Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts


“To be truly challenging, a voyage, like a life, must rest on a firm foundation of financial unrest. Otherwise, you are doomed to a routine traverse [...]. If you are contemplating a voyage and you have the means, abandon the venture until your fortunes change. Only then will you know what the sea is all about. [...] 

 

The years thunder by, The dreams of youth grow dim where they lie caked in dust on the shelves of patience. Before we know it, the tomb is sealed. Where, then, lies the answer? In choice. Which shall it be: bankruptcy of purse or bankruptcy of life?”

–Sterling Hayden, Wanderer


 

23321508381_85fa41b0c6_c.jpg

 

22776903353_fd46b81290_c.jpg

 

23404070255_499b5f8d15_c.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Anodeforbruket har roet seg mange hakk. Uvisst hvorfor, men vi har jo også beveget oss inn i kaldere farvann der det gror langt mindre. Jeg skiftet anode på propellen sist da båten var på land på Tahiti, og denne var det ikke slitt spesielt mye av sist jeg var under båten.

 

Har vært gjennom koblingsskjemaet for motoren og målt alt som kan måles uten å finne noen feil.

Link to post
Share on other sites

Svaret ditt er som forventet. Forholdet har sin naturlige forklaring. Anoden leverer elektroner til propell og aksling. Dette medfører at propellen går i negativ lading, altså den blir

e- (ligger et lite miustegn etter e'en). Som følge av å miste elektroner, vil anoden gå i pluss og starte å skille ut Zn2+. Disse ionene vil da søke en minus, og propell og aksling er nærmest. I tillegg, og minst like viktig, i og med at propellen er i minus lading, vil den trekke til seg mineraler fra sjøvannet, blant annet Ca2+, magnesium-ioner etc. Disse til sammen lager et tilnærmet diffusjonstett sjikt på metalloverflaten. Og dette i sum gjør at etter en tid bremser anodeforbruket ned. Om også groen minker, vil dette tilsi at propell og aksling er bra passivert.

 

Så, hvis du, når du står på land, gjør deg flid med å høyglanspolere aksling og propell, så vil du se at anodeforbruket galopperer av gåre igjen. Moralen er: 'Slapp av og spill på lag med naturen'. Og så kan du la motoren være i fred. Den er helt sikkert korrekt, og gir ikke strømlekkasje av betydning.

Link to post
Share on other sites

Sterling Hayden kan få sakt det :thumbsup:

 
Angående motor og anoder har jeg alltid skilt motoren, både pluss og minus, fra øvrig strømforsyning, samt koblet fra startbateriet når dette ikke er i bruk. Noen ganger har jeg ikke hatt tilgang til anoder og dette har stort sett gådt bra. Egen bryter til lading av forbruk o.l. fra motoren. Kobles ut så fort det er nok strøm til disse bankene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båt og utstyr har som tidligere nevnt fungert veldig bra, og jeg er fornøyd med det aller meste. Men det betyr ikke at det ikke frister å gjøre ting bedre, og jeg begynner å nærme meg en liste over oppgraderinger som skal skje før vi legger avgårde igjen. Det hjelper på situasjonen at jeg er tilbake i gamlelandet for å bidra litt til statskassens ve og vel – og sannenlig drypper det også litt på meg etter at Siv Jensen har fått sitt.

 

Øverst på agendaen står elektronikk. Per i dag har jeg en Raymarine kartplotter av steinalderårgang, ST60-instrumenter og en Raymarine Evolution autopilot med drivenhet på rattet. Autopiloten trenger en softwareoppgradering for å oppføre seg noenlunde edruelig, men for å få gjort dette må jeg være i besittelse av en moderne plotter. Jeg er uansett lei av at plotteren har det med å miste GPS-posisjonen og ule vilt fra tid til annen, så det å kvitte seg med den er ikke noe stort tap.

