Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Flexhoning er ikke by the book nei. Min kompis som antagelig er den som har overhalt flest D6'er i Norge var på besøk på VP fabrikken og de fortalte at disse blokkene ikke kunne hones..... Så etterhvert måtte de jo gå med på at alle motorer er jo honet etter produksjon så da var svaret at det krevdes en helt spesiell honemaskin. Den ville han gjerne se.... Det var den samme han har..... Så da gikk det plutselig an å hone. Og disse motorene er i trangeste laget fra fabrikk. Årsaken skal være utslippskrav. Men det er bare en fordel at de er litt romsligere.

Angående blankpussing av bolter. Disse er overflatebehandlet med såkalt fosfatering, de vil ruste i sjøluft hvis de ikke lakkeres.

Link to post
Share on other sites

"Disse er overflatebehandlet med såkalt fosfatering, de vil ruste i sjøluft hvis de ikke lakkeres."

 

ja var det eg rekna med :thumbsdown: , har heldgvis ikkje SÅÅÅ mange, tar bare av eit par om gangen og lakker dem svart:) Viste jo i bunn og grunn at dette ikkje var godtnokk. Hadde store planer om å ikkje ha sjøvann i motorrommet:P men å ikkje få sjuduft inn er vell tilnerma umulig:) Takk for tips :)

 

Ang flexhoningen i min motor er det snakk om honing i 10 sekunder per sylinder med rikelig smøring. var bare å få ein litt ru overflate.Har ikkje akuratt "fjernet" så mye. Får håpe den går fint og ikkje røyker/bruker olje:) Time will show:) er nokk mye som går med disse D4/D6 da selve motorkonstruksjonen er veldig sterk

 

Flott å høre at det er mulighet for å hone disse. Synst det har vært uklart lenge dette med honing eller ikkje honing. Men det er nokk noen triks man skal kunne her også før man setter i gang honingen ;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

For optimal finish på boltehodene kan kanskje dette være noe :smiley:http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=343&zenid=8ee8c05a91ac2937dc17757ee38f9dc8

 

Men her er iallefall klarlakk for bart metall (tåler 150 grader C) http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=241

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For optimal finish på boltehodene kan kanskje dette være noe :smiley:http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=343&zenid=8ee8c05a91ac2937dc17757ee38f9dc8

 

Men her er iallefall klarlakk for bart metall (tåler 150 grader C) http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=241

 

Hehe, ja det hadde vært noe:) men siden eg mest sansynlig skal ha oppstart te helgen og inn montering neste veke så orker eg rett og slett ikkje å bruke "mer" enn nødvendig tid for det har eg allerede gjort:P Blir nokk greit nokk med svarte vil eg tro ? må vera noe lunde "orginal" med litt vri :)

Link to post
Share on other sites

Hyundai er sikkert gode motorer det.

Jeg foretrekker rekkesekser som det eneste riktige, forutsatt at motorrommet er langt nok da (evt. V8 diesel da om det skulle dukke opp en gang :smiley: )

 

http://www.youtube.com/watch?v=xwRq2aL_tgM

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Disse er overflatebehandlet med såkalt fosfatering, de vil ruste i sjøluft hvis de ikke lakkeres."

 

ja var det eg rekna med :thumbsdown: , har heldgvis ikkje SÅÅÅ mange, tar bare av eit par om gangen og lakker dem svart:) Viste jo i bunn og grunn at dette ikkje var godtnokk. Hadde store planer om å ikkje ha sjøvann i motorrommet:P men å ikkje få sjuduft inn er vell tilnerma umulig:) Takk for tips :)

 

Polerte skruehoder i vanlig svartstål blir stygge med en gang. I beste fall blir de bare grå ved vanlig tørr luft, men i et motorrom (på vestlandet...) vil de bli rustbrune ganske fort, det er nok helt normalt.

 

Lakke skruehoder før montering er jo også noe dritt. Du drar til skruen, og dermed brister lakken. Ganske stor kraft man overfører på et lite punkt der.

 

Et annet alternativ er jo å bytte ut med syrefaste skruer (A4). De kan du slipe hodet på så de blir helt plane (bort med merking), og høyglanspolere, det vil holde. Da ser de nesten ut som krommet :thumbsup: Det er faktisk ingen stor jobb heller på noen skruer hvis du har tilgang til båndsliper og poleringsmaskin. Poleringsutstyr får du også på Biltema for en slikk og ingenting.

