Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Det er første plattform jeg lager med båten på vannet Komodo . Spent sjøl om det går greit.

 

Mange takk Erikda.  Supert at du ser innom !

 

Big Horn : Båten er ikke helt enkel å legge til med baugen mot fjellet nei.....

Ankervinsj  skal vi ha da jeg bruker å legge anker akter når jeg legger sia mot fjellet. Er så greit å dra seg fra fjellet med ankeret spesielt når det blåser litt. Planen er å montere en ennnvendig Ankervinsj helt ute på babord side så tau og anker rulle kommer på babord side av trappa. Må selvfølgelig også ha radiokontroll til denne. Må bare vente litt. Koster å bygge båt....:worry:

 

Hei Fortego. Synd du ikke kan bruke plattformen du har laget da men den hadde blitt litt snau på bredda og sikkert for lang også. For å begrense vekta på den jeg lager kommer jeg til å bruke 6 mm divinycell for å stive sidene og kasser/trapp.  Skal også bruke en del ensrettet sydd matte. Ikke at vekta betyr så mye på den typen båt men jeg vil helst ha nesa ned......

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Å så kom regnet.....  Ble en brå stopp på prosjekt plattform. Når man ikke blir skuffet men fascinert  er det et sikkert  tegn på at man begynner å bli gammel........sies det. :smiley:

 

Så langt kom jeg:    

IMG_0014.JPG.0dd020d1d0292a2dd21e2eb63150b7a8.JPG

 

IMG_0015.JPG.006cffa1583808de23aad5a3a0d1de6f.JPG

 

 

Så litt fra inne arbeidet i baugen. Fronten på senga har nå Teppekledde dører .

IMG_0023.JPG.8f70954741517c7f75466dc643280c2f.JPG

 

Hadde selvfølgelig noe liggende så det ble disse låsene. (tror det var en vareprøve fra en eller annen) Knallfine låser. ser på bildet at maleren må ha en oppstrammer.   :nonod:

IMG_0022.JPG.ea51601838a3d4bc17c7bc6dbac16e93.JPG

 

Vi har lenge snakket om at dette skapet skulle ha sånne trådhyller...... kone kom hjem med ikke mindre enn 3 slike fra en opprydning.

Dessverre ikke i samme farge men blås på. disse var like store.

IMG_0017.JPG.34745b3acf17426f2fc06caf4ff2c3a1.JPG

 

De måtte få en stopper i bakkant så ikke skuffene forsvinner videre innover. Festet til dørken og skrudd i sammen. Da ble de stabile.

IMG_0019.JPG.8d5265d20f01b432f59a16c43cc5bd17.JPG

 

Så en start på garderobe skap. Jeg liker å lage rammer /karmer før jeg kler skapet med kryssfiner. Da er det lettere å ta korrekte maler. Nå skal liksom dette rommet holdes fritt for bøss og flis...... var planen  :worry:  

 

Diverse lekter som er malt ferdig før montering. Har  en del teak dører som jeg skal bruke så her er de fleste mål gitt. Dørene kommer i fra en rydding på Skilsø båtbyggeri sitt snekkerverksted da de pakket sammen. (Skrotnisse)

IMG_0025.JPG.873d8365c1203569653eb3527a8ad0fb.JPG

 

sett forfra.

IMG_0024.JPG.98e5b2acbce9be30e99e62ec33689868.JPG

 

God Helg !

Knude

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 3 timer siden:

Du er flink ...

Du er så flink :thumbsup:

 

 

 

Spøk til alvor:

Denne trappa ser ut til å ha vært med på litt støping!

 

Men når du støper slike hjørner, støper du rett i hjørnet, eller sparkler du opp en radius å støpe mot?

Knude skrev for 6 timer siden:

IMG_0014.JPG.0dd020d1d0292a2dd21e2eb63150b7a8.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Alphaman: Tusen takk. Flink..... tja.. har den store fordelen at jeg begynte i båtbransje  tidlig på 80 tallet og har fortsatt med det. Var heldig å var innom nesten alle "fag" før jeg i voksen alder havnet bak kontor pulten.......

