Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Jeg føler på meg at jeg i løpet av de siste månedene har gått fra å være noe apatisk til vestpåbud til å være motstander.

 

Ny medlemsblekke fra RS i posten i går - lederartikkelen der provoserer meg. Her er noen av argumentene som blir brukt:

  • Båteiere med lav fart er i mindretall i dag
  • Lederen liker fart og spenning
  • Redningsselskapet har 70000 medlemmer, og de som ønsker å melde seg ut pga vestpåbudutspill kan telles på én hånd
  • Eksempelulykke hvor båt i stor fart gikk på et skjær
Underforstått:
  • Ulykker skjer i stor fart, stor fart er i dag normen, derfor skal alle utsettes for vestpåbud.
  • Dersom man ikke melder seg ut av RS nå, er man implisitt for vestpåbud
Link to post
Share on other sites

 

En cabincruiser på 50+ fot 35 knop trenger ikke vest,1,5 promille OK

 

 

 

 

Dette stemmer vel ikke. Jeg leste nettopp (tre uker siden?) at promillegrensen i fritidsbåt over 15 meter er 0,2 promille....?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig at folk har så liten respekt for lover og regler at de vil gjøre som de vil uten tanke på om det er lovlig eller ikke hvis faren for ikke bli tatt er liten. Mange kjører for fort om de vet det ikke er kontroll, mange smugler i bøtter og spann om de vet det ikke er kontroll. Det verste er at mange skryter og er åpenbart stolte av at de er lovbrytere :nonod: Dette vitner om manglende moral og respekt.. Er det derimot andre som bryter loven, eller tigger om ei krone så skal de straffes .

 

Her tar du feil. Dette handler om at når vårt lovverk står I kontrast til til den normale oppfatning om rett og galt, så får du slike tilstander.

Et lite eksempel. Våre politikere snakker hele tiden om en harmonisering med EU. Fri flyt av handel og tjenester. At alkohol priser nesten skal halveres for hvert land sørover mot EU hovedstaden er noe folk ikke skjønner. Kan finne mange tilsvarende eksempler, men det har jeg ikke tid til. Poenget er at når myndigheter lager regler som oppfattes som urimelig så gir folk blaffen. Et eksempel på at det faktisk nytter å være lovbryter er økningen av fartsgrensene på noen veier som nylig ble gjennomført.

 

Her snakker du om andres respekt og løfter pekefingeren. Hva med din egen manglende respekt for andres meninger her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Stemmer som Festina Lente skriver, det er 0,2 promille

 

§ 143.Alkoholpåvirkning m.m.

Ingen må føre eller forsøke å føre skip som har en største lengde på 15 meter eller mer,

1. med en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, 2. med en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,1 milligram per liter luft, eller 3. under påvirkning av et annet berusende eller bedøvende middel enn alkohol.

Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. Forbudet gjelder tilsvarende for den som utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs, herunder som los.

Den som forbudet i første ledd gjelder for, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at tjenesten er avsluttet, når vedkommende forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av utførelsen av tjenesten. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne bestemmelsen, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Overtredelse er forseelse.

0 Tilføyd ved lov 25 juni 2004 nr. 52 (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 1 juli 2005 nr. 787). Endres ved lov 20 mai 2005 nr. 28 (ikr. fra den tid som fastsettes ved lov) som endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Her tar du feil. Dette handler om at når vårt lovverk står I kontrast til til den normale oppfatning om rett og galt, så får du slike tilstander.

 

Hvordan kan min oppfatning av hva lovbryterne gjør være feil.. Det er tross alt min oppfatning.. Det at noen kanskje synes loven om seksuelle overgrep står i kontrast til deres oppfatning betyr jo ikke at det er fritt frem å drive med den slags så lenge man ikke blir tatt. Har vi et lovverk, så har vi et lovverk og da følger man det enten man liker det eller ikke.. Dette helt uavhengig av hva man selv mener om loven..

 

Er man uenig så jo jobber man for å endre loven, og tar seg ikke tilrette som man selv ønsker.. for at men er uenig..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå virker det som om gjengen på tinget vagler forferdelig og kommer med en avgjørelse bare for å lage en regel..