 

Jeg har en Digital Yacht iAIS (kun mottager), men denne har av uvisse grunner bestemt seg for å søke nye jaktmarker, og var i grunnen noe fiklete ræl før den døde. Radar har jeg aldri hatt, men jeg har av og til vært litt misunnelig på de som har sett når drittværet er over og hvilken vei som leder ut av bygene. ST60-instrumentene fungerer greit, skjønt jeg nok bør smøre opp vindmåleren.

 

På innkjøpslista har jeg nå satt kartplotter, radar, AIS-transponder og en større autopilot. Vindroret fungerer fint under de aller fleste forhold, og den lille autopiloten er grei nok så lenge en er klar over at drivenhetene ikke varer evig – men selvstyring er ekstremt viktig, og jeg liker tanken på å ha et system som ikke er avhengig av at rattet skal fungere. Om jeg blir nødt til å finne frem nødrorkulten blir det muligens enda dårligere stemning ombord enn da jeg jaktet på ei rotte i Las Palmas.

 

Jeg vet ikke bedre enn at jeg tenker at det er greit å fortsette med Raymarine. En A77-kartplotter sammen med den enkle radarvarianten burde forhåpentligvis gjøre nytten – jeg trenger ikke synden i farger, som det ble sagt på Stortinget da fargefjernsynet kom til landet. Om noen tenker noe annet er det bare å rope ut. (Kan noen forklare hvorfor denne plotteren koster dobbelt så mye som en iPad, men har en skjerm med 800x480 piksler, mot iPadens 2048x1536?) Tenkte å gå for autopiloten med «type 1» lineær drivenhet – skal takle 11 tonn, min burde i teorien veie rundt 6. AIS-transponder kan ikke være hokuspokus, kan like gjerne gå for Raymarine også der, tror jeg.

 

Kloke sjeler vil formodentlig tenke at dette er ting jeg burde gjort før jeg dro på tur, for nå har jeg altså seilt halve jorda rundt med skranglete elektronikk, og bruker uansett pengene. Til dette er det ikke annet å si enn at de har helt rett. Men utover at jeg altså bør angre mine synder, er det noe jeg bør gjøre annerledes når jeg nå skal dra meg selv inn i båtoppgraderingens gleder?

Link to post
Share on other sites

Dersom vindroret fungerer greit (naar det er vind), kan du koble en billig rorkultpilot til vindroret. Vindroret vil fungere som servo, og den lille autopiloten vil greie aa styre en mye stoerre baat enn den var designet for.  Men jeg tror jeg villle hatt dette som backup og ikke erstatning for en skikkelig dimensjonert "primaerpilot".

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte Garmin i Hulda. Rett og slett for å slippe mikk med at ting ikke vil snakke sammen. Garmin omfatter to plottere, ekkolodd, radar og AIS Class B.

 

Og jeg tror ikke Raymarine er noe dårligere enn Garmin. Den garminen jeg har er så treig og dum at det er et ork, gjelder plotterene. Resten er helt flott.

 

Nå er ikke dette helt sant, egentlig. For selve autopiloten er Raymarine. Mens linjærhydraulikken som går rett på roret er Robertson. Og de to snakker utmerket sammen. Dette gir også effekten av to separate styresystmer så langt som at jeg kan styre båten selv om rattet er vekk. Forutsetningen er at vi har strøm til å drive sakene. Og når du beregner effektuttaket, velg 'yrkesvarianten'. Det gjør jeg konsekvent på Hulda, har ikke angret på det. Men det vet du vel, antall nm du har tilbakelagt nå overstiger nok Hulda noen titalls ganger.

 

Det siste jeg har gjort på navigasjonsfronten er å kjøpe et nettbrett med GPS der jeg har lagt inn OpenCPN og noen kart. Kun får å ha en uavhengig backup. Skulle vi få et lyn i masten vil det meste av alt annet være dødt.

 

Og så gleder vi oss til at du kommer om bord igjen og fortsetter reiseskildringen :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal jeg ha strøm nok til alt dette må DuoGen være i full vigør – men det er ikke mer enn et par kulelagre som må til før den er tilbake i sitt ess, så det vil helst gå godt.

 

Største hindring så langt er at alle rimelige plottere ser ut til å kun ha touchskjerm. Nå bruker jeg vanligvis ikke plotter, men dette blir kanskje mer slit enn moro likevel når regnet høljer ned? Kan for så vidt plassere plotteren inne og bruke iPad i vanntett beskyttelse ute.

 

(Bruker primært iPad for navigasjon, og kommer til å fortsette slik. Plotteren skal få vise radar og AIS, men ikke så mye mer.)

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk for trykknapplottere, rett og slett fordi fiskerene i Strömstad hadde gått for touch. Etter kort tid var alle tilbake til trykknapp. Mulig dette var grunnet møkkete og kalde fingre vinterstid. Nå har det vært en utvikling. I dag ville jeg nok gitt touch en ny vurdering. Knottene til Garmin er ikke bra. Kjenner ikke Raymarine.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt iPad 3 med vanntett deksel i noen år nå (Norge og Sverige). For det meste fungerer det bra, men den stoper å virke i for sterk sol, mister noen ganger gps-fix i dårlig vær, og må stå konstant koblet til lading. Jeg fant derfor ut nå at jeg ville ha noe dedikert, og kjøpte forrige B&G Zeus Touch 12'' med både knapper og touch veldig billig herfra:

http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|344|2028688|2028738&id=2935231

For $1200,- mer får du også en 3G-radar.

http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1|344|2028689|2028736&id=2942376

Det er endel forbedringer på nye Zeus2, men for min bruk regner jeg med at den jeg har kjøpt holder i massevis.

PS. Disse er desigent for Navionics+ SD-kort. Selv om produsenten sier at de nå også kan bruke C-map, er visstnok dette veldig buggy.

PPS. Jeg har hørt at endel klager på touchtull i regnvær. Noen snakker om å kunne deaktivere touch, men jeg har foreløpig ikke fått testet om det går.

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Raymarine a77.

Grunnen til at jeg valgte den var WiFi løsningen, søm gjør at jeg har alle funksjoner på iPad som på plotteren,kjekt og sitte hjemme å planlegge rute,å overføre det enkelt til plotteren. Men nå har vel de fleste merker dette.

Monterte en "dings" ITC-5, og koblet de forskjellige giverene til denne å fikk alle dataene inn på plotteren.

Etter siste oppdatering, er det nå mulig å oppdatere plotteren over WiFi.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips. Raymarine blir ikke noe særlig dyrere enn alternativene – plotterne alene koster kanskje litt mer, men i pakke med radarantenne blir prisen spiselig.

 

B&G ser bra ut, men prisen eks MVA er bortimot samme som norsk pris inkludert MVA når en går for varianten med radar – skjønt skjermstørrelsen er mindre. Siden jeg uansett har for vane å bruke iPad til navigasjon gidder jeg ikke legge allverden av ekstra penger i å skulle få en større skjerm. Med Raymarines nye plottere kan jeg jo også bruke iPad som tilleggsdisplay.

 

Har fått et ikke helt uoverkommelig tilbud på plotter med knapp og touchskjerm nå, så lener litt i den retningen. Men godt å høre at andre har erfaring med at det er kurant med touchskjerm i seilbåt – anbefalingen fra Seatronic var klart i retning av å kjøpe noe med knapper, det er visst ikke bare svenske fiskere som har forarget seg over moderniteten.

 

Eneste jeg lurer på nå er om det har noe som helst for seg å gå for modellene med alskens sonarfunksjoner. Å kjøpe slikt for fisking er helt uaktuelt, men vil jeg med slikt kunne oppdage en container eller annen elendighet som flyter foran oss?

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du må opp i utstyr der prisen starter på verdien av båten din. Og mer enn det. Da ville jeg heller satset på en god radar. Selv om radaren min nå har gått ut på dato, grunnet utviklingen, er jeg meget imponert over dingsen. Perfekt sammen med AIS. Selv om containere sjelden er utstyrt med AIS. Men på flatt vann plukker radaren opp fiskebøyer på håndballstørrelse. Og jeg kan se regnbyger, og styre klar.

