ivar Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 ville konsentrert meg om å få ferdig hekken først før du begynner med overbygget. Når du skal plaste utvendig, husk å fas ned kantene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Det er helt riktig Ivar Kommer til å få hekken ferdig, grunne hele båten, og så får vi se hva jeg orker..... Tror det blir for omfattende å bygge om overbygget, så blir nok som jeg sier, lage en targabøyle og ny vindskjerm som er litt lavere og litt skråere.... Kantene er faset ned utvendig til null, synes bare ikke på bildene... Har en ca 5-7cm kant som jeg har skråslipt til null. Men takk for headsup:-) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Erfaringsmessig er det lurt å konsentrere seg om en ting av gangen, men det kan være lurt å tenke litt helhetlig når du også har planer om å lage targabøyle og endre vindskjerm. Skråslipingen bør være minst 20 ganger tykkelsen. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Hmmmm, er nesten en cm tykt der.... Da er vi på 20cm utsliping brått.... Det var voldsomt Jaja, får slipe litt til da vel:-) Hehehe.... Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 anbefales vel også å bore ut kjernematerialet og erstatte med glassfibersparkel det hvor bolthullene til motor skal være, slik at ikke divinycellen klemmes flat av motorboltene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Jupp Ivar, det har jeg tenkt til å gjøre... Skal lage skrå forsterkninger fra det nye akterspeilet og ned til dørken og, for ekstra stivhet.... Sånn for å være helt sikker. Og alle hjørner blir sparklet godt og med en radie, så det blir ekstra solid og sterkt.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 høres bra ut :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 (redigert) Da har jeg begynt å laminere akterspeilet..... La på tre lag med 300 duk i første omgang. Ser nå når det har hedret at jeg har fått noen hvite flekker og bobler.... Enda jeg virkelig dynket duken med epoxy og jobbet lenge med duken for å få den så slett som mulig og helt inntil over alt....:-( Hva gjør jeg med dette? Sliper dem ned og legger på en runde med glassfiber sparkel feks?? Før jeg fortsetter å legge duk? Og hvor mange lag med duk bør jeg legge? Hhv inv og utv? Takker for svar... Redigert 30.Juli.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Ser ut som båten har gått med utenbordsmotor en eller annen gang i tiden... Siden det er lappet inn ett nytt stykke ca på størrelse med det jeg nå må kutte ut... Sannheten om det du fant der er at disse båtene ble levert som halvfabrikat, og med det tomme skroget kom den platen du har skjært vekk eller en motorbrønn, avhenging av hva motor båten skulle ha. Ang motoren du har kjøpt er det en bra motor, hadde en slik selv på min halco bare 90hk. Det første jeg ville gjort er å kaste det seperate lang vekk fra båten, hvis ikke det er gjort allerede. Dette er det bare problemer med, min motor raste to ganger på øverte sylinder på grunn av dette. Det gir for mye olje på tomgang og lite og ingenting på full gass... Det du sier om duken i akterspeilet med hvite bobler.. Bruker du alurulle for å få ut luften når du støper? biltema artnr 36550. Må ikke legge sparkel inni der du skal støpe. slipe evt vekk der det er bobler og legg på ny duk. hadde lagt en del lag for å få tilstrekkelig styrke i det du bygger opp igjen. er del krefter og påkjenninger en båt skal gjennom. Redigert 31.Juli.2014 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
TimJ Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Hei Anders_K Takker for tips om motor. Bruker den alurulla ja, men jeg lurer litt på om det ble for kjølig på kvelden rett og slett så epoxyen rant vekk noen steder. Kan nesten virke sånn da jeg var veldig nøye med å ikke få noen bobler og sånn når jeg holdt på.... Da får jeg prøve å gjøre som du sier, slipe vekk boblene og legge på mere duk.... En 6-8 lag burde vel gjøre susen utvendig... Så legge 4-5 lag innvendig. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Bare hyggelig det Det du gjør når du skal fjerne den er at du har litt olje i oljetanken, tilkoblet til motoren, pumper belgen hard, kobler av tilkoblingen på innsiden av motordekselet først og setter en passende bolt eller lignende inni der. Da slipper du at den varsler om lavt oljenivå, hvis ikke kan du resikere at den lyser og alarmen hyler, og den hyler høyt... Ja vil tro 6-8 lag utvendig vil holde bra, og inni tar du vel hele bredden av båten? Da vil det hverfall holde Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