Link to post
Share on other sites

Har tilgang til skruer og skiver, båndsliper og poleringsmaskin men eg synst ikkje det er fint med uorgianle bolter:) Har lakket ein god del av boltene og så lenge eg avfetter godt og ikkje tar for mye lakk på så ser det ut til å holde .Det detter av om det skrues på dem mange ganger, lakken eg bruker er også ganske flexibel:) Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei Joda3300,

 

Litt av eit prosjekt du held på med. :thumbsup:

Har eit spørsmål ang. grunning av motordeler;

Kva grunning brukar du som underlag for Volvolakken? Er det forskjellig grunning på delar av ulikt materiale, eller ein type for alt

 

 

 

Takker for det Havlengt;)

 

Angående grunning så har eg ikkje vært flink. Har bare grunna selve blocken toppen og bunnpanna. men dette er også dei viktigeste delene da disse er det mest utsatte plassene(bunnpanne og blocken).

Dei andre delen har eg bare hatt masse lakk på. Har gjort dette mange ganger tideligere og det holder veldig bra:) Dei fleste delene på D4/D6 er aluminium/støpealuminium så dette ruster ikkje bare tærer. Men med så mye lakk som eg har så nekter eg å tru at dette tærer gjennom.

 

Har totalt brukt 12 bokser med volvo grønn og 4bokser med Phantom black

 

Mvh Tom Erik

 

 

"grunningen" eg har brukt er denne http://www.brunox.com/website/productpages/Epoxy-Spray-en.html

Link to post
Share on other sites

Då har eg akuratt kommet heim fra jobb. Har koblet opp motoren og sjekka at alt av evc systemet fungere som det skal og at ting går rundt uten å lage unormale lyder. i morgen blir det oppstart :yesnod: :yesnod: :yesnod::thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Det som gjenstod før oppstart i dag var:

Montere dei overhalte injectorene med nye o-ringer og nye skruer

Montere dyserørene

Koble opp elanlegget til injectorene. stripset opp kablene så dem ligger fint på rekke til hver injector

Montert kjøleslangen i fra turbo til expensjonstanken, klamret denne opp så den ikkje ligger å gnager og har ein rett linje bakover

Montert nye zinkholdere i kjølere med nye zink

Montert ny drenering slange fra intercooler

Montert ny dreneringslange fra expensjonstanken(vist den begynner å hive ut pga varmgang/fylt for mye frostvæske)

Fylt motorolje på motor

Fylt gul VCS frostvæske(selikatfri som er bedre for aluminium, har vært eit par eksosmanifoilder som har tært hull pga det ikkje har vært byttet frostvæske etter intervaller) Grønn frostvæske MÅ byttes etter 2 år!!

Koblet opp den eksterne kjørestasjoen og kontrollert evc systemet

pga eg har nytt ledningsnett og ikkje kunne bruke dei nye kam og svinghjulsensorene måtte eg nå bare koble det midlertidig med løse ledninger mellom da eg venter på riktig kontaktstykke. Har gamle sensorer da dei nye ikkje passer, også har eg oppdatert til nytt elnett.

 

Då er det bare å vente i spenning til i morgen å høre om det seier BROOOM når dieselen blir kobla til::)

 

Og menst eg venter i spenning til i morgen kan eg dele noen av dei siste bildene.

 

Skruer til deksel på intercooleren og støtte staget til turboen lakka

bilde

 

 

Noen bilder av dei svarte komponentene som blir montert

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Turboen blei overhalt av samme person som overhalte sjøvannspumpen, har desverre ikkje bilder av den når den blei åpnet og reingjort

 

Reingjøring av pakningsflater på turbo

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Turbo og støtte stag montert

Boltert trukket for hånd da det er ikkje mulig å komme til med momentnøkkelen her.

50nm skal botene trekkes til med

OBS! før oljetrykksrøret til turboen monteres har den fått seg noen "dæsjer" med olje for å ha smøring ved oppstart. Detter er viktig!!!

