Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Ahoy!

Ser bloggen min ble nevnt. Den er ikke helt operativ, for å si det mildt. Men sporingen fungerer. Bilder kan man i mellomtiden se på Facebook: www.facebook.com/syemma

Er fremdeles i Den kaledonske kanal. Fantastisk flott her, så vi stresser ikke!

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Mens dere er i Coruna kan dere jo ta en dagstur med tog inn til Santiago Compostella

Var der på lørdag, vel verdt turen. Det har litt for lett til å bli til at vi primært ser havner, matbutikker og spisesteder på veien nedover, greit å få litt andre impulser.

 

Bare å ta seg god tid gjennom kanalen, Steinsvik, tidevannet i Irskesjøen kommer snart nok! (Hvis dere ikke har tidevannstabell eller en digital ekvivalent er det lurt å skaffe før dere går ut av kanalen -- vi hadde 4.5 knop strøm med oss første dag etter kanalen, kjipt å få slikt midt imot.)

Link to post
Share on other sites

Du ligger fint på svai inne i bukten ved Camarinas.

Takk for tipset, ligger der nå (dvs ligger i den sørlige bukta pga vindretningen).

 

I morgen loves det at vinden skal komme fra nord og med grei styrke, så da burde vi til en forandring kunne la Volvoen få litt hvile.

Link to post
Share on other sites

Takk for fin tråd, følger med og bruker dette som inspirasjon!

Hører gjerne mer erfaringer om hvordan båten fungerer, hva som er bra, evt. observasjoner/erfaringer en som ikke har handlet langturs båt ennå, kan ha nytte av. Jeg ser for meg at en pilothouse løsning ville nok være bra for en "gamling" som meg. Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning? Selv tenker jeg å følge sistnevnte filosofi og kanskje slumre gjennom natten hvis man ender som soloseiler.

 

Men først og fremst ønskes god tur videre!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Enig i at pilohouse er finte i kalde og tempererte farvann, men å seile genaker i fin bris med tilnærmelsesvis flushdekk helt uslåelig i varmere strøk. Alle faste anordninger som faste vindskjermer og hus stopper brisen og det blir lett i varmeste laget, det er i alle fall vår erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning?

Det sies at langturseilere er de dårligste seilerne. Vi tok oss selv i å ikke å gidde å mase med å heise genakeren, med argumentet "det blir jo snart mørkt." Da var klokka såvidt over 12:00...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Si fra hvis dere kommer til å bruke SSB, det ville vært gøy å prøve om vi får radiobølgene til å følge stratosfæren rundt jorda på et tidspunkt, regner med å ha dette rigget opp i vinter når mørketiden kommer og radiobølgene går langt!

Har ikke kjøpt inn ennå. -Hva bruker dere (hvis dere har det da)?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Angående båtvalg: Så langt er jeg veldig fornøyd med å ha fast vindskjerm og stor sprayhood, men det kan godt tenkes holdningen min til det endrer seg etter hvert som vi bruker mer tid i varme farvann. Luftingen Enzo beskriver kan jeg godt finne på å savne – jeg er nordboer med kritthvite legger, og bruker lang tid på å venne meg til varme omgivelser – samtidig som jeg er glad i hvor godt beskyttet vi er når vindskjermen tar alt av sjøsprut og brodden av vinden selv i svært dårlig vær.

 

Seilføring: så langt har motoren fått alt for mye jobb, så de gangene vi faktisk har vært i nærheten av seilbar vind har vi gjort relativt anstendige forsøk på å gjøre det beste ut av det. Jeg kan godt tenke meg at forholdet til dette endrer seg når vi kommer inn i områder med mer stabil vind.

 

Vi har foreløbig ikke SSB på agendaen, men ser ikke bort fra at vi finner på å installere det før vi går gjennom Panama. Vi har satelittelefon ombord for mail og slikt, men den kommunikasjonsmessige store vinneren så langt er trackeren. Denne lille tassen kostet ikke stort i innkjøp, og for $50 per måned har vi ubegrenset sending og mottak av tekstmeldinger til enhver telefon eller mailadresse – i tillegg til sporingsfunksjonaliteten. Det er gull verdt å kunne sende korte statusoppdateringer hjem, samtidig som vi mottar alt mulig fra familie og venner: matoppskrifter og sangtekster etter forespørsel, reisetips, hilsener osv.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå ankret opp utenfor en strand på Illa del Arousa, som føles omtrent som en krysning av Blindleia og Verdens Ende, bare i Spania. Her finnes rikelig materie for den som ønsker input til debatten om båtfolk vs. folk i båt, er en ute etter gode grunner for å ha fartsbegrensninger nært land, forbud mot vannscooter og annet finnes det også mye å hente.

 

Det blir roligere utenfor Fatu Hiva, eller?

