Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

@dennrick  

erfarte intessant værmelding på turen vi er på nå. Bornholm-Anholt. Nattselas i trang led forbi Kastrup og København nå nylig. Sola er i ferd med å stå opp 😊☀️
 

Det var meldt 9 ms, max 13. Vi fikk 14 max 18. Ble en heftig seilas i natt. 10,2knop slør i mørke 😊

åpent hav, burde være enkelt å melde 


 

 

1727EF7C-57B3-4DA2-B41C-CCA8D6616820.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 46 minutter siden:

...Nattselas i trang led forbi Kastrup og København nå nylig. Sola er i ferd med å stå opp 😊☀️ ... Ble en heftig seilas i natt. 10,2knop slør i mørke 😊

åpent hav, burde være enkelt å melde 

 

Dere er heller ikke helt alene i leden, og ikke akkurat måneskinn i natt, Bitteliten.

God tur videre, sola kommer til Anholt på torsdag 🙂!

 

Screenshot_20200728-052628_MarineTraffic.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 11 timer siden:

Hva tenker dere som snudde idag med motorbåt ( @Gerhard) om bølgehøyden?

 

 

Jeg regnet med at det var litt mye for meg, men jeg hadde mulighet til å sette igjen mannskapet på en hytte og de kunne bli med en bil senere, så da kunne jeg kjenne litt på hvor grensen går for meg.

 

Jeg prøvde i 19 -22 knop, og det gikk bra i begynnelsen, men når jeg kom utenfor Langesund ble det for mye sjø til å holde god fart. Jeg kunne fortsette i 7 - 10 knop, men da blir det for lang tid i mye sjø synes jeg.

 

Det er jo problemet med Rakke, synes jeg; ikke at det nødvendigvis alltid er så mye sjø, men at det er mer eller mindre åpent fra Langesund til Tønsberg tønne. Det blir lenge hvis man må holde lav fart.

 

Jeg synes det er vanskelig å si noe om bølgehøyde, med det var sånn at det dukket opp ting på gulvet som hadde vært i et låst skap. Og når jeg kikket på skapet så var det låst igjen.

 

Jeg hadde heller ikke et stort behov for å krysse nå, for jeg hadde en god plan B. I steden for å kjempe meg igjennom stormen og få et par dager regn, så ble jeg med bilen hjem og så fortsetter vi på onsdag når regnet og vinden har gitt seg.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bølgehøyde er alltid vanskelig å anslå, og de ser vel alltid større ut enn det de er. Topplanterna mi er snaut fire meter over havet. Den var ikke synlig fra styreplass i Balticen i bølgedalen bak. Hvor store var bølgene da? 

I min forrige båt, hadde jeg ingenting å tjene på å vente, den gjorde sine 7,5-9knop uansett, bortsett fra 5m i mot, over gule humpen. Nå har vi mere fart, og da venter vi heller til vi får brukt den, og turen er triveligere. Ellers kjører vi gjerne sakte, når været er bra. Men det er svakeste ledd i mannskapet som bestemmer, og det leddet ble litt svakere etter 5m, dessverre:nonod:, så der skulle vi(jeg) ventet. Båten er trygg, vi gir oss på trivsel. Begynner kaffekoppen å vingle på dæsjen, kan det være det samme. Denne koppen står lengst:giggle:

Screenshot_20200728-115058.png.05135754308b0021d345580649f71ee0.png

Link to post
Share on other sites

vindmann skrev for 6 timer siden:

Hvis noen kan finne av-bryteren på dagens værtype på sørlandet og samtidig skru på varmen, så settes det pris på.

Jepp, det hadde vært fint! :thumbsup: Vi har ligget i Arendal siden lørdag, i drittværet. I dag tidlig blåste det 19m/s fra sydøst i kastene på Torungen. Og regnet bøttet ned. Vinden roet seg ned til liten kuling på formiddagen, og regnet gav seg. Så da stakk vi nordover og gikk inn i Flostadleden. Nå ligger vi godt fortøyd like ved Snaresund. Sola tittet fram en liten periode, nok til å få luftet ut litt fuktighet fra båten. Men nå har det skyet over igjen, og er kjølig. Blir sikkert mere regn utover ettermiddagen. :diving: 

Noen som har formening om bølgehøyde uti åpen sjø nå? Lurer på om vinden som er meldt i morgen utpå dagen, (er meldt nordvest) kan klare å dempe bølgene fra sør?

