Mizar Svart 2.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2016 (redigert) Jeg har studert timingen på Windyty og det er ingen grunn til å presse marginene i dette området for å spare en dag eller to. Dette er de åpenbart klar over. Redigert 2.Desember.2016 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mizar Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Med denne farten rekker de til land med grei margin, innen vinden snur. Ser ut til at det er det de går for nå. Ikke så dumt dette her. :-) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Går jo så det griner nå. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
shipahoy Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 Om vind mot strøm skaper ekstrembølger burde vind og strøm i samme retning føre til flatt hav – lite tegn til slikt her nå. 30 knop, nokså grov sjø. Men med under 50nm igjen burde det da kunne ordne seg, dette også. Link to post
Mizar Svart 3.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Agulhas_Current Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
shipahoy Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 Euklid kom frem til Richards Bay i natt, så da regner jeg med han er på nett igjen snart. Link to post
Chiwas Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 Spennende å høre om overfarten :) Link to post
Kallethekid Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 Et helt annet tema: gennakeren vår er død. I første omgang skal jeg forsøke å reparere den, men om det ikke går må vi finne en annen løsning. På vei nordvestover fra Cape Town til Karibien kan vi komme til å ha lange perioder med lite vind bakfra, der et tradisjonelt seiloppsett ikke er ideelt. Alternativene et omtrent som så: -kjøpe ny gennaker – slikt kan masseproduseres i Kina, så prisen for vår båtstørrelse er ikke helt uoverkommelig -kjøpe en spinnaker – bedre egnet med vind rett bakfra, men mer styr å sette og berge? -en eller annen ukonvensjonell form for unnavindsseil. Finnes i mange varianter, felles for de fleste er at de koster ganske mye, så tror ikke det blir veldig aktuelt for oss i denne omgang -kjøpe en spribom til, og heise både ny og gammel genoa på samme rulleforstag. Vet en del bruker denne varianten, men ikke nødvendigvis helt uten problemer når det må reves i en fei -gi blanke, kjøp noe morsommere for pengene og la det gå en dag eller to ekstra på havet Tanker eller erfaringer? Når vi seilte mellom Galapagos og Marquezas tipper jeg vi seilte 90% av tiden med doble genuar på samme rulleforstag. Nå er jo ikke behovet for å kunne reve raskt så stort på den etappen, men jeg mener det er et bra system der båten styrs greit av vindror/autopilot. Link to post
Euklid Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 (redigert) Vi så voldsomt mange båter på AIS underveis, hadde gjerne fire-fem innen synsvidde hver dag. Høres kanskje ikke mye ut for den som er vant til å farte langs kysten, men ute på havet går det gjerne uker i slengen uten at vi ser noe tegn til liv. En del av de store skipene hadde satt destinasjon på AISen til «Armed guard onboard», og et par gikk helt uten AIS. Vi kalte opp en av de på VHF, og fikk et forlegent svar om at dette var ordre fra rederiet – av frykt for pirater i farvannet rundt Madagaskar. Hvor reell begrunnelsen for denne frykten er vil jeg ikke mene for mye om, men det er først nord for Madagaskar det har vært mye trøbbel. De aller fleste seilbåter farter forbi her uten å tenke på piratfaren som største utfordring. Jimmy Cornells World Cruising Routes vil ha det til at dette ofte er det hardeste strekket folk kommer ut for på en jordomseiling, og svært få båter er så heldige at de unngår en liten storm i området syd for Madagaskar. Vi kunne knapt hatt mer flaks med været på overfarten – gitt at vi var villige til å høre på motoren og svi av den dieselen vi hadde ombord. Vi hadde absolutt perioder med vind, men lengre perioder uten. Mot slutten blåste det opp, men vi hadde aldri middelvind over 35 knop. Siste natta var på kanten til uggen, med krappe bølger som steg raskt i størrelse – men når vi nærmet oss kysten roet bølgene seg i Agulhasstrømmen, på tross av at vindstyrken økte. Området syd for Madagaskar var frustrerende. Vi hadde mange nok mil igjen til at vi følte vi burde seile med all vind som gjorde det overkommelig, men retningen var ofte ugunstig, og styrken laber. Vi hadde lastet ned strømdata fra flere kilder (OSCAR og RTFOS), men våre forsøk på å styre unna områder med motstrøm basert på disse dataene var ganske mislykkede, og vi plasket rundt med lav fart og sær kurs i fire dager. Dette ble kompensert av en lang periode med medstrøm i Mosambik-kanalen, med 6.5-7 knop for motor i flere døgn, med opp mot to knop kontinuerlig medstrøm. Vi visste vi måtte komme oss inn innen vinden snudde, eller plaske rundt et døgn eller to på sjøen. Skal ikke legge skjul på at vi nok begynte å lengte etter land på slutten av denne etappen, vel vitende om at det kommer til å gå