WGS 84: N 62° 28.501', E 6° 9.018' Redigert 19.Mars.2014 av Magne_F (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Tom Rør , når har du ETA Ålesund ? Eller ETD mot Stadtlandet fra Ålesund ? Vi har en foreløpig plan om å gå til Ålesund på fredag morgen, og deretter er det været som bestemmer :-) Link to post
Trophy Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Jeg ser at Google Maps kaller Brosundet for Ålesundet. Noen her fra Ålesund her som kan kommentere det? Brosundet er Ålesundet. Ålesundet som ga byen navn en gang i tiden Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bergen dørk Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Ikke Naftasundet - men Naftadjupet (som jeg lærte i min oppvekst i Ålesund). Og dette er ikke lik Brosundet, men en del av Brosundet. :-) Naftadjupet er innerst der trappene går ned til sjøen før Hellebroa. Rett ved Naftadjupet på babord side når dere siger inn forbi Molja fyr ligger gjestehavna. Uttrykket Naftadjupet er vel fra Bybrannen i 1904 da en apoteker måtte bli kvitt naftaen sin og helte den ut i sjøen her. Bilde og info fra gjestehavna vedlagt: http://www.alesund.havn.no/no/Havna/Fritidsbaater.aspx Redigert 19.Mars.2014 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 (redigert) Som Regina sier, så er det feil endepunkt. Dere skal gå inn i havna på nordsiden. Det hurtigbåtene ligger. Altså ikke gjennom steinvågsundet. Dere kan gå helt inn i Brosundet, forbi Redningsselskapets lokaler. Der er det flytebrygger. Alle ligger longside. Faktisk kan det være temmelig fult i havna for tiden. Mange fiskebåter her nå. Men kommer dere på dagtid er det plass, for da er båtene ute og fisker. -ser mange har kommentert før meg gitt... Hehe Redigert 19.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Skjønte ikke helt beskrivelsen din Bergen Dørk. Når du passerer inn i havna, Så ligger det røde fyret, Molja, på SB side. Hurtigbåtterminalen kommer på BB side. Sommerhavnen, egen flytebrygger, er ikke der enda. Dere skal holde SB innover i havna, gjennom der det er litt smalt. Hold BB side på det smaleste, -men du ser gule markører i sjøen. Da passerer dere RS lokaler på BB side, samt Bunker Oil sin dieselpumpe, i går var prisen 9,98 for øvrig. Deretter åpner sundet seg opp, blir bredere, og det er flytebrygger langs hele BB side. Jeg har sett at de fleste fritidsbåtene som har lagt seg til i sundet i det siste, har lagt seg helt innerst mot broa. Men du får se hvor du får plass. For det er jo ikke en liten båt du har. Det kan hende du klarer å komme deg under broene, 3 stk, på lavvann, om du er av typen som Sap som for enhver pris skal prøve deg på det grunneste og smaleste området :) Jeg kommer under der med Grandezza 31, men ikke på flo. Da må jeg i hvert fall ned med GPS-antenna. Dessuten er sundet under broene stengt om det er cruisebåter på sørsiden av sentrum. Du har jo en etasje ekstra samt større båt...så...nei, ligg unna broene :O) Men, om dere går indre lei til Stad, som beskrevet her tidligere, så skal dere gå gjennom Steinvågsundet, som tegnet inn på det kartet. Så er det rett østover. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn