Chilli Solbris Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Din evne til kontinuitet er helt enestående!😃😃😃 Ønsker dere en riktig hod jul!🧑🏻🎄🤶🏻🎅🏻🌲🎄🌲🎄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 (redigert) @Framtia Ja gjør det. Velkommen skal du være til Grimstad. Ko muk blir verre å få til. @Kjelli Så bra at du kan plukke opp litt. Håper jo at denne tråden blir til litt nytte. Takk for Hilsen @Solbris II Hils Tone fra oss. Redigert 14.Desember.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
pacuare Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Jeg er også en fast leser. Stas med oppdatering. Men har ingenting å bidra med. Vet at jeg har alt for mange hobbyer til å klare noe som dette. Når du blir ferdig med båten får dere dra på langtur, da kan vi fortsette å følge oppdateringene du kommer med. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Alldeles bra Og meget koselig ombord. God Jul som kommer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Knude Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 @pacuare Så fint. Jo oppdatering blir det i lang tid fremover da jeg har bestemt at jeg følger eget utsagn i overskriften "ferdig båt" @SoBo Takker. Jo vi er veldig fornøyd med "looken" ombord. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hedwig Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Var (med bil) innom en koselig sørlandsby for å gå på polet, parkerte ved havnen og tror dere jammen ikke Knude lå rett foran oss? Har sett bildene her inne, og båten ser bra ut på bilder, men kan rapportere om at ingen bilder gjør henne rettferdighet. For et smykke dere har fått Knude! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Havelle skrev for 1 time siden: Var (med bil) innom en koselig sørlandsby for å gå på polet, parkerte ved havnen og tror dere jammen ikke Knude lå rett foran oss? Jasså Knude, du har lagt deg strategisk til foran polet . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pacuare Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 NilsPils skrev 1 time siden: Jasså Knude, du har lagt deg strategisk til foran polet . . . Båten er jo stor nok til en anseelig vinkjeller. Men det prosjektet ligger kanskje litt frem i tid? Ser alltid frem til neste oppdatering. Lærer litt, men stort sett utenfor mitt kompetanseområde. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Så hyggelig @Havelle Takk for det. Jo vi ligger ganske sentralt og riktig i lille Grimstad. Vi har bilen i parkerings hus i fjellet bak pølse bua. Polet rett i baugen. Stasjon med billig farget diesel og fem minutter å gå til kjøpesenter . Jo skal man bo i båt er dette en fin plass. @NilsPils viktige butikker...... men ville gladelig byttet til fiskelandsbyen Pak Meng pir om vi kunne. Desverre umulig foreløpig . @pacuare behøver ikke så stor vinkjeller med polet i baugen. Må bare planlegge litt....... Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NilsPils Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Knude skrev 5 minutter siden: men ville gladelig byttet til fiskelandsbyen Pak Meng pir om vi kunne. Desverre umulig foreløpig . Vi satser på Pak Meng Pier og Chiang Mai 2021. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 9.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Siden man er sosialt nedstengt med reise "forbud" til varmere land , får vi nyte sola i Grimstad gjestehavn. Ikke så vanskelig det. Litt skarpt i lufta og ca 1 minus Ikke så gal utsikt dette. Har tidligere hevdet at jeg skal ferdigstille et rom i året. Har aldri før startet i Januar så da burde det gå bra Akter lugaren eller mannskaps lugar i følge tegninge . Rommet vil få en enkelseng (90 × 200) og et skap eller to. Første oppgave blir å fjerne masse rot som har blitt stappet inn. Noe på lager å litt på søppelmotaket. Planen er å isolere rommet med styrofom i mangel av divinycell. Kjøpte ei pakke. Dette limes med en type styrenfattig Divilett som går sammen med disse platene uten at de blir løst opp. Så er planen å lime 6 mm kryssfiner på platene og til slutt et par lag csm Første start. Endelig til buns i rotet. Var faktisk ei halv bøtte vann også grunnet en lekkasje i en puller. Må taes hånd om før taket skal lages. Denne må jo også boksen inne så her må bli noe skap greier. Her blir igjen mye forskjellig arbeid da det vel ikke er en ting som er ferdig. Fortsettes senere. God helg ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Da er du i gang ja! 