Link to post
Share on other sites

.B&G ser bra ut, men prisen eks MVA er bortimot samme som norsk pris inkludert MVA når en går for varianten med radar – skjønt skjermstørrelsen er mindre. Siden jeg uansett har for vane å bruke iPad til navigasjon gidder jeg ikke legge allverden av ekstra penger i å skulle få en større skjerm. Med Raymarines nye plottere kan jeg jo også bruke iPad som tilleggsdisplay.

 

du kan bruke Ipad som tilleggs display på B&G også, hvis du kjøper GoFree (wifi'n)...jeg har det ombord.

 

leste på ett annet langtursforum att Navico lagt inn en sperre i sine plottrer i år........så kjøper du en i USA...så funker den bare i Amerikat......

seiler du lenger...så må du kjøpe en tilleggskode for o låse den opp........hvis dette er sant eller bare rykte,,,,vet ikke !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Satser på at eventuelle restriksjoner ikke gjelder for min nygamle:)

B&G Vulcan har innebygget wifi, men den er jo bare touch. Akkutrat disse ekstramodulene har noen fordeler, men gjør de større B&G/Simrad/Lowrance endel dyrere. Zeus 7'' (og 9''?) har innebygget sonarmodul, men til 12'' må det kjøpes egen  modul for å goble til sonarer (dybdemåler derimot kan i det minste kobels rett inn). Forward scan er jo en genial ting de har kommet med, men 8000,- for den og da 7000,- for modulen gidder jeg ikke å bruke. 2000,- for wifimodulen har jeg heller ikke giddet å bruke ennå, (Drøy pris for en ruter med gammeldags teknologi, selv om den nok tåler bedre et maritimt miljø.) Jeg har mange kart på iPaden, så det holder lenge foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg du må opp i utstyr der prisen starter på verdien av båten din. Og mer enn det.

Kom til samme konklusjon etter å ha lest meg litt opp på dette i kveld. Det selges fremoversøkende sonarer i overkommelig prisklasse, men bruksformålet er fisking og overvåking av bunnen foran båten. Satser på at utkikk på dagen og flaks på natta fortsetter å gjøre nytten; det har gått greit for de aller, aller fleste.

 

Jeg vurderer denne nye typen radar fra Raymarine, ser bra ut...

 

http://www.raymarine.com/content/?id=13531

Interessant. Dette forklarer kanskje hvorfor tilbudene jeg har fått har vært nokså overkommelige. Spesielt lav vekt hadde vært kjekt, men jeg tror jeg velger å være for kjip for dette, og turer i vei med den gamle modellen. (Lav vekt er ikke minst praktisk når elendigheten skal i kofferten til New Zealand ...)

 

 

Tipper jeg lander på:

eS75 kartplotter

418HD radar

AIS650 transponder/mottager

Evolution autopilot m/lineær drivenhet

 

Det er sikkert mulig å tenke ut noen glupere løsninger, men jeg har ikke noe ønske om å engasjere meg i dette på fulltid, og jeg har mer enn nok av utgifter som trenger seg på, så det gjelder å holde seg til basismodellene. Jeg vil ha noe som kan installeres kjapt og enkelt når vi kommer ned – lista over andre ugjorte oppgaver er mer enn lang nok. I tillegg er det en stor fordel å ha kjente produkter det er kurant å få support til i de fleste havner.

 

Det kommer til å bli mange måneder med intens seiling for å nå Sør-Afrika før sesongen er på hell i det Indiske Hav. Håper dette utstyret kan være med på å gjøre dette og de to forestående turene over Atlanteren litt enklere. Kanskje vi til og med kan slutte å seile med tre rev i storseilet og en flik genoa ute når middelvind er 13 knop med plutselige squalls på 30-35 knop ...

Link to post
Share on other sites

flotte bilder.

 

Vedr Quantumradaren så ville jeg først og fremst lagt vekt på lavt strømforbruk og at den er lett å starte opp ved behov. Ltt uklart om den også kan vise bilder via Wifi til nettbrett, men det ville jo være supert om man kunne se bilde nede i salongen f.eks.  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...