Jump to content

Hentetråd Molde Oslo


Tom Rør

Recommended Posts

Feil, vi må lære både av andres og egne erfaringer.

Jeg er helt sikker på at sap i etterhånd lærte at det hadde vært lurere å vente litt før avreise fra Grenaa.

Det er riktig. Det ble litt vel i overkant utenfor Bønnerup en periode, men avgjørlsen med å sende kompisen Hals var tatt tidligere og der stod han og frøs i uværet, så....

Men ikke lett å vite alltid. Det så ikke så ille ut når vi dro og det var helt greit frem til noen bestemte seg for å åpne vindkranen på maks. Heldigvis varte det ikke så lenge.

 

Sett i etterkant, burde vi helt klart blitt liggende, og fått kompisen til å komme seg til Grenå isteden. Men hadde nok litt mark i ræva og hjemlengsel også ;-)

 

You live and learn :-)

 

Tom har godt med tid og en sunn instilling til vær og forhold. Og for en skute å dra hjem med da :-)

God tur Tom! Gleder meg til å følge med dere på veien hjem :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her er meteorologen med dagens prognose... :wink:

 

Fredag: Udpræget lavtryksaktivitet med hårde vinde fra sydvest og nedbør:

 

bilde

 

 

Lørdag: Samme vejrtype, men noget aftagende:

 

bilde

 

 

 

Søndag: Lidt mere stabilt og aftagende vind:

 

 

bilde

 

 

Mandag: En svag højtryksryg skyder op fra de Britiske øer og stabiliserer yderligere:

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Alltid greit med prognoser fra forskjellige kilder. Her vindprognosene fredag til onsdag fra U-grib. Ha en flott tur!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Meget pæn præsentation af vinddata, Lars! Men jeg vil mene, at U-grib baserer sig på samme rådata som mine kort: Amerikanske GFS. Yr og DMI, derimod, bygger deres prognoser på HIRLAM, der igen får data fra det europæiske ECMWF. Så den bedste vurdering ville være at sammenligne U-grib med Yr. Så får man to forskellige vurderinger. Eller sammenligne mine kort fra WetterZentrale med DMI.

Link to post
Share on other sites

Ruta er riktig den, men med feil endepunkt, med mindre det er spesielle avtaler der. Men jeg vil uansett anbefale at dere legger dere i Brosumdet. Det er det som er Ålesund, og det er ikke akkurat noe plassproblem på denne tiden.

kamera.smp.no (hvor er link-tast på paden?)

Link to post
Share on other sites

Ruta er riktig den, men med feil endepunkt, med mindre det er spesielle avtaler der. Men jeg vil uansett anbefale at dere legger dere i Brosumdet. Det er det som er Ålesund, og det er ikke akkurat noe plassproblem på denne tiden.

kamera.smp.no (hvor er link-tast på paden?)

Jeg er dessverre ikke noe kjent der - ennå :smiley:

På mine kart står det Ålesundet og Steinvågsundet, men ikke Brosundet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Ikke Naftasundet - men Naftadjupet (som jeg lærte i min oppvekst i Ålesund). Og dette er ikke lik Brosundet, men en del av Brosundet. :-) Naftadjupet er innerst der trappene går ned til sjøen før Hellebroa. Rett ved Naftadjupet på babord side når dere siger inn forbi Molja fyr ligger gjestehavna. Uttrykket Naftadjupet er vel fra Bybrannen i 1904 da en apoteker måtte bli kvitt naftaen sin og helte den ut i sjøen her.

 

Bilde og info fra gjestehavna vedlagt: http://www.alesund.havn.no/no/Havna/Fritidsbaater.aspx

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Som Regina sier, så er det feil endepunkt. Dere skal gå inn i havna på nordsiden. Det hurtigbåtene ligger. Altså ikke gjennom steinvågsundet. Dere kan gå helt inn i Brosundet, forbi Redningsselskapets lokaler. Der er det flytebrygger. Alle ligger longside.

Faktisk kan det være temmelig fult i havna for tiden. Mange fiskebåter her nå. Men kommer dere på dagtid er det plass, for da er båtene ute og fisker.

 

-ser mange har kommentert før meg gitt... Hehe

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønte ikke helt beskrivelsen din Bergen Dørk.

Når du passerer inn i havna, Så ligger det røde fyret, Molja, på SB side. Hurtigbåtterminalen kommer på BB side. Sommerhavnen, egen flytebrygger, er ikke der enda.

Dere skal holde SB innover i havna, gjennom der det er litt smalt. Hold BB side på det smaleste, -men du ser gule markører i sjøen. Da passerer dere RS lokaler på BB side, samt Bunker Oil sin dieselpumpe, i går var prisen 9,98 for øvrig. Deretter åpner sundet seg opp, blir bredere, og det er flytebrygger langs hele BB side. Jeg har sett at de fleste fritidsbåtene som har lagt seg til i sundet i det siste, har lagt seg helt innerst mot broa. Men du får se hvor du får plass. For det er jo ikke en liten båt du har.

 

Det kan hende du klarer å komme deg under broene, 3 stk, på lavvann, om du er av typen som Sap som for enhver pris skal prøve deg på det grunneste og smaleste området :) Jeg kommer under der med Grandezza 31, men ikke på flo. Da må jeg i hvert fall ned med GPS-antenna. Dessuten er sundet under broene stengt om det er cruisebåter på sørsiden av sentrum.

 

Du har jo en etasje ekstra samt større båt...så...nei, ligg unna broene :O)

 

Men, om dere går indre lei til Stad, som beskrevet her tidligere, så skal dere gå gjennom Steinvågsundet, som tegnet inn på det kartet. Så er det rett østover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...