Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Etter en uke på fjellet(!) er jeg i morgen klar for avgang etter morgenvakta. Drar vel avgårde i 16-tiden og satser på å komme meg ut av Drøbaksundet, så kanskje det blir Horten eller Åsgårdsstrand? Har lyst å komme meg litt lenger ut enn til Oscarsborg...

 

Har en morgenvakt som skal tas fra båten onsdag, deretter er det kun ferie fram til den 20. Men det kan hende det blir noe lenger. Jeg skal jo tilbake både fordi jeg skal være på jobb, men også fordi jeg skal være papegøyebarnevakt for eks-rederinnen i ni dager. 

 

Men nå kan det se ut som om landet hun skal reise til blir rødlistet av Norge, og hvis det forblir det, så går turen hennes i vasken. Siden jeg skal ha tre nattvakter og deretter fem dager fri/avspasering, så har jeg jo da kanskje mulighet til å forlenge turen med en drøy uke... Stygt å si det, men jeg håper nesten at turen hennes går i vasken, for å være helt ærlig! :pray: Er jeg slem nå? :lol:

 

Velvel, hvis det fortsatt er grønt eller mye tyder på at det blir grønt igjen, så kommer jeg selvsagt til å snu slik at jeg er tilbake tidsnok, jeg har jo regnet med det og holder selvsagt løftet mitt, men jeg blir ikke lei meg om jeg får noen dager ekstra på sjøen, det må jeg innrømme!

 

Regner vel med at det ikke blir noen store problemer med å få plass i en eller annen havn på denne turen, nå roer det seg vel litt ned. Vet ikke hvor langt jeg kommer, men regner vel med at jeg kommer meg ned til Sørlandet uansett om turen blir forlenget eller ikke.

 

Ser jo på webkameraene at mange havner fremdeles er ganske fulle selv på en mandag, og med været som er meldt, så blir det vel mange til helga også. Men denne gangen kan jeg godt legge meg andre steder enn i gjestehavner også.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 3 minutter siden:

så kanskje det blir Horten eller Åsgårdsstrand?

 

Skal du til Åsgårdstrand, sjekk innom seilforeningens gjestehavn som du kommer til før den komunmale havnen, rett nedenfor muset til Munch. Der ligger du kailangs enten langs brygge eller flytebrygge.

 

seilforeningen.jpg.b4904755a332627c489ca742cc05239e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Nevlunghavn i går ca kl. 11.00. Da var det meldt et lite vindu i vinden. Det gikk greit til over Rakke, men vinden dro på tidligere enn varslet, og det begynte å bli en del sjø. Vi hadde tenkt oss til Verdens Ende, men vi gikk inn ved Tønsberg Tønne. Da hadde jeg fått nok av sjø og bølger. Var innom Eneboeren på Hui og kikket, men der stod vinden rett inn, og det lå ganske mange båter der, så vi dro videre innover fjorden. 

Vi endte opp på Østre Bolæren til slutt. Der var det noen plasser ledig når vi kom, men det ble temmelig fullt utover kvelden.

I dag drar vi hjem. Det er meldt mye vind noen dager, så ferien avsluttes litt tidligere enn beregnet. Noe som har en tendens til å skje med oss. Men vi prøver en liten tur til helgen igjen. De melder jo bedre vær nå. :pray:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

 

Skal du til Åsgårdstrand, sjekk innom seilforeningens gjestehavn som du kommer til før den komunmale havnen, rett nedenfor muset til Munch. Der ligger du kailangs enten langs brygge eller flytebrygge.

 

seilforeningen.jpg.b4904755a332627c489ca742cc05239e.jpg

Takk for tips! Heller vel egentlig mer lyst til å dra til Åsgårdsstrand enn til Horten - der jeg av en eller annen grunn ikke liker meg noe særlig - men vi får se hvor langt jeg kommer i dag. Det skal jo blåse opp endel på onsdag, så det blir en vel en dag med landligge uansett.

