Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Så en Tweet fra RS i går kveld som jeg stusset over. De skrev at alle pumper langs sjøen var tomme for bensin i går kveld. Den hektiske båtsommeren byr på utfordringer. Det jobbes visstnok med å få fylt opp igjen.

 

Det er vel sikkert ordnet opp i nå, men dette er noe jeg aldri har hørt om før, at man har gått tom for drivstoff i pumpene? De skriver spesifikt bensin, så da regner jeg med at det ikke gjelder dieselpumpene.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Dreuf Jeg gikk inn inn på hjemmesidene til Arendal Havn: https://arendalhavn.no/ og fikk ordnet det der. Er visst ikke mulig å booke på innsiden, så det blir skvulpete med mindre vi ankommer tidlig og finner plass der selv (på innsiden altså).

 

Innom Kragerø idag via Kreppa for å handle og fylle vann, og hadde vi fått plass, så hadde vi nok blitt. Veldig fullt. Dro videre gjennom Portør, og vi holdt ikke lenge i rom sjø med bølger rett imot. Prøvde opp i 15 knop, men det smalt og bråket mye, og det kom en del vann over båten. Da ville mannskapet snu, så det gjorde vi. Litt vrient å legge til i ukjent farvann i Portør med så mye vind, så vi tok en avstikker inn i fjorden nord for Portør og fant en longsideplass på Furuholmen v/Kjeholmen.

 

Jeg spådde vel (på en annen tråd) før ferien at vår grense nok var 1m signifikant imot. Barentswatch har ca 0.8m signifikant nå, så da tippet jeg ikke ikke så feil unna. I medsjø er det null stress med den høyden for mannskapet. Det gikk også en mindre båt videre, så noen er nok mer sjøsterke enn oss.:smiley:

 

Det ser bedre ut på formiddagen imorgen.

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Så en Tweet fra RS i går kveld som jeg stusset over. De skrev at alle pumper langs sjøen var tomme for bensin i går kveld. Den hektiske båtsommeren byr på utfordringer. Det jobbes visstnok med å få fylt opp igjen.

Tror det kun var bensin som var problem. Lå ute info om dette på FB sidene til både Tømmerstø Brygge og Brekkestø Landhandel. 

Problemer hos leverandør som gjorde at de gikk tomme.

Var ikke så mange timene før de meldte om at de hadde fått nye forsyning

 

Opplevde det samme på svenskekysten for noen år siden. Da var det også helt tomt for bensin fra Strømstad og nedover en liten stund

Link to post
Share on other sites

Det forklarer nok hvorfor Røde Kors-båten sirklet rundt i Brekkestø og et helikopter surret rundt i lengre tid. Var en større tomaster, tysk seilbåt som gikk ut fra Brekkestø i ettermiddag for fulle seil, kanskje det var ham? Så ikke selve episoden selv der vi lå ute i skjærene utenfor Brekkestø!

 

Rettelse!

 

Det er bilde av båten i fvn.no, og etter hva jeg kan se er dette en Ocean 71 (fra 1971), muligens Santana som lå i Lillesand for noen dager siden og gikk sydover.

 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/eP0GB4/seilbaat-kjoerte-inn-i-hoeyspentledning-600-uten-stroem-i-lillesand

Redigert av Mouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får håpe det gikk bra med alt alle ifm denne hendelsen da😊

 

Her et gjensyn med «Perleporten» hvor vi blir et par dager. Turen gikk veldig bra i noe mindre bølgehøyde (0,7 med max 1,3 ihht BW), men skrått inn bakfra. Gikk i 26-27 og bare moro.

 

Bildet fanget ved en liten tilfeldighet opp det meste av farkoster til sjøs. Jeg var egentlig ute etter gutta våre på SUPen. Et imponerende syn i bakgrunnen med flotte skuter !

 

Greit med plasser igjen, om noen lurte, men bare 19 brrr i vannet. 24 i lufta.

