Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

 

Og brudd på denne nye loven om påbudt vest vil medføre en slik anmerkning på din vandelsattest som igjen medfører at du vil nektes innreise til de nevnte land?

Hvis ikke forenklet forelegg benyttes ved bøtlegging for overtredelser på sjøen, som det ble nevnt lengre oppe I strengen.

Er det vel en fare for at en eventuell bot havner I strafferegisteret og da kommer det vel på Vandelsattesten (eller Politi attesten som det vel nå heter)?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Og brudd på denne nye loven om påbudt vest vil medføre en slik anmerkning på din vandelsattest som igjen medfører at du vil nektes innreise til de nevnte land?

Vi som har enn sånn jobb må legge ved politiattest til omtrent alle visumsøknader. Ikke turist, men arbeidsvisum. En minste lille "fluelort" på den attesten og løpet er som regel kjørt.

Link to post
Share on other sites

Kan dere ikke komme med noen konkrete eksempler for ellers kan jo "noen og enhver" snart begynne å lure på om de kan reise noe sted hvor visum er påkrevd.

Hvor vanskelig er det å oppfatte ting?? Prøver en gang til:::::: jeg får ikke arbeidsvisum feks offshore Brazil om det står noe annet enn "intet å bemerke" på min politiattest. Jeg er jo som du vet ikke den skarpeste kniven i skuffen, og klarer derfor ikke å forklare problemet enklere. Klart?.....eller kan det vris, vrenges og kveruleres mere rundt temaet?

Link to post
Share on other sites

Har på "automatvest" alltid når jeg er ute på sjøen,og det samme krever jeg av de som har lyst

å bli med meg ut.....er det så vanskelig dette mon tro?

 

En i havna datt utenfor brygga en høstdag med heldressen godt likket oppunder haka...han sa til meg at han

ikke greide å komme opp igjen alene,han fikk hjelp!

 

Detter en ut i sjøen kan en person uten noe redningsplagg for enda mer panikk og drukne fort.

En kjenning for mange år siden pisset over rekka fra dorryen og forsvant for godt,det ble bøttekrav etter dette...!!

Link to post
Share on other sites

Kan dere ikke komme med noen konkrete eksempler for ellers kan jo "noen og enhver" snart begynne å lure på om de kan reise noe sted hvor visum er påkrevd.

Skakke være lett :rolleyes::rolleyes:

 

Vi snakker om arbeidsvisum.

 

Holder det med at jeg kjenner til flere offshore ansatte (hovedsaklig Briter) som Ikke får arbeidsvisum til disse landa, grunnet anmerkninger på politiattesten. Og at disse blir overført til andre båter når den båten de er på, skal på ett project i ett av disse landene?

 

PS. Du får heller ikke arbeidsvisum I Angola, hvis du er over 60 år. En av de få norske igjen på en av båtene der nede oppplevde det nå I våres, når han skulle fornye visumet.

 

Nei Mouch: Du får ikke deres navn adresse og personnummer.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det jeg etterspør er eksempler på hvilke anmerkninger, årsaken til disse, som medfører å bli nektet arbeidsvisum og om dette har relevans til den aktuelle saken. Er dette virkelig så vanskelig å forstå? Her fremsettes det påstander om at en bot for manglende bruk av vest vil medføre slike konsekvenser til hvilket jeg sier; tull!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det jeg etterspør er eksempler på hvilke anmerkninger, årsaken til disse, som medfører å bli nektet arbeidsvisum og om dette har relevans til den aktuelle saken. Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Nei faktisk ikke...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En alarm som sier fra om fartsøkning, ruskevær eller når det blir mørkt?Du tenker på de blinde da eller?

Alle skal med! Man må snart begynne og ta ansvar for egne handlinger. Mennesker dør hvert år pga dårlig eller manglende risikovurdering i alle mulige aktiviteter, kan ikke ha påbud og forbud mot alt.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan påbudsforslaget konkret lyder?

 

Dette har vel ikke med sikkerhet å gjøre, men derimot for å få inn penger ved avgifter, bøter o.l.

Snart er det vel påbud om vest i bil. Hørte på nyhetene om en som kjørte bilen i sjøen.

