Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

Sist jeg snakket med Devold AMT, så solgte de fortsatt til privatpersoner. En rull veier ca 50-60 kg, og mener prisen nå ligger på rundt femtilappen pr kilo. Så er det viktig å huske at man fort bruker omtrent halvparten så mye polyester med denne typen duk med samme mengde glass som CSM duk samtidig som laminatet blir mye sterkere på grunn av lengre og retningsbestemte fibre, så høyere pris blir i stor grad oppveid av mindre forbruk av polyester.

 

Angående priser på kokain, så er jeg lite oppdatert...:-P

Link to post
Share on other sites

Hei,

Strøken jobb du gjør Fortego.

Ser du bruker en 900 grams duk, hvordan synes du det er å jobbe epoxyen inn i den?

Kunne gjerne tenkt meg en litt tyngre duk en 300 gram som Svas har, men kan ikke finne noe sted som selger tyngre. 900 blir kanskje vel drøyt med tanke på detaljer osv. Men 5-600 gram hadde vært perfekt.

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Devold AMT har stort utvalg, men de er umulig å få rundt hjørner. Hvis Biltema sin er vanskelig, så er den jeg bruker mye vanskeligere, så man må planlegge kuttingen deretter. Men der det ikke er for mye buer og hjørner, og med belastninger i klart definerte retninger, så er det mye å spare på vekt hvis man gjør noen beregninger.

 

Epoxyen gikk forresten helt greit å påføre. Brukte pensel og sparkelspade.

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, tenkte å bruke tykkere duk på toppen av plattformen min.

Bruker 300gr til detaljer og kriker og kroker...

Fant 450gr hos West system. Da holder det med tre lag... hadde jeg fått tak i den du bruker hadde det holdt med 2...

Men drøyt å kjøpe en rull for å få 5-6 meter...

Jeg fant ut at en bred gummisparkel var super nice å bruke for å dra ut epoxyen de første lagene, så rulle på de siste finish strøkene:-)

Men dette kan du ser det ut som så???

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så har det blitt jobbet litt mere på luken. Hadde trukket noe epoxy igjennom luka her og der. Morsomt å se hvordan det ville blitt med noen lag epoxy på teak med full glans, for eksempel på et skrog... :wink:

IMG_3374.JPG.c856b6a06f27ccd0e2e31f55e3b04a3a.JPG

 

Men slik skal det jo ikke se ut, så litt sliping må til, men først må de siste skruene ut, og hullene plugges. Var redd for at hele luken skulle falle fra hverandre hvis jeg fjernet skruene før støpingen, så det ble derfor gjort i etterkant av støpingen.

 

IMG_3375.JPG.860a000a300c7ecd3700618b6e51f92c.JPG

Men teaken var ekstremt tørr etter mange år uten noen som helst behandling, og suger vann som en svamp, så føler det er på tide å erstatte noe av den oljen som har forsvunnet fra treverket opp igjennom årene. Kjørte derfor på med noen lag teakolje.

 

IMG_3376.JPG.e3c61abe70f2697b30b3cc125cc1a434.JPG

 

Veldig mye bedre enn utgangspunktet !  Tenkte påføre noen lag til med olje før jeg lar teaken gråne.... kanskje... oljet teak er veldig lekkert...:tongue:

 

Men nå er jeg jo nødt til å ta resten også...:tongue:

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lite oppdatering her, men aktiviteten er stor selv om det går sakte fremover. Innredning i forkabin er betydelig mer arbeidskrevende enn antatt. Bestemte meg for å kle innsiden av skapet i baugen med teak, og det ble ikke enkelt. Alle plater måtte tilpasses nøyaktig, lister spikkes til for hånd... Platen mot fremre skott greide jeg å presse på plass på et vis. Med Tek/ er det bare å dunke den på plass og gi nok press til at den ikke siger, siden det tar en stund for limet å tørke.

 

IMG_3378.JPG.6e8a6d87fd10d4955d97a723ff6aa6f3.JPG

 

Og etter mye tilpassing av resten av platene og listene, så var endelig det som skal bli innsiden av skap i baug klar for lakking!

 

IMG_3423.JPG.6be68443ff28ca73a9ae7adef142f511.JPG

IMG_3377.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ikke mye oppdateringer her, men det betyr ikke at det ikke har vært aktivitet. Har dessverre hatt noen utfordringer i forberedelsene til ny sesong. Ved skifte av olje på drevene var det MYYYE metallspon på magneten på bunnpluggen. Måtte bite i det sure eplet og levere på verkstede for lagerskifte, noe som tok sin tid og kostet mange båtpenger.