 

Bitteliten: Takk for link. De var smekre. Jeg løste det med en listebit som ble skrudd oppe og nede på ramma. Må kanskje ha en sikring i forkant også om vi skal i store bølger....

 

Jtk1 : Det sies at jeg er mer  symetriker enn estetiker . De var like på mål så da sover jeg med det selv om tanken slo meg at en boks med hvit lakk kanskje var tingen......... :smiley:

 

 

Erikda: Vi også :thumbsup:

 

Komodo : DeLillos er bra....  Du tenker på det vertikale hjørnet. Der har jeg sparklet en stor radius eller en 45 grader om du vil. Dette for å ha en del å slipe på siden det skal rundes på utsiden.

innvendige hjørner med mange lag blir normalt ikke sparklet da lagene vil bli en 90 grader på innsiden og jernrulla sin radius på utsiden. Du ser det med en snitt prøve. Det at former ofte har en 12 - 15 radius er for å sikre at det ikke blir luft og feil i første lag etter Gelcoat. Det legges normalt med en 300 eller 450 csm. Så herdetid før opplegget legges. Utvendige hjørner må som du er flink til å lage ha god radius. Resultatet av slurv med det sees på bildet i avslutningen på divinycell kjernen nede. Glemte den.......

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 17. juni 2014 at 21.30:

(De som har noen teorier om at ikke glassfiber henger på treverk kan jo prøve uten tape :smiley: )

 

Fantastisk tråd og enda mer fantastisk båt du har bygget, fikk sett mesterverket i levende live i sommer mens vi var innom hos Univa i sommer for litt motor hjelp, du kom sigende innover mot Arendal.

 

Skal selv lage/forlenge badeplattformen på vår båt i vinter og i forbindelse med det så har jeg et spørsmål andgående sitatet over. vist en bruker slippmiddel kan en da lage deler av forma i tre?

 

Link to post
Share on other sites

Olsen83 Takk takk. Målet er at vi kommer opp i klassen med de serieproduserte.

 

Lunde 14. Det går ikke bra. Polyester har en evne til å trekke inn og feste seg i trefibrene. Da henger det fast og det er fort å ødelegge produktet nå dette skal brekkes eller hugges av. Tre må eventuelt coates med toppcoat.Så vokses og til slutt slippmiddel.  Har laget plugger i tre flere ganger med den metoden men det er tidkrevende.

Derfor disse løsningene med plastfolie eller gråpapir og tape. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. da var det litt å komme med igjen.

Popeye70: Du løste det !

 

Olsen 83. Tja.Nå vil vi ikke riktig komme opp til serieprodusert siden jeg sammenlikner med blant annet Selene 47, men arbeidet og materialvalg skal være "innafor" 

 

Vi måtte på slipp en uke før planlagt siden ikke slippmesterne kunne helgen etter. Takk og pris for det for det var den Fredagen som "KNUD" herjet med oss. Da hadde vi ikke kommet til Risør engang.

 

Derimot dro vi til Risør i fint høstvær og etter en overnatting i Risør havn, gikk vi de få meterne til Skomakerskjær og ble møtt av to blide karer.

 

Her er siste justering før vogna ble vinsjet opp

20180915_092132.jpg.7f9b9d4dea71b67fa7f8be5ae6a446be.jpg

 

Utrolig dyktige karer på Risør slipp. Alt ble helt etter boka.

 

Grodd var den og vi hadde et eget økosystem med oss fra Drømmenes havn. Blåskjell  til 50 personer minst.

Slippens Bensindreven høytrykksspyler på 250 bar eller noe fjernet det meste bortsett fra disse elendige hvite mini isfjell(rur) som måtte skrapes av med lett hånd.

 

Båtbyggeren og "slippmester den eldre" i dyp konsentrasjon for å få stigen riktig.

