Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Vanligvis, jeg har aldri vært borti, at remhjulene sitter med Loctite. Muttrene sitter som et helvere. Luft- eller elektrisk muttertrekker er verktøyet. Arbeidshanske på ene hånden holder remhjulet, andre holder trekkeren. Av på ett sekund. Helt problemfritt. Jeg har brukt 220 V trekker fra Biltema og Ryobi batteritrekker, rett av uten problem.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge deler bør funke. Det ser ut som om det er et 12-kant spor for ZNX bits i senter av akslingen, kan det stemme?

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/xzn-piper-2000039734?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlI9mDtG55FtrKB8omahN0Ho5jbvrD-xhuTg_1qQ7H6l0TTdGak7nIJhoCsHEQAvD_BwE

 

Hvis ikke kan du bruke ei vannpumpetang type stooor til å holde igjen reimskiva. 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/polygriptang/polygrip-stor-410-mm-2000036544 

 

Lagt til:

Ser nå at Hulda allerede har svart....

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er nok ikke torx, den er sekskantet.

 

940078258_DynamomedZNX.jpg.6a74d05e6d0703374000960edaccf26c.jpg

 

Uansett, forslaget om muttertrekker er nok det mest effektive :thumbsup: Jeg har stort sett klart meg med vannpumpetang og en fastnøkkel. Tror aldri jeg har opplevd å ikke få av en slik mutter. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Skal sjekke ZNX bits på biltema. Holde igjen for hånd går definitivt ikke. Har prøvd å sette en skrutrekker inn i vifta, og trakk til det begynte å bøye seg uten at mutteren rikket seg.

 

Skal på ski i helga, men får forsøke til uka. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Poenget er kobinasjon av måte. Å holde igjen remskiven med hånden linker til bruk av muttertrekker. Jeg har dratt slike bits rett av med bruk av 80 cm forlenger på mutteren. Biltema muttertrekker til kr. 399 banket mutteren rett av. Det er naturligvis opp til deg hva du vil bruke penger og energi på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 28.2.2020 at 8.48:

Begge deler bør funke. Det ser ut som om det er et 12-kant spor for ZNX bits i senter av akslingen, kan det stemme?

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/piper/xzn-piper-2000039734?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlI9mDtG55FtrKB8omahN0Ho5jbvrD-xhuTg_1qQ7H6l0TTdGak7nIJhoCsHEQAvD_BwE

 

 

Da ble  ZNX bits kjøpt inn, og det gjorde susen. Takk for tips Komodo!:smiley:

Link to post
Share on other sites

For tre år siden sluttet laderen for 24 volt batteribanken å virke. En på brygga hadde en billig portabel en på 14 A, og den har gjort nytten frem til nå. Men har allikevel hatt et ønske om en litt mer avansert lader med større kapasitet. Disse koster jo mange båtpenger, så det har blitt med tanken.

 

Kom så over en heftig sak på FINN som jeg fikk en god pris på. En Quick lader med kapasitet på 60 A! Heftige saker. Fikk demontert den gamle, men den nye var for stor til å få plass. Løsningen ble å skru en større finerplate utenpå den eksisterende i motorrommet.

 

Har tidligere hørt laderen tydelig i midtkabinen da finerplaten som laderne var montert på var skrudd direkte i skottet mot midtkabinen.

 

I forsøk på å begrense lydgjennomslag brukte jeg noen lag med kork/gummipakning fra Biltema i mellom eksisterende plate og ny.

 

Resultatet er lovende, og mener bestemt lyden av vifte fra lader er kraftig redusert i midtkabin.

 

Lagde også ny plate en del større for å få plass til en eventuell inverter. 

 

Da skal jeg i hvertfall ikke trenge lange tiden med landstrøm før batteriene er fulladet :smiley:

 

89948538_232622244586791_5679071591477018624_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmhjh1v-EFCYu_wD7zFA445tdvabp1iNE16hqkC-K3AaGfLapYk7VnMdDXYznll6fc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_tp=7&oh=f26827ca8d39c7b2e98b1d2d0703362c&oe=5E8F61AA

88416897_237985190711094_5621656348405006336_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQnZ96jpSbPoRsZvumrDO1om6rhYnNXKl0CLJUEGU1xwfpbGrrxUfTyqVXc6ixm0wmM&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&_nc_tp=7&oh=01894dd6679397a48af30f46c667d737&oe=5EA46369

 

Link to post
Share on other sites

 

Fortego skrev 48 minutter siden:

Har tidligere hørt laderen tydelig i midtkabinen da finerplaten som laderne var montert på var skrudd direkte i skottet mot midtkabinen.

