Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Hva er det som får deg til å tro at flertallet står bak et forslag om at vest skal brukes uansett båt og vær Pinkvin ???

RS støtter seg på en undersøkelse hvor det spørres om folk vil bruke vest, ikke mer detaljert og der er vi nok alle.

De "glemte" å spørre om det fantes situasjoner hvor man ikke ville bruke vest....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Liker ikke at RS tar det for gitt at alle medlemmene er enige jeg heller. Og bra noen sender tilbakemelding.

Når det gjelder de 34 drukningene det snakkes om kunne det vært interessant å forsket litt på omstendighetene rundt disse.

Jeg tror at i veldig mange av disse var dagens regler brutt og da hjelper det særdeles lite med nye.

Og i mange er det nok dårlig med godt sjømannskap.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

9 av 10 av folket (som kanskje aldri har satt sine bein i en båt), kanskje.

 

Hos Baatplassen sine medlemmer er tonen en annen: https://baatplassen.no/i/topic/110851-meningsmaaling-er-du-for-eller-imot-et-paabud-om-bruk-av-flytevest/

Her er det faktisk du som er i mindretall (så langt)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg tipset både Aftenposten(de journalistene som skrev om saken), samt Båtmagasinet og Båtliv om Pollen.

Jeg synes dette er på sin plass siden vi kan risikere en av de minst gjennomtenkte lovene på årtier for oss båtfolk.

En lov hvor det kan virke som om politiske feider/overenskomster har større betydning enn innholdet i loven.

Med et RS som i tillegg bejubler dette uansett hvordan lovteksten blir seende ut er jeg heller ikke spesielt begeistret over.

 

Dette kan vi ikke sitte å se på at skjer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Saksbehandlingen av dette potensielle påbudet er i seg selv vert en revy.

Inkludert innleggene her blir det jo nesten en såpeopera.

Never ending sådan.

 

Det finnes enkelte tullete lover som i realiteten har avgått ved døden. F.eks. sjøveisreglene om lydsignaler.

Det er bare om å gjøre å vite hvilke av sjøveisreglene man faktisk bør forholde seg til.....

 

La oss nå håpe at våre kloke folkevalgte ikke vedtar en lov som er dømt til døden med det samme.

Link to post
Share on other sites

9 av 10 ønsker vestpåbud.

Og eksakt hvordan var spørsmålet formulert? Det har svært mye å si. Jeg tipper at om spørsmålet var "ønsker du at folk som ikke bruker redningsvest på danskeferga skal bøtelegges?" så ville svært få sagt "ja!". The devil are in the details; det er mange situasjoner hvor "kostnaden" med å bruke redningsvest er relativt stor og nytteverdien er relativt liten - dersom man ikke evner å se det, så er man relativt fanatisk.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng tobixen. For ikke lenge siden ble det presentert en undersøkelese hvor en oppsiktsvekkende stor andel av kvinner hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep.

 

Når man kikket på materialet, som var en spørreundersøkelse, var de som hadde svart ja på spørsmålet: "Har du blitt utsatt for lystige blikk?" plassert i kategorien "Utsatt for seksuelle overgrep.........

Link to post
Share on other sites

Er her noen som har hørt rykter hvilke båttyper RS vil satse på hvis de skulle få oppsynet med at dette vestpåbudet blir etterlevet? Regner jo med at dette skal håndheves og det er jo lett å se for seg at dette kommer ut på anbud. Vi har jo småbåtregisteret i friskt minne.

Link to post
Share on other sites

Håper RS blir høringsinstans før lovteksten blir banket igjennom. De jobber jo med emnet til daglig.

 

Desverre gir RS blanke blaffen i hvordan lovteksten blir seende ut bare de får et påbud. Det har gått mere enn politikk i dette etter at Rikke Lind hadde sitt vest-stunt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette kan vi ikke sitte å se på at skjer !

 

>Hva skjer? Ifølge veldig mange av dere motstandere her så vil ikke politiet kunne håndheve påbudet overhodet , så den store "greia" med vestpåbud skjønner jeg ærlig talt ikke. Og skulle man føle at man må ha på vesten for å ikke bli tatt for manglende vest , så er vel det greit også at noen flere bruker vest selv om man føler det er unødvendig... .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler at du ser litt på innleggene til Worse i pollen Hifo. Dette er maktarroganse og et politisk spill partiene i mellom og en styrings-kåthet som ikke ser noen ende. Påbud som har grobunn i fornuft er jeg ikke imot, men dette påbudet vil for det første ikke ha noe for seg og for det andre vil det føre til minsket respekt for lover og regler. Det er nemlig slik at når folks rettsoppfatning berøres så faller respekten for lover og regler generelt.

 

Om dette påbudet skulle bli generelt og jeg blir ilagt BOT(det finnes ikke forenklet forelegg på vannet) for å sitte inne i styrhuset på min 42 foter uten vest en stille dag i mine 6,5 knop marsjfart så vil jeg bli mektig forbannet !

I tillegg vil jeg ikke kunne få visum da dette dreier seg om å havne i bøteregistret !

