Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Sitat Euklid 28.05 kl. 17:30 

 

Tredje dag med kuling, det hadde vært helt greit om det roet seg nå. Men vi har omsider klart å snike oss ut av strømvirvelen vi satt fast i.

Har fått tak i strømdata fra to forskjellige modeller, ingen av de ser ut til å reflektere virkeligheten plagsomt godt, men forholdene burde være ok nå.

 

Sola stakk nettopp frem, og værmeldingene lover mindre vind om et par-tre timer, så det er håp i sikte. Dessuten: vi begynner å nærme oss land.

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 29.05 Kl. 16:25

 

Vanligvis pleier jeg å ikke bry meg allverden om noen mil kan spares inn ved å følge storsirkelen eller en eller annen fiffig idé fra ruteberegningen fra FastSeas. Men denne gangen kunne værmeldingene love at vi skulle få rundt 130 mil gratis om vi tok en liten svipptur østover, og jeg bet på. I mitt hode var det en fordel at vi her kunne seile videre østover mot et område uten særlig strøm om det skulle bli behov for det.

Teorien var fin, men begge strømmodellene vi har tilgang på har vært helt på bærtur. Vi hadde store planer om god medstrøm da vi havnet i en strømvirvel med 2-3 knop motstrøm. Kjipt nok i seg selv fordi vi ikke ante hvilken retning vi burde sikte mot for å komme oss ut av det, men det ble gjort noen hakk verre av at vi nå fikk den meldte kulingen og vel så det.

Når 2-3 knop strøm møter 45 knop vind begynner havet å vise muskler. For det meste var det simpelthen en ganske humpete øvelse, men en kort periode var bølgene fryktinngytende store. Vi surfet ned stupbratte 10-12 meter høye bølger som kom med kort mellomrom – følte meg ikke særlig stor da jeg kikket opp på bølgetoppene som var på høyde med mastetoppen. Men bølgene begynte aldri å bryte, og drivankeret som lå ferdigrigget i cockpit fikk fri også denne gangen.

Vinden holdt det gående i knapt fire døgn, og døde endelig bort i natt. Men gleden er kortvarig: i morgen er det igjen meldt et kortvarig blaff av sterk vind. Skulle gjerne ha plassert oss i et område uten særlig strøm før den tid, men det er ikke enkelt når strømkartene kun har alternative fakta å by på. I teorien burde vi ha svak nordlig strøm her vi er nå, i virkeligheten har vi tre knop fra vest – ikke et blivende sted når det er meldt 35 knop fra nordøst. Men uten noen fornuftige data å forholde oss til kan vi ikke gjøre stort annet enn å flykte nordover så raskt som mulig, og håpe på at vi før eller siden kommer ut av dette på den andre siden. Hvis været blir alt for begredelig hiver vi ut drivankeret og venter på at det går over.

Når neste overfart skal planlegges blir det nok til at jeg tegner en rett strek fra A til B, uten videre fiksfakserier. Dette har ikke vært spesielt morsomme dager ombord, og jeg skal være ganske så fornøyd når vi kommer ut på nordsiden av Golfstrømmen. Mye burde være gjort om et døgn, og vi burde ha trivelig vær siste par døgn inn mot land. Vi pleier stort sett å ha glemt alle tilfeller av dårlig vær innen vi kommer frem, kan håpe det gjelder også denne gangen.
 

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 30.05 Kl 10:45

 

Krysset Golfstrømmen i full fart i natt, lange perioder over ti knop. Vi rakk over før sterk nordavind kom inn, men den har tatt oss igjen nå.

Forholdene er ikke så aller verst, men vi får ikke seilt mot Halifax før vinden roer seg, og har sluppet drivankeret for å ta en pause. 

Det ruller bra, men er ellers rolig ombord. Begynte å bli slitne, så det gjør godt med en hvil. 

Link to post
Share on other sites

 

sitat Euklid 30.05 Kl. 22:20

 

Sjøen har roet seg, vindstyrken er halvert, og vi er underveis igjen. Drivankeret ga oss litt sårt tiltrengt nedetid, og vi er klare for innspurten.

 

Angående kursendring: vi endret først kurs for å spurte gjennom Golfstrømmen før nordavinden satt inn. Deretter sto drivankeret for kursvalg.

 

Vindretningen er ikke akkurat ideell, men det skal endre seg ganske snart, og værmeldingene ser greie ut hele veien inn. 

Link to post
Share on other sites

Får si som jeg bruker å si, håper i alt kaoset med store bølger at det ble en liten fotoseanse så vi godvær/sofaseilere forstår hvordan sjøen kan oppføre seg.  Som jeg kan huske er vel dette første gang dere har endret kurs å slengt drivanker pga vær?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for interessant beretning fra "virkeligheten" :-) Ønsker dere noen virkelig gode dager fremover!

