Joda3300 Svart 13.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Liten oppdatering ang propellere. DPH propellere blir svarte etter 1 uke i saltvann, men alikavell kan eg ikkje la båten gå på sjøen med sånne propeller!!! Her måtte noe gjørast, Prøvde først med alt av kjemikalier som eg fant på verkstedet uten at noe var spesielt bra. Etter mye prøving gjekk eg for polering med 400 papier for hånd og wd-40. ca 1 times tid arbeid per propell, nå var dem forsatt svarte men mye glattere Gjekk i gang enda ein gang med sandpapir og wd-40 og nå begynte det å bli noen få messing farga striper i propellene, Polerte så med ulleduk for å få ein jevn og fin overfalte,etter ca 2 nye timer med ulleduk var det på tide å få glansen tilbake, nå var dem i riktig farge og såg heilt grei ut, men forsatt ikkje fornøyd Fant den finaste ulleduken vi hadde og stripset denne på ein liten rollocks sliper og poleringsmiddel med høy glans:) Før Etter Her er ein flett ny propell akuratt tatt ut av esken, så eg synst dei blei både glattere og blankere enn ny:) Her er bakre propell med propellkon Dette var alt eg rakk å legge til i dag, blir ny oppdatering på lørdag, Her blei det rolig 8 timer med propellpussing, og da er dei bare blanke noen dager før dem begynner å bli svarte.. Men det føles godt i sekunde du ser den går på sjøen med flotte og blanke propellere så eg synst det er vært litt pussing og kosing inne på vinterstid Ha ei riktig god helg ;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raymond Romsdal Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 Går det ikke å lakke de med klarlakk ellno? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Prøvd å lese på nettet ang dette å kan ikkje se noen som har erfaring om dette? Veit propellene er av "nibran" ligering og det kommer eit svart oksydbelegg på dem etter 4-5 dager i saltvann og noen seier man ødelgger dette belegget med å polere dem ? true og false? Tar gjerne klarlakk på dem vist noen har noe erfaring med dette på DPH propellere Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 (redigert) Dæggern, dette var et bra prosjekt! Jeg har hatt en Joda310 og jeg blir myk i sjelen når jeg ser hvor bra dette blir! Vi byttet striper langs skroget, laget av Colorprof i Tønsberg. Kostet 200-300 kroner for komplett stripesett. Husker ikke hva jeg betalte for logosett. Vi byttet også kalesje fra grå til til mørk blå. Jeg har en flett ny dørkplate til Joda310 som aldri ble tatt ibruk i vår båt. Skulle du få behov for den, så si ifra. Kosta rundt 1700 elns fra Combicraft da jeg kjøpte de. Du kan få den, men må hentes i Tønsberg.Legger ved bilde av vår fra 2008. Teleskopdavittene bak tåler ikke at jolla henger og slenger i fart (den gjør jo ca 30knuter med KAD44), da kan de sprekke i festene. Vi opplevde aldri noe slikt, vi surret jolla ganske tight før hver tur. mvh Bavvaria32sport Tidligere Joda310 Redigert 15.Mars.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Nydelig den gamle Jodaen din Bavaria32sport:) Hvilken striper hadde du før ? Dette ser ut som 2010-> modellen sine striper? Kan eg spørre hvorfor du solgte de?, Var det noe du var missfornøyd med? Eg er jo litt ung enda og veldig jodafan, kanskje du har noen andre synspunkt på ting enn meg på båten som gjorde at du gjekk over til bavaria`en ? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Da var det klart for ein ny oppdatering :) Neste prosjekt var å bygge om motorromet og få malt det opp igjen Det er ikkje alle bildene som er like gode da det blir rett og slett for nermt så man ikkje klare å få noe oversikt om korleis det egentlig ser ut. Ser også at eg ikkje er så god på å ta bilder før og etter bilder Ps. noen av bildene har kanskje blitt postet tideligere og noen av bildene blir missvisende da eg hadde begynt å klippe opp strips før eg tok bildene. (dette gjelder bare dem som er før demontering, det var ganske ryddig og fint i motorromet når kad 44en stod der) Oversiktsbilde før demontering Rett før demonteringen av skjoldet går i gang Eksobend demontert Ja, så hadde eg vist ikkje flere bilder av demonteringen av skjoldet... Slangene som går til varmtvannstank og defroster kan eg bruke på den nye motoren, det samme med + og - kablene til starteren, Den gjennomsiktige slangen som ligger rett for siden av + og - kablene er ladekablene som gjekk på dynamoen på kad44`en, disse blei fjernet da dynamoen nå er 115amp og den tideligere var 70amp(trur eg vist eg ikkje husker feil) ladekablene var bare 16kvadrat så disse blei for små og måtte byttes. Også var det dette med bilder før og etter da... får bare legge ut det eg har selv om det blir litt missvisende fordi alt av strips er klippet opp her og ser veldig rotete ut. BB side i motorommet STB side i motorommet Her ser man den gamle styrekabelen, den gamle girwiren og den gamle autopiloten, dette blei fjernet og dradd fram nye styreslanger og x2(datalink) kabel som går fra PCU(styrenheten som står i motorommet) til HCU som står i dashbordet. Dei risterende kablene og slangene blir værende da dette ikkje hører til den gamle motoren, Bb side fremme Stb side fremme Alle deler som tilhører det gamle skjoldet kommet ned i palle Alt av gamle kabler og styresystem komt oppi og merket med lapper Har desverre ikkje bilde av hvordan det såg ut i motrommet da alt var ryddet vekk og tomt motorrom Neste steg var å skjære ut i hekken og tilpassing av det nye skjoldet som dere såg i tideligere post Så kom det gøye;) montering av alt det "nye" i motorromet. Har vært litt flinkere med bildene her. Det gjekk litt fort unna ved demontering da vi var 2 stk og eg glemte meg litt . Litt maling av motorromet Inn med skjoldet Det overhalte skjoldet montert og trukket til boltene med 80nm, nye muttre blei brukt.(rorindikatoren som henger på siden skal brukes på det nye drevet da det er samme giveren på DP-E og DPH) Montert syrefaste plater (motorfundament) da eg måtte heve beddingen litt. Først blei platene prøvemontert og merket platene med stb og bb og pil hvilken retning dem skulle stå.Alle skruehull blei forrborret, Så var det bare å få blandet epoxy og epxoypulveret og smøre på den opprinlige bedding hvor det var nedslipt til glassfiberen og avfettet, Vi lagde også 2 store hull under hvor boltene til motorlabbene kommer og fylte disse opp med epoxy. Nå blir det først 20mm med syrfastegjenger så 20mm med gjenger i epoxyen da vi satte nedi 40 mm lange maskinskruer i platene med gris på gjengene. Platene blei skrudd fast med 6stk 6,5 x 80mm grove kosseriskruer og limt med epoxy og epoxypulver.. skruhullene til dei 6 skruene blei også fylt opp med epoxy så kan aldri tenke meg at disse løsner Nå var det bare å få på resten: Montert eksosbend Montert pt.pumpe Montert alt av slanger, Klamret og stripset alle slanger og kabler Montert på spiral for beskyttelse og for å få litt style i motorromet;) Her var det skjedd mye uten at eg har tatt bilder, må bare beklage dette. Stb side BB side Fremme stb Fremme bb Slangen fremme til bb blir kappet til når motoren er montert da denne går til servopumpe Slangen fremme til stb er til den automatiske lensepumpen(denne var defekt så eg har bestilt ny) Kappet til og montert kabler til skilledioden, seinare blir kablene merket med dynotape "service,start og dynamo" og gjennomsiktig krympestrømpe over Montert og klamret opp slanger til ekspensjonstanken til styringen OBS! A = acturator og der eg har skrevet HCU skal det egentlig stå PCU! disse 2 tingene blir plassert og montert når motoren er kommet inn så det er lett å bytte disse seinare. Som dere ser er det eit lite motorromlys i taket bak, dette skal fjernes også blir det montert led lyslist rundt taket ved motorromsluka. Så var det bare å pakke sammen sakene og ta kveld Det var alt eg hadde for denne gang, neste Oppdatering blir overhaling av drevet:) (drevet er ikkje ferdig så det blir det oppdateringer etterhvert. Håper noen av bildene var brukende Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Nydelig den gamle Jodaen din Bavaria32sport:) Hvilken striper hadde du før ? Dette ser ut som 2010-> modellen sine striper? Kan eg spørre hvorfor du solgte de?, Var det noe du var missfornøyd med? Eg er jo litt ung enda og veldig jodafan, kanskje du har noen andre synspunkt på ting enn meg på båten som gjorde at du gjekk over til bavaria`en ? Mvh Tom Erik Vi gikk til Bavariaen av 2 grunner. Pappan min begynte å bli veldig syk og tilbudte meg den noe rimeligere enn markedpris mot at han kunne låne ved behov. Ble dessverre aldri noe av, den låningen, han gikk bort et par år etter uten mulighet for båtlivet. Det andre var 2 kabiner, Arvingene våre (eller Utgiftene litt avhengig av hvordan man ser det) begynnte å ta stor plass :-) Jeg var ikke misfornøyd med Jodaen. Den er en av de fineste båtene jeg vet om (sammen med Windy 37GM), sett fra siden. Den er rett og slett råfin i designet. KAD44 er nok litt i snaueste laget, men det går greit. Med en D6-350 kommer den til å fly! Stripene var samme farge som originalt, dvs 1997/1998. Mørk blå og sølv. Vi vlagte samme farge på logoen, som vi la ved siden av hvernadre for skyggevirkning. Og dørkplata skal du gå gratis av sentimentale grunner. Men må hentes her i Tønsberg, så det blir vel litt upraktisk. Jeg rettet noe av det elektriske. Bløa ledningen til kjøleskapet er 1/3 av det de burde være :-) Lykke til, dette blir knallfint. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Flotte bilder og gøy å følge tråden din. Synes du er utrolig flink. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Vi gikk til Bavariaen av 2 grunner. Pappan min begynte å bli veldig syk og tilbudte meg den noe rimeligere enn markedpris mot at han kunne låne ved behov. Ble dessverre aldri noe av, den låningen, han gikk bort et par år etter uten mulighet for båtlivet. Det andre var 2 kabiner, Arvingene våre (eller Utgiftene litt avhengig av hvordan man ser det) begynnte å ta stor plass :-) Jeg var ikke misfornøyd med Jodaen. Den er en av de fineste båtene jeg vet om (sammen med Windy 37GM), sett fra siden. Den er rett og slett råfin i designet. KAD44 er nok litt i snaueste laget, men det går greit. Med en D6-350 kommer den til å fly! Stripene var samme farge som originalt, dvs 1997/1998. Mørk blå og sølv. Vi vlagte samme farge på logoen, som vi la ved siden av hvernadre for skyggevirkning. Og dørkplata skal du gå gratis av sentimentale grunner. Men må hentes her i Tønsberg, så det blir vel litt upraktisk. Jeg rettet noe av det elektriske. Bløa ledningen til kjøleskapet er 1/3 av det de burde være :-) Lykke til, dette blir knallfint. mvh bavaria32sport Synd å høre med din far, eg synes også dette er ein rålekker båt og det er derfor eg også fikser den opp og oppgradere den. Gjør det også for min far som er pleitrengende 24/7 så han har noe å trene for. Han elsker forsatt båtlivet og vi klare forsatt å få han ombord, vi snakka om å bytte motor rett før han blei sjuk, så nå blir det kjekt å få i den nye motoren å se hva den gjør, Takk for svar og tips ang kjøleskapet, synst også kablene til kjøleskapet var veldig små når eg tok ut kjøleskapet, skal fikse dette i min båt også:) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Flotte bilder og gøy å følge tråden din. Synes du er utrolig flink. Takker for flott tilbakemelding:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Her kommer eit bilde av handleliste hos Maritim :) får gode rabatter gjennom jobben så det blir ikkje den prisen som står der, Har ikkje sjekket pris og leveringstid hos andre plasser? Ebay har vell mye av det samme? kanskje eg bør ta ein titt der. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Mhp kjøleskapet og kabler: bruk det som er der til å styre et rele. Trekk feitere kabler direkte fra hovedstrømbryteren og ned til releet. Da kan du beholde alt av original kabling, så blir det litt lettere. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Hei Joda 3300, kjempetråd du har laget her! Imponert over din guts og pågangsmot Håper det går bra med din far så han kan nyte "nybåten" når den sjøsettes Men for oss som er litt nysgjerrige på hva som kommer. Du nevner overhaling av motor som et av punktene lenger opp, kan du si litt om hva det kommer til å innebære? Håper du dokumenterer dette grundig, det ser ut som om du vet hva du driver med! Bare en kommentar, er du sikker på at du ønsker å beholde den skilledioden? Den stjeler litt effekt og gir deg et uønsket spenningsfall. Lykke til videre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Overhalingen av motoren inneholder det meste uten om bytte av stempler da motoren bare er gått 500 timer, grunnen til overhalingen er pga defekt sjøvannsfilter så den sugde inn sjøvannet gjennom luftfilteret. Toppen overhalt for 18000, nye lagre på veiv og veivstaker, motoren er flexhonet og stempelringer er tatt av og stempler og stempelringer blei reingjort. Flexhoningen var bare for å nett friska litt opp sylinderveggene, det er bare vispa eit par ganger gjennom. Det blir bytte av alle tetninger og pakninger, omlakering av motor, pussing av rust pga lekasje på kjølere, overhaling av kjølere, bytte av slitedeler. Så blir det bytte av små knask som gjør at motoren i sin helhet ser bedre og nyere ut. nytt ledningsnett og slanger er pusset for lakk, hver minste skrue som har rust eller lakk på seg blir glassblåst eller gått over med stålbørste på drill.. Motoren for også eit par svarte detaljer som gjør at vertfall eg synst den ser litt mer robust ut;) Har mange bilder av overhalingen, noe var gjort allerede før eg kjøpte motoren så det har eg ikkje bilde av, eller, det eneste som var gjort var overhaling av kjølere og lagt svinghjul og demperplate i edikk så rusten forsvant. Ang skilledioden så er vell det veldig vanlig å ha det i båt? eller tenker du på typen skillediode? Takk for tilbakemelding Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Spennende tråd! Jeg er også interessert i alt du kan vise rundt motoren. Har en D6-370 selv, og ønsker å tilegne meg mest mulig kunnskap rundt motoren i tilfelle jeg selv skulle få problemer en gang. Volvo-dynamoen har ekstern senseledning som kobles etter skilledioden, f.eks. mot forbruksbanken. Dynamoen kompenserer da for spenningsfallet i kabler og skillediode. Ikke noe problem med dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Nei, hvis den har ekstern senseledning så går det jo bra. Men det er kanskje en fordel å legge den rett på batteripolene? Det er jo der du vil ha den riktige ladespenningen. Men det må vel uansett være en fordel med en løsning som ikke stjeler effekt. Det er jo en grunn til at skilledioden har kraftige kjøleribber... (P=UxI) Mye bra om det i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Jeg har valgt å bruke skillerele isteden. Hadde en tilsvarende diode som ble kastet på land Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Spennende tråd! Jeg er også interessert i alt du kan vise rundt motoren. Har en D6-370 selv, og ønsker å tilegne meg mest mulig kunnskap rundt motoren i tilfelle jeg selv skulle få problemer en gang. Volvo-dynamoen har ekstern senseledning som kobles etter skilledioden, f.eks. mot forbruksbanken. Dynamoen kompenserer da for spenningsfallet i kabler og skillediode. Ikke noe problem med dette. Heilt riktig dette Brigg. men denne blir lagt om eksternt av båtbyggere. du kan se på ledningsnettet ditt at det er ein 25kv og ein 2,5kv kabel som er stripset og isolert vekk nede ved dynamoen. Vist dere ser på bildet eg la ut av motorrommet ser dere ein rød og ein gul ladekabel som går ned til motorfundamente på stb side. den gule går direkte til forbruksbanken og den andre går til skilledioden. Så og si alle Volvo Penta motorer som levers i dag blir koblet opp på denne måten. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 (redigert) Da var det på tide med ein ny oppdatering :) Overhaling av drevet er påbegynt men eg er ikkje ferdig med det så det kommer flere oppdateringer på det seinere. Husk det er bare til å stille sprøsmål om prosjektet mitt underveis, og ikkje minst kom gjerne med tilbakemeldinger på ting eg burde gjort anderledes da eg er forsatt ung og har mye å lære Drevet har fungert heilt fint på den båten det stod på og ikkje alt eg gjør med drevet er strengt tatt nødvendig. Eg liker å vite hva eg har, og for å kunne vite hva eg har så gjør eg det selv. Eg har spesialisert meg innen drev så derfor "tørr" eg åpne det å plukke det heilt i biter å sette det sammen igjen. Alt av slitedeler,tetninger,o-ringer og pakninger blir byttet. Drevet blir også shimmet opp igjen så tannklaring og tannbilde blir perfekt. Alle lagre blir også spent opp på nytt da drevet er gått 500-600 timer og ting har slitt seg til. Håper dere kanskje lærer noe av prosjektet. Drevet står klart i drevhylla klar for overhaling Drevet satt opp i drevjigg så det blir hyggelig å jobbe med det Oljen som var på drevet var blank og fin så det er vertfall ein godt utgangspunkt Ein liten oljeprøve er kjekt å ha, Oljen såg tilsynelatene bra ut, men når eg rører i oljen så kommer det noen lyse striper, dette tyder på at det har vært ein ørliten lekasje ein eller annen vei. Ikkje noe som kan ha påført noe skade men lekasje vil vi ikkje ha noe av. Det første eg begynner med er å ta av toppdekselt, vist det er tegn til vann i drevet er det som regel her du ser det. Og som dere ser er det ørlite tegn til rust. Ikkje noe farlige greier det var bare å tørke det vekk med fille og pusse lett over med ulleduk. Neste steg er å demontere knute(inngående aksling) Skiftemekansimen demontert og spesialverktøy montert for å trekke ut øvre drevsats med vertikalaksling Øvredrevsats blir montert i jigg som man fester i skrustikka For å kunne kontrollere lagrene,tannhjulene,slitedeler og konen må mutteren på vertikalakslingen demonteres. (OBS! denne er linx) Denne demonteres enkelt med latmansarm eller muttertrekker) Delene blir lagt i plaskasser så det er lett å holde kontroll på kor ting skal, på bildet ser du mutter,trustskive og distansering. Nå er det bare å ta av ein og ein del og nå er alt i øvre girhus demontert til den minste del( DPH er enkelt å demontere, men det tar tid å sette sammen igjen vist alt skal kontrollers, noe som er VIKTIG da ting blir slitt til og ikkje har samme klaringer lenger.) Reversdrev og lager tatt ut,(OBS! på DP-E er det veldig viktig å merke øvre og nedre tannhjul da disse passer om ein annen, dette går ikkje an på DPH da vertikalakslingen i øvre girhus har større diameter lengre nede på akslingen) Foroverdrevet har også mye større lager) Konen blir tatt ut og inspisert, denne er heilt strøken men den blir slipt inn igjen for extra godt grep ved montering igjen Distanse kasetten fjernes og det er bare å dra opp forover tannhjul og lager Har desverre ikkje bilde av dette, men det kommer under montering(ikkje så veldig spennende, men er greit å se rekkefølgen på ting) Splinehylsen blir tatt ut og inspisert, denne er heilt rett og brukes om igjen.(OBS! på DP-E er dette ein bruddhylse, på DPH er denne like sterk som akslingene, Har sett fler ganger der akslingen knekker i splinehylsen, Har også sett splinehylsen sprekke eller vridd. men den er rå sterk) Og vist eg ikkje tar heilt feil er rør sterkere enn aksling? men dette skal eg ikkje si heilt sikkert, Kanskje noen kan noe mer om dette enn meg så må dere rette meg. Eg meiner eg hørt dette. Neste steg var å ta av øvre girhus, dette har eg ikkje tatt bilde av heller så det får bare komme ein liten tekst om dette Nå som øvre girhus var bare eit tomt hus var det bare å demontere "plastikk kavitasjonsplaten" denne er bare holdt av zinken og 1 skrue på hver side bak ved opphengsgaffelen Når platen er tatt vekk kommer du til 10stk M10 bolter. Når boltene er fjernet er det bare å riste litt i øvre girhus og løfte av øvre girhus, (OBS! pass på at du ikkje mister noen shims til trustlageret til nedre vertikalaksling da denne henger bare løst inni øvre girhus og kan dette ut. Lagerbanen blir bare spent fast av forspenningen. Shimming av dette lageret kommer eg tilbake til ved montering Øvre girhus satt på hodet for å fjerne den gamle pakningen og reingjøre pakningsflaten(her ser dere lagerbanen eg snakket om i teksten over) Her er synderen til vann i oljen på fleste DPH drev som får vann i Oljen. Det tærer mellom pakningen og pakningsflatene da dett er ein stålpakning og husene er av støpe aluminium. Ved montering _Skal_ det brukes permatex(andre pakningstoffer kan sikkert også brukes men VP anbefaler dette) For reingjøring av dette bruker eg ein vanlig malingskraper. Denne er super på aluminium. Da står eg bare igjen med nedre girhus og ein skitten pakningsflate Propellaksling og lagerhubb trukket ut (spesialverktøyet ser dere i bakant) Da er det bare å trekke ut den lille propellakslingen for hånd. (OBS, på DP-E må denne tærses ut med spesial verktøy og bankes eller presses inn igjen) Vist noen lurer på koffor eg alltid skriver OBS og sammneligner dette med DP-E er det bare fordi eg tenker det er eit par her inne som har skrudd 280-DP-E drev, og at det ikkje er så skummelt å skru DPH. Eneste forskjellen er at det er veldig viktig å kontrollere ALT på dph ved monteringen igjen. men å demontere det og bytte tetninger er ikkje noe vanskelig, heller mye lettere;) men det kreves litt spesial verktøy. Når den lille propellakslingen er trukket ut sitter eg igjen med 3 ting før nedre girhus er heilt tomt for mekansike deler. Og nå fant eg vannet i oljen som eg leitet etter, drevet har stått i drevhylla i ca 2 år så all vannet samler seg da i bunn.(glemte å snu bildet før eg lastet det opp) Muttern på pingjongdrevet blir demontert og tannhjulet sitter nå bare fast på den koniske splinen. Her har vertikalakslingen blitt trukket ut med speisalverktøy. Denne må taes ut for å få ut forover tannhjulet med lager og etterpå tærses lagerbanen ut. Forover tannhjulet m/lager kan nå taes ut for hånd.Det eneste som holder dette tannhjulet på plass er forspenningen på alle lagren på propellakslingene og lageret som er på baksiden av tannhjulet. Da er det bare å demontere lagerbanen som er det eneste igjen i huset. Heldigvis så har vi spesialverktøy for alt så denne jobben er enkel Litt reingjøring først så det er litt hyeggeligere å holde på med, her ser dere hvor tjukk oljen er når det er vann i den. Reingjort huset innvendig. Demontert tetninger på propellaksling og lagerhubb. Disse var mjuke og fine, og det var forsatt skarpe kanter på lippene så disse har holdt tett. Da var