Link to post
Share on other sites

Vi har satelittelefon ombord for mail og slikt, men den kommunikasjonsmessige store vinneren så langt er trackeren. Denne lille tassen kostet ikke stort i innkjøp, og for $50 per måned har vi ubegrenset sending og mottak av tekstmeldinger til enhver telefon eller mailadresse – i tillegg til sporingsfunksjonaliteten. Det er gull verdt å kunne sende korte statusoppdateringer hjem, samtidig som vi mottar alt mulig fra familie og venner: matoppskrifter og sangtekster etter forespørsel, reisetips, hilsener osv.

 

Ser ut som en veldig kul liten sak det der. Kanskje noe å vurdere for de som oppholder seg i lengre perioder i svenske eller danske farvann også, som er veldig glade i å sende sms :smiley: Når det skrives at den kan sende meldinger til mailadresser; er de da også begrenset til 160 tegn? Og kan dere motta "mail" på over 160?

Link to post
Share on other sites

Tegnbegrensningen gjelder uansett, så de taletrengte må fordele sitt budskap over flere meldinger. Kan godt tenke meg at dette er en begrensning som delvis er kunstig: datatrafikk på Iridium er dyrt, og Delorme ville neppe fått Iridium med på dette om det kunne ødelegge en stor del av markedet for satelittelefoner.

 

Nå har bråkebøttene gått hjem for kvelden. Tredje kveld på rad for anker på et nytt sted, kan bli vant til dette:

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hører gjerne mer erfaringer om hvordan båten fungerer, hva som er bra, evt. observasjoner/erfaringer en som ikke har handlet langturs båt ennå, kan ha nytte av. Jeg ser for meg at en pilothouse løsning ville nok være bra for en "gamling" som meg. Jeg lurer på hvor ofte dere justerer seilføringen for å holde optimal fart, eller tar dere ikke det så høytydelig bare det går i riktig retning? Selv tenker jeg å følge sistnevnte filosofi og kanskje slumre gjennom natten hvis man ender som soloseiler. e!

De vanlige langturseilere er ikke opptatt av seiltrim. Har også hatt folk ombord som bare har vært opptatt av kurs og andre båter. Startet hver vakt med å trimme seilene. Noen seilkyndige våkner når seilene begynner å blafre, så ikke krise. Seiler stort sett med riktig trim, inkludert spinnaker om natten. Husker det var litt murring på 5 jibben en natt på turseilas. I mye vind er det alle mann på dekk for å jibbe spinnaker. Med genaker har vi prøvd å jibbe på vaktskifte, går med to mann hvis det ikke blåser for mye.

 

Skal jeg bygge båt for langtur skal den ha pilothouse. I uvær er det fint å ikke behøve å være ute, men en må ha oversikt. Eneste fordelen med sprayhood er at den slås ned på fine dager.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Prøvde å se om det var kaldere der oppe, men det var det visst ikke snakk om. Godt det enn så lenge er kaldt i vannet – og at solcellepanelet dytter inn nok strøm til at kjøleboksen gjør det den skal.

 

Populær vinkel det der!

bilde

Haiti, 2002

 

Noe dårligere oppløsning på mitt bilde ser jeg.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Haiti? Det var en original destinasjon, skjønt tilstandene der da kanskje var litt andre enn nå. Kunne godt tenke meg å dra dit, men nyhetene derfra har ikke gjort det alt for forlokkende.

 

En helt annen ting: selv om varmen er ganske overkommelig for nå bør vi nok gjøre noe for å skaffe mer skygge på litt sikt. Vurderer å få laget en bimini på Kanariøyene, men prøver å tenke ut en eller annen mindre dominerende (og rimeligere?) løsning – alle tanker mer enn velkomne. Kalesja har mange kreative løsninger for åpning, men det er nok bare å anerkjenne at en bimini ville sluppet gjennom mer luft.

Link to post
Share on other sites

I dag var det varslet rundt 5 knop vind i de kanaler vi sjekker. Fasit ble 35 knop på det meste, i kombinasjon med tett tåke og masse trafikk. Vi valgte å gå til nærmeste greie havn, og ligger nå i Vigo. Egentlig var planen å ligge for anker noen døgn ved noen visstnok fine øyer rett utenfor her, men værmeldingene er såder, så vi får se hva det blir til.

 

Det ble pisket opp noen ganske krappe bølger i løpet av dagen, og skrogfestet til DuoGen ble bøyd, så vi får se om vi klarer å mekke sammen et alternativ. Jeg ønsker meg ofte et sveiseapparat ombord, men det får være grenser for hva en skal lesse ned båten med. For nå får vi se om vi klarer å få tak i en lokal helt, eventuelt prise oss lykkelige over at jeg har tatt med et feste i reserve, og så modifisere dette som best vi kan for å få det mer solid enn forrige variant.

 

Et litt mer mekanisk-filosofisk punkt: motoren i båten er den opprinnelige fra 1986. Den lunter og går, og har sjelden særlig kompliserte problemer. Den er ferskvannskjølt, starter greit, og har nok krefter til å dytte oss avgårde i et anstendig tempo. Utover en veldig moderat mengde hvit røyk har jeg ikke noe voldsomt å utsette på den; den dårlige dieselen vi hadde på tanken ville neppe blitt tatt bedre imot av en mer moderne konstruksjon. Men det er altså en snart 30 år gammel motor, og skal vi bytte den ut bør det skje snart. En del av meg synes det hadde vært greit å få dette gjort på Gran Canaria, en annen del synes vi godt kan vente og se hvordan det bærer i vei – de selger nok motorer også på andre siden av Atlanteren.

Link to post
Share on other sites

Før avreise advarte flere meg mot byråkratiet vi kom til å støte på så fort vi kom inn i Portugal. Det var visst ikke måte på hvor overivrige havnepolitiet er, og det var bare å forvente bording med brysomme spørsmål så fort vi stakk baugen inn mot land. Realiteten er en del enklere, mye mulig det er en nylig utvikling. Marinaen vi ligger i (rett nord for Porto) tok en kopi av mitt pass, forsikringspapiret og båtkortet, og sammen med et kjapt skjema for innsjekking i marinaen var det hele unnagjort. Når vi må ut med rundt €14 per natt i havneavgift og dette er en del av servicen sliter jeg alvorlig med å skulle klage på tilværelsen.

 

Havneavgiftene er en annen sak jeg har hørt mye jamring over fra andre. Skal man på langtur og ønsker å holde havneavgiftene til et overkommelig nivå er trikset svært enkelt: kjøp liten båt. Rett nok kostet havneleie en del i Storbritannia, men det var selv på det dyreste rimeligere enn det meste jeg har sett på sørlandet.

 

For øvrig har losbåtene i havna her konkurranse i å lage størst mulig hekkbølger på vei ut og inn – greit å ha et par års trening fra båtboertilværelse i loshavnen Tananger.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke blitt gruelig lei meg om vår sannsynligvis siste etappe i Portugal i morgen (overfarten til Madeira unntatt) til en forandring kunne foregå uten at vi får en kuling rett i pannebrasken. Ligger nå i Peniche, etter å ha gått fra Figueira da Foz i morges. Herfra er det omtrent 45nm til Cascais. Atypisk vindmønster om dagen, dominerende vindretning på denne tiden av året skal være nordfra, nå har det blåst rett på baugen i lange tider.

 

Innseilingen til Figueira da Foz var for øvrig av de mer spesielle: tre meter bølger rett bakfra, kombinert med rundt 2.5 knop strøm fra elven imot.

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Lisboa, i Marina Expo – et stykke forbi Lisboa sentrum. Det var overraskende sterk tidevannsstrøm i elva oppover her, så jeg skjønner at havna ikke akkurat er full – og at den er ganske mye billigere enn en del andre i området; for en uke her betaler vi €108, mens vi i Cascais ville betalt €230. Vinden fortsetter å blåse fra syd, så vi kommer nok til å bli værende her en stund. Håpet er at det skal snu så vi kan få seilt over til Madeira, alternativt legger vi kursen rett sydover mot Marokko.

 

På veien nedover hit kollapset en av motorlabbene totalt. Vibrasjonene og lydene i båten var mildt sagt ekle når vi gynget frem og tilbake. Får hjelp av en tilsynelatende svært pertentlig mekaniker til å bytte ut disse.

 

PS: Flere bilder skal komme, men jeg må finne et sted med langt raskere internett enn denne marinaen for å få det til.

Link to post
Share on other sites

Som lovet, her kommer noen bilder fra siste par ukers eskapader.

 

Først, fra ankringsplassen vår ved Illa de Arousa i Spania:

bilde

 

Isla Cíes er del av en nasjonalpark en må søke om tillatelse for å entre og ankre opp i, men det er vel verdt å fylle ut søknadsskjemaet:

bilde

 

Et av mange fyr:

bilde

 

Duoro-dalen, der portvin produseres

bilde

 

Full havn i Peniche

bilde

 

Nye motorlabber har kommet, så vi skal nok få liv i motoren igjen ganske snart.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har båten omsider fått litt frihet fra fortøyningene igjen, satser på at neste landkjenning blir Madeira. Nytt fra teknologifronten er at innespeidere nå kan få posisjonsoppdateringer på http://sailingorigo.net/?page_id=97

 

Foreløbig er det Volvoen som gjør jobben, men GFS lover vind en eller annen gang i morgen, og den skal forhåpentligvis vare hele veien inn. Nå er det lange dønninger som ikke kan være mer enn en halvmeter på det meste, noenogtjue grader i cockpit, kun noen få, lette skyer. Dette burde bli bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...