Jump to content

Viking Conquest på nye tokt!


Fortego

Recommended Posts

SoBo skrev On 4.5.2018 at 15.09:

Godt  drevet ble friskemeldt. :yesnod:

Blir godt med vann under kjølen nå vel? 

Første tur ble deilig ja! Og i morgen blir det starten på en langhelg i båten :smiley: Men har en lekkasje i vannsystemet, så litt fiksing må fortsatt til...:tongue:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden forrige innlegg, men har vært full aktivitet. Hovedaktiviteter har vært støping i motorrom, ny varmtvannstank og ny vannpumpe og montering av diesel-vannvarmer. Ikke helt ferdig med det, men har også følt på behovet for å kunne bevege meg lovlig i svenskt farvann, og har derfor også planlagt montering av vakumtømming av den lille septiktanken min på rundt 40 liter...

 

Trodde tanken var støpt, med innstøpte stusser, men etter å ha startet med å fjerne gamle stusser i forbindelse med å øke luftekapasiteten fant jeg ut at jeg har en syrefast tank fullstendig kapslet inn. Kunne vært gode nyheter om ikke hadde vært for at jeg for fire sesonger siden reparerte det jeg trodde var en støpt tank som var lekk... Det betyr altså at jeg har en syrefast tank som er lekk innkapslet i glassfiberarmert plast...

 

O lykke! :sweat:

 

Vel, startet med å slipe vekk glassfiber og sparkel rundt gamle stusser. Planen var å slipe vekk rundt stussene og fjerne stussene med flens som jeg regnet med var støpt fast. Siden dette viste seg å være feil, så ble strategien endret, og jeg konstaterte at det måtte improviseres.

 

Septik01.jpg.77bd031ae0a59d113f83fae8bdec7bd5.jpg

 

Som man kan se var luftingen latterlig liten, og slitt med at denne har gått tett hver gang tanken har blitt full noen ganger, noe som skjer stadig vekk når tanken bare er på 40 liter. Har derfor fått laget meg en plate med to stusser på, en på 25mm for lufting, og en på 38mm for septikslange. Etter endring av planer ble det boret huller i tank for liming og faststøping av nye stusser.

 

septik02.jpg.07e67f4a0d13b00daacbc0855729025b.jpg


Skulle slipe tanken før liming for bedre feste, og da viste det seg at det var tæret hull i gjennom langs kanten, noe som tyder på at tanken er gjennommoden for utskifting. Det betyr en mengde arbeid jeg ikke ønsker å tenke på nå, så fortrengte det faktum, og jobbet videre som om den kunnskapen ikke var tilstede... :tongue: Gammelt luftehull og tæringshull ble fyllt med litt lim før ny plate med stusser ble limt på plass. Valgte å bruke lim på undersiden fordi dette er mye mer fleksibelt enn sparkel, og at det etter min vurdering derfor vil være mer sannsynlig at dette holder seg tett over tid.:wink:

septik03.jpg.11dac479d6c3079c55b7b8ae5ef66506.jpg

 

Tanktoppen var ikke jevn, så ingen vits i i å sløse på limet... :tongue:

 

septik05.jpg.f4c75dc9d0f7f8f61e9698a4d97acb57.jpg

 

Sparklet så rundt med polyestersparkel. Pleier å pusse denne mens den er hard men ikke gjennomherdet. Da er den veldig enkel å pusse uten at den tetter pussepapiret.

 

septik06.jpg.c2f0844e3053a5b4072f3d0a7c54d4df.jpg

 

Hadde tenkt til å støpe over med duk og polyester, men polyesteren stod igjen hjemme, men hadde en skvett epoxy stående, så da ble det vevd duk og epoxy...

 

septik07.jpg.fd2823cb25c026e6934023e400b1db5a.jpg

 

Litt kjipt at alt dette er midlertidig, men ikke så værst innsats på en kveld. Finish blir ikke prioritert siden dette skal fjernes til høsten eller neste år. Tenker jeg da finner en løsning for større septiktank i samme slengen, noe som trolig vol resultere i riving av hele toalettet for totalrenovering...:wink:

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 16 timer siden:

Ble en grei løsning dette vel Fortego :thumbsup:

NB! husk at det som skal gjøres midlertidig alltid må gjøres skikkelig,

da det har lett for å bli permanent :giggle: 

 

Semipermanent kanskje... :tongue:

 

Ikke usannsynlig at det blir stående slik også neste sesong, så greit å gjøre det skikkelig. Første prioritet til neste år er nye dieseltanker og tilhørende utvidelse av midtkabin... blir ikke arbeidsløs med det første, selv om båten begynner å komme seg rent bruksmessig... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lyst på en badeplattform?