huset klar for glassblåsing da dette skal se ut som nytt når det er ferdig. Maskerte inn til oljegaleriet med ducktape for å forminske støv i fra glassblåsern. Noe kommer nokk inn men vil ikkje ha mer inn enn nødvendig. Støvet samler seg alle veier og er ikkje alltid like lett å få ut. Fikk akuratt plass til undervannshuset i glassblåsern men det var noe å drit å få vekk all den gamle lakken da det blei litt vell trangt i glassblåsern. Måtte flytte på det flere ganger for å komme til alt. Resultatet blei godkjent Alle deler som har blitt glassblåst blir først blåst med trykkluft før dei får seg ein omgang av avfettingen og etterpå høytrykkspylt med rotordyse. Før monteringen igjen så går også alle deler ein runde i delevaskern(ikkje med vann og kjemikalier , men vasking for hånd med lampeolje) 3 deler ferdig glassblåst Opphengsgaffelen gjekk tregt så har demontert denne og, det blir også lettere å lakke øvre girhus med denne demontert. Opphengsgaffelen får seg ein runde i glassblåsern. Klar for ein omgang av høytrykkspylern Ferdig spylt,nå skal den bare tørkes og etterpå grunnes med aluminiums grunning. 3 lag med grunning påført Toppdeksel, opphengsgaffel og lagerhubb ferdig grunnet. Øvregirhus avfettet og maskert klar for ein runde på lakkrommet. 3 lag med grunning påført Neste kandidat stilt opp og klar for behandling. Alle deler komt på rullebordet. Alle shims er stripset på delene så ingenting forsvinner og det er lett å finne plassen til alle. Plastikkshimsene blir byttet til stålshims ved øvregirhus på knuten og på lagerhubben ved nedre girhus Alle deler tildekket med laken for å forhindre smuss og støv Da gjenstod det bare å rydde arbeidsbenken Det var alt eg hadde for denne gangen, kommer ein ny oppdatering i morgen. Ps. drevet blir satt litt på vent nå inntil eg er ferdig med motoren og fått montert den i båten. Våren nerma seg og det er forsatt mye som skla gjøres så det blir ikkje mye fri etter jobben før båten e på sjøen igjen. Motor prosjektet regner eg med eg kan legge ut i løpet av uken Mvh Tom Erik Redigert 16.Mars.2014 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Imponerande jobb! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 flott du deler jobben med oss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shiny Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Flott og grundig jobb du gjør! Veldig informativ og spennende og følge med på denne tråden. ? Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Imponerande jobb! flott du deler jobben med oss Flott og grundig jobb du gjør! Veldig informativ og spennende og følge med på denne tråden. Takker for flotte tilbakemeldinger. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.Mars.2014 Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Hei Tom Erik! Veldig morsomt at du dokumenterer dette så grundig. Må si jeg liker at du går så grundig til verks. Det virker som du er en kar som har sans for detaljer og finnish Takk for at du deler denne jobben med oss, det setter vi pris på! fortsett med det Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Utrolig bra at du deler så mange detaljer! Blir en svært lærerik tråd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Hei Tom Erik! Veldig morsomt at du dokumenterer dette så grundig. Må si jeg liker at du går så grundig til verks. Det virker som du er en kar som har sans for detaljer og finnish Takk for at du deler denne jobben med oss, det setter vi pris på! fortsett med det Ja eg e ein kar som har sans for detaljer, dette vil du se mye mer av i overhalingen av motoren, og eg lærer hver dag at små dingebomser (små detaljer som skal pusses og gnikkes) tar tid, men det blir jo også veldig bra Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.