Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Jo takk for det SoBo. Var litt spent på hvordan alt sto til under der etter tre år i vannet.

 

Jannmar. I utganspunktet så er ti grader det apsolutte minimum. Med tempererte materialer eller forbarmet om du vil og en vifteovn på arbeids stedet så går det meste. Sola gjør også sitt. Fukt er  det som er mest hindrende. Før jeg støpte på flata på plattformen varmet jeg opp hele flata med en kraftig varmepistol for å forsikre meg om at det ikke ligger fukt i overflaten.

om man er uheldig å det blir for kaldt kan kompositter startes igjen med tilført varme selv om kjemien har stoppet.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Rune Totland: når jeg fikk alle tegningene fra konstruktør så tenkte jeg at det skal vi ikke ha......  Etter å ha tenkt en del på dette var det jo en kjempefordel å kunne ha en motor som overtar fremdriften om hovedmotor får noe i halsen. Det skal egentlig så mye til før det er full stopp. Har da montert en  vetus diesel på 42 hk med seildrev. Den har egen tank,batteri og er komplett. Også en fin trolling motor og når jeg får øvet litt mer så kan den brukes sammen medovedmotor til manøvrering i trange havner.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 Hei igjen.  Gunga Din - Erikda og SoBo. Filmen ble stilig den. Var ikke klar over at det var å filme sjøsettingen den hvite vepsen gjorde før jeg fikk link til filmen.

Takk for hyggelige kommentarer fra Kenti0000 - Vdub og JRK.

 

Båtbyggerinnsatsen har vært laber i det siste. Derfor har det blitt lite og skrive om...….

Vi har siden sist flyttet båten til Arendal gjestehavn for vinteren. Fikk samme plass som sist.

1852767913_IMG_0038(2).JPG.aa73c283f3658e5d25f41940c025547f.JPG

 

Riktig så fin plass. Derimot så er det mer komplisert å jobbe utvendig på båten på ei gjestehavn så det har blitt utført for lukkede dører.

1744088126_IMG_0039(2).JPG.9bb43ccbff9badc5b98dae18e6834b06.JPG

 

Flata på plattformen er nå ferdig. Laminatet ble til slutt 2  lag 600.gr csm oppå de ferdigstøpte platen. Så 3 stk 6mm  divinycell med et lag csm i mellom. Så 4 lag 600.gr. csm på toppen og avsluttet med et tykt lag med topcoat.

1133368840_IMG_0042(2).JPG.d6860e1c08b38d40da708e6b4287fbba.JPG

 

Det mørke blå i bunnen av kassene er drenerings hull igjennom plattformen. Skal bores opp til 22mm .

1463157178_IMG_0041(2).JPG.3d1b944c55a68de66b50868c0fdb66ba.JPG

Nå skal vi straks ha ei uke i Drømmenes havn så da blir det mer fart i sakene. Der kan jeg slipe og kutte å støye så mye jeg bare kan uten at noen bryr seg.  Ja om ikke vinteren kommer tilbake igjen. 

 

Litt innearbeid:  I salongen har vi lenge hatt et stort skap med verktøy og fiskesaker i ei røre. Gleden var stor om bord når skapet ble ryddet og utrustet med tre store skuffer. Hadde noen kraftige skuffesleider liggende (50 kg bære evne) Så her var vekt ingen hindring for hva som skulle oppi.

For å sikre finserviset ble det laget skuffe innlegg på bestilling i fra kone.

1104156603_IMG_0044(2).JPG.74e57ca9dde3fc6dbacccd34dd801ece.JPG

 

 

1667198756_IMG_0045(2).JPG.4327e67c5fc5748a52e78e83fff06881.JPG1664694368_IMG_0043(2).JPG.d3920ad0029479b2c8225219e1f6e990.JPG

 

Skuffene er laget av forskjellig kryssfiner som jeg hadde. Skuffe frontene i 18mm meranti. Eneste som står igjen her er ei kraftig skåte på hver skuff. Katastrofe om disse begynner å gå ut og inn i sjø.

