Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor man skal ha vest på seg når det er barn ombord, og ikke vest på seg når det ikke er barn ombord? -ihverfall fortelle meg hva de tenkte med dette, de som utformet dette alternativet?

Min forstand strekker seg ikke langt nok til å forstå hvorfor man skal skille mellom disse to situasjonene.

Det er da vitterlig ikke barn som er majoriteten blant omkomne fra båt på sjøen.

 

 

Jada, dette er veldig enkelt. Det de har tenkt er at barna skal ha noe å se frem til. Barna skal tenke at når de blir voksne så kan de også kjøre av gårde i båten uten vest med en ølboks i den ene hånda og en røyk i den andre. :giggle:

 

Jada, 9 av 10 er sikkert for vestpåbud, men hvor mange av båtfolket er for vestpåbud?

 

Jeg har forsåvidt ikke noe i mot et vestpåbud i åpne båter. Ingen tvil om at flere vil bruke vest dersom det blir påbud, og det er heller ingen tvil om at dersom flere bruker vest så vil færre omkomme på sjøen. Men dette med at man må bruke vest når det er barn ombord er litt bra da, sånn at barna kan bli litt rampete når de blir 18.

Link to post
Share on other sites

Hva skal barna lære av å se far ta av seg vesten når han setter familien iland på brygga. Barna skal da ikke ta skylda for dette!

 

Barna skal lære av far, ved at far går foran som et godt eksempel. Å oprerer en båt foran sine barn UTEN vest er vel da muligens ikke det smarteste valget med tanke på nettopp dette?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

9 av 10 ønsker påbud om bruk av vest.

 

 

Okay? Bruker 9 av 10 vest i dag? Eller er det slik at de først velger å bruke vest når det blir et påbud? I så fall må vel "treskaller" være et passende begrep for disse 9 av 10, eller hva Sydvesten?

 

Kanskje undersøkelsen er foretatt blant hele Norges befolkning og ikke bare de med båt? Jeg kjenner hauger med båtfolk men ikke en eneste som ønsker vestpåbud. Mulig jeg beveger meg i et meget sært båtmiljø?

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samtale mellom mor og far ombord i båten før de løsner fortøyningene:

 

Mor: kjære, i dag må du ta på deg vesten, barna er jo med.

Far: jamenn, vi skal jo bare utpå fjorden å slappe av, det er blankstille, ingen vind, nesten ikke båter på fjorden.

Mor: ja, men ungene er med, da kan du få bot for å ikke bruke vest. Ta på deg vesten.

 

Far roper ut: nei, ikke pokker om jeg bruker vest. Det var SV sitt forslag. SV er under sperregrensen på siste måling. Jeg hater SV.

 

-barnet som sitter på på akterbenken og leker med en bil, begynner å gråte.

 

Mor: ikke rop, ta på deg vest. Se nå, nå gråter Ingrid Alexandra.

 

Far: NEI! Det er av prinsipp. Tullelov! Hadde det enda vært et generelt påbud! Da hadde det vært helt i orden! Jeg leste på båtplassen.no om det der! Få den ungen til å slutte å grine! Grinerunge! Gå å legg deg, ingen iPad i dag!

 

Familien kaster loss og drar utpå sjøen.

Roen senker seg.

En politibåt dukker opp og far får det travelt med å finne frem vesten, men den sitter fast nede i et stuverom. Utløsersnoren henger seg opp, og vesten blåses plutselig opp.

Far blir bøtelagt for ikke å bruke vest.

 

Far til mor: det er siste gang den ungen blir med på tur!! Det blir trukket fra ukelønna.

 

De reiser hjem, og far blir sittende resten av kvelden og skriver sinte innlegg på båtplassen.no.

Dagen etter blir båten solgt til første skambud på finn.no og far kjøper seg enmanns vannscooter.

Etter en uke ber kona om separasjon, flytter til en x-kjæreste med seilbåt.

To uker senere begynner far med narkotika.

 

 

Ja, sånn går det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har jeg gått glipp av noen flere spenstige innspill fra RS i denne debatten. Synes å ane en ganske sterk omsorg for "folk flest" sin omgang med båt og sjø.

Kanskje de bør forsøke å finne sin plass i beredskapskjeden og holde seg der.

 

RS sitt oppdrag er å redde liv på sjøen, så mange som mulig. Denne saken er midt i kjernen av hva de driver med, klart de skal uttale seg og mene noe om det. Som høringsinnstans er de endog nær avkrevd å mene noe.

 

RS bryr seg ikke om noen i daycruiser eller snekke syns det er dumt med skille etter redningsvesten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kommentar fra Nissen Lie i Båtliv

"Båtliv mener: Forby drukning!"

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2176643&cat=5865

 

Har lest noen av disse kommentarene til Nissen-Lie i Båtliv. Sikkert hyggelig for det lille partiet ytterst på regjeringa å ha en talsmann i båtpressen.

 

Men med tanke på at 9 av 10 nordmenn ønsker påbud om vest i båt og folk flest i båt stemmer alle mulige partier så må dette være katastrofe for båtmagasinet Båtliv.

