Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Hadde en smått surrealistisk opplevelse i går. For første gang siden vi forlot Panama City i midten av april var jeg innom en normal matbutikk. Det var en liten åpenbaring å finne en butikk der de selger langt mer enn pulvermelk og pasta. Sjokket over synet av all denne maten gjorde oss såpass fortumlet at vi ikke visste hvor vi skulle gjøre av oss, og vi klarte såvidt å bruke en hundrelapp før vi følte at det fikk være måte på hvor mye forskjellig en skal handle.

 

Har ankommet Papeete på Tahiti, en storby midt i Stillehavet. Ligger i marina for første gang siden vi gikk gjennom Panama-kanalen, følelsen av å bare kunne gå i land (uten å bli våt i jolleturen på veien inn!) er direkte snodig. Får unnagjort en del jobber på båten her: på tirsdag skal vi opp på land for å ta en skikkelig kikk på ror og rorlager – er ikke interessert i å seile videre før vi vet at dette er ok. Motoren skal få en velfortjent service, og en rigger skal hjelpe meg meg å ta en nærmere kikk på forstaget for å sikre at alt er ok der etter tidligere eskapader. Med dette unnagjort er vi ganske så sikre på at båten skal holde fint frem til New Zealand, der en annen (og langt lengre) liste står for tur.

 

Et lite apropos: jeg har hørt fra andre seilere – spesielt de fra New Zealand – at det er så umulig dyrt å få ting gjort her at jeg ikke måtte så mye som tenke på det. Sveising, mekanisk arbeid og lignende skal verftet vi løfter båten ut av vannet på ha ca $60 i timen for, samme gjelder Volvo-mekaniker med rett stempel. En del av varene her er ganske så dyre, men klarer ikke si jeg er ekstremt sjokkert over disse prisene. Å løfte båten på land koster omtrent det samme som jeg betalte sist jeg gjorde det i Norge.

Link to post
Share on other sites

Har lastet opp en liten videosnutt fra overfarten fra Nuku Hiva til Rangiroa. Dette er dagen etter at jeg oppdaget at roret bevegde seg litt frem og tilbake når båten rullet, så jeg stappet GoPro-kameraet ned i sjøen for å forsøke å skjønne hvor ille tilstanden var. Heldigvis så det slett ikke så galt ut, men jeg var overrasket over hvor stilig det ser ut under vann mens vi er underveis!

 

 

(Jepp, skal få limt på den gummilappen på seildrevet når vi kommer på land. Absurd nok er dette en montering gjort av et Volvo-verksted, for én gangs skyld er det ikke jeg som har blingset.)

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra ut, men lurer på om du kan tjene litt fart på å legge litt mere ballast i baugen. Sånn at akterspeilet slipper. Mulig det blir bedre av at du ikke står på badeplattformen, ikke sikker at det er mere som skal til.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Så bra ut, men lurer på om du kan tjene litt fart på å legge litt mere ballast i baugen. Sånn at akterspeilet slipper. Mulig det blir bedre av at du ikke står på badeplattformen, ikke sikker at det er mere som skal til.

Ikke usannsynlig. Akterkabinen har blitt bod, og der befinner det seg for tiden rundt 150 liter vann, fire dykkerflasker i tillegg til mye annet ræl. Hadde også fulle diesel- og vanntanker da dette ble filmet, og begge disse er et stykke bak i båten. Men uansett er nok båten litt tyngre enn den burde ha vært (ikke noe unikt fenomen for langturbåter ...).

 

Men fart er nå ikke alltid så nøye – her hadde vi faktisk sakket av ganske bevisst, for å komme frem i dagslys (og rett timing i passet) uten å måtte lunte rundt utenfor Rangiroa alt for mange timer. Endte opp med å seile med tre rev i storseilet og stormfokk for å få ned farten, et nokså latterlig syn i 10-12 knop vind. På vei inn hadde vi timet det perfekt med strømmen i passet inn til lagunen i Rangiroa, veien ut var litt mer spennende: medstrøm utover smeller inn i bølger som kommer innover lager baluba også i svært milde forhold. Ikke noe problem, men tilværelsen kan fort bli spennende om en rekker å riste løs litt rusk i tanken som tetter forfilteret.