 

I forsøk på å begrense lydgjennomslag brukte jeg noen lag med kork/gummipakning fra Biltema i mellom eksisterende plate og ny.

 

Er det viftelyd eller trafobrumming du hører? Et tiltak til som eliminerer resten av lyden er å montere laderen på gummioppheng. Har du sett i Dracotråden hvordan jeg monterte plotteren for å redusere slag og vibrasjon?

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

 

 

Er det viftelyd eller trafobrumming du hører? Et tiltak til som eliminerer resten av lyden er å montere laderen på gummioppheng. Har du sett i Dracotråden hvordan jeg monterte plotteren for å redusere slag og vibrasjon?

 

 

Det er viftelyd som jeg har hørt. Har ikke sett din løsning Komodo, men i prinsippet har jeg trolig gjort det samme som deg, men hele platen er nå sånn noenlunde opplagret på gummi/kork, og det ser ut til at dette fungerer bra. Hører ikke summingen fra viften lenger, ihvertfall ikke i like stor grad.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ideen kom opp under en ide-dugnad. Ta en titt i tråden, den var veldig smart ?

Så bra ut det konseptet der Komodo. :thumbsup: Nå så det ut som om min enkle patent var effektiv nok, så da blir det vel stående slik frem til hele motorrommet skal bygges om...:tongue:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk septiktanken min før påsken, men glemte helt å ta bilder av den før dørkplata kom på plass. Godt fornøyd med tanken som nå blir på ca. 100 liter sammenlignet med 40 liter tidligere. Med 2 mm platetykkelse i 316 syrefast burde jeg ha tank noen år fremover. Litt kronglete å få den på plass med den lange rørstussen, men det gikk på et vis. 

 

I bunnen ble det lagt en gummimatte som tanken vil hvile på. Brukte også godt med lim rundt om, slik at tanken er solid festet uten mulighet til å bevege på seg. 

 

Lagde så til en mal for dørkplate, og støpte platen hjemme på støpebord bestående av et baderomspanel. Litt justering måtte selvsagt til på plassen, men den satt som et skudd med kun små justeringer. Den ble så først limt med divilette sandwich lim (hadde dette fra tidligere, og passet til bruken) og støpte deretter rundt hele. Mellom tank og dørkplate ble det brukt polyurethanlim fra Biltema.

 

94386725_2539687942936867_2448876432466640896_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQnuOXwDFUsMQoJV_1zn7emRbeFnvPEzXxAV8qvVB0zHPT1-YC3YFFmYKjMvQrpuDvM&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=6&oh=054e00ac78c3033a65f480785b5b1e9b&oe=5EC6B685

 

94264614_233155817768261_5788451978870784_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQntuU19zH29fiXdqfilsL3MW81hk_IEFcyvV3veqgbWjWJnVXtH2QW0GtZbr2kOUVw&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=abe2a1e2b384aed071843bc8a99cee2c&oe=5EC6A205

 

94616205_541526839890081_3094738384485089280_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmrCbzJ_LtbfogPmlT2EAZep0WS9T715Lxj0jA_qe81Kk5qTaZg3OTJK3kRqj3zxMg&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=6&oh=04defc8c1828501b36563eda96221f2b&oe=5EC6BF6F

 

94196707_235994597476676_8316365632174030848_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmd-JhqLSvYGEabaOGWU7hPw03qJRv-QJhEL-tEJxD77jxDeAV_gEAByz2lXWuirSo&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=e2e8487578c86222e129e47d6b5abe3a&oe=5EC768EE

 

 

FF...

 

Link to post
Share on other sites

Et toalett trenger jo innredning, og ambisjonene for den nye innredningen er at dette skal være mest mulig lettstelt. Planen er derfor å ha støpt innredning med glatte overflater over det meste og i størst mulig grad skjult rørføring for at rengjøring skal være enkelt.

 

Innredning prefabrikeres i størst mulig grad i garasjen. Veldig deilig og endelig ha garasje igjen etter flere år i leilighet uten mulighet til å jobbe med ting andre steder enn i båten. Hadde lagret fra tidligere en stor ferdig støpt plate, og bruker denne i størst mulig grad for å bygge innredning. Lagde pappmaler i båten for å deretter ta dette hjem og bygge opp innredningsdeler i garasjen. Startet med selve skapet til vasken:

 

Under er bilde som viser delene kappet til og limt sammen med limpistol. Siden dette er enkeltlaminet festet jeg noen lister for å stive opp platene slik at de vrir seg minst på grunn av krymp i laminatet ved støping.