20180915_100518.jpg.206b3f34e677acde6db3efc51f9c9e9e.jpg

 

Må si at det var en fornøyelse å være der.Sto på land i to uker og fikk gjort alt på lista....

ferdig med plattformen på undersiden og revet forskaling. Byttet mansjett på seildrev. var nå moden selv om vi kun har brukt den i tre år. Jeg tenkte at siden den var kun 5 år gammel når jeg monterte dette så fikk den leve de neste tre år. Nå var den 7 år og på tide. Må si at den var akkurat like fin ,men det ser man jo først når alt er demontert

 

Idyllisk plass !

20180915_095726.jpg.9859375a16b15e2990725b2beb683a33.jpg

 

Fikk meg forresten en utfordring i forbindelse med sammensettingen av seildrevet igjen.....

Alle deler var bestilt etter tegning som båtbyggeren hadde med til Sjø senteret i Risør VP. forhandler

To dager før vi skulle på vannet igjen( halv tre på en Fredag ettermiddag) pakningen mellom øvre (gearkassa)og nedre del (stammen) skulle på plass.

F........   den passer ikke!!!!! og  den var ikke mulig heller å modifisere. Da står man der som et naut :eek:

Rask jolle tur inn til Risør.......

 

Tro det eller ei: i Risør finnes det et firma som heter Risør pakning fabrikk. Der var det fremdeles folk og mannen var hjelpsomheten sjøl....

Tykkelsen på pakningen er kjempeviktig siden det er nøyaktige ring skims mellom gear og stamme.      0,25 mm pakning for olje og kjølvann ????

Jo da... mannen bort i ei hylle og dro ut en rull. Det lageret hadde alt!

Bildene sier det meste.

IMG_0032.JPG.110ea75217fed32d496bc6da601ddbe2.JPG

 

ferdig resultat

IMG_0033.JPG.cc9908e91d72d34fc9aa47faa88a657c.JPG

 

Ferdig med bunnstoff. Den som vi hadde brukt viste seg å ikke holde i tre år. Nå kom det på en Jotun variant for yrkes fartøy med 36 måner garanti. Vi får se.

20180919_135612.jpg.a0681a533991356c94a3fd5e7d330463.jpg

 

Så plattform. Stillas hadde de også!

IMG_0030.JPG.0bd0f1e35733629c2e3d4c6729e87502.JPG

 

Evaluering: Det var ingen feil eller slipp av sparkel på bunnen av båten. Måtte flekke bittelitt med Epoxy primer da det slapp et par steder. Kunne se at det var dårlig pusset og derfor slapp ved brutal høytrykk vask. Brukte totalt en halv liter.

Flyndra som er laget av vanlig stål var ikke rusten eller hadde noen feil.  Byttet zink på baugpropell selv om det var en del igjen. Måtte bytte på foldepropellen til seildrevet da den var nesten helt borte. resten av zinken var det godt over 50 % igjen

 Kjempe fornøyd.

 

Tilbake i Drømmenes havn i minst en knop mer fart.

 

På slippen ble den lange flata som er fritthengende støpt nesten ferdig. Måtte bruke 6 mm divinycell i tre lag. Nå minker det på lagerbeholdningen.

Dette blir kanskje enda sterkere for det er laminat mellom hvert lag og det er laget nedstøp mot under del ca.  60 cm. Det samme ute langs kant.

IMG_0035.JPG.eeef833931405f071ed77d14a27951a0.JPG

 

Nå ca 35 mm. Avsluttingen skal bli helt massiv fiber med noe ensrettet matte som jeg har liggende. (1200 gr)

IMG_0026.JPG.7d838242d2e87294e83ad3da90c23d77.JPG

 

Har også plassert et par elementer som bakstykke til den ene kassa og nedre trinn.

IMG_0037.JPG.472af33937034f3252a4dfebaba00dc2.JPG

 

Utvendig er det fuget mellom plattform og skrog på utsiden. Det samme på undersiden mot akterspeil.

 

Alt er nå boltet fast og den er veldig stabil uten forskaling.

Er fornøyd så langt selv om det viste seg at akter bølgen går opp nesten til undersiden i 8 knop. Vil sannsynlig bli bedre når vi får litt mer vekt i nesa.

 

Fortsettes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...