Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Og angående alkoholgrensa så er det vel ikke de som har tatt seg et par pils og har bittelitt promille som er problemet her. De som har forårsaket ulykker har langt høyere promille og da hjelper det ingenting å sette ned grensa. De som vil kjøre i fylla gjør det uansett. Sjangsen for å bli stoppet på sjøen er minimal.

 

Er i tvil om du har skjønt noe av dette. De som følger lover og regler gjør det fordi de ønsker å gjøre det selv, ikke fordi det er en risiko for å bli tatt om man ikke gjør det.

 

Alle skjønner at det er risikoadferd å føre båt med promille og de fleste ønsker derfor å ikke gjøre dette, rett og slett for å beholde liv og helse ikke for å unngå å "bli tatt".

 

På samme måte så bruker folk vest for å beholde liv og helse, ikke for å unngå å bli tatt.

Link to post
Share on other sites

storm i vannglass, og skulle et påbud komme blir vel reglene fulgt like slavisk som det å bruke mobiltelefon i bil...............................mennesker gir stort sett faan i tøyseregler og lover- overalt er det fornuften som bør være utslagsgivende.

Dette er et eksempel på en lov som ikke blir mye fulgt, ja. Ikke fordi det ikke er farlig å bruke mobiltelefon når man kjører automobilen (jeg holdt på å skrive "mobil i (mo)bil"), men fordi den opplevde "kostnaden" av å la mobilen ligge er for stor.

 

Røykeloven, bilsetepåbudet og en rekke andre lover blir i dag stort sett respektert, til tross for motstanden ved innføring.

 

Jeg kommer nok ikke til å bli mye påvirket av vestpåbud. Jeg har oftest på meg vest, men det hender jeg glemmer av, og den blir ofte av dersom jeg farter mye mellom cockpit og kabin eller dersom det er steike godt vær. Unger eller ikke unger.

Link to post
Share on other sites

Jada, noen røyker i bilen sammen med ungene sine, noen drikker når de kjører ungene sine og noen slår ungene sine. Ikke noe er lov men noen er jo idioter uansett hva som er lov eller ikke.

Det er ulovlig å drikke (alkohol) når man kjører bil uansett om det er unger i bilen eller ikke. Jeg visste ikke at det ikke var lov å røyke i bil med unger i bilen, det må være noe nytt? Det er like ulovlig å slå ungene sine som å slå voksne folk. Å skade andre er uansett en dårlig analogi; jeg tror ikke det spiller så veldig stor rolle for ungene om de er ombord eller ikke når pappa plutselig faller i sjøen uten redningsvest og drukner - men er de ombord skal det altså være påbudt med vest.

Link to post
Share on other sites

Ja ikke sant. De som ønsker å kjøre i fylla gjør det uansett om det er 0,2 eller 0.8. Da hjelper det lite å sette ned grensa. Det er ikke dem som tar seg en pils i sola og kanskje får 0,3 i promille som skaper ulykker.

 

Vil du da også hevde at tilsvarende innskjerping på veiene ikke har hatt noen effekt og at strengere straffer for andre forhold i samfunnet heller ikke har/har hatt det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes forslaget var noe tynt formulert.

 

 

 

1) Regjeringen bes fremme et forslag som påbyr bruk av flytevest i fritidsbåter der det er barn i båten.

 

Betyr dette at påbudet gjelder alle typer båter uavhengig av størrelse og form?

 

Gjelder det like mye for han som sitter i styrehuset på en Princess 65 som han som er ute og ror i færingen?

Link to post
Share on other sites

Noen type av differensiering må vel til og nå har de et år på seg til å finne ut av det.

