Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Holder du til nærme Norsafe sine lokaler?

Norsafe har brygge i Ubekilen båthavn. Der blir det prøvekjørt livbåter og noen lagret på land.

Norsafe har 3 fabrikker innenfor 3km der jeg står med båten. De har ekspandert masse siden 2008. Overtatt leie av lokalene til flere av de lokale båtprodusentene og ikke minst en god del av båtbyggerene. :smiley: Uten å ha tallet på hvor mange, så er det en stor del av båtbyggerene fra både Windy - Marex - Nor Star -Skilsø og mange fler som har blitt ansatt i Norsafe systemet.

Det er sannsyneligvis ingen av de som har fagbrev som går ledige i distriktet så kompetangsen dør ikke ut selv om lystbåtprodusentene er en utdøende rase. :sad:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Verrie ! Du er velkommen til Ubekilen når det måtte passe ! Der blir lys i vinduene i nesten hele vinter :smiley:

 

Det har ikke blitt direkte båtbygging så langt, men det er jo en del av prosessen det som er utført.

Uka har blitt brukt til å stable plank - rake grus og kjøre søppel. Ikke minst å lage hus til strømskap og div lager.

bilde

 

 

Siden neste post på byggelista er skrogvinduer - akselsystem og ror system så måtte jeg først lage et lokalt hus som jeg kan fyre i under hekken på båten. Kåken er laget med doble presenninger så det blir enkelt å få en grei arbeidstemperatur både for tetteprodukter og støp.

 

Måtte også lage trapp opp på akterdekket

bilde

 

Ble egentlig en ganske grei arbeidsplass.

Planen er å fyre med elektrisk varme og skifte ut lufta med en liten gasskanon som skal stå på utsiden å blåse inn. Tror det blir bra.

 

bilde

 

Skrogvinduer blir montert innimellom regnbygene håper jeg !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da var jeg i gang med prosjekt aksel og rormontering.

 

Da vi støpte skroget var det ikke bestemt type akselsystem og derfor ble de siste 2 meter av kjølen ikke laget ferdig. Siden kjølen på denne typen båt har flyvinge fasong (Den er 15cm bred i baugen og stiger til ca 35cm i forkant av maskinrom - for så og bli smalere å smalere til den bare er 2cm bred helt bak)

Dette er for at det ikke skal bli turbolens (luft) og "heng" i bakkant av hjøl samtidig som propellen skal få maksimalt med vann.

 

For da å få plass til stemlager som kan skrues fast, og samtidig ha fri plass rundt hylserør må det lages en bredere fasong på kjølen der som propellutstyret skal monteres. Jeg hadde en peiling på hvordan dette skulle se ut så det ble delvis laget i formen av kjølen. Resten skal lages nå.

 

Bildet viser grovfasongen av innfestingen.

bilde

 

Nå som det er bestemt akselsystem (Bosvik) og motor er grovmontert så viste det seg at kjølen innvendig ble litt smal der som hylserør forsvinner ned i kjølen. Derfor ble det behov for å utvide kjølen.

 

Bildet viser snitt fra utsiden for å flytte dette området litt lengre ut. Det er slipt og det som er igjen av snittet er fyldt med armert glassfiber sparkel.

Området er også tynnet ca 15 mm på innsiden.

bilde

 

 

Dette på begge sider av kjølen.

Så er det strimlet på en 4-5 lag 600gr. csm over snittet for å bygge ut til den samme flaten som det var opprinnelig.

 

Når jeg støper på denne måten er det prektiskt å rulle polyesteren på matta før den legges på plass.

bilde

 

Da blir det sånn !

 

bilde

 

 

Et lite tips ! La glassfibermatta "Råtne" en stund (5-10 min) når den er plassert før den blir rullet ut med jernrulla. Da er all emulsjon oppløst og det blir ingen overganger ut mot kant selv om matta er kuttet med kniv.

 

Et eksempel på hvor føyelig den blir. Dette er 2 lag 600gr. csm

bilde

 

Denne delen av prosjektet har jeg tengt å beskrive litt grundig da det blir som å repparere en veldig stor skade i en båt.

Det samme med nymontering av aksel og oppretting av motor og hylserør. Jeg har kanskje noen tips for andre som skal reparere eller rette opp aksel. :smiley:

 

Ha en fin kveld !

Knut-Erik

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Anjuma !

 

Ballast skal vi ha !

Båten har i sin linjetegning vannlinje plassert så den er gitt. Alle stabilitetsberegninger og krengeprøve er laget ut i fra den vannlinjen. Vekt ferdig båt 19,4 tonn Båten skal da vektes ned til vannlinje i steden for å sette vannlinje der båten flyter. Det vil bli brukt betong men ikke i kjøl. Ballast skal ligge i sidene i motor rom. Det er egne rom til dette. Så blir det noe ballast i sandsekker. Den skal erstattes med innredning etter som byggingen skrider frem. (Skuffeseksjoner inn - sand ut) :wink:

På denne typen båt vil ballast i kjøl bli en pendel på båtens vertikale akse og er ikke gunstig i sideskjø.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

På denne typen båt vil ballast i kjøl bli en pendel på båtens vertikale akse og er ikke gunstig i sideskjø.