 

Link to post
Share on other sites

Hvor ble det av sola? 15 grader og småkjølig morgenbad her, men med varm kaffe og varmeren igang blir det fort lunt ombord. Vi blir nok her idag, men usikker på morgendagen. Som skal bli både våt og vindfull. Og @Komodo som blir i uthavn på Tisler med 17 m/s er heldigvis godt kjent og erfaren. Vi hadde ikke blitt der ute. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

maxi1431 skrev 52 minutter siden:

Hos seilforeningen i Åsgardstrand kan du også ligge på de faste plassene som er ledige.

En egen app som jeg ikke husker navnet på. Men det står et stort skilt ved innseilingen med info. 

Jepp, mener appen heter gomarina (apoca) som drifter mener jeg. Men! koster mye! mer enn de kommunale plassene, mener det var over 100 kr i forskjell for 28 fot båt sist jeg var der.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Skjønner ikke hva du snakker om :cool: :lol:

 

20200804_101004.jpg.dac8e6ebbdb1d3e1cb1b5cc9bca0c827.jpg

 

20200804_101043.jpg.2530c7f3940fdbc22740558903a0384a.jpg

 

Men jeg ser at det er litt tyngre inn over land...

 

 

Sola har kommet hit også nå. Men fulle flasker og dykking? Regner med du holder deg i le for med bølger og vind er det tungt å svømme tilbake i overflaten. Har dykket sjøl for noen år siden og vi hadde noen krabbedykk på Tisler. Masse krabbe, men lite mat i dem. Hva dykker du etter? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 4.8.2020 at 8.25:

Vi gikk fra Nevlunghavn i går ca kl. 11.00. Da var det meldt et lite vindu i vinden. Det gikk greit til over Rakke, men vinden dro på tidligere enn varslet, og det begynte å bli en del sjø. Vi hadde tenkt oss til Verdens Ende, men vi gikk inn ved Tønsberg Tønne. Da hadde jeg fått nok av sjø og bølger. Var innom Eneboeren på Hui og kikket, men der stod vinden rett inn, og det lå ganske mange båter der, så vi dro videre innover fjorden. 

Vi endte opp på Østre Bolæren til slutt. Der var det noen plasser ledig når vi kom, men det ble temmelig fullt utover kvelden.

I dag drar vi hjem. Det er meldt mye vind noen dager, så ferien avsluttes litt tidligere enn beregnet. Noe som har en tendens til å skje med oss. Men vi prøver en liten tur til helgen igjen. De melder jo bedre vær nå. :pray:

Ja vindvarselet i går(tirsdag) var ikke riktig. I Langesund begynte vinden mye tidligere enn meldt, men ga seg også da tilsvarende tidlig. Ble en perfekt kveld i går med nesten blikk. 

Dagen idag er innedag her nede. Blåser godt. 

Men til tråden så er det godt med ledige plasser i alle gjestehavnene Langesund, Valle og Kragerø (ihvertfall den øst for blindtarmen(Kiwi)). Blir vel kanskje fylt opp til helga igjen, men det fine været som skal komme da. 

Link to post
Share on other sites

Nesten 20 m/s i kastene på Vikertangen på Hvaler i formiddag, nede i overkant av 18 nå. Håper folket har funnet seg gode havner.

Vi ligger lunt innerst i Botnekilen eller Stavsengkilen og nesten helt i le for vinden. Men regnet slipper vi ikke unna. Fortsatt strøm på batteriene og dieselvarmeren holder jevn lunk under kalesjeduken. En seilbåt på svai her og en motorbåt for anker litt lenger ut så god plass. 17 grader i badevannet da vi tok morgenbad og skyllet av oss i regnet. Veldig kjekt med varme ombord😀👍

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

 

lurvetass skrev On 4.8.2020 at 14.52:

Regner med du holder deg i le for med bølger og vind er det tungt å svømme tilbake i overflaten.

Ja, dessuten skal man ikke undervurdere at det kan være relativt kraftige strømmer rund øyene her. Dykker alltid alene, men liker å ha noen i båten. Kommer som regel allikevel tilbake på ankeret. 