 

Jeg kommer aldri igjen til å kjøpe et partimagasin med fokus på båt. Redaktøren bør vie fritiden sin til politisk arbeid og ikke bruke sin arbeidsplass og bladet "Båtliv" til å fronte sine personlige politiske meninger som kun noe svært få av befolkningen og båtfolk støtter opp om.

 

Men kanskje magasinet Båtliv går så fantastisk godt at de tåler å skyve fra seg lesere ved å ha en politisk rabiat som bruker bladet som personlig talerør og går folk flest midt i mot?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin finnes det virkelig en undersøkelse som viser at 9 av 10 ønsker dette? Av de jeg jobber med og som har båt er det ingen som ønsker et generelt påbud, kun de som ikke har egen båt som ønsker dette velkommen. Så syns det er rart at 9 av 10 ønsker påbud.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tull.

De fleste har nok fått med seg at denne idiotiske politiske farsen ble startet av Arbeiderpartiet.

Dette for å tvinge igjennom noe de visste mindretallsregjeringen var imot.

AP gjorde nok ikke regning med å bli pekt nese av SV.

Oppegående velgere har nok fått med seg sannheten om saken.

AP i opposisjon fremstår bare mer og mer ynkelig. Det samme gjør du.

 

Vær fornuftig - Bruk Vest - Se opp for hekkbølger

 

"

SVs forslag om å påby flytevest for barn i båt ble fredag vedtatt i Stortinget med støtte fra Frp, Høyre og KrF"

 

FRP, Høyre og KrF stemte for forslaget. Er det uklart for deg?

 

Regjeringen, som du vet hvem er, går inn for dette, det bestemmer at det skal bli sånn. De kan faktisk velge å si nei.

------------

 

Du vet hvilken regjering vi har nå, hvem som bestemmer og som også har bestemt dette?

Link to post
Share on other sites

 

RS sitt oppdrag er å redde liv på sjøen, så mange som mulig. Denne saken er midt i kjernen av hva de driver med, klart de skal uttale seg og mene noe om det. Som høringsinnstans er de endog nær avkrevd å mene noe.

 

RS bryr seg ikke om noen i daycruiser eller snekke syns det er dumt med skille etter redningsvesten.

Dette siste tror jeg du må utdype litt. Mulig det er jeg som er treig.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til engasjement da Pinkvin.....

Har du sikkerhetsline, flytedrakt og nødpeilesender til alle ombord også eller må det komme et påbud om det først ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noe nytt i denne saken?

Det er jo godkjent i stortinget ang. påbudet av vest,( når det er barn under 18 år i båten,) men det blir vel ikke innført før til neste år. I tillegg skal jo promillegrensen diskuteres, bedre opplæring av båtførere på hurtiggående farkoster, pluss andre sikkerhetsmessige ting og tang. Blir spennende.

Link to post
Share on other sites

Det ligger jo i utgangspunktet i kortene at det skal bli vedtatt, siden stortingsflertallet er for det - meeeen, som jeg har sagt tidligere, i denne saken er ingenting sikkert før det foreligger et vedtak til lovendring (evt, kanskje dette kan innføres gjennom forskrift?). Jeg har forståelsen av at det er et politisk spill på gang, jeg forstår ikke helt hvorfor Høyre og FrP ønsker et slikt påbud (det strider jo veldig mot hva Høyre strengt tatt sa for et par måneder siden - noe tåkeprat som jeg tolket dithen at et vestpåbud strider mot god Høyreideologi).

 

Forslaget om påbud ved barn i båten er ikke gjennomdiskutert eller gjennomtenkt. Det kan jo hende at stortingsoponionen snur seg litt når forslaget har vært igjennom høringsrunder etc.

Link to post
Share on other sites

Det ligger jo i utgangspunktet i kortene at det skal bli vedtatt, .........

At en forordning om vestbruk kommer på plass i en eller annen form er helt klart. La oss bare håpe at de vi har satt til å bestemme dette for oss bruker laaang tid før det blir banka. Vi vil få litt mindre frihet til å tenke selv på sjøen, men det er overreaskende hva man vender seg til over tid. Det største spørsmålet er kanskje hva som blir det neste innen inskrenkning av egen frihet til å ta avgjørelser og generell ansvarsfrarøvelse for egne handlinger ved å ha båt som hobby. Har kanskje polikerne våre litt for lite problemer å ta tak i??

 

Vær smart. Tenk selv og bruk vest når den trengs..... Enn så lenge

Link to post
Share on other sites

Godt vi ikke har politibåt i Trondheim så vi fortsatt kan kose oss i båten og være fornuftige:) blir sikkert ingen ulykker med promille nå når vi får luket ut alle galninger med 0,6 i promille!!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig at folk har så liten respekt for lover og regler at de vil gjøre som de vil uten tanke på om det er lovlig eller ikke hvis faren for ikke bli tatt er liten. Mange kjører for fort om de vet det ikke er kontroll, mange smugler i bøtter og spann om de vet det ikke er kontroll. Det verste er at mange skryter og er åpenbart stolte av at de er lovbrytere :nonod: Dette vitner om manglende moral og respekt.. Er det derimot andre som bryter loven, eller tigger om ei krone så skal de straffes .

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...