 

Knude er inne på et interressant tema her. Hvis man ønsker en båt som skal oppføre seg mest mulig rolig i sjøen, så bør man prøve å få spredd vektene i båten mest mulig. For å gi en masse bevegelse, så trengs det energi. Når du har plassert massen langt vekk fra rotasjonssenteret vil massen måtte bevege seg lenger og raskere for å gi samme bevegelse i båten som hvis massen lå nærme rotasjonssenteret. For eksempel, hvis du har en katamarin som er elektris drevet, så plasserer du gjerne batteriene så langt ut i hjørnene som mulig for at båten skal bevege seg så rolig som mulig i sjøen.

 

En båt kan også bli for stabil, og båter som er det, er ofte båter med skrog som ligner på Knude sitt. Med all vekt i kjølen kombinert med en skrogform med stor stabilitet vil man få en båt som vil få veldig krappe bevegelser (aksellerasjoner) ved sidesjø, noe som gir mer ubehag, og i verste fall raskere sjøsyke. Mange nye fiskebåter er maksimalt tilpasset et regelverk som gir dem en voldsom stabilitet, og disse kan faktisk ha vannballasttank på taket for å kunne justere stabiliteten slik at man får roligere bevegelser i sidesjø.

Link to post
Share on other sites

Tyngdepunkt og metasenterhøyde er også en viktig faktor. På en seilbåt er det ønskelig med vektstabilitet med vekt og tyngdepunkt langt nede. På en motorbåt kommer begrepet formstabilitet inn, men man vil gjerne plassere ballast ut til sidene. Men får man en for stiv båt kan det føre til dårlige egenskaper i krapp/stor sjø. Hvis noen her har sett en tradisjonell fiskeskøytet på feltet så ser man at det ruller veldig, og de fleste fiskere mener båter som beveger seg med sjøen er de beste båtene.. På lystbåter vil vi gjerne ha litt stivere båter, altså høyere metasenterhøyde. når metasenterhøyden er lav blir skroget rankt, og får større bevegelser, men langsommere.

Jeg rekner med at de som har konstruert denne båten har utført både tyngdepunktsberegninger og stabilitetsberegninger, så her har nokk båtbygger fått råd i fra konstruktør, uten å ha studert tegniner på denne båten vil jeg tro den har stor formstabilitet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Svar til Anjuma

Når båten blir skjøsatt så er den langt i fra ferdig innredet. Derfor ca 30% flyttbar ballast.

 

Kommentar om ballast/stabilitet :smiley:

 

Selv om jeg har jobbet med båtbygging i straks 30 år har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap til å konstruere en båt som dette.

Derfor har jeg kjøpt tegninger av en helproff konstruktør: Bruce Robert godson http://www.bruceroberts.com/

Skroget er tegnet i 3D og det er hentet ut spanteriss i 1-1 for hele skroget og vannlinje og vektfordeling er bestemt av konstruktør.

 

Det er laget over 100 stk av denne båten i 43 /47/48 fots utgaven. Dette konseptet er prøvd ut gjennom mange år og har alle godkjenninger som skal til og som er strengere en CE kravet. Alle båtene i denne størelsen er beregnet som kategori A fartøy.

 

Denne blir foresten nr. 2 i Norge. Ligger en i Stavanger i stål utgave. (Omtalt i Båtmagasinet for et par år siden )

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Til de siste kommentarene: For en kunnskap som skjuler seg her inne, noe kunnskap kommer godt frem i slike tråder som dette der Knude klart og tydelig viser sin kunnskap og deler den med oss ( :thumbsup: ), men all den bonuskunnskapen som kommer frem i tråder som dette er også med på å gjøre slike tråder helt fantastisk å lese! Helt imponert! (av både trådstarter og MANGE andre her inne!) :clap:

God helg! Og som Svaap sier: "klikk" :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tillegg til Mortens utledning. Formstabilitet er meget viktig på seilbåter. Se bare på de båtene som nå har et knekk i skrogsiden over vannlinjen. Dette gir betydelig formstabilitet. Feks VO 65 og de nyere Beneteau båtene. Bredde og skarpe kanter gir formstabilitet.

 

 

Den bavaria seilbåten som mista kjølen ved grunnstøting i Sverige for noen år siden og ikke merka noe før se kom til Asker satte nok også pris på formstabiliteten ;-) de gikk heldigvis for motor...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/nettmilliardaerens-ekstremseiler-til-650-millioner/a/23335785/

 

apropos! her er båtkonstruksjon tatt til det ekstreme. illustrerer at også formstabilitet er viktig for ekstremseiling

Når det er sakt finnes det utrolig mange typer skrog og fassonger. Hele tiden er det kompromiss på kryss og tvers som summasumarum gir et skrog til hvert sitt bruk og som fungerer brukbart til tiltenkt oppgave. nok om det.

 

Det blir spennende å følge med prosjektet fremover!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei !

Komentar til Morten !