omtrent to måneder før vi skal legge ut på havet for alvor neste gang. Stadig nye runder med nedlasting av værmelding viste at vi måtte være inne en del tidligere enn vi opprinnelig trodde, og motstrøm gjorde det en stund vanskelig å holde noe særlig fart. Men de siste dagene gikk det unna, med bra vind og strøm som stort sett var på vårt lag – i kombinasjon med god hjelp fra den lille grønne i kjelleren kom vi oss i havn med grei margin. De siste milene inn til Richard's Bay var ganske spesielle. Det blåste da rundt 35 knop, og vi var i det området der Agulhasstrømmen er på sitt sterkeste i disse trakter. Vi hadde en lang periode kurs 310 grader på autopiloten, og endte opp med å gjøre 230 grader over grunnen. La bi i en drøy times tid utenfor innseilingen til havna for å vente på dagslys, og selv med 0.00 på loggen drev vi sydover med drøyt 3.5 knops fart. Richard's Bay er en av de største terminalene for lasting av kull i verden, og i marinaen vi først lå i ble et flunkende nytt norsk flagg skittent i løpet av under et døgn. Mange båter har vært gjennom mye vær (og tildels slett håndtering av dette, om det er lov å være litt frempå), og seilmakerne her har gode tider med å lappe sammen istykkerrevne seil. Vi var ekstremt heldige med været underveis, og er mer enn en smule fornøyd med at båten har holdt så bra siden vi dro fra New Zealand for ganske nøyaktig et halvår og 11000 nautiske mil siden. Vi har noen prosjekter for båten i Sør-Afrika, men bare småplukk og generelt vedlikehold. Vi er ivrige etter å komme oss videre mot Cape Town der vi planlegger å bli til over jul og nyttår, og det ser ut som om et bra værvindu på lørdag, så vi kan forhåpentligvis få dekket en del av strekningen da. Inntil den tid skal vi bruke et par dager blant elefanter og løver, på safari i en nasjonalpark i nærheten. Redigert 6.Desember.2016 av Euklid (see edit history) Link to post
Euklid Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Litt om økonomi Økonomi er et tema mange som drømmer om langtur har øverst på agendaen over bekymringer, og det er ikke uten grunn. Mange turer havarerer når baren ble for fristende alt for mange kvelder, en ble for vant med å ligge i dyre marinaer, eller dyre reparasjoner spiste opp budsjettet. For de helt uinnvidde virker langturseiling umulig dyrt, forbeholdt de med en drøss millioner til overs og et totalt fravær av pengebekymringer. Noen få tilhører denne kategorien, de aller fleste gjør det ikke. Vi har brukt mye penger i noen perioder – perioden fra Panama til Tahiti var mindre hyggelig for bankkontoen, med avgifter for å gå gjennom Panamakanalen, spinndyre innsjekkingsavgifter i Galapagos og dyre reparasjoner i Fransk Polynesia. I andre perioder har det knapt gått penger, når så godt som all tid tilbringes for anker, båten fungerer som den skal og vi ikke ligger i marina. På det halvåret det tok å seile fra New Zealand til Sør-Afrika brukte vi ganske nøyaktig 50000 kroner totalt for begge to – i tillegg kommer forsikringer, og utgifter til satelittelefon ($750 per år) og tracker ($50 per måned) og litt annet småpjus. Alle utgifter relatert til båten – diesel, havneavgift, inn- og utsjekk, reparasjoner og så videre – kom på rundt 18000 kroner. Vi har spist ute fra tid til annen (men ikke veldig ofte), kjøper den maten vi vil i matbutikken (men tilpasser oss det som er godt og billig der vi er), og har betalt for en og annen utflukt der det gir mening. Men som oftest har aktivitetene vært å snorkle, gå tur eller annen som ikke koster penger, og vi har tilbragt så godt som all tid for anker. Vi brukte totalt 1700 kroner (!) i havneavgifter i løpet av perioden, godt hjulpet av at australske marinaer ikke slipper inn båter uten ansvarsforsikring på minst ti millioner dollar. Dette er definitivt den billigste perioden vi har hatt, og dette skyldes at båten har oppført seg eksemplarisk hele veien. Vi brukte en drøss penger i New Zealand for å forberede båten, og det har vært vel verdt kronene. Akkurat hva totalen ble der vil jeg helst ikke tenke for mye på, men med nye seil, ny stående rigg, det meste av løpende rigg, ny elektronikk, solcellepaneler og en drøss annet ble vel totalen omtrent som å kjøpe en knøttliten bil ny i butikken. Større båt koster langt mer penger, og seiler en langt nok må en belage seg på at mye må repareres eller skiftes ut underveis. Folk seiler rundt med alle mulige og umulige budsjetter, så jeg skal ikke mene så mye om hva slags nivå en bør belage seg på. Men om et par i en liten båt og enkle krav legger ut med en plan om å bruke mindre enn 150000 eller så i året ville jeg vurdert å gått over budsjettet en gang eller to ekstra. Større båt, lengre tur eller høyere krav kan føre til at dette fort bør ganges med tre-fire eller mer. Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Brukes det lenge nok slites det meste ut ... disse har holdt revelinene på plass bak på bommen, og har vært i overkant ivrige på å gnage tau. Har byttet til plast i dag, håper det roer gnagingen noen hakk. Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Vanntemperaturen har vært helt nede i 24 grader i det siste, blir det stort kaldere nå kan det bli vel friskt å bedrive dusjing med bøtte underveis.Fire-fem dager med frokost, lunch og middag på vei ombord, mer enn en smule motvillig. Dette var en gullmakrell-hann på rundt 1.3-1.4 meter, større fisk enn dette er det ganske ukurant å håndtere med to personer ombord uten fryseboks. Det gjelder også å slite ut fisken grundig før en haler den ombord, ellers kan kampen på akterdekk bli frisk. Her har aktercockpitbåter med alt i plast en fordel – er ikke veldig fristende for oss å dra en fisk inn i sentercockpit med teak overalt. Link to post