Link to post
Share on other sites

Den 203 fot lange seilbåten Athos ankret opp rett utenfor oss i Rangiroa. Et ganske imponerende skue der den lå. Senere kom en motorbåt på smått vanvittige 257 fot innom; et ganske artig skue når gjestene forlot denne og privatflyene vinket med vingene rett over mastetoppen vår.

bilde

 

Ankomst i havna i Papeete – første containerhavn på ganske mange mil!

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott skrevet og til inspirasjon for andre   :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord!

 

I morgen skal båten på land for inspeksjon av rorlagre og annen relatert materie. Rorlagrene som sitter på mener jeg er produsert i bronse, usikker på om jeg klarer å finne noen som kan produsere slikt her. Men de produserer lagre i delrin så det suser, så satser på at det lar seg gjøre å komme frem til en grei løsning; problemstillingen er alt annet enn ukjent her, og det virker som om både utstyr og kunnskapsnivå er i orden.

 

Lurer på om jeg skal kline på litt bunnstoff når båten først er oppe. Jeg har ikke tilgang på det samme som ble påført sist (ble sprayet på av proffe), men begge er selvpolerende, så innbiller meg at en bøtte Jotun kommer til å sitte greit. Gi gjerne et hint om jeg er helt på bærtur her. Bunnstoffet som sitter på heter Sigma EcoFlex 540 eller noe slikt, mens jeg har funnet frem en dunk Jotun Non-Stop passe godt bortgjemt i et skott.

Link to post
Share on other sites

Hvis Jotun Non-Stop også er selvpolerende, burde det vel gå greitt? I mitt teoretiske hode er det en stemme som sier at det kanskje ikke er så lurt å smøre hardt bunnstoff utenpå selvpolerende? -Vil det ikke løsne ganske lett når rester av det selvpolerende underlaget blir fuktig? Jeg sier dette mest for å oppfordre andre til å mene noe mer håndfast, jeg har lurt på den problemstillingen før.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Fin tråd!

 

Om den lappen på seglbåtdrevet.

I 2004 hadde me same problemet på vår cat.

Nye frå Yanmar var latterleg dyre, så eg skar til eit par av noko gummi eg fekk tak i.

I staden for å lima, skrudde eg dei fast.

Eg kappa eit par lengder av ei seglspila, og klemte lappane fast.

Dei heng på plass framleis.

Om du gjer noko liknande, pass på å skru heilt i kanten, på skroget, inn mot seglbåtdrevet.

 

Fortsatt god tur.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Båten kom seg greit nok på land, og jeg har ikke klart å komme over noen voldsomt skumle problemer som osmose eller lignende. Lover godt.

 

Rorlagrene blir produsert her av en bedrift med en mildt sagt imponerende maskinpark. I utgangspunktet ble det bestilt i delrin fordi det ville bli vanvittig dyrt å få det produsert i bronse (ting koster allerede mer enn behagelig i Fransk Polynesia; gudene må vite hvordan de lokale har råd til å kjøpe noe som helst). Men de var bortimot tomme for delrin, og valgte å produsere de i bronse til avtalt pris. I morgen skal alt være klart, så blir spennende å se om alt passer.

 

Takk for tips om bunnstoff og gummilappen rundt seildrevet. Vi hadde litt lite bunnstoff til å gjøre en fullstendig jobb, og det kostet omtrent fire ganger så mye å kjøpe bunnstoff her som i mer normale strøk, så velger å utsette hele prosjektet til New Zealand. Hadde vært fint å få på et lite strøk, men er grenser for hva det er verdt å betale for slikt.