Regner ikke med at TullePolitiet også kalt VannLiljene ikke stopper skipperen på en 65 og ber om fyr men hva de gjør med de spradende nymfene på dekk i bare bikinien i 9 knuter annet enn å invitere de en tur i båten sin og hjelpe de på med minivestene de har der ved å måle de 100-70-100 først for å finne vester som passer? Se det, det vil tiden vise....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Blir jeg stoppa av politiet nå med barn i båten, så ber jeg barna gå ned i cabinen og sitte musestille. Dersom politiet spør om jeg har barn i båten, så sier jeg nei. Og spør politiet om å få komme ombord for å se om det er barn ombord, så sier jeg nei. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo ikke "fra SV". Forslaget er fra SV, flertallet er solid blått/borgerlig.

 

Om en er i mot dette fornuftige borgerlige vedtaket så får en klistre skylda der den hører hjemme, ikke på SV.

Tull.

De fleste har nok fått med seg at denne idiotiske politiske farsen ble startet av Arbeiderpartiet.

Dette for å tvinge igjennom noe de visste mindretallsregjeringen var imot.

AP gjorde nok ikke regning med å bli pekt nese av SV.

Oppegående velgere har nok fått med seg sannheten om saken.

AP i opposisjon fremstår bare mer og mer ynkelig. Det samme gjør du.

 

Vær fornuftig - Bruk Vest - Se opp for hekkbølger

 

 

Link to post
Share on other sites

Tull.

De fleste har nok fått med seg at denne idiotiske politiske farsen ble startet av Arbeiderpartiet.

Dette for å tvinge igjennom noe de visste mindretallsregjeringen var imot.

AP gjorde nok ikke regning med å bli pekt nese av SV.

Oppegående velgere har nok fått med seg sannheten om saken.

AP i opposisjon fremstår bare mer og mer ynkelig. Det samme gjør du.

 

Vær fornuftig - Bruk Vest - Se opp for hekkbølger

ja ja du fikk jo frem ditt blåe synspunkt som sikker passer med splittflagget, men du klarte å synke ganske dypt når du kaller et medlem på båtplassen for ynkelig :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tull.

De fleste har nok fått med seg at denne idiotiske politiske farsen ble startet av Arbeiderpartiet.

Dette for å tvinge igjennom noe de visste mindretallsregjeringen var imot.

AP gjorde nok ikke regning med å bli pekt nese av SV.

Oppegående velgere har nok fått med seg sannheten om saken.

AP i opposisjon fremstår bare mer og mer ynkelig. Det samme gjør du.

 

Vær fornuftig - Bruk Vest - Se opp for hekkbølger

 

Du og dine få frender som er samlet her på BP står selvsagt fritt til å mene noe. Men dere later som dere representerer mange når dere kun representerer et ørlite mindretall, selvfølgelig. Folk flest skjønner at vest er smart og ønsker at flest mulig bruker det.

 

9 av 10 nordmenn ønsker påbud om bruk av vest.

 

Men duverden så mye støy den lille prosenten lager.

-------------

 

Så kan en jo se hvordan det går når politikere igjen og igjen prøver å nekte folket det de vil ha, eller gi folket noe de ikke vil ha. Fornuften og flertallet seirer til slutt, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Ja du kan spøke du.............

 

9 av 10 ønsker påbud om bruk av vest.

 

De som styrer bør snart forstå at de ikke kan tvinge i gjennom ting mot folkets vilje fordi en ørliten og sær gruppe ikke ønsker å bruke vest....

 

Fornuften seiret til slutt.

Link to post
Share on other sites

Nærmere 50/50 tenker eg. Det er rikelig med folk som meiner de er ansvarlige nok til å bestemme over seg sjølv. Eg er positiv til vestbruk, men hater å bli pålagt ting. Men enn så lenge så er ikkje lovteksten utarbeidet, så om det ligger an til å kjøpe båt på over 15 meter for å slippe å sitte inne med vest....

 

red:

Eg er godt overrasket over at SV klarte overbevise eit fleirtal av de som skal styre vårt land, at det er barna som utløser risikofaktoren, mellom linjene står det at de dytter de voksne utav båten.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Er i tvil om du har skjønt noe av dette. De som følger lover og regler gjør det fordi de ønsker å gjøre det selv, ikke fordi det er en risiko for å bli tatt om man ikke gjør det.