 

Litt mer har det også blitt i forcabinen. Der begynte vi på noen skap for en tid tilbake.

Siden vi delvis bor om bord og bruker det rommet så må kutting og maling av delene gjøres en annen plass.

 

Her har det kommet opp 9mm plater på skottet. Malt ferdig unntagen toppstrøket som må gjøres når alt er på plass.

2037901714_IMG_0048(2).JPG.6d2e88626760ad275a9284c9f5a6d0bd.JPG

 

 

Det blir lister over alle skjøter . Malen i front er til et av skotta inne i skapet.

 

Del for del.....

729042934_IMG_0046(2).JPG.95a76b1cd6275b59935101174bba74c3.JPG

 

1274071334_IMG_0049(2).JPG.505c6f40c926b35c6cbfcc34b9a660a4.JPG

 

 

Motor rommet er for tiden maler rom...

1383630425_IMG_0050(2).JPG.c9ecf07796274b7dd22d5f6becad815f.JPG

 

 

Planen videre er å komme så langt som mulig i forcabinen  og litt mer på plattformen om været tillater det. Så skal vi flytte permanent om bord i løpet av November noe som vi ser frem til med skrekkblandet fryd ……….    

Så stikker vi til varmere strøk hvor andre oppgaver venter for vinterarbeid.

 

Slenger med et par bilder: Denne må ha litt opp pussing.

IMG_0307.JPG.ce5037e051205d0d8511e59de820bb7d.JPG

 

Og denne må ha det meste.

 

782420174_IMG_0029(1).JPG.bceadc81b5d9bf315382893f271d8e2a.JPG

 

 

Mer kommer !

 

Knude

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Nå var det plutselig ei stund siden det ble publisert noe her.  

Båten er flyttet til Grimstad gjestehavn og vi har endelig flyttet om bord. Trives bra i Grimstad. Mye av grunnen til flyttet er at "barnevakten" som skal passe på båten imens vi er bortreist bor med utsikt nesten ned på havna. I tillegg er mye av familien til kone derifra så da ble det Grimstad.

Utsikten fra styrhuset en litt kald morgen.

IMG_0058.JPG.e08a6731ce3350caa3c9a8340189f8db.JPG

 

Vi har allerede smakt litt på vinteren og den kommer snart igjen i følge YR-NO  så vi må forberede oss for kaldt vær. 

Har lenge planlagt å montere en Dickinson varmer men utsatt det litt siden den koster en del kroner. Uansett ble den jobben puttet først på prioriterings lista.  Det er planen å montere varmesløyfe og bruke en del av varmen vannbåren ned i bad og lugarer men det blir til neste år.

 

I følge monterings anvisningen bør dørk og skott forberedes med enten fliser eller rustfrie plater.

Valget ble da gips plate med fliser på utsiden.

2103490184_IMG_0051(2).JPG.8737d0779ebb07db0178beb78ed68b15.JPG

 

Flisene er limt med fugemasse fra biltema. Siden jeg ikke vil fuge flisene så er de satt helt inntil hverandre. På dørkflata ligger det også lim i mellom flisene så det på en måte blir tett om noe skulle begynne å lekke.

 

Ovnen hentet og prøvd for å ta mål av skorstein og rørsystem.

253083733_IMG_0056(2).JPG.465023512161f54c9b5b123f3b0fa0df.JPG

 

 

Litt mer hentet. Fine ting !

1656440120_IMG_0059(2).JPG.ac7aace86de6066f30a5de3fff597b09.JPG

 

Begynnelsen på skorstenen. Det ble i monterings anvisningen sterkt anbefalt en ventil på røk røret.

 

Denne skal da forhindre feil trekk i røret eller tilbakeslag. Sikkert lurt å ha det komplett.