 

93230708_1100773443620741_3064428203276763136_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmx51GFKhsELVKnIebTMRjY4Jjz550VjeRS0QY_IpYq0C5EfkSbleZR4sOEqAd87YI&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&_nc_tp=7&oh=37d8180749d95e174f2ea03e5718aa0b&oe=5EC835BE

 

Så støpte jeg ett lag i hjørnene. Kun ett lag ved første støp igjen for å minimere vridninger på grunn av krymp i laminatet. Sparklet så opp hjørnet som jeg planlegger å runde godt av. Største flaten som skal få dør ble pålagt kjernemateriale. Bruker egnet lim for liming av denne. For å få limet til å trenge i mellom den kryssskjærte divinycellen brukte jeg eksentersliper med et slipepapir jeg hadde sløvet ned slik at det ikke hadde slipeeffekt lenger. På den måten brukte jeg eksentersliperen som vibrasjonsverktøy for å få limet inn helt igjennom kjernematerialet. Tipper vanlig vibrasjonssliper fungerer like bra.

 

93856333_2271087496519171_6850239031985307648_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQk2ITzwBbiMov716JsBXv87BQ8Lh4RTORxGhDxLy9vzQLZ5JM0zZPdt1SbULxb30W4&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&_nc_tp=7&oh=96d7b094efe81a025fd39efc033b7ef7&oe=5EC7FFD6

 

93782787_2566799873606062_3577918838030729216_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQk-k_OC8apcLOdmJaVx3ECWylGl79N_V3zKAGg_yuJs40gT3RMDugWFSvaIQ3x8A8Y&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&_nc_tp=7&oh=2aa2dd41cd3198754097924c336bd5ec&oe=5ECB7A14

 

Glemte å ta bilde etter siste støping som besto av to lag 600 grams CSM matte.

Deretter var det prøvemontering:

 

94319333_243270426875711_7684601579592220672_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQn7_d9WKwpVC-2zGlXR6cd2NTNvK3ag37GS20nQzWczYK4DAx80Dpjglpc_cshCGMo&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&_nc_tp=7&oh=eb12e65f93e3c550f5b175211fc4b25f&oe=5EC9C9CF

 

Synes dette ser lovende ut, og kjenner motivasjonen er stigende for å få dette ferdig. :smiley:

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Så har jeg fortsatt litt i garasjen med delene der doen skal stå. Bruker fortsatt den støpte platen jeg hadde liggende og limer sammen deler med limpistol før jeg støper sammen.

 

Hadde ikke selve doen tilgjengelig i båten når jeg lagde malene, og fant ut at plata for doen ble litt kort. Ønsket ikke å gjøre plata der man skal ha beina noe kortere, så løsningen ble en liten bue i forkant. Det gjør seg også rent utseendemessig. :smiley:

 

94466262_224158442143439_3215483349833351168_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQkQUmH7SFKFRygG-QifnDC8i8nbo75_HBRotkcOlthI7VvTryYXtMkP1V_b1L2BKIQ&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=feab349bd4918c2e781ba30e8b9c70eb&oe=5ECE8F8F

 

 

Hadde flere ideer til hvordan jeg skulle bygge opp buen, men endte til slutt på å sparkle i flere omganger for å bygge opp. Sparkelen jeg bruker kan brukes i ganske tykke lag og har en relativt lav egenevekt (ca. 0,6 mener jeg å huske) og er relativt enkel å pusse. Pusset så til på øyemål og ble godt fornøyd med sluttresultatet.

dofundament.jpg.ed9a72655f24e6f9d457c6869e142fb3.jpg

 

Men sparkel har lett for å bli skadet ved slag, så la til slutt et lag med glassfiber. 

 

94341817_3030815846939742_7833787260028846080_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQlk6f6BJY3xz-rOIMjFjqCgEFJTs20Nx4eZerqgUJDSn_qeKxkOECbR8EL_gqzWaG4&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=6&oh=accab22904d7d530ce180f1a5fc940ec&oe=5ECE0894

 

Doen trenger å ha et solid fundament å stå på, så det blir også støpt noen lag med glassfiber på baksiden. En finerplate blir også limt fast med tanke på å ha feste for vannpumpe til do da denne skal monteres separat.

