Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

jeb skrev for 3 timer siden:

Dette blir jo veldig lekkert, bare det og lage maler som fungerer tar tid 

 

Ser frem til hyppige oppdateringer.

Takk jeb. Håper du trives med stålbåten din ? 

 

Skal gjøre mitt beste for å oppdatere fortløpende...?

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 1 time siden:

Bra du er i gang igjen Fortego.  Dette blir "krute" godt :thumbsup:

 

Har rette motivasjonen for å bli ferdig til sommeren. Har avtalt å ha med passasjerer i sommerferien, og da må forkabinen være ferdig. Blir bra med selskap for både meg og frøkna...??

Link to post
Share on other sites

Kaare Draco skrev for 1 time siden:

Blir flott.:thumbsup:

Komfort er nok viktigere enn symmetri når en skal i senga.

Hadde du laget en svak bue bue på plata de siste 20-40 cm før skottet, hadde du oppnådd både symmetri og samme komfort.

Men da blir det vel ekstraarbeid med madrassen.

Perfekt som det er.:thumbsup:

Med bue må jeg ha bøy på frontpanelet, og der har jeg kjøpt inn massiv 21x140 teakplank, og den krever heftig behandling for å la seg bøye...? Satser på at det blir bra. Komfort er viktigst. ?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Godt å se at du er back in business Fortego :thumbsup:  Så da håper vi på litt hyppigere oppdateringer fra nå av :smiley:

Blir ikke oppdateringer på ditt nivå Komodo, men oppdateringer frem mot sesong blir det. :smiley:  I tillegg til forkabin, så satser jeg på nytt vannopplegg med ny bereder, dusj på plattform og diesel varmtvannsvarmer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så har man fått gjort litt mer.

Fikk aldri lagd siste biten av skottet mot toalettet i fjor, så nå ble endelig den biten tilpasset.

 

Forkabin_09.jpg.a9e557316e805ff92598734688b8abab.jpg

Holder på med lakking av denne nå. På femte strøket...

 

Så var det å kle innside av rom under køyeseng med finer. Tilpassing av finerplater tar alltid sin tid.

 

Forkabin_15.jpg.8ac45cee26b45a8b8092d7d689d33404.jpg

 

Bruker 4mm teak mot skutesiden. Denne er fin og bøyelig, men allikevel krevende å få dette limt mot skrogside. Forsøkte først med kontaktlim, men uten suksess. Vred hodet hardt og lenge for å finne ut hvordan jeg skulle få satt dette i spenn, men så ble det plutselig en løsning, men først måtte det påføres lim.

 

 

Forkabin_14.jpg.0f5f61422b10f415d785a03ce671cd64.jpg

 

Så var det å smyge platene på plass og sette dem i spenn.

 

Forkabin_16.jpg.dfbcea1f737fd04822169dc01f40ad46.jpg

 

Litt listing innvendig, så begynner vi snart å bli klar for lakking... :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra Fortego, bare å gi gass :thumbsup:

 

Et lite tips for liming av innredningsdetaljer. Hvis du bruker denne guffa https://www.bostik.com/nb/norway/products/maxi_bond_xtreme 

så har den så høy initialholdekraft at du nesten ikke trenger å stemple fast. Ikke dyr heller (i hvert fall der jeg handler).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Dette blir bra Fortego, bare å gi gass :thumbsup:

 

Et lite tips for liming av innredningsdetaljer. Hvis du bruker denne guffa https://www.bostik.com/nb/norway/products/maxi_bond_xtreme 

så har den så høy initialholdekraft at du nesten ikke trenger å stemple fast. Ikke dyr heller (i hvert fall der jeg handler).

Godt tips, skal prøve den ved neste anledning. Brukt TEC7 til nå.

Link to post
Share on other sites

Så har det blitt jobbet litt igjen. Bestemte meg for å liste innvendig bare for å ta den helt ut... Tilpasning av lister tar sin tid når alt skal tilpasses i alle retninger.

 

IMG_1464.JPG.7714ffa11cfef0a1251efba45d71aadb.JPGIMG_1465.JPG.43f6b99e842d10095d2d50db9c5f5474.JPGIMG_1466.JPG.0b7df2e1b28601223625074d27d46bc8.JPG

 

IMG_1467.JPG.29cb380f0ba598c9ae089bd1aec87d55.JPG

 

Kablene frem til ankervinsj legges skjult, så det tror jeg blir bra.:smiley:

 

IMG_1468.JPG.82989bcddcb01cc479503ee93ae9da37.JPGIMG_1469.JPG.07693aba4942c3a898bbc167a2df35f1.JPG

 

Så fikk jeg lagt et lag lakk i dag, så det nærmer seg ?