pacuare Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Brukes det lenge nok slites det meste ut ... disse har holdt revelinene på plass bak på bommen, og har vært i overkant ivrige på å gnage tau. Har byttet til plast i dag, håper det roer gnagingen noen hakk. Setter stor pris på at du tar deg tid til å oppdatere oss drømmere. Ruten du nå tar er ukjent for meg. Dere har seilt imponerende langt det siste halve året. Alt som beveger seg slites veldig på 11000 nm. Bare litt bevegelse, så ryker tau etter noen dager på havet. Reveliner er vanskelig å unngå gnag på. Blir stort sett å passe på å få slitasje på enden av tauet, og kappe ofte. Tipper 3 dager i forholdene du har hatt sliter mer enn en sesong her hjemme på tauene. Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Byttet ut revelinene i New Zealand, og jeg var et par hakk for kjip da vi valgte taukvalitet. Ser bra ut, men ytterstrømpa er myk, og kan uten beskyttelse gnages gjennom i løpet av rundt 36 timer. Vi har sydd på stoff utenfor og teipet kraftig teip rundt det utsatte området, og det har holdt forbruket på et helt ok nivå. Tipper vi har seilt omtrent 1/3 av tiden med fullt storseil, 1/3 med andre rev, og 1/3 med tredje rev. Vi kjøpte lange nok tau til at slitasjen hittil tilsier at vi skal komme oss helt hjem uten å måtte bytte de ut, og godt over 20000 nautiske mil er kanskje ikke så aller verst, tross alt. Vurderer å bytte revelina på Furlexen. Tror den som sitter der i dag er 6mm, og jeg har en god bunt 8mm dyneema liggende. Noen åpenbare grunner til å ikke bruke denne om det er plass på trommelen? Link to post
Chiwas Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Når du snakker om 150 000 kr for 2 personer, er det kunn mat og ting man trenger for 2 personer? jeg regner med det ikke er utstyr osv man trenger til båten også i det Euklid? Link to post
Framtia Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Vedr opplevelser på land... jeg var her en gang, anbefales: http://www.rhinoriverlodge.co.za/ Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Når du snakker om 150 000 kr for 2 personer, er det kunn mat og ting man trenger for 2 personer? jeg regner med det ikke er utstyr osv man trenger til båten også i det Euklid? Tenkte på det som utgifter underveis, så da er jo båten helst utstyrt på forhånd. Link to post
Chiwas Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Det er jo ikke så ille da. Billig i forhold til å bo i Norge for 2 stk Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Jeg har tenkt ca 250,/år. Båt da 43 fot og turen vår er nok litt dyrere mtp fuel Link to post
LeviCorsair Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Må bare si at dette er en helt fantastisk tråd.. og alt er meget vel skrevet av trådstarter. Den reisen er det mange som drømmer om, og jeg har noen planer selv - men det blir om maaaange år (les etter at alle kidsa har flyttet ut) - får lese om andres eventyr og drømme meg bort så lenge... https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Barbaria Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Jeg har tenkt ca 250,/år. Båt da 43 fot og turen vår er nok litt dyrere mtp fuel Vi tenker det samme med en 40 fot båt, så får vi heller bli overrasket om det går mindre. Riktignok 2019 penger så vi heier på den norske krona :) Redigert 8.Desember.2016 av Barbaria (see edit history) Barbaria på tur - Blogg Link to post
Euklid Svart 8.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Leide den minste (og billigste) bilen jeg kom over i et par dager, og freste rundt på grusveier bedre egnet for traktor. Men heller liten bil og stort kamera enn motsatt i områder som dette. Link to post
Barbaria Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Flotte bilder! Og gratulerer med et nytt kontinent. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Er du helt sikker på det med liten bil...om noen av de blir nærgående.. er fortsatt imponert over dine opplevelser.. å også like imponert over din vilje til å dele de med oss. Takk Endelig ble det Bobåt Link to post
shipahoy Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Er du helt sikker på det med liten bil...om noen av de blir nærgående.. For neshorn og elefant er alle biler små... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn