Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

 

Og disse tror du kommer til å bruke vest bare fordi det kommer et påbud...? :crazy:

 

Greia er vel at hvis ingen bryter allerede eksisterende regler, ville man antagelig ikke hatt alle disse "uheldige" sitasjoner som har trigget forslaget om vestpåbud. Hjelper det da med "enda et påbud". Neppe...

 

Og, ja, jeg benytter vest selv. Ikke fordi noen forteller/pålegger meg det, men ut ifra min egen vurdering.

 

Nei det har jeg aldrig trodd.. om du hadde lest de forrige innleggene så ser du at jeg har sakt at; skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke vi får en statestikk som daler nedover..... De som er fornuftige og forsiktige vil bruke vest oftere, men som utgir en minimal prosent på ulykkesstatistikken.

De som er høyest representert og tror de kan kjøre båt i fylla og tror de kan svømme flere kilometer i rom sjø uten vest vil være like mye representert fordi di driter i vestpåbud uansett!

 

Men om vi hadde klart å skape holdninger til de neste generasjonene ang bruk av vest og promillekjøring ville vi oppnådd noe!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Statistikkene er vel blitt diskutert opp og ned i mente flere ganger. Kortfattet sammendrag: Det er årlig en 20 personer som drukner fra båt uten bruk av redningsvest. Noen av disse ville druknet også ved bruk av redningsvest, noen av disse ville ikke respektert forbudet, kanskje brorparten av disse ikke ville vært direkte berørt av den sist foreslåtte versjonen av påbudet fordi de ikke har barn ombord. Hvor store disse effektene er vites ikke - men la oss tippe at et vestpåbud kan spare en håndfull menneskeliv i året. Er det verd innskrenkingen i frihet til båtfolket forøvrig? Er det andre påbud som kunne spart flere menneskeliv? Hva med hjelmpåbud i bil og buss ... det kunne kanskje spart 30-40 liv i året?

 

(Men jeg må medgi - det skumle er at tallet med antall druknede fra båt uten bruk av redningsvest er sterkt voksende. Det hadde vært interessant å se statistikker på drukningsulykker ifht båttyper og fart).

Link to post
Share on other sites

[quote name="tobixen" post="1609627" timestamp="1403093688"

 

(Men jeg må medgi - det skumle er at tallet med antall druknede fra båt uten bruk av redningsvest er sterkt voksende. Det hadde vært interessant å se statistikker på drukningsulykker ifht båttyper og fart).

 

Sterkt voksende?? Javel. Har det vært noen økning i bruk av fritidsbåt i denne sterkt voksende perioden? Kan det ha noe med politikernes fritakelse for obligatorisk oppplæring for sin aldersgruppe? Jeg vet ikke. Gidde ikke å google for å finne ut av det. Uansett kan statistikk brukes til akkurat det en selv ønsker å få ut av den.

 

Jeg vil tro det aller meste for lengst er belyst og utdabatert i denne tråden og lever kun for enkeltes underholdnings skyld.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser RS sitt siste medlemsmagasin og lederen til redaktør Frode Pedersen hvor han langer ut etter både Hans Due og Nissen-Lie blir jeg smått forbannet på hvor dum det er mulig å bli. Her sitter mannen å tar til inntekt for vest-påbudet at RS har fått flere medlemmer ??? Hvis han tror at medlemstallet til RS har økt grunnet vest-saken så er det jaggu verre stilt i topplokket enn det skulle vært mulig å forestille seg. Min første tanke var at HER skal ikke jeg være medlem lengre. Heldigvis snurrer det litt kjappere i topplokket hos meg enn hos Frode Pedersen og jeg kastet den tanken fort fra meg, men jeg tror RS bør lodde stemningen hos båtfolket litt nøyere før de presenterer slike "ledere" som den Frode Pedersen gjorde denne gangen. Jeg tror han kan være i ferd med å hisse på seg en ganske stor andel av medlemsmassen sin uten å forstå det selv !

 

(har han noe uoppgjort hos sin tidligere arbeidsgiver Nissen-Lie)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også sterkt på den lederen. Den lignet mistenkelig mye på innlegg her på off topic generert nattestid etter litt for mange pils. Ellers skal jeg holde meg godt unna påbud eller ikke diskusjonen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Leste ikke lederen før jeg leste det dere her skrev, men nå er jeg indignert.

