Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Jeg tror ikke du skal engste deg for særlig mer av det der oppover Vestafrika. Det er skjellru som er den store skrekken.

Skjellru opptrer i stimer når de er i svømmefasen, så det kan godt være at du ikke får noe på i det hele tatt.

Seiler du gjennom en stim, vil garantert noen hundre feste seg. De er kun noen titalls my store i svømmefasen, så du ser dem ikke.

Proffbunnstoff så som Seaforce 30 hadde kanskje vært egnet, men den selges kun i 20 l. spann.

I eksperimenter så har International Trilux 33 vist seg marginalt bedre enn andre mot skjellru.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen bilder av båten under vannlinjen før spyling?

bilde

Tok ikke spesielt mange bilder, men dette viser litt mer. Annet enn de hvite vederstyggelighetene var det et ikke alt for tykt lag grønn pels over mye av skroget.

 

Det der så skremmende ut, hadde dere valgt å heise seil hvis dere hadde vann under kjølen? Min første post her, men er ivrig følger av en super tråd. Takk for at du deler!:)

Tror nok vi – i likhet med de aller fleste andre – hadde blitt, inntil situasjonen ble kritisk. Det ser ut som om de har begynt å få denne siden av åsen under kontroll nå, etter mange timer med kontinuerlig innsats fra tre helikoptre og 120 brannmannskap. Brenner friskt og sprer seg stadig, men det sprer seg bort fra byen.
Link to post
Share on other sites

Det sliter unektelig på båten å seile som vi gjør, og vedlikeholdet vi som oftest begår gjøres for å holde ting i teknisk god stand – estetikken kommer sjelden i første rekke. Kjennes godt å ha gjort en liten innsats også på den fronten – har fjernet det meste av ruststriper og gitt skroget en runde halvhjertet polering (det er grenser for hva jeg gidder uten rett utstyr ...), og båten ser ganske annerledes ut enn ved opptak i går.

 

bilde

bilde

Om jeg hadde hatt en hel vinter til rådighet for båtpuss ville jeg nok lagt en del mer energi i å flikke på detaljene, men det får bli en annen gang.

Link to post
Share on other sites

Båten ble sjøsatt igjen i går. Her blåste det som vanlig 30-35 knop i kastene da vi ble løftet ut, men marinaen her er vant til at det blåser, og rigger opp en «taubåt» for anledningen. Den har en 40hk motor som kan dreies helt rundt, og med 40hk thruster på ~7 tonn båt lar det meste seg gjøre.

 

En drøy uke før båten skulle på land bestilte jeg bunnstoff fra den lokale pusheren, som lovte å ha det inne dagen etter. To dager før vi skulle på land var jeg innom uten at sjefen sjøl var der, men fikk beskjed om at det som var bestilt måtte da ha kommet, intet å bekymre seg for. Dagen etter ble jeg fortalt at bunnstoffet hadde ankommet, men at de hadde fått en annen til å frakte det, uten at de helt husket hvem – men det skulle dukke opp i løpet av den neste timen. Etter å ha løftet båten på land fikk jeg beskjed om at hele Sør-Afrika var utsolgt for Micron-bunnstoff, så dette kunne bli en vanskelig nøtt. Men de klarte i det minste å få tak i SeaJet 033 i løpet av et par timer, håper på det holder noenlunde greit. I mer normale deler av verden ville jeg forlatt butikken i drittsinne og handlet et annet sted, men vi flyter ikke over av gode alternativer her.

 

Endte opp med å levere drivenheten til autopiloten til en lokal Raymarine-reparatør. Å ta den fra hverandre er en enkel nok sak, men det var greit å ha noen som har gjort det før til å vurdere tilstand på gir, belte og børster. Alt utenom beltet er frikjent, så dette blir en billig sjekk. Gir og lagre ser ut som nye, børstene er slitt litt (men ikke nok til at det er verdt å bytte). Ikke så verst etter såpass mange mil, en ganske stor del av de i røffe forhold.

 

Ser ut som om det skal være vær til å komme seg ut herfra rundt midten av neste uke, gleder meg til å komme i gang igjen.

Link to post
Share on other sites

Apropos fremtidige oppdateringer: Framtia og Shipahoy har gjort en framifrå innsats med videreformidling av disse så langt, men de fortjener litt fri. Om noen kan tenke seg å kopiere inn tekstmeldinger/mailer fra de neste par etappene hadde det vært veldig kjekt, send i tilfelle en IM.

 

I første omgang er det snakk om noen få dager herfra til Namibia, antageligvis fra midten av kommende uke – deretter et par uker til St Helena.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...