 

I tråden min kan du se arbeidet med å lage badeplattform. Jeg er nå nødt til å flytte på saken jeg har lagret, og vurderer å kvitte meg med denne. Har endret litt tanker om hva jeg ønsker å gjøre, og plattformen ble en del tyngre enn jeg hadde sett for meg. Om du ønsker deg en nesten ferdig plattform som utmerket utgangspunkt, og ikke er veldig opptatt av vekt, så er det bare å si i fra, så har jeg en til en meget rimelig penge.... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
TrikkerN Lønning skrev On 1.10.2019 at 0.08:

Hvordan er fremgangen? :smiley:

Er dessverre også opptatt med hus pluss annet frivillig arbeid som tar mye tid, men det går fremover sakte men sikkert. Nytt skap i forkabin er snart ferdig og kommer på plass i løpet av vinteren. Har også planer om oppgradering av toalett, med utskifting av alt inventar og ny septiktank.

 

Tipper det er det jeg får tid til i løpet av vinteren. :smiley: 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Dårlig med oppdateringer her, men det har nå skjedd en del siden siste oppdatering. Ser at jeg ikke har lagt inn noe om skapet i forkabinen som er nesten ferdig og har vært det lenge. Hele forkabinen bortsett fra skapet ble revet for et par år siden for å bli bygget opp på nytt slik at det kan huse to stykker uten at de må sove ved siden av hverandre.

 

Skapet ble derimot stående, men det har nå blitt revet for å bli erstattet med ett som skal gjøre hele forkabinen gjennomført. Startet med å bruke deler av det gamle skapet som maler for det nye. Men det nye blir en del bredere for å komme helt inntil senga, noe som vil øke skapplassen betraktelig. skap01.jpg.2149a1661bdf9894cf148626b121b5b1.jpgskap02.jpg.4ad6438df8cf0aee75616db6b34fc4b4.jpg

 

Eksisterende overflater ser ikke pene ut, så kommer til å lage til ny plate inn mot skottet mot hovedkabin også. Målet er at skapet skal ha tilnærmet samme finish på innsiden som på utsiden. Eksisterende skott viste seg også å være temmelig råttent, så deler av dette ble kuttet vekk. Ved å lage ny plate utenpå eksisterende inne i skapet vil det også bli enkelt å feste den nye delen som skal erstatte råttent treverk som er fjernet.

 

skap03.jpg.150c88917e2b8c1eb294c628f8d8d5d5.jpgskap04.jpg.be853bd9c7806aa2c592b260d33bfb44.jpg

 

For døra til skapet har jeg planer om å bruke vanlige skaphengsler som felles inn i dørene. Da blir 12 mm noe i tynneste laget. Dette ble løst med å lime et par 4 mm plater på innsiden av en 12 mm plate. Den slo seg litt ved liming, men et par dager i spenn med tvinger fikk rettet på dette. 

Skap05.jpg.8178c648fab802fd6489112bdf7ba5e0.jpg

 

Kappet ut dør av samme plate som blir fremsiden av skapet. Brukte et 2 mm bor og boret en rekke småhull for å komme til med et stikksagblad. Med litt pussing i etterkant ble flatene fine og rette selv om jeg kuttet på frihånd. og med finering på dør og åpning, så ble klaringer mellom dør og åpning perfekt.

skap06.jpg.77288b47a085e66e32e906b71af87883.jpg

 

skap07.jpg.f702d36527c3b4973b0cad465477f75e.jpg

 

Etter siste bilde ble tatt har plate inn mot hovedkabin og plate i utskjæring kommet på plass sammen med provisoriske hyller og mange lag med lakk. Flere bilder kommer!

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For to år siden monterte jeg nye stusser i septiktanken for å få bedre lufting i forbindelse med montering av vakumtømming av tank. Fant da ut at tanken bestod av en syrefast tank, og ut i fra tidligere tettinger av det jeg trodde var lekkasjer i en støpt tank...., så var det åpenbart at denne syrefaste tanken ikke lenger var tett, og gudene måtte vite hvor lekk tanken var...

 

Men det første som måtte gjøres var å fjerne innredning på toalettet. All innredning er både skrudd limt og støpt fast, så det å få fjernet innredning er en jobb i seg selv, men etter en del svetting, banning og brøling var tanken klar for fjerning.

 

Septik08.jpg.95d5b9b9984b281ad7fb0991be1a19d7.jpg

I vinter var det på tide å finne ut av det, og for sikkerhets skyld, så hadde jeg ikke greid å vri ventilen for valg av tømmemetode skikkelig over til pumpetømming, så tømmingen av tanken før opptak var ikke fullstendig, med halvfull tank som resultat. 