Jeg skjønner ærlig talt ikke dte med å skille mellom unger under 18.. Når gærninger driver å fyllekjører uten vest er det svært skjelden små unger er med!! dette er båtkjøring der foreldrene er alene i de aller fleste tilfeller!

Skal man ha 0,2 i promillegrense kan man jo like godt si 0 vel! Jeg har ikke sett statistikker, men jeg har veldig vanskelig for å tro at fyllekjøringsulykkene skjer dem som har tatt 3-4pils til rekene en varm sommerdag!

Ærlig talt skjønner jeg lite av logikken til slipsgjengen som sitter å finner på alt dette.

 

Uansett for meg blir det INGEN forandring i båtlivet.. Jeg og alle andre ombord bruker vest under kjøring når vi er på tur. Pils til maten tar jeg også. Har adrig sett en politibåt hvor jeg ferdes og kommer nok aldrig til å gjøre det heller!

Dem har vel en 17-18 foter Polarcirkel i Trondheim på henger.. Hvilken instans som skal kontrolere og håndheve den nye grensen samt vestpåbud er jeg veldig spent på! hva er strafferammene? synes forbud og påbud er helt meningsløst i dette tilfellet, når det er en umulighet å etterfølge!

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke vi kommer til å se statistikker som får en dalende bølge nedover!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvilken instans som skal kontrolere og håndheve den nye grensen samt vestpåbud er jeg veldig spent på! hva er strafferammene? synes forbud og påbud er helt meningsløst i dette tilfellet, når det er en umulighet å etterfølge!

 

Selv om "du" har problemer med å følge lover og regler i samfunnet, så betyr ikke det at alle andre har det samme problemet.. De fleste nordmenn er lovlydige borgere og følger lover og regler som gjelder..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en logisk brist i disse forslagene som diskuteres for tiden. De fleste som dør av drukning fra båt, er ikke de som evt ville fulgt disse reglene, men de som ikke bryr seg om det er 0,2 eller 0,8 i promille, eller om det er vestpåbud eller ikke. Forlaget vil ikke hjelpe på antall dødsfall. Frihet under ansvar!!

 

Jeg bruker vest konsekvent, men jeg vil ha frihet til å ikke bruke det dersom jeg vurderer det som rett!!

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, jeg bruker vest bryter ingen regler.. jeg tar et par pils til rekene. svetter og forbrenner mens jeg ligger på et svaberg og nyter sjølivet.. har neppe noen farlig promille når jeg mange timer senere skal kjøre båt! jeg følger de regler og lover som gjelder på sjøen og er hensynsfull og behjelpelig ovenfor andre. Kommer aldrig under noen omstendigheter til å kjøre hverken bil eller båt i beruset tilstand! Jeg har ingen problemer med å følge lover og regler!

 

Personlig synes jeg det er forkastelig å ikke ha respekt for sjø og båt vær og vind! Synes det er alt for mange i båt som mangler kunskap både om båtbruk manøvrering og navigering. Så mange regler og sertifikater vi har i bilverdenen, så er det merkelig at det ikke er noe krav til å kjøre båt opp til en hviss størrelse!

 

når jeg sier forbud og påbud er meningsløst, er det fordi dette er i feil ende å begynne på!! Her må det heller kunskap og holdninger til for at båtførere skal skjønne alvoret og ansvaret med å føre en båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Selv om "du" har problemer med å følge lover og regler i samfunnet, så betyr ikke det at alle andre har det samme problemet.. De fleste nordmenn er lovlydige borgere og følger lover og regler som gjelder..

Som du ser I et senere innlegg har "han" ingen problemer med å følge lovverket. Problemet er at vi kan få et lovverk som blir håpløst og etterleve og da gir alle blaffen. Se innlegget nedenfor. Han har tatt poenget

 

Det er en logisk brist i disse forslagene som diskuteres for tiden. De fleste som dør av drukning fra båt, er ikke de som evt ville fulgt disse reglene, men de som ikke bryr seg om det er 0,2 eller 0,8 i promille, eller om det er vestpåbud eller ikke. Forlaget vil ikke hjelpe på antall dødsfall. Frihet under ansvar!!