 

 

Du har selvsagttatt poenget her, men jeg tviler på at alle skjønner dette.. Men den lovlydige delen av befolkningen er naturligvis enig med deg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har ingenting å si om det er 0,8 eller 0,2 , vestpåpud eller ikke, 5 knops sone eller ikke. Jeg kommer til å ha vesten ved siden av ved innaskjærs kjøring uansett, og ta den på ved litt mer tøff kjøring. Jeg kommer også til å ta meg en øl eller to uansett om jeg føler for det. Jeg kommer også til å ligge i plan (22-24 knop)når jeg er mer enn 150 meter fra land selv om det er 5 knops sone.

 

Jeg tror veldig mange tenker selv og fortsetter som før. Så lenge man tar hensyn og bruker sunn fornuft går det alltid bra. Det er de som drikker seg stupfulle, kjører raske båter uten vest, eller som kjører båt fra fest, som utgjør risikoen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nærmere 50/50 tenker eg. Det er rikelig med folk som meiner de er ansvarlige nok til å bestemme over seg sjølv.

Nei, 9 av 10. Ble gjort en undersøkelse av dette i 2012. Google selv.

 

Resten er støy fra noen få.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har ingenting å si om det er 0,8 eller 0,2 , vestpåpud eller ikke, 5 knops sone eller ikke. Jeg kommer til å ha vesten ved siden av ved innaskjærs kjøring uansett, og ta den på ved litt mer tøff kjøring. Jeg kommer også til å ta meg en øl eller to uansett om jeg føler for det. Jeg kommer også til å ligge i plan (22-24 knop)når jeg er mer enn 150 meter fra land selv om det er 5 knops sone.

Jeg tror veldig mange tenker selv og fortsetter som før. Så lenge man tar hensyn og bruker sunn fornuft går det alltid bra. Det er de som drikker seg stupfulle, kjører raske båter uten vest, eller som kjører båt fra fest, som utgjør risikoen.

Morsomste jeg har lest på lenge :-) men er det ufrivillig?

 

Først sier du at du gjør som du vil og bryter loven så sier du at det er de som gjør som de vil og bryter loven som er problemet. Ser du? Total logisk svikt og følgelig henger det ikke på greip.

 

Du sier at du har en subjektiv fornuft som er så god at du velger å følge den fremfor de norske lover.

Var engang en som sa at om man tenker som en kjæltring så er man garantert en kjæltring. Det tror jeg godt kan stemme. Du skal bare byte lovene litt basert på din egne subjektive fornuft. Bare litt beruset, litt for fort, litt for nær land.

 

Så kan du spørre deg selv, hvem og hva er du når ulykka så skjer? Er du talsmann for fornuften eller bare en idiot som kjørte for fort i rus for nær land?

Link to post
Share on other sites

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor man skal ha vest på seg når det er barn ombord, og ikke vest på seg når det ikke er barn ombord? -ihverfall fortelle meg hva de tenkte med dette, de som utformet dette alternativet?

Min forstand strekker seg ikke langt nok til å forstå hvorfor man skal skille mellom disse to situasjonene.

Det er da vitterlig ikke barn som er majoriteten blant omkomne fra båt på sjøen.

 

Som jeg leste i en avisartikkel i går: ingen av de politiske partiene ville stå igjen som et parti som IKKE var for bedre sikkerhet på sjøen.

Synes det er jæv... lettvint å bare snakke om holdningskampanjer og forebyggende.

Det er forferdelig trist at en så viktig sak som dette blir behandlet i Stortinget på en såpass klønete, tullete og tilfeldig måte.

 

Hva skal barna lære av å se far ta av seg vesten når han setter familien iland på brygga. Barna skal da ikke ta skylda for dette!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...