Hadde et lite håp om å komme litt lenger nordover i morgen. Helst Portør eller Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Det var jo et greit avvik fra værmeldingen @Bitteliten. Men dere var vel klare for det? Siden du planlegger jordomseiling, så må dere vel være forberedt på alle forhold, kanskje med unntak av de stormene som får navn og et nummer? Eller? Fin inneplass i båten deres!

 

Takk for at dere tok dere tid til å skrive interessant betraktninger om opplevde forhold på dette strekket. Perspektivet med kaffekoppen var artig😊 Jeg syntes det har vært lærerikt å lese om. Jeg kan mer om dette strekket nå, og jeg tenker at med mitt mannskap så bør vi nok se under 1m i varselet dersom sjøen kommer imot, og kanskje litt mer med medvind/-sjø.
 

@GeirFrode Har du blitt noe klokere om morgendagen? Ser at Barentswatch har gulmerket området du er i som «uvær». Har prøvd meg litt på Ipaden idag på deres sider, og man kan jo velge leder og få frem informasjon om punkter underveis på ruten. Ser vel ikke helt topp ut, men innaskjærs så mye som mulig må jo være ok. Min egen frykt for røffe forhold bunner i om fremdriften svikter eller noe skjer. Det sier jeg fordi jeg har opplevd et motorhavari i denne båten, og har i sum byttet begge maskinene pga feil. Det sitter desverre i litt og det har gjort at jeg har ventet litt på nye feil. Snart to sesonger nå med feilfri båt (og nå skal vi vel si bank i bordet), så det slipper mer og mer. Man må kunne stole på utstyret.

 

Langsom dag med bøttevis med regn og mye vind. Jobben jeg gjorde med impregnering på sprutflaske før ferien har holdt med unntak av en liten lekkasje for to dager siden. Den fikset jeg med ny omgang igår med sprutflaska. Det var t😊pp. Det begynte plutselig å blafre fælt i et seil på en seilbåt på brygga da det for meg så ut som om det plutselig dro seg ut. Idet jeg tenkte å gå ut i armageddon været for å se om jeg kunne finne ei line jeg kunne dra litt i, så kom det noen som visste hva de gjorde og fikset det. Har sett seil bli ødelagt av slikt.

 

Yr meldte et lite vindu med lite vind idag som stemte bra, så da dro vi til Østre Bolærne. Nå blåser det godt igjen og det er fint vær. Ser verre ut imorgen, men så tror vi på to kjempedager på torsdag og fredag😊 Det er en stor øy, så vi tar med fiskestenger på nordsiden for å prøve lykken der😊 Bilder fra de to toppene på øya. Og en screenshot av hva Yr mener om imorgen.

 

Edit: så skal vi selvsagt ta jolla ut for finne en gryte full av gull😄

18AB879E-33A5-43B4-A8DE-4B825600BE29.jpeg

B141B613-B55E-40CC-B937-1B7648821CED.jpeg

0C493AD9-30EC-4BF1-A5B7-AF73FDE15E01.jpeg

65FD2FBB-B388-43B8-BF01-B933129CE2E5.png

D40E56FB-0B0F-4752-9CF4-3CCB1EFB5D8E.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Østre Bolærne er en fin plass @dennrick. Dere kan stikke innom det lille museet til forsvaret der også. De har pleid å ha omvisning også på fortet. Ser ut som det er god plass i havna på bildene, men det er vel ikke så sånn været er om dagen. Finner du gryta med gull har du jo til nya maskiner så da kan du slappe av :)

Husker den gamle tråden din om motorproblemer og synes det er fint å se at ting fungerer. Men etter at gutta på VP i Fredrikstad har sagt at det er bra så er det nok det :)

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

 

 Har du blitt noe klokere om morgendagen? Ser at Barentswatch har gulmerket området du er i som «uvær». Har prøvd meg litt på Ipaden idag på deres sider, og man kan jo velge leder og få frem informasjon om punkter underveis på ruten. Ser vel ikke helt topp ut, men innaskjærs så mye som mulig må jo være ok. Min egen frykt for røffe forhold bunner i om fremdriften svikter eller noe skjer. Det sier jeg fordi jeg har opplevd et motorhavari i denne båten, og har i sum byttet begge maskinene pga feil. Det sitter desverre i litt og det har gjort at jeg har ventet litt på nye feil. Snart to sesonger nå med feilfri båt (og nå skal vi vel si bank i bordet), så det slipper mer og mer. Man må kunne stole på utstyret.

 

 

 

Egentlig ikke så mye. Yr melder gult farevarsel fra kl 22.00 i kveld og til 05.00 i morgen på strekningen Jomfruland til Oksøy, tror jeg det var. Men merker ikke så mye vind her vi ligger. Danske DMI melder at kulingen skal komme noe senere, så tipper de vinner vindvarselet her. 

Barentswatch sliter jeg med å få til å fungere skikkelig på padda mi. Den begynner å bli gammel, så det er vel årsaken. Men fikk til å se at bølgevarslet var på ca 4 meter på det meste. 

Det er nok sannsynlig at vi blir liggende rolig i morgen. Og heller ser an på torsdag. Det ser ut til at det blir rolige vindforhold noen dager da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 6 timer siden:

 

Noen som har formening om bølgehøyde uti åpen sjø nå? Lurer på om vinden som er meldt i morgen utpå dagen, (er meldt nordvest) kan klare å dempe bølgene fra sør?

Hadde et lite håp om å komme litt lenger nordover i morgen. Helst Portør eller Kragerø.

 

@GeirFrode Her har du en visualisering av bølgehøydene fra yr.no (GRIB). Dette er kl 02 i natt (dvs natt til ons 29.7). Det røde representerer opp mot 2.8 m bølgehøyde, så da må du regne med største bølger på godt over 5 m, kanskje 6. Det varer ikke så lenge på dette nivået, men faller til 1.2-1.5 og deretter videre ned. Igjen, største bølgehøyde er det dobbelte, så det vil for mange føles friskt. Det vil nok være mye sjø  til torsdagen på strekningen Lyngør - Tønsbergfjorden.

 

53AC2FA9-EE97-4723-8348-E54ED6F6C5D3.jpeg.ae65fa9135b252f27b8165df9452fb4c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Melder det styrke 6 (ca12ms) så må man man ta høyde for Styrke 8 ( 20ms) i kastene.

Kan gå 2 opp på beauforts skala i forhold  ka dei dei melder 


Må blåse styrke 8 i 30 min før metrologene melder sterk kuling

vist eg husker meterologi læren rett...

 

Link to post
Share on other sites

vindmann skrev for 10 timer siden:

 

@GeirFrode Her har du en visualisering av bølgehøydene fra yr.no (GRIB). Dette er kl 02 i natt (dvs natt til ons 29.7). Det røde representerer opp mot 2.8 m bølgehøyde, så da må du regne med største bølger på godt over 5 m, kanskje 6. Det varer ikke så lenge på dette nivået, men faller til 1.2-1.5 og deretter videre ned. Igjen, største bølgehøyde er det dobbelte, så det vil for mange føles friskt. Det vil nok være mye sjø  til torsdagen på strekningen Lyngør - Tønsbergfjorden.

 

53AC2FA9-EE97-4723-8348-E54ED6F6C5D3.jpeg.ae65fa9135b252f27b8165df9452fb4c.jpeg

Det kan se ut som om det er litt heftig foreløpig, ja. Nå har det jo blåst kuling i flere dager, så jeg regner med at det er ganske rufsete utaskjærs. Men hvis det roer seg litt, og blir mere dønning istedenfor krappe bølger, så går det fint i 1,5-2 meter bølger. 