 

bilde

 

Lakket albuen fra temostathuset og montert nye kraner

bilde

 

Montert brakett for styreenheten på motoren (ECU/MID128, til dere som har litt nyere evc system som kan lese ut feilkoder i desplayet. så er MID 128 "feil på motor" )

bilde

 

Hekta på dynamoen, men montere den ikkje skikkelig før eg har montert ledningsnettet.

bilde

 

Nye slanger og slangeklemmer :cool:

bilde

 

Hmm, kan ikkje ha lakk på dysrørene

bilde

 

Sandblåst dyserørene og etterpå gått over med stålbørste

bilde

 

 

Railen montert

bilde

 

Montert bend i fra turboen til luftfilterboks

bilde

 

Montert ny returslange fra "injectorer" til railen

bilde

 

bilde

 

Montert den nye startern med isolasjonspakningen. og isolasjons foringer. Skal ikkje ha noe jordingslisse på min på hverken starter eller dynamo. Blir bygget om fra "1,5" polt. til 2 polt.

bilde

 

Ledningsnettet på vei på

bilde

 

bilde

 

på med alt av hurtigkontakter først så er det ikkje så er det velding enkelt å koble på starter og dynamo etterpå:)

bilde

 

Stripset opp kablene litt så dem låg litt finere

bilde

 

Montert nylakka diselfilterbrakett

bilde

 

Montert nye diselslanger og den nye peilepinnen,stripset litt kabler og slanger sammen så det ser litt mer ryddig ut

bilde

 

bilde

 

Montert nytt diselfilter og ny vannindikator sensor

bilde

 

Montert oljefiltrene

bilde

 

Lakket brakett til dc converter, lakket dc konverter i matt svart(orginalt grønn, men om du kjøper ny er den matt svart)

bilde

 

Litt bling bling må det være :cool: :cool:

bilde

 

bilde

 

Irriterte meg at løftekroken ikkje låste seg beint så låg under ein passende kobberskive(ble faktisk ein fin detalje på litt avstand) :thumbsup:

bilde

 

OBS! OBS! dette må dere huske å sjekke om dere bytter til dei nye reimhjulene på kompressoren

Her har eg slipt ned "toppene" på sirkulasjonspumpen sin brakett til reimstrammern til multireimen(på dei nyere D4/D6 er det allerede "slipt" ned) dette gjelder dei eldre opp til 2010(trur eg)

bilde

 

 

Klamret opp ledningsnettet, boret 1 extra hull i brakettene så eg kunne feste ledningsnettet med strips og ikkje med klammer. Disse ruster i stykker heile tiden.

bilde

 

bilde

 

Koblet opp dynamo, var ikkje så lett å få dette fint

bilde

 

Montert braketter og stripset fast ledningsnette på bb side av motoren

bilde

 

Reingjort ecu og lakket denne matt svart, montert denne på kjøleribbene igjen

bilde

 

Koblet opp ecu og montert den på motoren

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Gjenstår eit par småting

 

bilde

 

Siste oppdatering kommer i morgen. Muligens det kommer film av oppstarten også :wink:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Dette tar begrepet "nyovermalt" motor til nye høyder :thumbsup::thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei. Har fulgt tråden hele veien, og jeg må si at jeg er imponert over kunnskapen du sitter inne med. Er selv lite orientert i denne verden, men du og mange flere her inne gjør det til at en teoretiker som meg med int. For båt og motor lærer mye. Har selv to kad 44 med dpe i min båt. Ligger forøvrig på land nå sammen med Julie lll. Lærer mye fra han også :) lykke til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i tvivl om dette er kunst eller slet og ret porno. Men uanset: Jeg bøjer mig i støvet. Har selv planlagt en tur med stålbørste, corrostabil og grøn lak i motorrummet for at fjerne lidt rust her og der, men dette får mig til at føle mig meget lille!

Link to post
Share on other sites

Hey folkens:)

 

Har brukt "fiske og vannsport" båten i helgen så har ikkje fått lagt ut noen oppdateringer ,men her kommer den:)

 

Film av oppstart kommer, men desverre ikkje i denne oppdateringen :) PS: Oppstarten var vellykket:)

 

Luftfilteboks reingjort,sprayet med silkonspray og montert

bilde

 

bilde

 

Nye motorlabber stb og bb side

bilde

 

bilde

 

Injectorene kommet tilbake fra Maritim Deisel ferdig reingjort,justert opp, og kjørt i benk:)

bilde

 

