Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Men det er vel fremdeles grunn til å tro at dersom det blir er påbud, så vil de vel finne frem til nogenlunde fornuftige løsninger?

 

Det skal du ikke være for sikker på!

Når folk (politikere) som kanskje aldri har satt sine bein i en båt skal vedta regler for en så omfattende gruppe, går det folk galt. Selv om intensjonene var gode...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får du bot så havner du i bøteregisteret og da får du ikke visum......

Å havne i bøteregisteret får sånn sett alvorlige konsekvenser. Det var jeg klar over, men at bot for å ha kjørt for fort på vannet var BOT og ikke forenklet forelegg, var jeg ikke klar over. Dette i seg selv er jo noe man burde endre snarest. Det blir for voldsomt.

 

Ja, slik det ser ut for øyeblikket, så ligger det mye prestisje i denne saken. Det ser også ut til at litt for mange på Stortinget er "overivrig" på å få vedtatt noe i denne saken, og det kan gi en svært uheldig lov. La oss håpe de kan ta det litt med ro slik at de finner en fornuftig løsning.

 

Vi kan ikke ha det slik at vi blir avhengig av at Politiet løser dette på en fornuftig måte. Vi har altfor mange ufornuftige og overivrige politifolk til det.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg vel helt enig med deg finnmarken, bortsett fra at jeg mener båtfolket er svært oppegående og fremdeles bør få den tilliten å vurdere vestbruken selv.

Det må ikke bli slik at vi alle skal bli nervøse bare vi ser en Politibåt fordi vi lurer på om det kan være en lov i lovverket vi har glemt å følge. Jeg er veldig glad for Politiets tilstedeværelse på vannet og slår gjerne av en prat med dem når sjansen byr seg. De aller fleste av dem er ihuga båtfolk og veldig hyggelige, men de må ikke bli satt til å vokte påbud som strider mot deres egen oppfatning av fornuft. Da gjør man det vanskelig for dem å opprettholde det gode forholdet de har til båtfolket.

 

Verstingene bryr seg ikke og skal man få bukt med dem må man "pepre" vannet med blålys-båter......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om dette påbudet skulle bli generelt og jeg blir ilagt BOT(det finnes ikke forenklet forelegg på vannet) for å sitte inne i styrhuset på min 42 foter uten vest en stille dag i mine 6,5 knop marsjfart så vil jeg bli mektig forbannet !

I tillegg vil jeg ikke kunne få visum da dette dreier seg om å havne i bøteregistret !

 

Det er vel forenklet forelegg for mindre forseelser på sjøen?

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-06-15-634

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg må si som jeg tidligere har skrevet på denne tråden at jeg synes at politikerene vagler! det virker som dem må ta en avgjørelse bare for å ta den, samme med bensin/diesel debatten!

Jeg må si jeg blir lit lei av alle disee uttalelsen som sendes ut lovendringer på ditt og datt!! det er så mange forslag og synsynger at man til slutt så blir man usikker på som virkelig gjelder til slutt!

Er det lov å kjøre vannskuter, er det love å kjøre segway er det 0,2 0,5 eller 0,8 i promillegrense på sjøen osv..

Det er så lett å skyte ut utalelser og forslag i media og spessielt på nett nå til dags.. Jeg synes det blir for kolektivt og for mange som skal ha en mening, samt at tilliten til de politiske organene svekker sin tilit! Dette skal være faglige grupper om vet hva dem snakker om og har erfaring på sine felt! Har dem båt selv? har dem bedrevet båtliv?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er vel forenklet forelegg for mindre forseelser på sjøen?

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-06-15-634

 

Har vist vært en innføring av forenklet forelegg for enkelte forseelser ser jeg, men om man ser på fart eller forseelsene er flere avgjøres det med bot.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

 

Om dette påbudet skulle bli generelt og jeg blir ilagt BOT(det finnes ikke forenklet forelegg på vannet) for å sitte inne i styrhuset på min 42 foter uten vest en stille dag i mine 6,5 knop marsjfart så vil jeg bli mektig forbannet !

I tillegg vil jeg ikke kunne få visum da dette dreier seg om å havne i bøteregistret !

 

Merkelig at det finnes en forskrift som heter.. Forskrift om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker som tar for seg forenklet forelegg på sjøen..Denne kan nok fint brukes vil jeg tro.. Denne forskriften ble innført for 13 år siden er selvsagt allment kjent blant de som følger med

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg følger nok ikke så godt med ..., men er ikke "forenklet forelegg" bare en standard fastsettelse av bøter for spesifikke forseelser, slik at man slipper individuell behandling? Forelegget kalles jo "bøter", ref. følgende klipp fra www.regjeringen.no:

 

"For enkelte typer av lovbrudd kan bot ilegges i form av forenklet forelegg. Da er ikke botens størrelse individuelt tilpasset, men fastsatt på forhånd. Forenklet forelegg brukes for overtredelser av vegtrafikkloven, tolloven og småbåtloven."