1945823780_IMG_0061(2).JPG.264321357c43e8b8e3821e5c0d2f4743.JPG

 

 

Litt lengre med montasjen. Alle hull er boret gjennom flisene. Festeskruer for ovn - diesel rør og en retur/sikkerhets avløp - og strøm til vifta.

275310583_IMG_0060(2).JPG.1036d6a7616b99afdbdc8bdd8ee45d5e.JPG

 

For å finne riktig plassering av dekksgjennomføringen er det boret et hull tvers igjennom innertak og yttertak. Skal senere bores opp med 127 mm sag bor.848120140_IMG_0064(3).JPG.cc0e04e5c17aa4f283b007faf4c54f93.JPG

 

Ellers så har det endelig blitt kjøpt mal sydde puter til sittegruppa i styrhuset. Ble riktig så god å sitte i. Igjen Sør Søm i Arendal som var leverandør.

IMG_0052.JPG.6c05ab0936757a936b801f48c7d285cb.JPG

 

Ellers så har jo båten nå blitt pyntet og dekorert som et vanlig hjem og et lite snev av Jul er det også blitt plass til.

1782428399_IMG_0053(1).JPG.410ba1df48b2454046bd795be2c05cf9.JPG

 

 

Fortsettes  senere!

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Er så imponert over jobben du gjør.

Kjenner jeg savner dickinson fra forrige båten, når jeg ser den der. Du vil ikke lage et trau under den da? Jeg syntes det var kjekt når filter i regulator skulle renses. Enklere å vaske bort diesel fra et syrefast kar. Penere med fliser selvfølgelig.

Nå skal jo du ha varmesløyfe, men det finnes også en varmeveksler til luft på røykrør, som fungerer veldig fint, som hos meg ga varmeluft til forpigg og akterkabin via slanger og vifte.

Link to post
Share on other sites

Den ovnen kommer dere til å bli vilt forelsket i!

Min Refleks har kobbersløyfe slik at jeg har radiatorer i hele båten (som du vet?)!

Jeg behøver ikke å fyre for hardt for å få varme i båten! For tre år siden var det minus 27 ute og pluss 25 inne og ovnen var absolutt ikke på fullt. 

Lykke til i Grimstad! Fin plass men som @Bjørn Løvjomås sier og som dere sikkert vet så tar sørøsten skikkelig der inne!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Godt jeg er på rett vei @Hakkannen Det er første gang jeg monterer den typen varmeanlegg .

Går ut i fra at det fungerer greit i din båt.

 

@Bjørn Løvjomås : Jeg kjenner ikke Grimstad så godt men han svigerfar har godkjent plassen.( lokal fisker og båtmann) vi ligger rett ut av Nottos pølsebu. På vestsida av brygga. Sies å hvære den beste plassen.

 

utsikt i dag

IMG_0074.JPG.8a5cccdcc1b0d9451686f6168922770f.JPG

 

IMG_0075.JPG.af4b9f901f0613e5d0075f1fca98f61c.JPG

 

IMG_0076.JPG.0c3d95d0e07156b1a6a84f8c6301dc34.JPG

 

 

litt betraktninger om Grimstad kontra Arendal. Arendal har et helt spesielt bomiljø. Du blir tatt opp i et felleskap eller samfunn om man vil. Ikke helt det samme i Grimstad. Vi fikk lengre vei til fasilitetene også. Derimot mange fler kjente på brygga.  Har vel også det beste vaktselskapet som finnes siden svigers skal passe på båten. Han er av den gamle garden som går på bryggene minst en gang om dagen. Når hans kompiser også ser til båten som tilhører "Dattera til Henken" blir den passet på av det beste vaktselskapet som er å oppdrive.

 

vi blir siste trekkfugl som drar i vinter men 8 Januar stikker vi.

 

 

 

@Gullfisk

Takk for gode råd. Jeg skal ha en kant rundt den flisene plata så det blir litt som et kar. Alt blir fuget tett på den. Grunnen til tanken om vannbåren er at vi da får muligheten til å legge varme i bade dørken. Resten blir radiatorer "trur eg ?"