 

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Beklager teknisk feil med telefonen min å det ble mangler på forrige sitat Prøver igjen. :-) 

Capt.Yorgoz

 

Sitat Euklid 01.06 Kl. 20:22

 

Seiler gjennom tett tåke, mindre enn 50 meter sikt. Radaren går kontinuerlig, men vi er ganske alene her ute. Flatt vann og svak vind, men det går

Bestemte oss i går kveld for å sikte mot ankomst fredag morgen heller enn å gi gass for å komme inn i kveld, så det er bare stas med sakte seilas.Har en lengre oppdatering på lager, men antenna til satelittelefonen trenger en runde med loddebolten, og det får vente til vi kommer i land.

Loggen rundet nylig 20000 mil fra New Zealand, og vi dro derfra for rett under ett år siden – med vår fart tilsier det omtrent tolv timer seiling om dagen.

Link to post
Share on other sites

Beklager sendrektigheten! Takk til Capt.Yorgoz for storveis hjelp underveis.

 

Vi var bortimot kontinuerlig innhyllet i tåke siste tre døgn. Radaren gikk kontinuerlig, mens temperaturen falt i rekordtempo. Men vi fant veien tross tåke, og det var ikke allverden av trafikk på vei inn til Halifax.

IMG_4567.jpg.47da091e3d20b7a8892b0c9ebd6e3fe3.jpg

 

Det er ikke veldig mange utenlandske båter som kommer hit, og de fleste som kommer er amerikanske. Så både marina og tollere synes det var stas å få langreist besøk. Tollerne klarte å lokke omtrentlig hele livshistorien ut av oss begge to; jeg er usikker på om det var behovet for å sikre grensene eller gleden ved å komme seg bort fra kontoret for en stund som førte til en ekstremt grundig fremferd.

 

IMG_4598.jpg.b22acffb42b55f356e3f5a6ee772da41.jpg

IMG_4602.jpg.6b22ac539df09c072ead2c87b23a569e.jpg

 

Vi har brukt de siste par dagene på å sove ut, vaske klær og hakke bort skjegget som hadde begynt å gro langt over elvens bredd. Det begynner å gå opp for meg at vi er tilbake i en moderne virkelighet, der butikkene har alt og det meste lar seg løse uten allverden av innsats.

 

IMG_4611.jpg.43079b2f0973c6c9c966f6fe5c9e2b49.jpg

 

Planen er å bli i området en drøy uke til, og så begynne å se etter et værvindu for å krysse Atlanteren østover. Vi kommer til å gå litt sydøstover for å unngå is, men iskartene tilsier at det ikke blir allverden av omvei. Hvor vi havner på andre siden vet jeg ikke – hovedtanken er fremdeles Skottland, men vi lar som før været bestemme.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med enda en godt gjennomført havseilas!

Måtte dere få en egen canadisk seilingstillatelse for dette besøket, eller er det bare hvis man skal seile langs kysten man må ha det. tro.

Går det greitt med de store tidevannsforskjellene, er det noe dere må passe  spesielt godt på? ( I tillegg til dybden...:lol: )

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 5/30/2017 at 3.56:

Ser ikke så trivelig ut på havet i dag. Ser at de har endret kursen og seiler med vinden:

Saken var omtrent som så: det blåste fra nord/nordøst, og nord for oss ville vi enten bevegd oss inn i områder med vind mot strøm eller sterk motstrøm (og antageligvis litt av hvert). Så selv om forholdene var noenlunde overkommelige der vi var hadde det ikke allverden for seg å prøve å komme oss nærmere Halifax.

 

Bjørn Løvjomås skrev On 5/31/2017 at 3.04:

Får si som jeg bruker å si, håper i alt kaoset med store bølger at det ble en liten fotoseanse så vi godvær/sofaseilere forstår hvordan sjøen kan oppføre seg.  Som jeg kan huske er vel dette første gang dere har endret kurs å slengt drivanker pga vær?

Foto var nok ikke øverst på agendaen når det herjet som verst, dessverre. Skulle gjerne hatt video av bølgene da de var på sitt mest brutale, men hadde nok med å lure på hvordan dette kom til å gå ... Men selv om det ikke ble noen voldsomt imponerende bilder av bølger i denne omgang kan jeg alltids hoste opp noe rask. Første del er gammel, fra ett eller annet sted mellom New Caledonia og Australia, mens neste del er fra før det blåste opp skikkelig syd for Golfstrømmen.

 

 

Du har helt rett i at drivankeret ikke har vært i bruk før (annet enn en kjapp test), men som nevnt over var det ikke bare bølgene som gjorde at vi endte med den konklusjonen. Jeg har lurt på hvordan drivankeret ville fungere når vi brukte det i ordentlig vær. Konklusjonen så langt er at dette var ganske så uproblematisk, og at alt fungerte som det skulle. Vi hadde ganske høy båtfart når vi slapp drivankeret, og når de første kjeglene var i vannet ble 90 meter tau trekt ut i en voldsom fart. Her gjelder det å holde armer, bein og alt følsomt utstyr klar av tauet, men det ordnet seg greit. Med drivankeret ute kjentes det ut som om båten var festet med en enorm strikk, og hver gang en stor bølge kom bakfra ble vi holdt tilbake med en stødig hånd. Hekken var aldri særlig mange grader fra å peke rett mot vinden.

