Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Så ryddig og greit ut det. 

 

Han scooterfyren var jo litt oppasa, "Skal kjøre rettsak" :-). Ja da kommer han nok langt. Men antar at det er nok at han får snakket høyt og lenge om hvor dumt han syns det ene og det andre er. Men forferdelig dyrt publikum da. 

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke noen signatur fra meg... Støtter ikke påbudet, men av frykt for endring til at dette gjelder alle båter, og rammer enda fler er en risiko.

 

RIB folket med båt over 8M bruker vest uansett så langt jeg har sett så den argumentasjoenen holder ikke.

 

Når jeg fører båter under 8 meter som den plandende jolla, robåten på hytta, og andre båter under 8 meter så bruker jeg uansett vest...

 

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

"jakter på vannscooter" det var vel årets koreste jakt...? politibåten deres går IKKE 65knop, hadde han villet stikke av hadde det vært 0 problem.... hvem har vel ikke latt tollbåten få strekke seg litt før man går ut av plan? :) 

 

Fyren hadde vest og alt mulig, litt latterlig å håndheve så hardt, får håpe han faktisk kjører rettsak, reglene er jo spinnville. Si du skal en rask tur til strømstad med vannscootern din, det er jo det nå tur med overnatting p.g.a. drøbakksundet, mossekanalen osv...  kommer vel likt frem som litt rask konkurranseseiler? :) 

De kunne heller slå hardt ned på faktisk grisekjøring med vannscooter (nok av de), nå er det jo samme straff å terrorisere en havn/uthavn/båter som å bare kjøre seg en tur 399 meter fra land.... 

 

ref vestpåbud har jeg hatt min første båttur i båt under 8 meter nå og rocka 2,3 knops kjøring innaskjærs med vest, følte litt jeg reddet verden. Tror nok jeg kommer til å fortsette bruken min av vest selv om balja er godt over 8 meter ;) 

 

sap2000! jeg så deg kjøre ut fra oksenøya i stad, prøvde vinke! stod der med store blå suven og trakk opp den lille draco daycruiser saken (hjalp en venn)

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er det helt ufattelig at det går an å lage en så idiotisk lov. Er faktisk lov å bruke hue. De eneste som "gagnes" av en slik lov er det som har råd til å kjøpe seg fri av den. (Over 8 meter). Hadde vel virket mye mere fornuftig med redningsvest påbud i alle fritidsbåter som ligger i plan? 0-50 fot. Alle skjønner jo at det ikke er de som putrer rundt i en snekke som er blant værstingene til å drukne om de da ikke har druknet seg i alkohol først. Da er det jo uansett lettere å ta dem for alkohol bruk. Selv så har jeg aldri hatt redningsvest på meg i snekka mi. Men alltid hatt den liggende så jeg kan nå den om jeg strekker ut hånden. Når jeg fører raskere båter som planer så har jeg alltid hatt på meg redningsvest uten unntak. Trodde sjøen var det siste "fristed" man hadde jeg. Men nå har overformynderiet tatt over der også. Er jo alltid noen som skal vite bedre, å tre regler nedover hue på en. Det neste blir vel vestpåbud for alle som ferdes i vannkanten eller på brygger. Glem heller ikke vestpåbud for alle som bader! Er jo mange som drukner når de bader. :saint:

Link to post
Share on other sites

som sakt tidligere så lurer jeg på hvem som skal håndheve dette!  Hvor mange politibåter er det f.eks mellom  Møre og Finnmark!?  har sett en Articsircle med en middels stor Yamaha på henger i Trondheim.. Aldrig sett en politibåt i midt ferdselsområdet med lystbåt mellom Kristiansund og Trondheim på 30år. For meg spiller det ingen rolle da vi bruker vest bestandig etter vi fikk en sønn.. Og hva er vest?  flyteplagg, selvutløsende, redningsvest er det meget få som bruker i dag. og hva er grunnen til at båter over 8m er fritatt?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

som sakt tidligere så lurer jeg på hvem som skal håndheve dette! 

 

Som med alle andre lover og reguleringer man forholder seg til hver eneste dag, en selv. 

 

De fleste bruker vest allerede. Men noen trenger selvsagt barnevakt (kontroll og håndheving), men de blir nok voksne en gang de og så slipper vi alle å ha barnevakt pga noen få unger. 

Link to post
Share on other sites

Men det er jo nettopp det denne loven ER. En barnevakt mentalitet som går ut over alle i alle situasjoner. Hvis man stolte på at alle kunne passe på seg selv, så hadde vi ikke trengt denne loven. 

Når loven nå er her, må det jo bety at noen har konkludert at barnevakt er nødvendig  :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men det er jo nettopp det denne loven ER. En barnevakt mentalitet som går ut over alle i alle situasjoner. Hvis man stolte på at alle kunne passe på seg selv, så hadde vi ikke trengt denne loven. 

Når loven nå er her, må det jo bety at noen har konkludert at barnevakt er nødvendig  :rolleyes:

Ja, og det går jo tydelig fram av denne tråden at barnevakt er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

 Men noen trenger selvsagt barnevakt (kontroll og håndheving), men de blir nok voksne en gang de og så slipper vi alle å ha barnevakt pga noen få unger. 

