Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Jeg tror båten kan bli tung i hekken. Da får du høy planingsterskel. Og det kan være bra å ha lav planingsterskel i dårlig vær. Et par tips vi har gode erfaringer med er å sette på større flaps og sette på speed rails. Vi sparer opptil 10liter diesel i timen på disse endringene og båten går markant lettere i plan når den er lastet.

 

Nå veier vel båten vår 3x mer enn din, og med 2x ips 600 går det jo litt diesel. Men har du litt dolk ombord tenker jeg at dette kan være bra hos deg også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan legge ut noen bilder av oppstarten og den lille filmsnutten eg har:) så kan dere også høre forskjell på før og etter sensor reperasjonen.

 

bilde

 

bilde

 

Varmtvann fra høytrykkspyleren for å få fortes mulig arbeidstempratur på motoren Tur/retur slangene i samme beholder så eg slepper å etterfylle.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Montert på eksoskrøk for å montere eksosslange for få "riktig" lyd fra motoren:)

bilde

 

Stroppene e komt på, motoren går, og det var ein fryd å se at det ikkje var noen lekasjer:)

bilde

 

Motoren blei etter ca 20 sekunder på tomgang rusa opp til 1800 omdr for å få mest mulig oljetrykk på alle dei bevegelige delene som er byttet, og for å få opp riktig arbeidstemperatur på motoren.

Etter ca 5 minutter blei turtallet variert så den ikkje blei stående på samme turtall.

Kompressoren kobla ikkje inn pga den ikkje leste ut turtallet fra svinghjulsgiveren.

 

Liten filmsnutt

 

Link to post
Share on other sites

Båten er egentlig lettplanende og planer heilt ned i 14 knop før den detter ned så eg er ikkje redd for litt uvær. Er bare å få den over kneiken og da trenger man litt power i midtregisteret, og med fungerende flaps og dobbel så stor kompressor trur eg det ikkje blir store "kneiken" å komme seg over.

Det som gjorde at folk måtte frem i båten sist gang var pga flapsene ikkje fungerte som dei skulle. dei gjekk bare halveis ned og som du seier er det viktig å få båten i plan så man slepper å bruke halve fjorden og "halve" tanken på å komme seg i plan.

 

Skal ta bilder av hvordan den ligger i sjøen ved bryggen og filme den fra siden når den går opp i plan. Så kan vi diskutere om den er tungplande eller ikkje.

 

Kad 44 var 477kg menst D6-350 er 580 kg så er ikkje så stor vektforskjell igrunn :)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Ang vekt:

Jeg har hatt en Skarpnes9100 (oftest levert med kad42/42) med tung motor i. En 7,3l V8 diesel ombord på massive 700Kg+. Lempet 70Kg bly i fronten og det ble strøkent, båten lå da i vannet som en med KAD43.

 

Joda310 er et ganske lettplanende skrog når det først er oppe. Som Joda3300 sier, den sklir oppå vannet laaaangt ned i fartsregisteret hvis man hjelper litt til med flaps.

Mitt tips: ikke gjør noe som helst. Føl deg frem i sommer med motor/drev/båt og annet. Forsøk med litt vekt foran først (sandsekk?), det er det enkleste. Hvis båten oppfører seg fint er det ok. Hvis ikke kan du gjøre endringer. Det er kjedelig å gjøre masse endringer (les: bruke penger) som du kanskje ikke hadde behøvd å gjøre :-)

 

BTW: Har Joda sluttet å produsere båter? Det var en stusselig hjemmeside.

 

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ang vekt:

Jeg har hatt en Skarpnes9100 (oftest levert med kad42/42) med tung motor i. En 7,3l V8 diesel ombord på massive 700Kg+. Lempet 70Kg bly i fronten og det ble strøkent, båten lå da i vannet som en med KAD43.

 

Joda310 er et ganske lettplanende skrog når det først er oppe. Som Joda3300 sier, den sklir oppå vannet laaaangt ned i fartsregisteret hvis man hjelper litt til med flaps.

Mitt tips: ikke gjør noe som helst. Føl deg frem i sommer med motor/drev/båt og annet. Forsøk med litt vekt foran først (sandsekk?), det er det enkleste. Hvis båten oppfører seg fint er det ok. Hvis ikke kan du gjøre endringer. Det er kjedelig å gjøre masse endringer (les: bruke penger) som du kanskje ikke hadde behøvd å gjøre :-)

 

BTW: Har Joda sluttet å produsere båter? Det var en stusselig hjemmeside.