Er det påbud om vest i Nord - Korea, eller andre land det er naturlig å sammenligne seg med? :giggle:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Det er jo stort flertall på stortinget for at redningsvest skal påbys i båt, så det kommer jo nok i en eller annen form. Men det er jo helt i det blå hvordan,og hvem, og hva slags båt etc etc... som skal komme inn under dette påbudet, ja, det vil jo tiden vise. Uansett,så blir det vel ikke noe før til neste år.. Den som lever får se. :wink::wink:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan påbudsforslaget konkret lyder?

 

:giggle:

Dett er forslagene: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Lose-forslag/?p=59656

 

Det er vel forslag 3 som ønskes innført.

 

Forslag nr. 3 fra Botten, Else-May på vegne av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre

 

Vedtak til lov om endring i småbåtloven

 

I

 

I lov 26. juni 1998 nr. 47 om lov om fritids- og småbåter (småbåtloven) gjøres følgende endringer:

 

Ny § 23 a skal lyde:

 

§ 23 a Bruk av rednings- og flyteutstyr om bord

Personer om bord i fritidsbåt med lengde inntil 8 meter skal ved opphold utendørs ha på seg egnet rednings- og flyteutstyr når båten gjør fart gjennom vannet med fremdrift fra motor, seil, årer eller lignende.

 

Kongen kan gi utfyllende bestemmelser i forskrift, herunder bestemmelser om unntak fra kravet til bruk av flyteutstyr i idrett eller konkurransesammenheng.

Den som har fylt 15 år er ansvarlig for å bruke egnet rednings- og flyteutstyr som påbudt etter første ledd. Båtfører er ansvarlig for at passasjerer under 15 år bruker egnet rednings- og flyteutstyr som påbudt etter første ledd.

 

II

 

Loven trer i kraft straks.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Huff, få vekk overformynderiet, snart blir det vel påbudt med flytevest bare man er på brygga.

De som kommer med slike forslag er kontorråtter og folk som bor i innlandet.

Her i syden (sørlandet) er sjøen ofte varm om sommeren, dette må ikke bli påbudt, da blir sommerferien ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Huff, få vekk overformynderiet, snart blir det vel påbudt med flytevest bare man er på brygga.

 

Ja, hvorfor stoppe med påbud i båt?

Bevege seg på brygger og kaier kan være farlig det og.

Hvor mange ganger leser man ikke om folk som blir plukket kalde opp av havnebassenget på morgenkvisten? Jeg har selv sett det flere ganger. Holdt på å kjøre over en som hadde flytt opp etter noen uker på bunnen en gang. Viste seg å være en fuktig osloborger. Ikke pent syn...

 

Kystbyene våre har mange meter brygger, kaier og strandlinje hvor man lett kan ramle uti i fylla. Klokka 4 om morgenen er sjansen stor for at ingen ser deg heller.

 

Et vestpåbud for alle som befinner seg nærmere enn 50 meter fra sjøen i byer og tettsteder 24/7/365 vil vel klart kunne redde mange liv (om folk følger påbudet).

 

I sentrum er det ofte godt med politi til å håndheve påbudet også.

At folk vil føle det urimelig å gå med vest langs strandpromonaden bør man vel ikke ta hensyn til. Det handler om å spare liv ikke sant? Hvis 1 liv kan bli spart, så.......

 

Ser for meg oslo sentrum og aker brygge etter et slikt påbud.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, hvorfor stoppe med påbud i båt?

 

Nå er det 3 tråder i sving om dette tema, at det engasjerer båtfolket er det liten tvil om.

Hvorfor stoppe med påbud i båt sier du SAP og jeg ser ironien med en alvorlig undertone i innlegget ditt. Jeg linket i en annen tråd om tema til et dokument jeg synes var litt skremmende lesning og er sikker på at jeg ikke "maler fanden på veggen" når jeg sier det. Det er Sjøfartsdirektoratets rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt.

http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/8862/rapport_lavopploest.pdf

 

Det er ingen overdrivelse av Skipper Worse når har sier at sjøen som et sted for å nyte fred og frihet blir en saga blott. Siden ingen, eller i hvert fall få, gidder å lese i rapporten tar jeg meg den frihet å gjengi litt av den her:

