Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Hva er egentlig logikken med at påbudet gjelder kun når det er barn i båten? Annet enn den oppdragende effekten? Dette påbudet vil ikke gjøre noen forskjell for menn 40+ som raser rundt i en rask båt de ikke kan håndtere... Ei heller han som som alene på fisketur ramler over bord eller 4 overmodige fisketurister som drar ut i dårlig vær... Merkelige greier.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men om ungane liker å bade fra båten da, skal eg nappe vesten av dei rett før dei hopper fra båten eller rett etter? Vil jo ikkje bryte loven heller :)

 

Ville nok virkelig lagt meg i tenkeboksen rundt det ja.....

Link to post
Share on other sites

Blir nok mindre snekker med barn ombord rundt norskekysten når dette trer i kraft..... Jeg tar på meg vesten når jeg er alene eller når jeg føler at jeg bør ha den på når barna og kona er med. Med tanke på at båten jeg har nå ikke går fortere enn 4-5 knop så er dette en idiotisk lov. Den bør heller gjelde båter med store motorer med mangen hk som det garantert blir flere av nå når hk-avgiften er vekk....

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at de med dette oppfordrer meg til å kvitte meg med mine ordentlige redningsvester og skifte de ut med vester som er mulige å gå med komfortabelt gjennom hele dagen. Jeg mener det er et (eller flere) skritt i feil retning, så denne loven kommer til å¨settes på liste over lover som skal drites i... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en almen sjekk av slike vester vill gi oppsiktsvekkende resultater.

 

Vi har gjort en slik sjekk, om enn ikke helt ihht vitenskaplig metode.

Resultatet var at vestene virket OK i ca 80% av tilfellene.

Om det skal kalles "oppsiktsvekkende" er en smakssak, i min verden kalles det "skremmende".

Derfor brukes heller ingen oppblåsbare vester ombord hos oss - og jeg benytter enhver anledning til å mane til forsiktighet med å risikere livet på 80/20-regelen :diving:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke bekymre deg, alt er som før :thumbsup:

Inntil videre ...

 

Det ble vedtatt å pålegge regjeringen å fremme lovforslag om redusering av promillegrensen samt vestpåbud i alle fritidsbåter hvor det er barn ombord. Det betyr at dette høyst sannsynlig kommer til å gå igjennom - men ikke denne måneden i allefall.

 

Jeg fikk ikke sett debatten, men dette er politisk farse ja, jeg forstår det slik at SV og Ap er høyst enige om at det trengs et vestpåbud, de vil bare være uenige om detaljene.

Link to post
Share on other sites

Sykler man så bruker man vel sykkelhjelm?

Det er en god grunn til at det ikke er påbudt med sykkelhjelm, og det er at det er netto større helsegevinst i at søndagssyklisten kommer seg ut uten hjelm enn at søndagssyklisten kasserer sykkelen for godt. Dette argumentet er stort sett ikke direkte overførbart til situasjonen båt.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig logikken med at påbudet gjelder kun når det er barn i båten?

SV-logikk. Jeg setter en knapp på "politisk farse". SV liker antageligvis ikke at de som har råd til båt over 8 meter slipper unna vestpåbudet ;-) Eventuelt, SV vil bare markere at de er uenige med Ap.

 

Jeg vet ikke av noen andre steder i samfunnet hvor vi har lover som bare gjelder når det er barn tilstedet - derimot er det en ganske gjengs oppfatning at man skal gå forran som et godt eksempel og oppføre seg anderledes avhengig av om det er barn tilstedet eller ikke. Jeg er adskillig mer aktiv i vinke-armen når det er barn i egen eller den andre båten, fruen går aldri på rød mann nesten uansett hvor travelt hun har det, det er vanlig at man venter med å ta seg et glass vin til unga er i sengs, etc.

Link to post
Share on other sites

Teksten som stortinget vedtok:

 

 

1) Regjeringen bes fremme et forslag som påbyr bruk av flytevest i fritidsbåter der det er barn i båten.