 

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

 

Det er planen også:) Lar det blir som det blir i år pga kostnad og tid ikkje strekker til, trur eg uansett kommer til å bli kjempe fornøygd:)

 

Ang www.joda.no lurte eg også på det samme, det er jo kun kontaktinfo? kanskje dem bare driver med service og vinterlagring og salg av deler til joda båtene? Det er jo ikkje så lett å tjene gode penger på båtbygging i norge. Men det er no vertfall ikkje nedlagt for eg har vært i kontakt med dem mange ganger i senere tider.

 

Eit lite spørsmål til deg siden du har hatt samme båt. har du vært borti problem med flapsene?Disse båtene er jo levert med Eltrim sitt system.

Bryterpanelet har 1knapp for begge ned 1knapp for begge opp, 1 knapp for venstre opp og høgre ned, og ein knapp for venstre ned og høgre opp. Nå fungere ikkje dei knappene som skal ta begge flapsene ned. Dette skjedde etter at min far hadde demontert panelet for vi skulle bytte til hydrualiske flaps.Har kontrollert koblingene 10 ganger og det er rett kobla. alt er merket så det er ikkje mulig å gjøre feil her. Har byttet den lille sikringen som er montert i panelet.

 

Forslag?

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et par vesentlige forskjeller i vekt til: drevet veier betydelig mer, og vekten sitter lengre bak i båten med en D6 enn en KAD. På KAD sattt styringa mellom motor og akterspeil. På D er styringa på drevet utvendig og motoren 10-15cm lengre bak. Dermed annen vektdistribusjon. Jeg har litt peil på hva jeg snakker om ettersom vi kjøpte første Nidelv 300 med D6 motor ;-). Blir du ikke fornøyd er det jo enkelt å fikse. båten din får nå et vekttillegg tilsvarende 3-4voksne på badeplatformen. Du bør kanskje tenke på å heve vannlinja også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er fult klar over at drevet er 20 kg tyngre og at D6en er mye mer kompakt i bakant. men Nidelv 300 ligger jo relavtivt lavt i sjøen med Kad44 også. Og eg har prøvekjørt ein god del nidelv300 med D6 i og den e jo ikkje tungplanende? den spretter jo opp i plan og går godt? men som vi alle er enige om, vist eg ikkje er fornøygd så må eg jo selvfølgelig gjøre eit grep. Det første som blir gjort til neste år er å bytte flaps, til større og til hydrauliske.

 

Er vell å ta litt i når du seier det er det samme som å ha 3-4 voksne på badeplattformen eller utgjør det faktisk så mye?

 

Her er 2 bilder av joda 310 Monaco 1 med kad44 og 1 med D6

 

D6 - 350

bilde

 

Kad44

bilde

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilde av 2 Joda 310. Den ene har D6 350 (rappet fra finn.no), den andre var vår.

D6-350 2006

bilde

Joda310 med KAD44 (1998 modell)

bilde

Fant bedre bilde og snurret litt på det :-)

Man ser fortsatt vannlinjen. Og det er ikke mye forskjellig :-)

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er bare og ta kontakt med Ingmann Gjeruldfsen på Joda og høre med han om ev hvor mye dere må kompansere vekten med sandsekker i baugen. Volvo D6 370 motoren er en helt fantastisk motor,vi hadde en slik i en Joda 370 vi hadde det hvar ikke no problem hverken med planings terskeler i for hold til antall personer om bord den bare dro opp. Gled dere når dere får båten ferdig.

Link to post
Share on other sites

Jepp, gleda meg:) Joda370 er jo ein nydelig båt, men det er vell best på 2XD4 i den eller var det flott båt med singel instalasjon? toppfart 34? marsj 20-30 ?

 

Har selv lyst på ein Joda5700 som trenger litt oppussing, synst denne båten også er veldig lekker for å vera så "gammel" men det får bli eit anna år:)

 

Mvh Tom erik "jodafan" :)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten oppdatering om at ting er vertfall på gang denne uka. Har vært mye overtid men rakk å gje første strøk med matt svart på noen av delene til drevet. Håper å vera ferdig med drevet i helga.