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Rett ut av nottos er den beste plassen. Verste er på andre siden av servicebygget. Jeg lå der du ligger i sørlig full storm. Det gikk greit. Men jeg holdt fendervakt på det verste.  Tror kanskje din båt tåler det bedre. Er vel mest fra nordøst i den periode du er trekkfugl. Å da er havna perfekt. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 4 timer siden:

Det er første gang jeg monterer den typen varmeanlegg .

Går ut i fra at det fungerer greit i din båt.

 

Fungerer veldig greit hos meg, men har dessverre kun pottebrenneren i seg selv, ikke med varmesløyfe (svenskbygget Glembring). Skal jeg skifte båt noen gang og så oppgradere til pottebrenner i den blir det med varmesløyfe. Hos meg har jeg montert ei lita vifte oppå den ene bakplata (tilvarende dine fliser) som sprer varmen, men helt klart ikke på langt nær like godt som du får med radiatorer. På tross av mangel på radiatorer blir likevel varmen spredt godt, men noe særlig gulvvarme kan jeg ikke skryte av? Må være fantastisk å ha dørkvarme på badet!

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Den ovnen kommer dere til å bli vilt forelsket i!

Min Refleks har kobbersløyfe slik at jeg har radiatorer i hele båten (som du vet?)!

Jeg behøver ikke å fyre for hardt for å få varme i båten! For tre år siden var det minus 27 ute og pluss 25 inne og ovnen var absolutt ikke på fullt. 

Lykke til i Grimstad! Fin plass men som @Bjørn Løvjomås sier og som dere sikkert vet så tar sørøsten skikkelig der inne!???

 

Hei @Erikda.  Det var blant andre etter dine anbefalinger at det ble en slik løsning.  Vi får som vanlig fendre og legge ut masse tau. 

 

Noen fler erfaringer som båtboer. Har begynt å isolere dørken nede i lugarer og gang. Blir sjøtemperatur i dørken og den er ikke noe å skryte av.  Har brukt opp alt jeg hadde av tilfeldig glava og plastfolie. Lagt teppe også så vi er på rett vei.  

Litt usikker på om jeg rett å slett skal bruke Rockwool marplate under dørken i forkabinen. Kanskje med huntonitt på undersiden samme som brukes på tak. Eller ?

Enkle vinduer er kalde flater så vi er i gang med å henge opp gardiner. 

Gamle frysepinner  begge to :worry:

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

 

Hei @Erikda.  Det var blant andre etter dine anbefalinger at det ble en slik løsning.  Vi får som vanlig fendre og legge ut masse tau. 

 

Noen fler erfaringer som båtboer. Har begynt å isolere dørken nede i lugarer og gang. Blir sjøtemperatur i dørken og den er ikke noe å skryte av.  Har brukt opp alt jeg hadde av tilfeldig glava og plastfolie. Lagt teppe også så vi er på rett vei.  

Litt usikker på om jeg rett å slett skal bruke Rockwool marplate under dørken i forkabinen. Kanskje med huntonitt på undersiden samme som brukes på tak. Eller ?

Enkle vinduer er kalde flater så vi er i gang med å henge opp gardiner. 

Gamle frysepinner  begge to :worry:

 

 

Det blir bra med isolasjon i dørken hos deg @Knude, men jeg tror jeg hadde stoppet Glava og kun gått for Rockwool sine markplater. Glava holder faktisk på fuktighet mens steinullplatene til Rockwool forblir tørre. 

I stående konstruksjoner hvor vann og fuktighet ikke er er tema kan du uten videre bruke Glava. Men dette tipper jeg du vet!

 

Hvis du skal ha lange strekk på rørene dine er det svært gunstig å isolere de på strekningene hvor du ikke trenger oppvarming. Ville også koblet på sløyfa via hjelpemotoren med stengeventiler. 

Min sløyfe går gjennom babord motor. Da gir motoren varme i alle radiatorer under motorgange med avstengt fyring i Refleksen og omvendt. Når jeg fyrer med Refleksen og åpner for varme gjennom motoren gir dette en fin varme i motorrommet.