 

En del har hatt problemer med å få drivankeret ombord igjen etter bruk, denne biten gikk overraskende greit. Jeg ventet til vi bare hadde 15-20 knop vind, og dro det ombord med en av genoavinsjene. Hele prosessen var unnagjort på mindre enn ti minutter, og vi klarte ikke finne noen skader eller slitasje.

 

Propell1 skrev 13 minutes ago:

Gratulerer med enda en godt gjennomført havseilas!

Måtte dere få en egen canadisk seilingstillatelse for dette besøket, eller er det bare hvis man skal seile langs kysten man må ha det. tro.

Går det greitt med de store tidevannsforskjellene, er det noe dere må passe  spesielt godt på? ( I tillegg til dybden...:lol: )

Takk for det. Ikke allverden av byråkrati her når en først har sjekket inn. Vi trengte ingen spesielle tillatelser, og har fått beskjed om at vi ikke trenger å foreta oss noe som helst om vi drar innen en måned.

 

Tidevannsforholdene i Halifax er ganske enkle, det er på innsiden av Nova Scotia forholdene virkelig blir interessante. Vi har gjort prosessen enkel ved å legge igjen båten i Halifax mens vi besøker familie lengre vest. I Bay of Fundy er det 10-12 meter forskjell på høy- og lavvann, og tidevannet borer seg mange kilometer inn i det som ellers er fast grunn. Havnene her er ganske spesielle konstruksjoner, skal se om ikke jeg får tatt et bilde en av de neste dagene. Her er et par fra en strand i området, en kan gå ganske mye lengre utover om en timer det i nærheten av lavvann.

DJI_0010.jpg.a1433476b9b500840eed824a17b3b931.jpg

 

DJI_0001-Edit.jpg.145a86988f4620d9b538fd46e7b34c79.jpg

Link to post
Share on other sites

Imponerende med disse filmene Euklid. Vet jo hvordan bølgene flater helt ut på film og bilder. Høy sjø ser ut som flatt hav ?  Å gøy å lese om din erfaring med drivankeret. Dette hadde du jo rimelig mye arbeid med å sy sammen. Da er det jo ekstra gøy med kjempesuksess. Jeg er imponert

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vi begynner å bli klare til å legge avgårde igjen. Det har gjort godt med en periode på land, og i løpet av dagene vi har vært her har været gått fra nokså kaldt vårvær til bortimot 30 varmegrader. Shortsværet holder neppe hele veien over, men det er en start. Fast Seas varsler fine forhold, med middelvind som aldri overstiger 25 knop og ikke alt for lange perioder med vindstille – ser nesten ut som passatseiling når jeg ser på GRIB-filene, men jeg vet jo utmerket godt at det å seile her oppe er noe annet enn å putle rundt i tropiske farvann.

 

På første del av denne etappen må vi holde oss oppdaterte på iskart. Det ser ikke så verst ut nå, om vi holder oss syd for 41-42 grader nord burde vi gå klar av alt. Ukentlig oppdatering kommer om noen timer, skal bli spennende å se hva som dukker opp. http://ice-glaces.ec.gc.ca/cgi-bin/getprod.pl?prodid=WIS57CT&wrap=1&lang=en

 

Tenkte å som vanlig holde forumet oppdatert underveis, om noen kan ta på seg oppgaven som videreformidler. Vi regner med å bruke rundt tre uker over, men et «vaktskifte» underveis burde ikke være veldig vanskelig om det skulle bli nødvendig.

 

Noen bilder fra siste dagers foreteelser:

IMG_5547.jpg.514b7af67075d16d739b6b1ad381ea8b.jpg

 

IMG_5584.jpg.366045b2f3320dc371429fa7c02fb7c5.jpg

 

IMG_5431.jpg.98bdacdc7b2d084f6e3f322a5888ee4b.jpg

 

IMG_5454.jpg.4daf6edd2bc9f04ef09c2d28d4bf3432.jpg

 

IMG_5522.jpg.6297a0dfc23f37b2258eeaa36273bc78.jpg

 

IMG_5400.jpg.833736ff172238ebd292ce86a5473f56.jpg

 

IMG_5421.jpg.9813b4b45f12d5741154f921eb89fa2b.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi har en deadline i andre enden, og det ville vært helt uforsvarlig å seile vår båt så langt nord før isen har fått en måned til på å smelte. Ellers ville vi nok være veldig fristet til å legge kursen lengre nord. Å seile så langt nord øker naturlig nok risikoen for dårlig vær, men en får jo en drøss ekstra opplevelser i bytte.

 

Vi har fylt vann og diesel, stablet bort et par handlevogner mat (og handlevognene her er fullvoksne amerikanske utgaver), klatret i riggen og byttet motorolje. Begynner å nærme seg kveld, så jeg tror ikke vi gidder å legge ut i kveld, men i morgen tidlig burde vi være underveis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...