 

 

Opphengsgaffelen pusset over og avfettet

bilde

 

Lakket

bilde

 

 

Etter 15 minutter begynner lakken å nerme seg matt

bilde

 

Lagerhubben til propellakslingene pusset over og avfettet

bilde

 

Noen strøk med lakk så får den stå å tørke til i morgen

bilde

 

Håper på å få lakka øvre girhus,lagerboxen til knuten,toppdeksel og undervannshuset i morgen så eg kan begynne å montere sammen drevet før helgen og ferdig stille det i helgen. Kommer masse bilder OG masse tekst og forklaringer. Kommer også å skrive hvilken målinger som er tatt og hva toleransen på målene er.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Morsomt og lærerikt å følge tråden din! Flott at du tar deg tid til å dokumentere dette så grundig :yesnod:

 

Et tips, jeg ville tatt av den kobberskiva du har lagt under løfteøyet. Du bør få vridd det 90 grader for å unngå uheldig bøyemoment i bolten.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips komodo. Skal ta den vekk ;) Tenker også at eg kanskje tar vekk heile løfteøyet når motoren er kommet i ombord i båten, den er bare i veien uansett ;)

Tar å legger den på ein lur plass i båten vist motoren noen gang skal ut igjen ;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har eit lite spørsmål ang min gamle Kad 44 med DP-E drev

 

1. Selge motor og drev samlet?

2. Selge separat om noen bare ønsker å kjøpe motor/skjold/drev?

3. Kjøpe båt som mangler motor + evt litt oppussing?

 

 

Og da er spørsmålet som følger. Hvilken av disse 3 valgene er "best" ? Og med "best" tenker eg hva eg tjener mest på og hva som vil vera lettest.

 

1 - 2- 3 betyr plan A - B - C

 

Eg tenker vertfall at det er best å selge motor samlet så eg får den vekk og ut av verden, får eg ikkje noe respons på dette kan eg prøve å selge den seperat. og vist ingen av disse 2 planene går som planlagt beholder eg motoren og kjøpe eit nytt prosjekt.

 

Noen som har noen innspill?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Tipper det er mest gunstig for deg å selge hele pakka samlet. En som vurderer utskifting vil trenge det. Det å fikse opp en båt og oppgradere med motor tror jeg ikke vil svare seg med de båtprisene som er for tiden. De som skifter motor i båten sin får vel stort sett ikke igjen pengene, mens de som kjøper båten gjør et godt kjøp. I tillegg vil du få all jobben. Det komme jo garantert til å dra med seg en haug med annet vedlikehold også som du oppdager etter hvert. Men det var nå min mening da. Unntaket er kanskje hvis du kommer over et prosjekt til gibortpris med havarert motor. I beste fall ville du sitte med et drev ekstra du kan selge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tipper det er mest gunstig for deg å selge hele pakka samlet. En som vurderer utskifting vil trenge det. Det å fikse opp en båt og oppgradere med motor tror jeg ikke vil svare seg med de båtprisene som er for tiden. De som skifter motor i båten sin får vel stort sett ikke igjen pengene, mens de som kjøper båten gjør et godt kjøp. I tillegg vil du få all jobben. Det komme jo garantert til å dra med seg en haug med annet vedlikehold også som du oppdager etter hvert. Men det var nå min mening da. Unntaket er kanskje hvis du kommer over et prosjekt til gibortpris med havarert motor. I beste fall ville du sitte med et drev ekstra du kan selge :smiley:

 

Er i grunn heilt enig med deg. Men når eg tenkte på det å selge det hver for seg, så tenker eg på dem som har feks kad44 instalasjon som har skjært seg og bare trenger ny motor og har alt det andre. Er jo også mange som trenger drev/skjold når dem bytter motor feks. DP-E skjoldet passer jo på både bensin og diesel

 

Det med eit nytt prosjekt hadde vært gøy, men hva skal eg med eit annet prosjekt når eg har ein vellfungerende båt som trenger den vanlige båtpleien ++ til neste år også. har jo diverse planer for jodaen seinare

 

Så alternativ nr 3 utgår egentlig. men er jo mange som selger båten til gibortpris vist motoren er haveret og det gjenstår noe arbeid og dem er drit lei båten;)

Men det er jo som du seier... ALLTID noe man ikkje kan forutse som koster penger og tid.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Trur eg først prøver å selge den som ein komplett motorinstalasjon og vist det ikkje blir noe respons kan eg skrive i anonnsen at det kan selges hver for seg ;)

 

Takker for innspill. var ganske sikker på dette selv, men er av og til greit å lufte ideèr med andre :)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...