 

IMG_1470.JPG.813a753c1e78f9f2cdb9c631499938b9.JPG

 

Noen strøk til så....

 

to be continued...

Link to post
Share on other sites

jeb skrev for 17 timer siden:

Dette blir bra , Hvilken lakk type bruker du.

Jeg bruker Epifanes. Tre strøk fortynnet og 2-3 strøk ufortynnet. Avslutter så med ett lag silkematt til slutt da jeg ikke synes jeg klarer å få fin nok finish til at blank blir pent. Siste strøk bruker jeg skumrulle etter påføring med pensel. Det gir tilnærmet sprøytelakkert resultat. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Klarer du å holde arbeidstemperatur nå i kulda? Vi trenger litt mer oppdatering her :giggle:

Lukker døra til forkabinen, så da fikser 1000 watt varme nok til lakking og liming. Ellers greier jeg 10 grader i båten når det er litt mildere enn nå med 1000watt. Båten er helisolert med divinycell både i overbygg og skrog, også under vannlinjen, så kreves lite energi for oppvarming?

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ikke mye aktivitet her inne, men på båten er det intens aktivitet for å bli klar til planlagt dato for utsetting.

 

Forkabinen begynner å nærme seg. Blir ikke ferdig i år, men skal være ferdig nok til at den kan overnattes i.

 

Etter flere strøk med lakk innvendig under køyeseng kunne sengebunn festes. Denne vil bli skrudd samt støpt fast til skuteside. Limer ikke alle deler i hverandre slik at det skal være mulig å demontere i ettertid, om dette skulle bli nødvendig. 

 

Så var det endelig tid for å tilpasse sengegavlen. Massiv teak i dimensjon 140x21...:tongue:

 

Forkabin_18.jpg.5264ac957ae4653fe7a0ae3eb0ae47bf.jpg

 

Ellers har det blitt jobbet en del i motorrommet. Gamle motorfester har blitt kappet vekk for å gi plass til relokasjon av batterier. Ved å gjøre dette vil jeg få plass til nye dieseltanker i motorrommet og kan frigjøre plass i midtkabinen slik at denne kan utvides.

 

Har også tenkt i flere år å gjøre noe med en detalj jeg ikke liker. Ved skifte av motorer en gang i tiden ble langsgående stringere kappet og ved innstøping av nye motorfester ble det ikke sikret en kontinuitet mellom motorfester og eksisterende langsgående stringer. Dette medfører et svakt punkt i dette området, noe som ble veldig tydelig en vinter båten ble støttet i dette området. Det var da mulig å se en betydelig deformasjon i området. 

 

Har derfor slipt og tilpasset noen biter i 50 mm divinicell som har blitt limt inn og sparklet godt opp før det skal støpes. En utfordring å få gjort dette uten å demontere noe i motorrommet, men kabler og slanger har blitt hengt opp med tau, så får det bli som det blir...:tongue:

 

Forkabin_19.jpg.d53e123af35ce11d99b2ca31facbc8a0.jpg

 

En uke til sjøsetting... Mye som skal gjøres... :tongue:

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev On 19.4.2018 at 18.26:

Løsningen i fremkabinen blir meget bra og pent.

Denne forsterkingen er nok lurt å gjøre.

Det fikser du lett  :thumbsup:

Takk for det SoBo. Sjøsetting nærmer seg med stormskritt, og arbeidet fortsetter ufortrødent etter sjøsetting. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sjøsetting ble noe utsatt grunnet vann i olje på drev, men drevet er nå friskmeldt etter trykktesting, og mandag skal båten på vannet. 

 

Forkabinen begynner virkelig å komme seg, og nå mangler bare tilpassing av madrasser, så er det mulig å sove i køyene.

 

Resten av arbeidet vil fortsette etter sommerferien. Da skal eksisterende klesskap rives og nytt settes opp. Venter derfor med skottbekledning og sengeende til dette er ferdig. Masse annet som også trenger å brukes tid på, så da blirdet prioritert fremover fremfor kosmetiske ting i forkabin. Men veldig fornøyd så langt, og lille frøkna ble veldig imponert og var kjapt ute med å si at dette skulle være hennes kabin når vi ikke har med oss gjester... :smiley:

viking20.jpg.f4d781927d073759be0b652c46445888.jpgviking21.jpg.f99df1c07ddec131b321a1018b9d478f.jpgviking22.jpg.253730b5a1e6ac30a02fe4f2f2dc88ee.jpg

 

Madrassen er ikke tilpasset enda, men måtte bare legge den oppi og teste...:tongue:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...