Synes diskusjon nå nærmer seg barnehagestadiet. Du tar for gitt at det er nødvendig med vest, noe som bare er tull i utrolig mange situasjoner (ta snekka som tusler i 4 knop innaskjærs en fin sommerdag som ett eksempel). Unntaket er selfølgelig de som ikke kan svømme, men de håper jeg da bruker vest hvis det er mulighet for å falle i vannet. Det trengs hverken barnevakt eller barnehage her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Synes diskusjon nå nærmer seg barnehagestadiet. Du tar for gitt at det er nødvendig med vest, noe som bare er tull i utrolig mange situasjoner (ta snekka som tusler i 4 knop innaskjærs en fin sommerdag som ett eksempel). Unntaket er selfølgelig de som ikke kan svømme, men de håper jeg da bruker vest hvis det er mulighet for å falle i vannet. Det trengs hverken barnevakt eller barnehage her på forumet.

 

Du tar for gitt at jeg mener at det er nødvendig med vest i enhver situasjon, hvor har du det fra? 

 

79% av befolkningen ønsker vestpåbudet velkommen, alle interessorganisasjoner for båtfolk og politiet osv ønsker vestpåbud. Regjering og Storting ønsker det.

 

Da blir det sånn, godta det og lev med det.

 

Det er overhodet ikke noe særlig til offer for de få som sliter med skille i brunfargen fordi en må ha vest på i en liten båt under fart. De kan sole seg på andre måter om det er det viktigste med båtlivet, det er så enkelt at en kan stoppe båten og ta vesten av. De kan evt kjøpe seg en rumpetaskevest i stedet for en som dekker overkroppen. 

----

 

Hva var problemet igjen?

 

Alltid noen som klager. Innføringen av fargefjernsyn var jo stor lidelse for noen, synden kom i farger. Krav om bilbeltebruk var fæle greier for noen. Bruk av mobiltelefon vekket opp grinebiterne igjen osv osv.

 

Alt er som det pleier å være. Det går fort over.  

Link to post
Share on other sites

Pinkvin

 

Jeg prøver en gang til... Kan du forklare hvorfor denne loven er bra? (jeg vet den er innført så du trenger ikke bruke tid på det)

 

Jeg vil jeg gjerne utfordre deg til å svare på noen spørsmål 

Dersom det drukner flere i år enn tidligere vil du mene at det er et resultat av vestpåbudet?

Dersom det drukner færre i år enn tidligere vil du mene at det er et resultat av vestpåbudet?

 

Med basis i svaret på de to spørsmålene - vil du da konkludere med at det er en god lov? 

Link to post
Share on other sites

Slike diskusjoner blir artigere og artigere å følge med i når de nærmer seg 1000 innlegg.

Ikke mye nytt eller sakelige innlegg.

 

Men jeg har lyst til å ta opp denne påstanden, som kommer opp av og til:

 

Sitat:

Alle skjønner jo at det ikke er de som putrer rundt i en snekke som er blant værstingene til å drukne om de da ikke har druknet seg i alkohol først.

 

Det kan oppstå brann i disse båtene like fort som i raskere båter.

De har ikke fart nok til å komme unna raske båter som er på kolisjonskurs.

 

Den eneste jeg har sett druknet, datt ut av en snekke.  Så jeg vet av erfaring at det kan skje. 

Link to post
Share on other sites

@Lett match

 

Burde ikke påstandene dine lede til at båter under 8 meter burde har brannslukningsanlegg - vestpåbudet er jo meningsløst for å slukke brann. (For jeg antar du ikke tenkte på at det er fordi man må hoppe over bord som er argumentet - for også båter OVER 8 meter brenner fra tid til annen...)

 

Av de drukningene som skjedde i fjor - hvilke ville ikke skjedd om vestpåbudet ble innført i fjor?

 

 

(Så du på? Det var jo synd ingen kom på ideen med å gjøre noe?)

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg løftet denne tråden var spørsmålet om det er mulig for en yrkesdykker å drukne fra en liten gummibåt inne på havna i Stavern?

Er det mulig for noen som helst å drukne fra en liten gummibåt inne på havna i Stavern?

Er ikke gummibåten flytemiddel nok i seg selv?

Link to post
Share on other sites

Det kan oppstå brann i disse båtene like fort som i raskere båter.

De har ikke fart nok til å komme unna raske båter som er på kolisjonskurs.

 

 

Fy flate så mye bullshit-argumentasjon man skal måtte få servert i forsvar av dette latterlige vestpåbudet.

 

Hvor ofte har vi hørt om en båt som ble rent i senk da den ikke var RASK NOK til å komme seg unna??? Hæ?? Snakker om å dikte opp eventyr!!!

 

Og så til argumentasjonen din rundt brann. Nei, potensiell topphastighet på båt betyr nok ikke så mye for sannsynligheten for brann ombord. STØRRELSEN derimot..... Hvor mange båter på under 20 fot brenner i løpet av et år? Svaret er at små båter så godt som ALDRI brenner. 

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...