Smurt på monteringspasta fra volvo penta for commonrail motorer,skal bare eit heilt tynt lag på. (VP AQD/TAMD30-KA(M)D 300 bruker vanlig kobbarpasta)

bilde

 

bilde

 

Nye o-ringer og monteringspastaen sitt delenummer vist noen vil ha ein sånn

bilde

 

Reingjort klavene som holder injectorene og hylse, Boltene blei byttet

bilde

 

Boltene og hylsene blei også smurt inn med monteringspasta for å få riktig moment på boltene, det gjør det også lettere å demontere dei seinare.

bilde

 

Inector nr1 klar for montering

bilde

 

Boltene skal først trekkes med 45nm så løsnes 180* og deretter trekkes med 45nm(dette gjøres så injectorene sitter seg skikkelig i kobbarhylsene)

OBS! Det er forskjellige bolter på injectorene M8/M9, uten å si heilt sikkert trur eg alle D4 har M8 bolter og alle D6 har M9 men skal ikkje sei dette heilt sikkert så mål boltene deres før dere kjøper nye)

M8 Boltene skal trekkes med 40nm

M9 Boltene skal trekkes med 45nm

 

bilde

 

Ved montering av injectorene høre du eit "klikk" når injectoren blir trykket heilt ned. Må gje den eit extra trykk for å få "klikket"

Momentnøkkelen stilt inn på 45nm

bilde

 

Dei 3 første injectorene montert

bilde

 

Alle 6 injectorene montert og trukket til

bilde

 

 

Dyserør til inector 1,2 og 3 montert (brukte dyserør skal trekkes til med 28nm, nye dyserør skal trekkes til med 25nm)

OBS! D3 dyserørene skal _egentlig_ byttes hver gang dei blir demontert, bestiller du nye injectorer til D3 får du med nye dyserør

bilde

 

Ny returslange blei kjøpt inn da eg ikkje fant den som hørte til min motor.

bilde

 

Montert dysrør 4,5 og 6 + returslange

bilde

 

Stripset og klamret opp elnett til injectorene og slange fra turbo til expensjonstanken

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så var det bare dei 2 siste sensorene igjen. dette blei løst midlertidigt så eg kunne få oppstart på den

(her er kontaktstykket på den gamle sensoren)

bilde

 

(her er kontaktstykket på det nye ledningsnettet)

bilde

 

cam og svinghjulsensoren er den samme

bilde

 

bilde

 

 

Og då var alt på plass og det var bare å fylle olje og gul frostvæske:) Motoren er nå klar for oppstart :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::cheers:

 

Her er noen bilder av detaljer på motoren som gjør at den ser litt "anderledes" ut :)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det siste som blei gjort denne dagen var å koble opp den eksterne kjørestasjonen for å kontrollere at evc systemet fungerte som det skulle, og det gjordet det:)

bilde

 

 

Skal se om eg får lastet opp videoen og legge den ut her:)

 

Noen andre plasser enn youtube eg kan laste den opp ?

 

Håper dere likte prosjektet om motoren og håper eg har klart å forklare meg noe lunde.

 

Denne uka skal eg overhale og lakkere drevet.

Her blir det veldig mye lærerikt å lese om da det er dette eg har spesialisert meg i :thumbsup:

 

Senere ut i tråden blir det blandt annet bilder og skriving av :

  • Innhesing og montering av motor(skal prøve å få dette til å bli "gjør det selv veiledning")
  • Skraping og sliping av gammelt bunnstoff og påføring av nytt(før og etter bilder)
  • Montering av DPH drev (skal prøve å få dette til å bli "gjør det selv veiledning")
  • Ferdigstilling av båten(dette blir eit kjempe stort prosjekt da det er ein god del som gjenstår)
  • Prøvekjøring av båt.(logging av fart,turtall og kontroll av motor. Må mest sansynlig bytte til litt mindre propellere, G5-G6, dem eg har pussa og klargjort nå er G7)

 

Alt dette skal gjøres forhåpentligvis før 17mai så eg har vell ingen tid å miste :nonod::yesnod::sweat:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg er i tvivl om dette er kunst eller slet og ret porno. Men uanset: Jeg bøjer mig i støvet. Har selv planlagt en tur med stålbørste, corrostabil og grøn lak i motorrummet for at fjerne lidt rust her og der, men dette får mig til at føle mig meget lille!