Link to post
Share on other sites

Bot er bot og registret er registrert, så spørsmålet er ikke om du solte deg eller kjørte villmann uten vesten, men om vestforsømmelse din blir behandlet som forenklet forelegg eller bot.

 

Jeg har sendt melding til Erna på Twitter og invitert henne på båttur for å vise hun praktiske konsekvenser av totalt påbud. Blir artig å se om hun svarer ja. :-)

:clap::thumbsup:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvilke land vil nekte en visum for en slik bot?

 

De to landene jeg jevnlig søker om visum til Angola og Brasil, krever ingen anmerkning på "Vandelsattesten".

Tviler på om de tar hensyn til alvorligheten av eventuell anmerkning.

Fantastisk å miste jobben, fordi en har sittet inne I båten under fart uten vest.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva som er gjeldende forskrifter om dette pr i dag virker ut fra det jeg leser her å være noe uklart. Skulle man havne i Strafferegisteret for å bryte et evt vestpåbud, så tror jeg nok dette kan bli endret nokså raskt. Det blir såpass urimelig at det ikke vil kunne bli stående.

 

Helt ærlig så tror jeg nok det vil være mer relevant å diskutere hvordan et vestpåbud skal fungere/utformes, for en eller annen form for vestpåbud vil garantert komme.

 

Jeg tror vi må kunne godta vestpåbud i mindre båter, åpne båter og gjerne raske åpne båter. Dette med om det er barn med eller ikke, må for all del strykes. Det blir bare tull. Men akkurat detaljene i et slikt påbud, i forhold til hvor store evt hvor raske båter osv, må vurderes nøye slik at det blir levelig for oss båtfolk. Det må heller ikke være for mange detaljer og unntak, men enkelt og allment akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare skummet gjennom tråden, men når vi snakker om antall drukningsulykker, (som forsåvidt er alt for mange)Hvor mange av disse er egentlig fall over bord fra båt, og hvor stor andel er badeulykker fra land?

Noen som vet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fant denne under www.regjeringen.no: Se siste kulepunkt:

 

17.2 Bruken av forenklede forelegg etter gjeldende rett

Bot ilagt ved forenklet forelegg er straff på samme måte som bot ved ordinært forelegg. Forenklet forelegg er derfor ikke et alternativ til straff, men en enklere fremgangsmåte ved ileggelse av straff. De viktigste forskjellene mellom forenklet forelegg og ordinært forelegg er disse:

  • Ved forenklet forelegg anvendes faste bøtesatser.

  • Forenklet forelegg kan ilegges av tjenestemenn i politiet og tollvesenet. Det kreves ikke beslutning fra påtalemyndigheten som ved ordinære forelegg.

  • Ved forenklet forelegg stilles det mindre krav til angivelsen av straffebudet og beskrivelsen av det straffbare forhold. Dette kan gjøres ved stikkord, for eksempel ved avkrysning på en blankett.

  • Forenklet forelegg registreres ikke i bøteregisteret.

Link to post
Share on other sites

 

De to landene jeg jevnlig søker om visum til Angola og Brasil, krever ingen anmerkning på "Vandelsattesten".

Tviler på om de tar hensyn til alvorligheten av eventuell anmerkning.

Fantastisk å miste jobben, fordi en har sittet inne I båten under fart uten vest.

 

Men det er vel på det rene at man kan få forenklet forelegg og det registreres som kjent ikke.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

De to landene jeg jevnlig søker om visum til Angola og Brasil, krever ingen anmerkning på "Vandelsattesten".

Tviler på om de tar hensyn til alvorligheten av eventuell anmerkning.

Fantastisk å miste jobben, fordi en har sittet inne I båten under fart uten vest.

 

Og brudd på denne nye loven om påbudt vest vil medføre en slik anmerkning på din vandelsattest som igjen medfører at du vil nektes innreise til de nevnte land?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi har et vestpåbud, vest til alle skal være ombord. Man burde heller laget holdningskampanjer om hvilke situasjoner det kan være riktig/viktig å bruke vesten. En alarm i båten f.eks som sier fra ved fartsøkning, ruskevær, mørkekjøring eller f.eks mye bevegelse i båten. Alkolås (over 0,8) kunne vel også vært noe.Smarte ideer tror jeg de alle fleste er klar for, forslagene som ble lagt frem i denne omgang var bare ikke særlig smarte.

Link to post
Share on other sites

Problemet med diverse innretninger som alarmer og alkolås osv. er at det er komplett umulig å innføre noe slikt på noe så variabelt som båter. Hva er en båt?

Skal jeg ha alarm og alkolås på gummibåten? Færingen? Snekka? Seilbåten?

Båter er alt fra uthulede trestammer til luksusyachter. I motsetning til biler er svært lite standardisert, og svært mye hjemmelaget. Man finner knapt to like.

Link to post
Share on other sites

Å få slike systemer som et påbud ville nok ikke funket nei, men f.eks Simrad og Garmin kunne nok lagt inn mye av dette i noen av sine produkter allerede idag. Jeg prøver heller ikke å finne nye forslag til påbud, men å komme på forslag som kan gjøre samme eller mer nytte helt uten påbud.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...