TimJ Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Den er grei, da tester vi det:-) Bkir hele bredden innvendig ja... får ikke gjort noe før mandag nå, men satser på å bli ferdig utvendig ila neste uke.... så jeg kan få noe lakk på skuta.... takker så mye for alle tips så langt:-D Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 11.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Tja, skal ikke skryte av at dette går unna men..... Fått gjort noe mer hvertfall. Har nå lagt på 12 lag med duk utvendig, men er jo ikke i nærheten av å være rett..... Må jeg fortsette med duk og epoxy til det er helt rett og like tykt som det gamle eller kan jeg nå etter så mange lag med duk sparkle det opp med feks epoxy blandet med bommulskutt og/eller vanlig glassfibersparkel?? Synes forøvrig at det er en del fleks i baken der motor skal sitte... Men det hjelper kanskje på å få på noen lag duk innvendig samt på toppkanten.... Og lage noen knekter som lamineres på plass , eller....?? Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Her er det da god framdrift Dersom du ikke har opparbeidet tilfredsstillende styrke, ville jeg nok lagt på flere lag. Du får gjøre en vurdering når du får støpt på innsiden også. Et alternativ for å få det dønn solid kan være å legge på en plate av aluminium eller rustfritt stål som knekkes over kanten på speilet. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
ivar Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 blir jo en ganske stor flate, så du kan støpe på avstivingsprofiler ved å støpe inn f.eks elektrikerrør , slik at det blir som spant. Du skulle vel også ha kneplater innvendig, disse vil også hjelpe godt på mtp stivhet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 14.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Ok, takker for svar karer. Får kline på med en fire fem lag til utvendig, før jeg legger på 4-5 innvendig. Skal ha kneplater inv ja Ivar, så kommer til å hjelpe bra det. Okristi, tenker du da på å la denne platen ligge på utsiden for så å knekkes over kanten inn i båten? Var en god plan i såfall... Når det gjelder selve balja, den trenger ikke være veldig solid? Tenkte å lage den som en hel del før jeg limer den til akterspeilet. Burde funke det eller? Takker for alle svar så langt:-) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Okristi, tenker du da på å la denne platen ligge på utsiden for så å knekkes over kanten inn i båten? Var en god plan i såfall... Ja det var det jeg tenkte på Motorbrønnen bør være solid nok til at man kan stå i den. Det rekker nok med en 4-6mm tykkelse. Det er nok lurt å lage en plugg som du støyper "balja" på, før du limer den fast i akterspeilet. Husk å ta litt bilder da og ikke minst del de med oss Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
TimJ Svart 15.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Den er grei, da lager vi en plugg:-)Skal seff ta litt bilder, OG dele med dere:-) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Hvis du trenger tips til å forsterke hekken så se i min Halco prosjekttråd som du finner i signaturen min Hvis du lager slike som jeg gjorde blir kreftene i hekken fordelt fram i hele båten, sterkt som fjell Bare som et tips Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
TimJ Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Takker for det Anders, blir til å lage noe sånt noe ja… Litt stillstand om dagen pga ny jobb og greier, men må blir ferdig med støping og lakk før vinteren kommer, så er vel bare å ta seg sammen og gjøre noe:-) Satser på å få gjort en del i helgen, og litt på torsdag…. Har kjøpt epoxy fra svas kjemi, må den ha 20 grader for å herde? Må isåfall lage meg ett "varmetelt" rundt og over der jeg støper hele tiden da…. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Her er ett bilde av Halco-en med tegnet targabøyle. Laget attpåtil mal av papp og prøvde på båten. Men bildene var på en mobil som blei kaputt. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
TimJ Svart 20.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 (redigert) Takker for det bildet ja. Så faktisk overraskende bra ut med targabøyle på den båten:-) Så tror jeg får prøve å lage noe slikt jeg og…. Hvor starter targabøylen sånn i forhold til den svingen som går ned? Har du noen mål? Ser ut som om du har rettet ut den svingen, og det ser myyyyye bedre ut slik du har gjort synes jeg:-) Takk igjen for tips, skal lagre det bildet der:-) Redigert 20.August.2014 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 20.August.2014 Link til dette innlegget Svart 20.August.2014 Hvis jeg ikke husker helt feil skal det være tegna med mm papir i riktig mål. Kan sjekke i morgen da papirene ligger på loftet, har og ett bilde hvor det er kalesje Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
TimJ Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Suverent:-) Tusen takk skal du ha for flotte tegninger!! Lagde du dette noen gang på din båt eller ble det med tegninga? Likte veldig godt måten du har løst dette på, så hvis det er i orden for det prøver jeg å kopiere litt av det du har gjort jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Blei bare med pappmalen, fikk ett knakende godt tilbud på 26 foteren og da blei 19 foteren solgt. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.