 

Hehe, Er vell ein god blanding vill eg tru:) og takker igjen for flott ord fra deg, det gjør det mye gøyere å forsette frem til eg er ferdig med båten:)

 

 

Når kommer det oppstartsvideo?:)

Forhåpentligvis kommer den i morgen:) kommer også ein oppstartsvideo seinare også da den skal kjøres litt til før den går inn. skal oppdatere softwaren på alle boksene og koble opp dette før det blir montert i båten:) Dette blir mest sansynlig gjort i morgen så da kan eg laste opp begge videoene.

 

Du kunne ha laget og lagt ut bok om dette. Tror det er noen som vil ha slike bok, hvertfall eg.

Hehe:) takker for det. men det er ein som var før meg ute. kjøpte denne boken selv for ca 1 år siden. Heilt fantastisk rå bok skrevet av Jan Arne Markussen

Kan kjøpes på nettet her : http://www.ferjekiosken.no/produkt/maritime-boker/maskin-og-motorer/ka-e-det-det-e-vri :) Dette er den perfekte boken å ha i båten å lese i på kveldstid når man har tatt seg 1 styredram;)

Link to post
Share on other sites

Liten framdritfsplan for denne uken(ting går aldri etter planen, men ein plan må man vertfall ha )

 

  • Oppstart på motoren igjen og oppgradere EVC systemet (koble opp det systemet eg skal ha i båten i kjørestasjonen, programere om ECU`en til 370hk. Mandag)
  • Lakkere drev og sette det sammen med nye komponenter(Tirsdag -> Torsdag)
  • Heise motoren inn og montere drevet(Fredag->Lørdag og evt søndag)
  • Skrape,slipe av gammelt bunnstoff(Dette har eg hyggelige kollegaere som skal gjøre for meg. Fredag - Lørdag)
  • Påføring av primer(vist det trengs) og bunnstoff(mørkeblått? Søndag)

Så får eg bare håpe eg ikkje må jobber overtid eller at andre ting kommer i veien(pleier å gjøre det når eg planlegger ting) :headbang: :headbang: :headbang::sweat:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott tråd! Dette gir meg motivasjon :thumbsup:

Takker for ros Hokky;) sånn meldinger gjer meg motivasjon;)

 

Hva tenker du om D6ens vekt og vektplassering i forhold til KAD44 i båten? Kan den bli tung i hekken?

 

 

Den blir nokk litt tyngre i hekken ja, men alle dei nye Joda 310 Monaco er jo instalert D6 i og båtene er ikkje ombygyd så blir vell ikkje så gale vil eg tru.

Den kommer nokk mye letter i plan med ein sånn motor også da D6`en e råsterk kontra Kad44, tideligere måtte folk som satt bak frem for å få båten i plan.

 

Har desverre ikkje fått gjort noe av det som planene mine var denne uka, har rett og slett nytet solen her i bergen og hvert på sjøen dei dagane eg ikkje har jobba overtid på. Men det skal forhåpentligvis skje noe i denne veka.

 

For dere som venter på filmsnutten fra oppstart så har eg ikkje orket å laste opp noe film da den er så kort, og pga motoren ikkje går heilt sånn som han skal da han ikkje klare å lese svinghjulsensoren og nå har motoren stått på volvokurs som utstilling så har ikkje fått gjort noe med disse sensorene. kan legge med noen bilder så dere ser problemet mitt med sensorene

 

Kontaktstykke på den gamle sensoren

bilde

 

Kontakten fra det nye ledningsnettet

bilde

 

Den nye sensoren passer desverre ikkje i hullet og sensoren er for lang

bilde

 

bilde

 

Planen er å bruke dei gamle sensorene å klippe av den runde kontakten og sette på ein som passe på ledningsnettet, problemet er bare at eg finner ikkje ut hvor eg får tak i dem da volvo ikkje har dem.

 

Noen tips hvor eg kan leite ? eg skal ha "han stikket".

 

Her er bilde av hvordan den delen eg skal ha ser ut(dette er volvo sitt spesialverktøy for å feilsøke på ledningsnett/sensorer)

bilde

 

bilde

 

Bildet av "ho stikket" fra ledningsnettet

bilde

 

 

Blir ny og ein litt lang film på forskellige turtall og respons test av motoren når sensorene fungere som dei skal. :yesnod::thumbsup:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...