 

Etter endelig ha fått båten på vannet, så ville ikke ene motoren gå. Forfilterene tydet på mye gørr i tankene, så da var det bare å starte med rengjøring. Viser seg at skvalpeskottet på ene tanken har løsnet og ligger løst i tanken, noe som har komplisert rengjøringen. Blir definitivt nye tanker til neste år, noe jeg har vurdert et par års tid.

 

Men har fått gjort litt annet også. Gått mye i lakking av innredning i forkabin, som begynner å ta form.

 

Innsiden av det som blir lagringsrom i baug:

IMG_0205.JPG.6a0a26388be1f24ec13959d69c2dadfa.JPG

 

Og i andre enden, inn mot skottet til toalettet:

IMG_0155.JPG.9581a5144408081ef8f6b163e985f232.JPG

 

I mellom her skal det komme en køyeseng, og under den vil det også bli lagringsplass. Lagringsplass for man aldri nok av i båt... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Takk for en ypperlig og lærerik tråd, og kudos for ypperlig håndtverk. :thumbsup:

Litt tilbake til starten - jeg er i startfasen med planlegging av et overbygg og lurer på hvordan du fikk "digitalisert båten din" slik at du kunne starte designprosessen?

3D-scanner?

Coco-Bill

Link to post
Share on other sites

Coco-Bill skrev On 2.1.2018 at 0.11:

Takk for en ypperlig og lærerik tråd, og kudos for ypperlig håndtverk. :thumbsup:

Litt tilbake til starten - jeg er i startfasen med planlegging av et overbygg og lurer på hvordan du fikk "digitalisert båten din" slik at du kunne starte designprosessen?

3D-scanner?

 

Takk for det! :smiley: Har ikke modellert båten 100% nøyaktig, men basert meg på tommestokk og arrangementstegninger jeg skaffet tilveie av båten. Så skulle jeg bygget det overbygget jeg har designet, så var planen å bygge en jigg nøyaktig tilpasset dagen overbygg, og derette ta denne med meg innendørs og gjøre ferdig overbygget der. Har altså ikke scannet skroget på noen måte, men brukt et 3D design program som heter Rhinoceros/Rhino3D. Et veldig bra program for modellering av dobbeltkrummede flater, og med mange muligheter for ekstrahering av date etter modellering/design. Kan absolutt anbefales!

 

Nå har diverse omstendigheter gjort at det har blitt begrenset med tid til å holde på med båten, og etter noen sesonger med båten, så har jeg bestemt meg for at jeg dropper flybridge. Selv om jeg ikke tviler på stabiliteten, så er allikevel bevegelsene til denne skrogtypen av en slik art at det vil bli særdeles lite trivelig på en flybridge ved stilleligge med litt bølger fra passerende båter.

 

Holder fortsatt på med teknisk og innredning, og skal i disse dager fortsette med forkabinen for å få denne ferdig til årets sesong. Med avtale om å ha med gode venner på årets sommerferie, så er motivasjonen på topp, så nå mangler bare tilgjengelig tid... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 7 timer siden:

 

Takk for det! :smiley: Har ikke modellert båten 100% nøyaktig, men basert meg på tommestokk og arrangementstegninger jeg skaffet tilveie av båten. Så skulle jeg .......

 

Nå har diverse omstendigheter gjort at det har blitt begrenset med tid til å holde på med båten, og etter noen sesonger med båten, så har jeg bestemt meg for at jeg dropper flybridge. Selv om jeg ikke tviler på stabiliteten, så er allikevel bevegelsene til denne skrogtypen av en slik art at det vil bli særdeles lite trivelig på en flybridge ved stilleligge med litt bølger fra passerende båter.

 

Altså samme fremgangsmåte jeg har benyttet ved tidligere anledning.:smiley:

Jeg tror du valgte rett ang. FB.

For mange år siden bygde jeg om en Smuggler 21, flyttet vindskjerm lengre bak og bygde fremoverlent targabøyle bak vindskjermen.

Targabøylen bygde jeg så lett som mulig, men likevel, når vi gikk ut på dollbordet for å gå frem til baugen, så krenget båten kraftig.

Nå kan selvsagt disse båtene ikke sammenlignes, annet enn at både din og min er (var) langsmale båter.

Coco-Bill

Link to post
Share on other sites

Coco-Bill skrev for 11 timer siden:

 

Altså samme fremgangsmåte jeg har benyttet ved tidligere anledning.:smiley:

Jeg tror du valgte rett ang. FB.

For mange år siden bygde jeg om en Smuggler 21, flyttet vindskjerm lengre bak og bygde fremoverlent targabøyle bak vindskjermen.

Targabøylen bygde jeg så lett som mulig, men likevel, når vi gikk ut på dollbordet for å gå frem til baugen, så krenget båten kraftig.

Nå kan selvsagt disse båtene ikke sammenlignes, annet enn at både din og min er (var) langsmale båter.