 

Jeg ønskervå være medlem i reddningsselskapet RS, ikke interesseorganisasjonen Rs. Jeg har sett at de fronter påbudet, men derfra til å bruke mitt medlemskap som en stilltiende stemme i favør påbudsaken er ganske drøyt.

 

Jeg opplever lederen nærmest som en oppfordring til å melde seg ut. Men kanskje det kan være fremtidens løsning. Båter registrert hos RS har vestpåbud, de andre slipper?

 

Men fra spøk til alvor, den lederen er drøy, og jeg luerer på hvilken aksjonsform som er best egnet til å demonstrere motvilje. Kanskje vi kunne sende ett par sinte mailer til frodep@rs.no og utrykke at vi reagerer på dette?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det gikk en e-post til Frode Pedersen fra meg også selv om jeg er rimelig sikker på at hans agenda i denne saken ikke er hans personlige.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei! Er her noen som kan hjelpe med en link til Informasjonbladet til RS. Greier ikke å finne det,helst grunnet

tregt nett da.

 

Dette er i trykket format, men kanskje noen som har bladet har tilgang til en scanner og kan legge det ut her ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sendt:

 

Date: Wed, 18 Jun 2014 20:28:01 +0200

From: Tobias Brox <tobias@tobix...no>

To: frodep@rs.no

Subject: Leder om vestpåbud

 

Hei,

 

Vi er mange båtfolk som er indignerte på bakgrunn av din lederartikkel i siste

RS-magasin. Det jeg leser mellom linjene er at:

 

* Ulykker skjer i stor fart, stor fart er i dag normen, derfor skal alle

utsettes for vestpåbud. (Det blir som å pålegge fotgjengere å bruke hjelm

fordi bilene kjører for fort).

 

* Dersom man _ikke_ melder seg ut av RS nå, er man for vestpåbud. Et lite

øyeblikk var jeg nesten fristet til å ta konsekvensen av dette, men jeg lar det

være inntil videre.

 

(For min egen del bruker jeg stort sett vest, og jeg er ikke fanatisk

motstander av vestpåbud - om noen år er kanskje vestpåbudet like naturlig og

udiskutabelt som beltepåbud i bil i dag - hvem vet - men når det er steike

solskinn og flau vind og man glir avgårde i 2-3 knop nært land - da er det

deilig å kunne ta av seg vesten. Når ungene akkurat har demonstrert at de kan

svømme helt fra båten til land og tilbake, og så bruker den umotoriserte

gummijolla som badebåt, så blir det for dumt å påtvinge dem vest. Når vannet

er 4C og man er alene ombord i båten, så spiller det egentlig liten rolle om

konsekvensen av en MOB-situasjon er nedkjøling eller drukning. Inntil videre

er jeg glad for litt frihet.

 

Statistisk sett spiller ikke vestpåbudet særlig stor rolle. Så i gjennomsnitt

dør det kanskje årlig 20 personer som har falt fra båt uten å bruke vest, en

del av disse ville druknet eller frosset ihjel uansett vestpåbud eller ikke,

endel av disse ville ikke brukt vest uansett påbud eller ikke - og dersom det

blir vedtatt at påbudet bare gjelder båter med barn i, så blir det neppe mange

liv igjen som kunne vært direkte berget vha påbudet - noen vil nok argumentere

for at "bare man kan berge et liv, så er det verd dét", men konsekvensen av

slik tankegang blir ganske absurd. Jeg er ganske sikker på at påbud om

hjelmbruk for fører og passasjerer i bil ville spart flere liv enn påbud om

vestbruk i båt)

 

--

Tobias Brox

Link to post
Share on other sites

Synes denne diskusjonen begynner å ta skikkelig av nå, så jeg tenkte jeg skulle helle litt mer bensin på bålet.

 

Jeg følger ofte og mye med på båtplassen og det som skrives her, selv om jeg ikke har vært så aktiv i skrivingen selv. På enkelte forum er det gjerne slik at om man er lite aktiv på skrivingen bør man ikke høres. Noen velger dessverre å måle intelligens ut fra antallet innlegg man har hatt, helt uten å vurdere kvaliteten.

Selv et jeg oppvokst i båt, store og små. Nå har jeg hytte på Sørlandet og daycruiser. Jeg har ikke flagg på båten og hilser ikke alltid på alle fordi jeg er opptatt med å se i kjøreretningen. Så for en liten del av båtfolket er jeg nok for satan å regne.