Jeg var faktisk så heldig at jeg har styrt trimaran i 27 knop utenfor Arendal med Team Frostad.Den gang innvitert av Simrad. Den var 50 fot lang og nesten like bred 550 kv.m seil og vekt ca 5 tonn. Der var også en del ekstreme saker i bevegelse. :smiley:

 

Så til båtbygging !

 

Da ble det støpt litt på kjølen i dag.

Siden kjølen er så trang, så trengs et hull i den ene siden for å montere bolter for feste av stemlager. derfor blir dette spart på B/B side.

 

bilde

 

 

Nedre del av kjøl på begge sider er høvlet fri for gelcoat og slipt så det blir god heft. Deretter støpt på et lag med 600gr.csm som starter for neste lag.

Der det var støpefeil fra innsiden er det rullet på litt ekstra.

bilde

 

For at det som legges på her skal tilsvare resten av bunnen, så følges samme laminat spesifikasjon.

Derfor legges det et lag med en kombimatte 800/125 gr.

bilde

 

 

før det avsluttes med et lag 600gr. csm

bilde

 

Når dette så har herdet blir det mattet med sandpapir for å fjerne voksen som stiger til overflaten.

Det skal legges 3 omganger til i to høyder på begge sider hvor alle horisontale skjøter blir doblet der som propellaksel kommer.

Det blir da 3lag kombi og 6 lag 600gr matte som tilsvarer 12 mm tykkelse i tilegg til de ca 15 mm som allerede er støpt.( Det dobbelte i propellaksel kanalen som blir 35-40mm

det hele blir avsluttet med en 300 gr. pulvermatte på siste omgang med kombi og csm.

Dette fordi den har noe bedre tetthet i forhold til vannintrengning gjennom coaten.

 

Om dette hadde blitt støpt i form ville det ikke bli delt opp i så mange omganger, men siden kjølen heller litt utover i toppen så er det ikke stas med for mye våt vekt. 3 lag er greit men ikke fler etter min erfaring. (2,2 kg. glass og ca 4 kg polyester pr.kv.meter)

 

Da er det bare å fortsette i morgen :wink:

Ha en fin kveld !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det er fantastisk artig å følge denne tråden, har sev en drøm om å lage egen båt, men så vet jeg med meg selv at jeg har ikke tålmodighet til å følge tegninger. meste av det jeg gjør kommer som regel mens jeg holder på uten noen stor plan :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Hei og god Søndag !

 

Da har det blitt støpt mer kjøl og innfestingen for stevnlager begynner å bli ferdig.

Bildene viser et aluminiums rør som jeg nå bruker for å planlegge aksel og hylse rør. Påtapet vinkel er for kontroll av stevn.

 

bilde

 

 

Dette er selve innfestingen.

 

bilde

 

 

Dette viser at vinkel er riktig i forhold til tegningen

 

bilde

 

For de som er spesielt interesert i faget så tar jeg med en glassfiber matte som jeg skal bruke til å forsterke kjølen i nedkant der som flyndre festene kommer.

 

Bildet er av noen lag men det skal legges mange fler. (om det legges for tykt i en omgang så blir det for varmt og poliesteren brenner opp i laminatet og det blir en dårlig støp !)

bilde

 

Kanskje litt vanskelig å se der den blir tykkere men det er de nederste 10 cm av kjølen.

 

Dette er matte typen. Den danner mange hundre glassfiberstenger i nederste del av kjøl utvendig.

400gr. vevet matte påsydd 3000 gr. ensrettet glassfiber (Jeg har kuttet av duken på den ene siden)

bilde

 

For å planlegge akselsystemet innvendig så trer jeg et større rør utenpå det som skal inndikere aksel for å vise hvor pakkboks skal plasseres og at det er plass innvendig. Det gir også nesten vinkel på motor så den kan grovmonteres.

 

Bilder fra motor rom sett fra siden.( Sjekk av flensvinkel )

bilde

 

 

Og bakfra.

bilde

 

 

Valget ble som nevnt tidligere Bosvik i Risør. 50mm aksel med fettsmurt pakkboks med simmer ringer. Den har jeg best erfaring med for båt som ikke har høyere hastighet en 10-12 knop. Aksel blir litt mer komplisert enn vanelig da den "klemflensen" jeg skal bruke har kilespor og mutter i steden for klemskruer. Derfor må aksel lages helt nøyaktig på lengde siden den skal ha propellkon i ytterenden og en gjenge for mutter mot motor. (Bilder kommer :smiley: )

 

 

Knut-Erik :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for det Tom Rør !

 

Komentar til Ternen 32

Takk for hyggelig komentar. Jo plan må til for å få dette i havn.

Ser foresten at det går helt fint i din båt så du har tydelig en plan der. :smiley:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Bildet er av noen lag men det skal legges mange fler. (om det legges for tykt i en omgang så blir det for varmt og poliesteren brenner opp i laminatet og det blir en dårlig støp !)

Og ikke minst, det blir en h---- spenning i laminatet.

 

Den avslutningen av kjølen var ikke mindre enn eksemplarisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...