Arbeidsgruppen mener at det er behov for et mer synlig kontrollapparat på sjøen enn det er de fleste steder i dag.
Mange av de mest alvorlige ulykkene inntreffer fordi flere elementære lover og regler er brutt(hastighet, promille, grov uaktsomhet mv.). Det å avdekke denne type lovbrudd og samtidig
reagere strengt på dem, vil virke forebyggende i forhold til faremomentene ved bruk av fritidsbåt, se kapittel 2.3
. Arbeidsgruppen mener således at det er behov for økt kontrollvirksomhet og et mer synlig politi på sjøen. Dette vil være med på å regulere atferd og øke respekten for gjeldende regelverk, noe som også vil danne holdninger over tid. Arbeidsgruppen mener at en god løsning kan være å gi Utrykningspolitiet (UP) et ansvar for økt kontrollaktivitet på sjøen. Etter arbeidsgruppens syn vil UP på sjøen kunne styrke
sjøsikkerheten for fritidsbåt, gjennom at man øker politiets kapasitet. Arbeidsgruppen mener imidlertid også at Kystvaktens innsats som kontrollorgan på sjøen må opprettholdes, og om mulig økes.
Arbeidsgruppen mener videre at det er behov for å heve bøtesatsene ved overtredelser. For mer informasjon om arbeidsgruppens forslag til styrking av kontrollapparatet, se kapittel 3.2
Her skal det bli moro etter hvert, UP til å kontrollere, høyere bøtesatser og en haug nye regler og påbud. Dette er et ledd i å finansiere et nytt UP på vannet !
Les gjerne hele dokumentet(det er grådig langt) for dette er bare "toppen av isberget". Jeg blir helt matt når jeg tenker på hvordan man ser for seg at det skal bli for oss som har klart oss rimelig bra uten at "storebror" har passet på oss i årtier.
Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig vanntro, dette er bare trist, Norge er i ferd med å bli et kontroll-samfunn.

Staten må regne med motstand, jeg vil nekte å følge nye lover på sjøen, ingen skal noen gang få tvinge meg til å bruke flytevest.

Politiet bør holde seg på land og ta de kriminelle.

La båtfolket nyte sjøen og fritiden sin i fred.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingenting mot politi på sjøen, men de får holde seg til rydde opp i ordensforstyrrelser og direkte idiotoppførsel.

Når man ser at ekspertgruppen anbefaler å bygge opp UP på sjøen blir jeg smått rasende. At Kystvakta med Nornen Andenes osv. anbefales brukt i langt større grad overfor fritidsbåter er smått skremmende. Disse tilhører en gren av forsvaret og er ment å beskytte Norske interesser i havet !!!

 

Jeg vet at politiet har stått i Drammenselven med laser og skulle ta fartsyndere, problemet var bare at de hadde glemt at det ikke er registreringsplikt for båter og at de ikke hadde båt selv :giggle: (var en litt humoristisk artikkel om det i lokalavisen).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi som har enn sånn jobb må legge ved politiattest til omtrent alle visumsøknader. Ikke turist, men arbeidsvisum. En minste lille "fluelort" på den attesten og løpet er som regel kjørt.

Det betyr at alle forenklede forelegg som smugling av ei flaske vin, eller kjørt 62km/t i 60 sonen, som vil gi et forenklet forelegg medfører at du ikke får visum.. kunne vært morsomt å vite hvilke land dette gjelder i.. Kan du fortelle hvilket land dette er?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Helt som forventet med lov og orden partiet på plass. Mer politi, kontroll og forbud. Det ble både ønsket og lovet.

 

Hva trodde folk egentlig? At mer politi osv bare skulle sjekke noen andre enn en selv!:-D

......

 

Syns ikke det skal brukes mer ressurser på dette, men når den mørkeblå bølgen kommer så er det vel bare å holde fast.

Link to post
Share on other sites

Helt som forventet med lov og orden partiet på plass. Mer politi, kontroll og forbud. Det ble både ønsket og lovet.

Hva trodde folk egentlig? At mer politi osv bare skulle sjekke noen andre enn en selv!:-D

......

Syns ikke det skal brukes mer ressurser på dette, men når den mørkeblå bølgen kommer så er det vel bare å holde fast.

Foreslår at du tar med deg det politiske oppgulpet og bitterheten til OT om det ikke modereres for strengt der for tiden.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...