En Smuggler 21 vil vel krenge kraftig med en person på dollbordet uansett...:tongue: Min krenger nesten ikke i det hele tatt, selv med flere på dollbordet på ene siden. Men skroget har minimalt med løfteflater i undervannsskroget, og slike flater ville trolig dempet rulling fra bølger betydelig. Har vurdert å øke bæreflatene for å redusere rullingen. Skroget er designet for å kunne håndtere 60-70 knop, så en øking i bæreflatene vil ikke forringe egenskapene i det fartsområdet jeg beveger meg i.

 

Men det er mye annet som skal på plass før den tid, og med den begrensede tiden jeg har til å bruke på båten, så vil det nok ta noen år. Viktigste er at båten kan brukes, slik at jeg kan ha glede av den hver sommer... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så har jeg endelig kommet i gang med fortsettelsen av innredning i forkabin. Fremre del er ferdig, og er nå i gang med trearbeid under fremtidig køyeseng. Fronten er på plass, så nå skal alt støpes fast i skroget før jeg kler skrogside som blir inne i hylleplassene med  4 mm teak. Gjør da som i front, en kombinasjon av kontaktlim og tec7. Kontaktlimet fester umiddelbart, mens tec7 fyller slik at jeg får feste også der det er ujevnt.

 

Forkabin_01.jpg.447becaadf00a6285dd6336e84ffe194.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så har det blitt jobbet litt igjen. Viste seg at jeg var noe overoptimistisk når jeg trodde at jeg skulle få inn finerplata på køyesenga i ett stykke...

 

Forkabin_01.jpg.d5dd3242a3de566710d425ee4202240b.jpg

 

Så da måtte det kapping til. Hadde i forkant lagd maler for hver ende, og hadde i utgangspunktet gjort det riktig med markering av langsgående skott under sengen slik at malene skulle stå riktig i forhold til hverandre, men lagde malen et par uker tidligere, og hadde glemt hvordan jeg skulle gjøre det, så etter at platen var kappet i to og forsøkt plassert kom det noen ufine gloser...

 

Forkabin_02.jpg.98e8157acd205d448912d7ec86f33079.jpg

 

Dette var veldig langt unna hva jeg hadde beregnet... Da var det bare å håpe på det beste, streke opp og kappe ene platen... Lagde først et lite verktøy for å kappe riktig mot skrogsiden...Forkabin_03.jpg.4071d97869d7df9b033510e803b95853.jpg

 

Så ble det markert opp...

 

Forkabin_04.jpg.2327159cae92400119367ae10aad6af8.jpg

 

Og kappet...

 

Forkabin_05.jpg.70da2920c530d4a38feae656f0f6dc97.jpg

 

Hva f... gikk galt! Feilberegnet helt på grunn av at jeg ikke tenkte på at flatene ikke var i vinkel med hverandre. Da var det bare å håpe at kapping av neste plate veide opp for tabben på den første...

 

Forkabin_06.jpg.0beaf2dfed2847b0a0c71ff6c928f992.jpg

 

Noen ganger har man mer flaks enn man fortjener....

 

Så var det kappe til slik at platene ble på linje..

 

Forkabin_07.jpg.04557aa0e05ec2819655a9eb2542d0c3.jpg

 

Det som så helt håløst ut ble ikke så ille allikevel.

 

Hadde opprinnelig tenkt at senga skulle komme midt på skottet i baugen (symmetri), men da ville den blitt veldig smal i den enden. Beholder jeg det som nå, så vil sengen være nesten 80cm bred i begge ender, noe som da blir en fullverdig enkeltseng, så tror jeg beholder det slik, så får symmetrien seile sin egen sjø... Eller hva synes dere?

 

Forkabin_08.jpg.b2bf43dedb5c916610e6b1540ab61396.jpg

 

 

Neste blir å kle skuteside med teak på innside av skott under køyeseng.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 8 timer siden:

 Hadde opprinnelig tenkt at senga skulle komme midt på skottet i baugen (symmetri), men da ville den blitt veldig smal i den enden. Beholder jeg det som nå, så vil sengen være nesten 80cm bred i begge ender, noe som da blir en fullverdig enkeltseng, så tror jeg beholder det slik, så får symmetrien seile sin egen sjø... Eller hva synes dere?

 

Forkabin_08.jpg.b2bf43dedb5c916610e6b1540ab61396.jpg

 

Blir flott.:thumbsup:

Komfort er nok viktigere enn symmetri når en skal i senga.

Hadde du laget en svak bue bue på plata de siste 20-40 cm før skottet, hadde du oppnådd både symmetri og samme komfort.

Men da blir det vel ekstraarbeid med madrassen.

Perfekt som det er.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...