 

Jeg bruker vest konsekvent, men jeg vil ha frihet til å ikke bruke det dersom jeg vurderer det som rett!!

 

Om vi får for mange "tåpelige" lover mister befolkningen respekten for lovverket.

Men nå melder jeg meg ut av denne trådenen for nå er jeg med på å spore den helt av

Link to post
Share on other sites

Som du ser I et senere innlegg har "han" ingen problemer med å følge lovverket. Problemet er at vi kan få et lovverk som blir håpløst og etterleve og da gir alle blaffen. Se innlegget nedenfor. Han har tatt poenget

 

Takker, ditto til deg :-) Særs enig hva du skriver ift "tåpelige" lover.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Tåpelig lover er jo subjektivt, noen mener at forbud mot å bære våpen i byer er tåpelig, andre mener forbud mot å banke opp noen vilkårlige er tåpelig, noen mener at fartsgrenser er tåpelig, noen mener at påbud bruk av sikkerhetsbelte i bil er tåpelig, noen mener at forbud mot bruk av narkotika er tåpelig, noen mener at påbud å medbringe vest å båten er tåpelig, noen mener at promillegrenser til sjøs er tåpelig

 

Skal alle disse fritt kunne velge hvordan de skal forholde seg til lovverket? Eller gjelder denne subjektive vurdering av hvilke lover som er tåpelige kun for en håndfull medlemmer her på forumet? som skal bestemme hvilke lover som er tåpelige

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enhver står fritt til å bestemme hvilke lover som er tåpelig. Men når loven er vedtatt, må man selvsagt følge den som alle andre. Men man kan fremdeles mene at det er en tåpelig lov. Og det er jo det vi diskuterer her, om det er tåpelig eller ikke. Det handler jo ikke om sivil ulydighet.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Nå er nok dette med påbud om vest når barn er med kun et "mellomsteg". Det er litt "tåpelig", men dersom vi forutsetter at endel vil følge påbudet så er jeg ikke så sikker på hvor tåpelig det er. For dersom flere bruker vest så vil det gi noen ønskede resultater, sånn som at færre dør av å falle i vannet. Kanskje ikke så veldig tåpelig det, eller?

Link to post
Share on other sites

For min del synes jeg det er tåpelig fordi jeg finner at påbudet gir liten verdi.

 

Ut fra min forståelse, uten at jeg har statistisk grunnlag for dette, er det svært mange som dør ved promille langt over den tillatte grensen på 0,8. Vil de bruke vest fordi det er blitt lovpålagt? neppe. Mange dør også under bading. Vil de bade med vest, og skal forbudet gjelde for disse? Neppe.

 

Det eneste vi oppnår, er å lage mer krøkkete regler for alle uten å oppnå reel verdi. Om vi virkelig skulle tatt lurven av drukning, skulle alle som var 50 meter fra sjøen brukt vest. Mange som drukner langs bryggen...

 

Poenget mitt er at påbudet rammer noen som ikke det nødvendigvis trenger å gjelde. Og igjen, for å understreke det, jeg bruker vest +har bærbar VHF i lommen om jeg faller over bord. Men jeg hater tulleregler.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Akkurat i denne tråden er det vestpåbud det gjelder! det er så langt unna tåpelig det kommer! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor myndighetene ikke har innført dette tidligere.. men jeg tror det i mange år har ligget sånn netopp pga av at ingen instans har mulighet til å håndheve eller kontrolere det.. Det er nok av statistikker som viser at ulykker kunne fått bedre utfall med vest enn uten! selv er jeg opplært til å bruke vest siden jeg startet med båt som guttunge.. jeg bruker selv vest og sønnen min bruker vest som den største selvfølge! Nå når han får sin egen båt, så kommer det ikke til å være noe som helst diskusjonstema heller! helt naturlig. det blir på en måte som å kjøre bil med sikkerhetsbeltet.. og det er likt enten du kjører en Fiat eller en Bently

 

Når det gjelder kjøring av båt med promille tror jeg alle som har et visst snev av kunskap om båt og båtlivet skjønner at man ikke kan kjøre båt i beruset tilstand! Det handler om forståelse og respekt! Desverre er det noen få som ikke skjønner dette og ikke skjønner sammenhengen mellom handling og konsekvens!! og som ikke skjønner at det er et stort ansvar å føre en båt på sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enhver står fritt til å bestemme hvilke lover som er tåpelig. Men når loven er vedtatt, må man selvsagt følge den som alle andre. Men man kan fremdeles mene at det er en tåpelig lov. Og det er jo det vi diskuterer her, om det er tåpelig eller ikke. Det handler jo ikke om sivil ulydighet.