😃😃😃 Hva fylker du de små glippene med? De som blir mellom platene og spant? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Hei @Solbris II sparkler inn overskudd lim da det er noe liknende av byggeskum i konsistens. Romet blir ikke helt isolert uansett men det skal forhindre støy og påvirkning i fra det blå skroget. Utvendig på skrog blir det fort 50 grader i sola. Målet er at konstruksjonen blir luft tett for å forhindre kondens om vinteren og at det ikke blir en bakerovn om sommeren. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tom Cognac Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Knude skrev for 6 timer siden: sparkler inn overskudd lim Fantastisk jobb du gjør Knude, får ta meg en tur til Grimstad når artrosene i knær og håndledd kan nyte litt mer varme og solstråler hadde vært spennende å se prosjektet ditt "live" Lurer på forøvrig om du har noen råd til meg? Jeg skal kle om forpiggen i min vesle 21 foter, og ønsker et litt mer "teak"utseende på skrogsidene. Har vurdert å legge på noe som heter Eva-teak som selges hos Biltema. Greia er at denne har lim på baksiden. Jeg vet ikke hvor godt dette vil sitte og har derfor tenkt å bruke kontaktlim i stedet. Så sp.målet: Vet du om jeg bare kan smøre på kontaktlim (på begge flater) og så "klaske" på Eva-teaken? Uten å fjerne limet som sitter på Eva-teaken først! Hvis jeg bør fjerne limet som sitter bakpå Eva-teaken, har du noen formening om hvordan jeg bør gjøre det? Takker for tips / råd. Vi sees i Grimstad Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Mange takk @Tyggen konstruktør har satt opp et time estimat for en TY 47 = 10 000 timer å det tror jeg går med.. noen ukepenger også....... @altera mulier Ja om du er i Grimstad får du ta turen innom. Jeg har ikke prøvd denne Eva teaken men om den har et liknende lim til det som er på motor roms isolasjon så er det ikke nødvendig å fjerne. I båtbyggeri er det vanlig å sprøyte kontakt lim på skott og dørk. Vente litt for så å stryke på isolasjons matta. Henger da mye bedre og limet hefter mot limet på baksiden 100% prøv med en liten bit først. Viktig at kontakt limet får tørke før du legger på teak lefsa. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Arne Henriksen Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 3 hours ago, altera mulier said: ...Har vurdert å legge på noe som heter Eva-teak som selges hos Biltema. Greia er at denne har lim på baksiden. Jeg vet ikke hvor godt dette vil sitte og har derfor tenkt å bruke kontaktlim i stedet. Har lagt Biltema EVA-teak på dørkplatene hos meg, og er det rent trenger du ikke være redd for at det ikke skal sitte. Må være plassert nøyaktig før du drar av beskyttelsen og trykker til, for du får det IKKE løs igjen uten å ødelegge selve belegget. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
tom Cognac Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Knude skrev 1 time siden: Viktig at kontakt limet får tørke før du legger på teak lefsa. Takker for svar, tar nok en tur når det har blitt varmere i været, når kroppen ikke er så kranglete Arne Henriksen skrev 14 minutter siden: Har lagt Biltema EVA-teak på dørkplatene hos meg, og er det rent trenger du ikke være redd for at det ikke skal sitte. Må være plassert nøyaktig før du drar av beskyttelsen og trykker til, for du får det IKKE løs igjen uten å ødelegge selve belegget. Takker for svar - det tror jeg løser alle mine problemer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Knude Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Bortsett fra å være fyringsvakt og sørge for noe huslige greier er det ikke så mye å ta seg til om dagene bortsett fra litt båtbygging da.... Her blir det seng. Den måten dette