Nok om meg.

 

Jeg forstår ikke problemet med et vestpåbud. Er båten (inntil en viss størrelse)i fart burde man ha på seg vest. Det burde være like naturlig som å ta på seg sko og jakke når det er kuldegrader ute. For enkelte er dette dessverre ikke naturlig, derfor må man ha et regelverk som hjelper disse stakkars sjelene i riktig retning. Selv bruker jeg alltid vest i båten min, og det kommer jeg alltid til å gjøre.

 

Bruker du bilbelte fordi du ikke vil ha bot dersom du blir stoppet, fordi du har planer om å krasje bilen og vil unngå alvorlige skader eller fordi du vil redusere sjansen for å omkomme dersom noen skulle kjøre inn i deg (eller noe annet uforutsett skulle hende med bilen)? Er svaret ditt det siste? Hva er da problemet med å overføre denne tanken til sjøen.

Til dere som bruker vest av egen fri vilje; dere har bevist at dere har sirkulasjon i toppetasjen. For de som ikke skjønner dette selv, er det fint å ha et lovverk som hjelper de med å ta riktig beslutning, selv om det er motvillig.

 

Takk for meg for denne gang, og regner med at jeg har klart å få noen fiender på livstid nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser også mellom linjene: "Båtfolk er generelt en gjeng med tullinger som ikke forstår sitt beste og må ha et påbud ved lov for å bruke vest".

Vi er ikke det Hr. Pedersen, de aller fleste av oss er redd for livet og vet å ta på oss både vest og annet flyteplagg om forholdene tilsier det.

Det skumle er at det dannes et inntrykk av at bare man har på vest så er man trygg....

 

Nei, fortsett med gode kampanjer og la vest bli tøft, da får man kanskje med seg fåtallet som ikke bruker vest i dag. Vest er tøft og vest er proft, men vi vil gjerne få slippe den på de stille varme dagene hvor varmeutslett er mere farefullt enn drukning.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

?.....

 

Bruker du bilbelte fordi du ikke vil ha bot dersom du blir stoppet, ..........

 

Hva er det som gjør denne bilen så gjev til å brukes i en båtdiskusjon. Ser overhodet ingen sammenligning. Sorry. Jeg har også tilbragt hele livet i båt, både jobb og fritid i drøye 50 år, men har ikke tid til bil eller hytte. Finn dere et bil-, hytte eller sykkelforum! Der er det mange flere liv som kan reddes.

Link to post
Share on other sites

Noen velger dessverre å måle intelligens ut fra antallet innlegg man har hatt, helt uten å vurdere kvaliteten.

"Tomme tønner rumler mest"? Uff, mer enn 1.3k med innlegg har det blitt :-(

 

Jeg forstår ikke problemet med et vestpåbud. Er båten (inntil en viss størrelse)i fart burde man ha på seg vest. Det burde være like naturlig som å ta på seg sko og jakke når det er kuldegrader ute.

God sammenligning. Den dagen man blir bøtelagt for å oppholde seg utendørs uten jakke og sko ... den dagen det blir forbudt å hoppe rett fra badstua og ut i sneen ... den dagen er det sannelig på tide å melde seg ut av samfunnet ...

 

Takk for meg for denne gang, og regner med at jeg har klart å få noen fiender på livstid nå.

Neppe.

Link to post
Share on other sites

Det burde være like naturlig som å ta på seg sko og jakke når det er kuldegrader ute.....

 

Og når det er +28 grader i lufta, +22 grader i sjøen, sola skinner, vindstille og har en lyst på en dukkert, velger noen av oss å mene at dunjakka er unødvendig. Kall med gjerne uansvarlig og dum i hodet :diving:

Link to post
Share on other sites

Og da ser det vel ut som det går mot et generelt vestpåbud.

Det betyr i klartekst at de som sitter inne i salongen i sin helt lukkede båt, gjerne med CE klasse A, skal sitte der med vesten på så lenge båten er i fart :pray:

Dette blir like dumt som å påby vestbruk på alle bilfergene

 

Jeg tror dette skal få ganske stor oppmerksomhet i media når onkel politi begynner å dele ut gebyrer for mangel på bruk av vest der det er helt tullete å ha den på :ghost:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...