F1EF7CC5-4D30-4D08-A465-5A71BD643391.jpeg

Link to post
Share on other sites

Noen av de beste dagene i båt dette😊

 

Etter fem døgn i naturhavn, så er det vel bare å sette på kalesjen ikveld i gjestehavna i Arendal. Det er 24C, 22C i vannet. Sliter med å få tømt Lithium banken, og det er litt gøy.

 

Gjestehavna var full da vi kom ved 1230 tiden, men i Pollen var det muligheter som har blitt utnyttet utover dagen. Nå vil jeg tro det er ganske fullt der også. Forhåndsbookingen min fungerte iår også.

 

Maritim kjører gratis taxi til butikken sin her. Det er jo en sånn «gubb-dagis» butikk. Vianor har det nye thruster batteriet mitt klart, og ligger rett ved siden av.

4E139686-E50A-4969-8A88-FD6031B3098F.png

A69A7538-11C8-43F8-9914-810C73C29D6B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vi lå i Mandal til i dag. Ankom rundt kl 1100 og i det jeg surret med fendere og tau så reiste en seilbåt så vi smatt rett på plass. Viste seg at det var konsert på brygga med Stavangerkameratene og Ingenting. Ble en 2 timers legging da musikken startet samtidig med legging.. Lå en ungdomsbåt på nabobrygga. Tror jeg telte 4stk som datt i vannet. En som var så beruset at han fikk politi-taxi hjem/glattcelle. Båten var borte når vi kastet fortøyningene kl 0730 i dag. Håper en edru person hadde kjørt den hjem ila natten. 

Kom til Kristiansand kl 1100 og kom på halv tolv inn mellom to båter. (Glad jeg snakker Halling når jeg er på sjøen, da har folk forståelse for at det enkelte ganger er vanskelig). 

Hørte havneverten snakket om at det var fullt rundt kl 1200. Med unntak av de ytterste plassene, for der ville ingen ligge i vinden som var i dag. 

 

Planen i morgen er Lillesand eller Grimstad. Ser Lillesand blir frarådet. Noen som vet hvordan det er med plass på de stedene? Regner med å ankomme 11ish..

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 23.7.2021 at 18.17:

FEt imponerende syn i bakgrunnen med flotte skuter !

 

Greit med plasser igjen, om noen lurte, men bare 19 brrr i vannet. 24 i lufta.

F1EF7CC5-4D30-4D08-A465-5A71BD643391.jpeg

 

Det er jo fint vèr, men eg synest det ser forferdeleg folksomt ut. Eg er glad eg bur på Vestlandet.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

Planen i morgen er Lillesand eller Grimstad. Ser Lillesand blir frarådet. Noen som vet hvordan det er med plass på de stedene? Regner med å ankomme 11ish..

Har aldri likt meg spesielt godt i Lillesand egentlig, men trives veldig godt i Grimstad. De har også et direkte webkamera, som riktignok ikke viser hele gjestehavna (er en flytebrygge med longsideplasser på den andre siden av restauranten), men du får i alle fall en viss oversikt.

 

Når jeg ser det kameraet nå er jeg sjeleglad for at jeg har mulighet til å ta ferie utenom fellesferien... Jeg blir kvalm av bare synet...altfor mye båter for min smak... Mulig det er mer plass når helga er over...

 

http://213.236.250.78/mjpg/video.mjpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

Det er jo fint vèr, men eg synest det ser forferdeleg folksomt ut. Eg er glad eg bur på Vestlandet.

Alle landsdeler har sin sjarm. På øst- og sørlandet har vi et gunstigere klima enn resten av landet, og en badetemperatur som er vesentlig mer behagelig. 23,5 grader i vannet da vi reiste hjem i dag, og vi har glatte, blankskurte svaberg i granitt. På vestlandet og nordover har dere en vakker natur, klart og fint vann, og gode muligheter til å høste av havet. For meg som driver med dykking har vestlandet og nordnorge mye mer å by på, men for å tilbringe late dager i solen med en duggfrisk pils er Oslofjorden bedre. Man må jo ikke legge seg på de stedene som du refererte til. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...