blir lage på er mye brukt i mindre båter. Innstøp finer i 15mm gran. Hylla som senge bunnen blir liggende på blir støpt fast i skroget. Så liming av isolasjon og kryssfiner. Godt at jeg fremdeles har litt kapp og rot liggende så jeg får laget noe å sette press med. Så blir hylla igjen støpt fast i kryssfineren Dette fraråder jeg om ikke man har mulighet for lokal oppvarming av laminat over tid og god kontroll på temperatur og herder mengde Her blir det laminert mot bunn i minus to grader i lufta på utsiden. Noe høyere i sjøen. Laminatet et ca 25 mm tykt så det hjelper også. Risiko sport da det er en fare for at kjemien stopper i laget direkte på gammelt laminat imens resten herdet mot rom temperatur. Bruket derfor en varme pistol og forvarmer til ca 30 grader. Tre lag csm utvikler da varme så kjemien kan gå til endes. På den isolerte kryssfineren er det ikke noe problem. Redigert 14.Januar.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kaptein Plast Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Fantastisk.. Begynte på denne 'reisen' i romjulen, og er imponert over kunnskap, pågangsmot og ikke minst resultat! Og jeg som gruer meg litt for å bare fikse litt på en gelcoatskade.. :P Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 21.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) @Kaptein Plast mange takk. takk. Prestasjon bare å lese igjennom prosessen på nett. I kveld herjer stormen Frank såpass med bryggene i Grimstad at det blir å sitte oppe ei stund til...... vindkast på 28 -30 kjenner vi godt å brygga går som en ål i vått gress. Planen var å støpe litt i kveld men siden det var i taket ble det utsatt til vinden roer seg. Vått laminat er ganske klebelig og det går vanligvis greit med to lag csm 600 gr. Under opp men ikke i sjø rett inn i rattata. Skjør mellom to dekk elementer som bare er støpt sammen på oversiden. Nå sparklet med fiber sparkel. Dette blir slipt med grovt papir på bandsliper rett før laminering. For å øke komforten for meg selv har jeg laget senga for å sitte på når dette skal støpes. Manglet en hel del småstøp i dette rommet også Seng med god plass for lagring av diverse greier. Neste steg er 9mm kryssfiner som sengebunn delt på bjelkene så det er lett å komme nedi. Kl.23 15 Fy fela å det blåser....... å det skal bli enda litt verre.... Redigert 21.Januar.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Comforthe Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Hvordan gikk det i natt? Holdt fortøyninger, skute og mannskap? Artig å følge med på prosjektet. Jeg får enda mer ut av det etter at jeg var på kurs du holdt i Tønsberg :) Redigert 22.Januar.2021 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Jeg ligger på feil plass i landet. Bare 16-17 m/s her i Fredrikstad. Og da bare i kasta😟😟😟 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Hei. Jo alt gikk greit i natt. Fantastisk flotte folk som vi bor sammen med i havna. Alle passer på alle så da jeg var en tur å så langs bryggenene da det var på det verste var vi flere beboere som var på beina å sjekka. Vi overlevde @Solbris II Du som ligger i elv har vel andre naturfenomener å stri med.... @Comforthe Så bra . Da skal jeg kanskje ta litt flere bilder av støpetriks..... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Knude skrev for 2 timer siden: @Comforthe Så bra . Da skal jeg kanskje ta litt flere bilder av støpetriks..... Det synes jeg du skal gjøre ja Triks som går på gelcoat og sliping er også velkomne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Joda @Komodo har litt igjen av det også. Da ble det litt laminering i taket. 2 lag csm 600gr. Teknikk. Fiber ca 15x25 cm bløtet på finerplate i to lag. Bruker rulla til å rulle den på plass. Så neste leive osv. Så en tur med aluminiums rulla til slutt. 3 lag blir ofte for tung så den vil sige å slippe taket.Den detter ned der det passer dårligst. Skjøt mellom dekk og bære stringer blir også sparklet med fiber sparkel. Så 3 lag csm. Neste nå er å forlenge dekksbjelkene i divinycell. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.