Captain A skrev for 9 timer siden:

Melder det styrke 6 (ca12ms) så må man man ta høyde for Styrke 8 ( 20ms) i kastene.

Kan gå 2 opp på beauforts skala i forhold  ka dei dei melder 


Må blåse styrke 8 i 30 min før metrologene melder sterk kuling

vist eg husker meterologi læren rett...

 

Ja, der er vel noe sånt jeg har lest også. Når det gjelder vindvarsler, så stoler jeg overhodet ikke på symbolene til yr. Må lese tekstvarselet for å få sånn passe info. I tillegg bruker jeg Windy.com og setter den på vindkast, samt DMI. DMI meldte 14-18 m/s i natt, og det har nok blåst omtrent det, etter hva jeg ser på observasjoner.

Windy har bommet en del på vindstyrke kveld og natt her på Sørlandet. De har meldt ganske mye vind, men det har løyet på kvelden, og ikke blåst opp før utpå dagen derpå, slik at vi har hatt fine turer utpå på formiddagene.

Vi har ikke merket noe til vinden i natt, heldigvis. 

Link to post
Share on other sites

@dennrick  ikke noe problem for oss, vi tåler mer enn dette. Men vi blir jo slitne av dårlig vær. Særlig når det er  så trafikkert og så krapp sjø som det er i disse farvannene. 😊

utfordringen denne gangen var at vi ikke revet storseilet før natta kom, for vi tenkte det ikke skulle blåse så mye. Har gjort samme feilen før, så er vel på tide å lære nå 🙄😂

 

 Nå blåser det 20ms til tider i mastetoppen vår her på Anholt. Det stemmer bra med GFS Grib varslet

 

B9B2DAC8-49EB-448B-92D4-75DB5217F929.png

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 2 minutter siden:

... ikke noe problem for oss, vi tåler mer enn dette. Men vi blir jo slitne av dårlig vær. Særlig når det er  så trafikkert og så krapp sjø som det er i disse farvannene. ...

 

 

Det er en grunn til at det kalles 'lystbåt' :cool:

Link to post
Share on other sites

Etterlyser stjålet båt

Politiet etterlyset en 30 fots Barracuda som er meldt stjålet i Kristiansand.

Publisert:
Oppdatert for mindre enn 40 minutter siden
5c4cef77-18c4-4fbc-9dc9-ce06d73f022a?fit

Dette er den stjålne båten fotografert ved en tidligere anledning. Foto: Privat

  •  
  •  
  •  

KRISTIANSAND: Båten ble stjålet mens den lå fortøyd i Korsvik Marina i Randesund.

Båten er hvit med blå kalesje. Det står LEAH bak på båten.

Opplysninger kan gis politiet i Agder på telefon 02800 eller til eier på telefon 47409599.

Publisert:
Publisert: 29. juli 2020 11:15
 
 
BÅTEN ER FUNNET
Redigert av LALUNA II
BÅTEN ER FUNNET (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 37 minutter siden:

 

Noen som har erfaring fra Stauper utenfor Tjøme og kan si noe om det må gå flere dager før det roer seg nok til å fortøye der ute?

 

Stauper er en fin plass. Du kan stikke deg innimellom øyene og finne en lun plass nesten uansett vindretning, men kan være litt slitsomt på grunn av svell hvis sjøen går høy utenfor. Sjøen kan fort roe seg i løpet av et døgn, men i kveld vil det nok skvalpe litt der ute.

Link to post
Share on other sites

Nå tenkte jeg at jeg rett og slett vil utbringe en liten skål for været:cheers: :flag_bp: :smiley::smiley::smiley:

Omtrent vindstille, sol, og båtene strømmer til i havna som fortsatt er Østre Bolærne. Nå venter vel to fine dager, og imorgen blir det uthavn igjen. Vi flytter oss vest for Tjøme omkring Lindholmen, rett innenfor Stauper som @lurvetass nevnte. Men hvem vet hvor vi havner siden mange sikkert allerede er ute på øyene😊

E1DEF57A-EA07-4924-86CB-1C21E5639B76.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...