Det er for øvrig kuleventiler på alle sløyfer utvides hovedstokjen så jeg kan bestemme hvor jeg vil sende varmen!

Så om koen etter dette lurer på om det er kaldt i Solbris er svaret et rungende nei uansett utetemperatur!??

Du kan også bruke varmefordelingsplater å kjøre varmesløyfen gjennom i den delen som skal varme gulvet. 

https://vvskomplett.no/roth-leggeskinne-4774?gclid=EAIaIQobChMIsdXBrPOY3wIVR7YYCh3H4gAkEAQYASABEgLN3_D_BwE

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Enkle vinduer er kalde flater så vi er i gang med å henge opp gardiner. 

 

Jeg merket meg at du valgte å gå for enkle vinduer når du var i byggeprosessen. Tror nok kanskje jeg ville valgt isolerglass. Det har jeg i alle fall sett på som en av fordelen med Vaagenbåtene, som er min drøm en vakker dag :pray: 

 

Uansett. Tviler på at du oppnår mye med å henge opp gardiner. Varme er en energiform, og vil alltid gå mot et kaldere sted. Altså, varmen forsvinner ut, det er ikke kulda som kommer inn, det er termodynamikken i det. Men hva med en mellomløsning de periodene som båten blir liggende til kai og det er kaldt? F.eks. teipe på Armaflexisolasjon, bobleplast eller noe over vinduene? Med Armaflex vil jo alt lyset forsvinne også, så det er jo ikke helt heldig. Men kanskje ok på nonen vinduer? En annen tenkelig løsning hadde jo vært å tilpasse XPS plater som du bare kan dytte inn i vindusrammene.

https://www.jackon.no/bygg/jackon-xps/jackodur-plus/

 

Hvis du kapper dem litt på undermål og limer en myk isolasjon, f.eks. armaflex, rundt kanten, så får du en slags pakning som tetter for at varm fuktig luft trenger inn og kondenserer på vinduene.

https://www.aquatuning.no/vannkjoeling/radiatorer/chiller-accessories/10342/armaflex-sheet-19mm-330x330mm-self-adhesive?sPartner=googleshoppingno&gclid=Cj0KCQiA3b3gBRDAARIsAL6D-N-8pEUo70OeRWHF5tXDAfjWacAQT2qiZS0VPBvXB_L87NgiMfv7AAMaAvPYEALw_wcB 

 

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Takk for hyggelig kommentar @petterb utrolig hvor mange som er innom den pølsebua i løpet av dagen. Må innrømme at jeg også er innom ganske ofte.

 

Takk for gode råd @Eureka  @Komodo og @Erikda. Litt om hvordan jeg har tenkt :  Glavaen var det jeg hadde igjenfra taket i forcabin . Nå må det handles inn nye forsyninger så da blir det markplate. 

Å kjøre enkle glass i vinduene ble bestemt etter en ringe runde med en del repperasjonsverksteder og båtbyggeriet som jeg hadde kontakt med da. Fikk klart svar på at det var mye problemer med punkterte vinduer eller at et av glassene ble knust. Dette er straks 7-8 år siden så mye kan ha endret seg siden da. Lim har blitt bedre osv.

 

Siden vi i overskuelig fremtid stikker til varmere strøk om vinteren blir det Ikke aktuelt med noe på vinduene da utsikten er viktigere. Gardiner på noen vinduer isolerer sikkert ikke men kanskje man føler at det luner litt. Uansett må vi ha noen for å ta innsyn. 

 

Planen er å gå løs på det store badet nede når vi kommer hjem. Da forutsettes prosjekt vannbåren varme. 

Største fordelen med ovnen vi monterer  nå er at det blir mer strøm til rådighet nede i lugarene. Vi har bare 16 amp. Inn i båten.

 

var nå inne å så på vågen. Der var mange fine utgaver. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...