Tja, det er vel noen som har tatt til ordet for at de ikke har til hensikt å følge loven, siden det ikke er politi som kan sjekke de.. Det er jo ikke slik samfunnet fungerer at alle skal ha en personlig politi sittende på ryggen som passer på at en ikke begår lovbrudd på lover man selv synes er tåpelig.. Det finnes vel pedofile som mener at loven som forbys seksuelle overgrep mot barn er tåpelig.. og skal disse fritt kunne gjøre som de vil så lenge det ikke er politi som kan sjekke de? Ja dette er satt på spissen, men det er for at en skal få frem dette med selektiv vurdering av hva som er tåpelige lover og ikke, det som for en tåpelig er for en annen fornuftig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder kjøring av båt med promille tror jeg alle som har et visst snev av kunskap om båt og båtlivet skjønner at man ikke kan kjøre båt i beruset tilstand! Det handler om forståelse og respekt! Desverre er det noen få som ikke skjønner dette og ikke skjønner sammenhengen mellom handling og konsekvens!! og som ikke skjønner at det er et stort ansvar å føre en båt på sjøen!

 

Og disse tror du kommer til å bruke vest bare fordi det kommer et påbud...? :crazy:

 

Greia er vel at hvis ingen bryter allerede eksisterende regler, ville man antagelig ikke hatt alle disse "uheldige" sitasjoner som har trigget forslaget om vestpåbud. Hjelper det da med "enda et påbud". Neppe...

 

Og, ja, jeg benytter vest selv. Ikke fordi noen forteller/pålegger meg det, men ut ifra min egen vurdering.

Link to post
Share on other sites

Greia er vel at hvis ingen bryter allerede eksisterende regler, ville man antagelig ikke hatt alle disse "uheldige" sitasjoner som har trigget forslaget om vestpåbud. Hjelper det da med "enda et påbud". Neppe...

 

Og med det sitatet burde debatten vært punktert.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Påbud hjelper selvsagt, påbudt bruk av PPE på en arbeidsplass har redusert antall skader betraktelig, og dette sammen med økt informasjon om hvofor man må bruke dette.. Det er dessverre ikke alla som skjønner hvorfor man må bruke vernebriller på et verksted, det samme gjelder vernesko, flammsikkert tøy osv. Hjelm, seler ved arbeid i høyden.. Hadde det vært frivillig å bruke vernebriller så hadde en garantert ikke oppnådd den reduksjonen en har hatt i øyeskader..

 

Det som er litt dumt og som gir en utfordring for de av oss som jobber med HMS og økt sikkerhet og implementering av en sikkerhetskultur, er at dessverre så skjønner ikke alle dette.. De mener at er påbud er unødvendig, og de vil helst kunne bestemme selv hva de vil bruke og når.. De vil gjerne ha vernebrillene i lommen når de jobber, og bruke de ved behov.. Dette har vært forsøkt mange ganger før påbudet kom, men dessverre uten hell.. Dette handler rett og slett om manglende kunnskaper om sikkerhet hos de ansatte, de tror at de selv vet best, men det rett og slett feil.. De er ikke kompetente nok til å vite det, men de vil selvsagt ikke innse det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Og disse tror du kommer til å bruke vest bare fordi det kommer et påbud...? :crazy:

 

Dersom det kommer et påbud så vil flere bruke vest. Kanskje ikke med en gang, men etter noen år så vil andelen som bruker vest øke. Også folk som er beruset kan tenke. Noen av dem vil, også i fylla, tenke at de skal ta på vest, fordi de har lært at det er påbudt med vest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...