 

lurvetass skrev On 4.8.2020 at 14.52:

Har dykket sjøl for noen år siden og vi hadde noen krabbedykk på Tisler. Masse krabbe, men lite mat i dem. Hva dykker du etter? 

Som regel dykker jeg ikke etter noe spesielt i det hele tatt, men tar opp noen krabber av og til. Lite mat i krabbene, men klørne er bra bare man tar de som er litt mørke i skallet. Frua er glad i å pirke ut av beinstøet/huset på de store hannkrabbene, der er det mye mat. Tok en gigantisk stor i går, legger ut et bilde etterpå (hvis jeg husker...).

 

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Nesten 20 m/s i kastene på Vikertangen på Hvaler i formiddag, nede i overkant av 18 nå.

Ikke rart at det skummer litt rundt skjæra her ute da :lol: I dag blir det innedag med monopol og god mat. Frua fyller år, og har bestilt biff med bakt potet og rødvin i kveld. Før det blir det fersk kreps og litt krabbeklør. Det ble en aktiv dag i går med trekking av krepseteiner, handletur til Skjærhalden, og dykking på kvelden. Helt greit med en rolig dag i i dag da. Lese litt bok, og kanskje en Irish coffee :smiley: 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Noen som vet hvordan det ser ut i Krukehavn eller Havna på Tjøme? Eller Stavern?
 

Eller Jomfruland for den saks skyld! 
Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg havner...:giggle:

Har vært i Nevlunghavn, Stavern,  Bolærnet og Hankø denne uka og det har vært god plass alle steder til « normale» båter.

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev for 12 timer siden:

Har vært i Nevlunghavn, Stavern,  Bolærnet og Hankø denne uka og det har vært god plass alle steder til « normale» båter.

Havnet til slutt litt utenfor Risør. I gjestehavna der var det bare ledig på utsiden av flytebryggene, og det fristet ikke.

 

Nå fortsetter jeg snart på turen og regner med at det blir Arendal i dag.

 

Noen som vet hvordan det ser ut der i dag? Eller som kan tipse om noen tilrettelagte uthavner (slike med enkle brygger) som kunne vært aktuelle?

Link to post
Share on other sites

Vi passerte Arendal på mandag ca midt på dagen, og da var det god plass der. Ellers så lå vi på ei grei lita trebrygge på Store Bryllupsholmen, i det smale sundet mellom lille og store Bryllupsholmene. Der var det også plassert ut søppeldunk. Bare ikke fall for fristelsen til å ta snarveien direkte fra elva, han som tydeligvis forsøkte det da måtte ha hjelp av RS for å komme av.

Gå rundt lille Bryllupsholmen og så inn til brygga.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 54 minutter siden:

Vi passerte Arendal på mandag ca midt på dagen, og da var det god plass der. Ellers så lå vi på ei grei lita trebrygge på Store Bryllupsholmen, i det smale sundet mellom lille og store Bryllupsholmene. Der var det også plassert ut søppeldunk. Bare ikke fall for fristelsen til å ta snarveien direkte fra elva, han som tydeligvis forsøkte det da måtte ha hjelp av RS for å komme av.

Gå rundt lille Bryllupsholmen og så inn til brygga.

Takk for tips! Mulig jeg har sett den brygga før, har jo passert gjennom der flere ganger. Nå er det imidlertid fredag, og selv om jeg hadde som ambisjon å starte tidlig, så har jeg ennå ikke kommet meg avgårde...så jeg er litt skeptisk med tanke på å finne en plass...

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 40 minutter siden:

Vi ligger nå på Bukkholmene ved Lyngør.
Varmt og godt.

Kan rett og slett ikke klage😊

 

E03D79A4-91F5-4920-ACDB-C4A951FD82CD.jpeg

Ser deilig ut, dog sannsynligvis litt for utfordrende for meg når jeg er uten mannskap. Har lyst å prøve meg litt på uthavner, men da bør det nok helst være av den typen som er litt tilrettelagt med trebrygger o.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...