 

Som fryktet var tanken langt i fra tett, og etter å ha fått løftet tanken oppfra hullet sitt satt jeg igjen med 20 liter gammel septik slvulpende i bunn av båten. Det var bare å stålsette seg, få på seg gummihansker, holde pusten og lense i vei...:sweat:

 

Siden eksisterende tank var på bare 40 liter, så var det et sterkt ønske om å få økt kapasiteten, og for å få gjort dette, så måtte jeg kappe meg igjennom skottet til salongen i hovedkabinen for å legge tanken under dørken helt frem til der salonggruppen ender. Etter mye kutting og sliping begynner ting å ta form.

 

septik09.jpg.8c447020280df7bc6290d01ec7ecc850.jpg

septik10.jpg.43d92bea7aaa6d619f5842411e9603b5.jpg

 

Var usikker på om det ville være mulig å få på plass en tank av den størrelsen jeg ønsket, så planen var derfor å bygge en modell av tanken på plassen. Denne ble bygd opp av finer og lister. Hadde opprinnelig ambisjoner om enda større tank, men måtte innse at det ikke var mulig.

septik13.jpg.6ba87a7d73636e9f322755001d5bc422.jpg

septik14.jpg.2e1ac6fe87bc01ec13cf659b8c85f545.jpg

septik16.jpg.697b84a329763b04de600f4360e9845f.jpg

septik17.jpg.cfd9ffd5eb7137fe4e70fd5bae8b27ac.jpg

 

Så nå er det bare å få pris fra et verksted for å få sveist en ny tank. Forrige tank var på kun 40 liter, men etter mine beregninge skal ny tank være på ca. 100 liter, noe som jo vil bli en betydelig økning.

 

Så lurer jeg på hva andre her inne har av erfaringer med platetykkelser på slike tanker. Ser de blir bygd med 1,5mm platetykkelse, men jeg synes dette blir tynt. Vil ikke en 2 mm tank trolig vare lenger før det blir tært hull i denne?

 

Og så lurer jeg på hvordan det er vanlig at tømmestussen utformes ned mot bunnen av tanken. Noen som har noen gode tips?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev 30 minutter siden:

Sånn, da var hele tråden lest.

Dette blir flott!

Nå har erfaringer med båten og livet generelt endret en del på ambisjonene, og ikke minst tidsplanen...:tongue: Men båten blir brukt hver sommer og blir stadig bedre. Større septik har vært sterkt savnet etter at mannskapet økte fra en voksen og et barn til det dobbelte, så ny septik blir bra! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev On 19.2.2020 at 15.16:

Fikk nettopp tilbud på ny tank i 316, 2mm ferdig syrevasket og trykktestet. 9500,- pluss moms. Usikker på om det er mye eller lite,

Jeg er ikke helt inne i hva som er dyrt eller billig, men jeg synes det hørtes litt mye ut. Hvis du vil kan jeg sette deg i kontakt med han som lagde tanken til Dracoen for meg. Men da må du over på denne siden av fjorden ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig ambisjoner om å begynne å bygge hardtop til høsten. Planlegger en todelt skyveluke hvor den ene luken glir over den andre. Har søkt mye på nettet etter skinnløsninger får en slik lukeløsning, men sliter med å finne noe passende.

 

Noen som har noen forslag/tips? Jeg tenker på noe omtrent som figuren under. Den er hentet fra en leverandør av komplette systemer.

 

image.png.504d03877ac1b5338666c93ee2666a9f.png

Redigert av Fortego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål fra meg som jeg håper noen kan svare på. Har byttet ut dynamoen på en av motorene med en 24 V dynamo da jeg har både 12 og 24 volt i båten. Dette skulle være en byttedynamo, og den gikk rett inn der den originale dynamoen stod. Men det ser ut til at reimhjulet er smalere enn på originalen, slik at reima blir liggende noe på utsiden.

 

Jeg tenkte da at det bare var å skru løs mutteren for reimhjulet og bytte hjul, men denne mutteren rikker seg ikke når jeg forsøker å skru. Dette gjelder både original dynamo med reimhjul som passer, og den nye.

 

Tips?

 

88002593_1061366520908867_155677158432309248_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=b96e70&_nc_oc=AQmVGonRmzxElR34yuWWNXYhNxjKcWp3QpPcEcZY1aBu2KEYPOFGV47Pj2khj_rLiEk&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=d78193ee622d18ed0362804ea3e06d59&oe=5EEFD0EB

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Den kan jo være satt fast med locktite. I så tilfelle kan du ta av reima og varme opp til 150 grader, da slipper den. 

Men hvordan holder man igjen? Finnes det en spesialnøkkel å putte inn i sporet i akslingen? Eller bare bruker man en stor tang rundt reimhjulet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...