 

At dette skal være resultatet av en lov som ikke vil ha noen effekt what so ever, er grunnen til at jeg engasjerer meg i saken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/ostfold/ny-flytevest-runde-i-dag-1.11787779

 

Ny flytevestrunde i Stortinget i dag, farsen er komplett :giggle:

 

Og forslaget det skal stemmes over lyder slik:

"Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av 2014 om bedret sikkerhet på sjøen, herunder en vurdering av påbud om bruk av flyteutstyr og hvordan dette kan gjennomføres."

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2013-2014/dok8-201314-086/

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke problemet med et vestpåbud. Er båten (inntil en viss størrelse)i fart burde man ha på seg vest. Det burde være like naturlig som å ta på seg sko og jakke når det er kuldegrader ute. For enkelte er dette dessverre ikke naturlig, derfor må man ha et regelverk som hjelper disse stakkars sjelene i riktig retning. Selv bruker jeg alltid vest i båten min, og det kommer jeg alltid til å gjøre.

 

Bruker du bilbelte fordi du ikke vil ha bot dersom du blir stoppet, fordi du har planer om å krasje bilen og vil unngå alvorlige skader eller fordi du vil redusere sjansen for å omkomme dersom noen skulle kjøre inn i deg (eller noe annet uforutsett skulle hende med bilen)? Er svaret ditt det siste? Hva er da problemet med å overføre denne tanken til sjøen.

Til dere som bruker vest av egen fri vilje; dere har bevist at dere har sirkulasjon i toppetasjen. For de som ikke skjønner dette selv, er det fint å ha et lovverk som hjelper de med å ta riktig beslutning, selv om det er motvillig.

 

Takk for meg for denne gang, og regner med at jeg har klart å få noen fiender på livstid nå.

 

Meget bra og velformulert innlegg. Om dette innlegget ditt skaffer deg fiender, så det fra mennesker det ikke er verdt å ha som venner .. Så noe tap vel det neppe være :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Og forslaget det skal stemmes over lyder slik:

"Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av 2014 om bedret sikkerhet på sjøen, herunder en vurdering av påbud om bruk av flyteutstyr og hvordan dette kan gjennomføres."

 

Synes det er meget flott at Stortinget viser ansvar for å bedre sikkerheten til sjøs med å fremme dette forslaget, siden regjeringen åpenbart ikke tar ansvar rundt "økt sikkerhet til sjøs for fritidsbåter". Så nå må regjeringen faktisk levere noe om dette forslaget får flertall, det er etter mitt syn bra.. så gjenstår det å se om innholdet i leveransen er bra og ikke bare innpakkingen som vanlig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å si som "sjefsgnagesåret": kan du dokumentere dette "store flertallet"???????

:lol::lol: Tji hi..Og vi vet alle hvem det er. Bzzzzz :giggle::giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Politiet utviser ofte skjønn - og godt er det, men allikevel - det er et alvorlig prinsipielt problem dersom politiets skjønn skal ha en altfor vesentlig rolle i rettssystemet vårt. I praksis ender man opp med "gummilover", en situasjon hvor man har så mange lover og regler at alle er lovbrytere, daglig. I en sånn situasjon kan politiet når som helst "ta" noen de ikke liker. Man har massevis av eksempler fra et av våre naboland hvor politiske motstandere av det sittende regimet ofte får massive problemer med politi og påtalemyndigheter, mens de som støtter opp om regimet eller holder klokelig avstand til politikk aldri har problemer med tilsvarende lovbrudd.

 

Man har også sett eksempler på tilsvarende tilstander her hjemme - i allefall om man skal tro John Christian Elden: http://johnchristianelden.blogg.no/1393536806_narkotikasiktet_stort.html

Link to post
Share on other sites

 

Om dette påbudet skulle bli generelt og jeg blir ilagt BOT(det finnes ikke forenklet forelegg på vannet) for å sitte inne i styrhuset på min 42 foter uten vest en stille dag i mine 6,5 knop marsjfart så vil jeg bli mektig forbannet !

I tillegg vil jeg ikke kunne få visum da dette dreier seg om å havne i bøteregistret !

Men det er vel fremdeles grunn til å tro at dersom det blir er påbud, så vil de vel finne frem til nogenlunde fornuftige løsninger?

 

Jeg er selvsagt enig i at man ikke kan innføre et påbud slik du skisserer overfor, men et påbud i åpne hurtiggående båter kunne nok vært fornuftig, kanskje til og med i åpne snekker. Så kan man vel eventuelt innføre forenklede forelegg på vannet? For BOT blir i meste laget.

 

Dette med at 9 av 10 er for et påbud er jo ikke reelt. Hva har de spurt om, og ikke minst hvem er de har spurt? Selv om jeg har respekt for tante Olga i Valle i Setesdal, så får du altså ikke et kvalifisert svar fra henne om vestpåbud i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd det har gått litt for mye prestisje i dette tema. Når det gjelder BOT så er det fremdeles løsningen for alle økonomiske straffereaksjoner på vannet(fart for eksempel).

Får du bot så havner du i bøteregisteret og da får du ikke visum......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...