94120112_261581984980205_4281124375886823424_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQnzHzbmKCdnbuMUwg2o7HgZPX2S2cxBb-csCGVQ-DWJfyPJS6VRvpjiD6O9AK8ejFg&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=8c2887008e16870c19c8e4497248f386&oe=5ECE048F

94158376_914284125705658_6824832041276669952_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQk2Mpap3m5LTEbNb4LOy0t08mBMHNwluONlDpVDnq7hAjZZeYEqS6yN80B6d0PPXo0&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=6&oh=eb208fcabcce3e655724c69845849458&oe=5ECFF343

Satser på at dette blir solid og bra. :smiley:

 

FF...

Link to post
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering. 

 

Etter å ha prefabrikert deler i garasjen ble disse tatt med til båten for tilpasning.

Startet med tilpasning av nederste plate:

 

95479957_588662868415972_6282560688938287104_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQna3_3yHDV0oXGHU4A9L7yCxMpEywIOlTHGtNWRGQy3FBc7dZftiYIjRA8DGv4ChX8&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=1c966b23a8ff4150be40465ee8820e4e&oe=5ED719F8

 

Så var det der doen skal stå:

96012424_252870709402547_8381650883124920320_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmzjVc60mQdNMZ3i-2lSDcmI6dJ1gKXiMS8fXpTwyN0cYLNBKEPuQiiCm54zLYirYY&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=e24d98f50a0811f3e26b0e9a0efa7f74&oe=5ED86575

 

Alt limes fast med Divilette lim eller NORPOL FI177, eller en blanding av de to. Dette skal i utgangspunktet være godt nok uten støping i tillegg, men tar ikke noen sjanser og støper en del forbindelser i tillegg bare for sikkerhets skyld.

96082849_186496012400142_4308544121414352896_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmtUTK-H874EX2IUbFemcqkAXR6Bzp5oS-mwPAu8LiJ4i96Ol7h7lzAEQJIV-l_wW8&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=6d30979f19e208efa939c2946c58a721&oe=5ED561D2

 

Etter en del sliping er det endelig tid for påføring av gelcoat og topcoat. Påfører 2 lag med gelcoat før jeg blander i voks i på siste strøket. Kjøpte i sin tid et 5 kilos spann med voks. Etter snart 15 år har jeg fortsatt 4 kilo igjen som har inntatt en merkelig konsistens, men det lar seg greit blande ut, og resultatet blir som ønsket, så da er det vel greit... :tongue:

 

95579039_175789466984034_826753270012706816_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmgK-NrnG7viR7DCjjZCL3YbrCtvKAhP4LzDdPKMWk2ZN7Mu42ZxmQxFXtSSAH5oXo&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=b5e9019e992057635a1608163390fcd1&oe=5ED741AE

 

Så har jeg en slipejobb fremfor meg. Og spennende å se om jeg sliper meg i gjennom noen steder. Har kjøpt lakk om dette skjer. Orker ikke å da påføre enda flere strøk før enda mer sliping...

 

Fortsettelse følger...

 

 

Link to post
Share on other sites

Det å få hjørner pene er alltid en utfordring. Lager man form kan man gjerne slurve litt og ta siste finish i formen da det blir utstikkende i formen og lettere å pusse. Det som da er viktig er å pusse ned nok slik at man pusser seg ned til det er bra på selve formen.

 

I dette tilfellet er ikke form aktuelt, så da er det bare å gnukke i vei for hånd i hjørnene der maskinen ikke kommer til. Har riktignok grovslipt litt med superfila der det har samlet seg vel mye topcoat.

 

Etter en dag med intenst slipearbeid i nesten 9 timer er alle tegn på strøk borte. Noen gjennomslag ble det, så da blir det lakkering i stedet for å pusse og rubbe opp til høyglans.

 

Måtte prøvemontere doen for motivasjonens del etter at slipejobben nærmet seg ferdig... :tongue:

 

95559456_2656509787957635_442652536550195200_n.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQlkMw6SaR04g3pUHkPcxWyXBIcAVPPyvb1TJZOmAIzvpbnOhy3Y-ARoTYUSF9_bqvo&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&_nc_tp=7&oh=242248929a598ff643782c342b055ab0&oe=5ED9777D

 

FF...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...