2) Regjeringen bes fremme en sak med tiltak for å styrke sikkerheten i sjø/elv/vann, herunder sterkere tiltak mot promillekjøring og fart til sjøs. Stortinget ber regjeringen vurdere innføring av 0,2 som promillegrense til sjøs, samt egne kurs for skippere av raske båter.

Det er da tre ting som er på trappene:

 

- Vestpåbud

- Lav promillegrense på 0,2

- Båførerkurs for raske båter.

 

Er ikke begeistret for noen av forslagene.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

storm i vannglass, og skulle et påbud komme blir vel reglene fulgt like slavisk som det å bruke mobiltelefon i bil...............................mennesker gir stort sett faan i tøyseregler og lover- overalt er det fornuften som bør være utslagsgivende.

Og om det er noen som skipper båtlivet om de må bruke vest så kan de faktisk holde seg på land. :lipseal::lipseal:

 

men har ennå ikke sett noen som kjører vannscooter med vest, selv om det er utrolig anvarsløst, sporty fedre i bar overkropp uten vest med poden "trygt" plassert mellom bena. Men hva gjør vel det så lenge de ikke blir utsatt for noe og sjansen på å bli stoppet er utrolig minimal, nesten på grensen til utenkelig.

Kommer selv til å sitte trygt i cockpiten med min kaffe uten vest, men under seiling, og aktivitet på dekk er jeg såpass kjerring at jeg bruker redingspølsa rundt nakken.

så jeg ønsker dere en fabelaktig flott båtsommer, og ikke legg igjen vett og forstand på land , vis respekt for sjøen for da er jeg sikker på at vi overlever denne sommeren også. :cheers::flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Resultatet var at vestene virket OK i ca 80% av tilfellene.

Vi gjorde noe lignende. Det er riktignok noen år siden.

Vi plukket ut ti vester og en frivillig til å hoppe i svømmebassenget.

Resultatet var at tre vester løste ut begge kamrene, fire vester løste ut et kammer og tre vester løste ikke ut i det hele tatt.

Det ble et himla oppstyr siden dette var vester med godkjenning.

 

Der jeg tråkker bruker vi fremdeles oppblåsbar.

Men kun med denne utløseren:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Herregud eg spyr av regler Stortinget trer på oss båtfolket. At barn har på seg vest er jo heilt naturlig om foreldre har noe vett i knollen! Er vi ute i den åpne jolla som vi bruker som fiskebåt skal alle mann naturligvis ha vest. Bruker vi daycruiseren har vi kun vester lett tilgjengelig da det skal godt gjøres å ramle utav en daycruiser med høgt fribord under normale omstendigheter

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig logikken med at påbudet gjelder kun når det er barn i båten? Annet enn den oppdragende effekten? Dette påbudet vil ikke gjøre noen forskjell for menn 40+ som raser rundt i en rask båt de ikke kan håndtere... Ei heller han som som alene på fisketur ramler over bord eller 4 overmodige fisketurister som drar ut i dårlig vær... Merkelige greier.

Eneste noenlunde tenkbare logikken jeg kan se for meg (uten å ha lest vedtaket), er at barna ikke skal flyte rundt i redningsvest mens foreldrene dupper druknet i vannet noen meter bortenfor etter en ulykke i fart...

Da ville det nok vært mindre traumatisk for barna om alle hadde vest på seg selv om noen var bevisstløs...

 

Når det er sagt.. så virker hele greia lite gjennomtenkt, og mer som et kramptak fra SV, mulig de tro at flytevest kan hindre dem i å synke lenger ned under sperregrensen :diving:

 

Men for min del der yngstemann blir 19 før loven trer i kraft, vil dette ikke ha noen innvirkning i det hele tatt ser det ut til...

Link to post
Share on other sites

Og angående alkoholgrensa så er det vel ikke de som har tatt seg et par pils og har bittelitt promille som er problemet her. De som har forårsaket ulykker har langt høyere promille og da hjelper det ingenting å sette ned grensa. De som vil kjøre i fylla gjør det uansett. Sjangsen for å bli stoppet på sjøen er minimal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...