 

Sikkert ingen dum tanke å skru inn gummilappen for den som vet hva en gjør, men for min egen del kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til å skulle skru i skroget under vannlina (eller over, for den saks skyld); jeg er ikke spesielt interessert i å få vanninntrengning i laminatet, og velger heller å leve med risikoen for at gummien begynner å flagre igjen. Har limt den på med en polymermasse nå, og har hatt hell med dette tidligere, så kan håpe på at det holder.

 

Prisnivået på importerte varer er tildels vilt høyt her (skulle gjerne hatt et anker til, men når det koster 5-6000 kroner for kjente modleler på 10-15kg er det ikke så fristende likevel), men det vi har fått av betalt hjelp har vært overkommelig priset og godt kvalifisert. Rorlagrene vi får spesialprodusert i løpet av noen dager her er for eksempel billigere enn å kjøpe tilsvarende størrelse fra Jefa i Danmark.

 

Etter å ha bodd noen dager på et verftsområde plassert rett under innflyvningen til flyplassen skal det bli fint å komme tilbake i vannet igjen i løpet av noen dager – det er også uforskammet kaldt her på land, etter å ha vært vant med sjøvann på 27-28 grader som holder temperaturen i båten stabil. Nå i kveld er det nede i 23 grader i salongen kl 22.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du vet du er i tropene når 20 grader virker kaldt om kvelden og badevannet helst bør nerme seg 30 grader før en dypper tåa i det våte element. Skriv mer om ferden og filosofien rundt turen. Interessant lesning som sender meg mange år tilbake i tiden - den gang alt var mye enklere ombord :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har du litt bunnstoff som kan males oppå det gamle hadde jeg malt vannlinja og forkant av kjøl og ror. Her slites det klart fortest. Det er også her det gror mest, vi vasker under regelmessig, så det blir klart mest slitasje her.

 

Takk for bilder og tekst. Mye mimring, frister å kjøpe båt i stillehavet (stillehavet frister mye mer enn caribien). Ut fra det du skriver er mye likt som for 20 år siden (også prisene)

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler reisen med oss Euklid. Enig med deg når det gjelder tempraturen, alt under 23 er kadt . Har Ac'n på soverommet på 24 grader på natta, passe sove tempratur

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Opphold i båt på land er alltid en blandet glede, og det var vanskelig å føle at vi var i et ubesudlet sydhavsparadis da vi trasket rundt på et verftsområde midt blant en drøss industribygg, med en drøss innkommende fly i svært lav høyde over mastetoppene fra fem om morgenen til elleve om kvelden. Men noen dager på land var vel verdt det, for lite er så ubehagelig som å skulle ta for oss de neste par-tre tusen mil uten et rorsystem jeg kan stole på.

 

Nye lagre i bronse ble dreid til, og nå finnes det ikke antydning til slark i systemet. Rorkvadranten ble reparert før avreise, men reparasjonen var i ferd med å si takk for seg, og en nyprodusert sak er så overdimensjonert at det begynner å anta nokså latterlige proposjoner. Sveiseren skjønte at det var hans svirebror i Norge som ikke hadde gjort jobben tilstrekkelig solid, og satte all sin stolthet i å få delene til å sitte sammen så det ikke under noen omstendigheter skulle være mulig å få de fra hverandre uten dynamitt – en ypperlig holdning, inntil han sveiset den viktigste (og dyreste) delen opp ned, under en time etter at vi alle hadde beundret det spesialproduserte vidunderet.

 

Denne elendigheten oppdaget jeg ikke før litt på fire fredag, og helgen ble brukt på å banne over dette og lure på når vi kom til å komme oss på vannet igjen – og hvor mye det ville komme til å koste å rette opp tabben. Fasiten var ganske enkel: mandag kl 11 hang båten i stroppene, etter at mekanisk verksted, sveiser og mekaniker hadde jobbet iherdig siden daggry. Verftet skjønte de hadde gjort en skikkelig brøler, og fakturerte meg for under to timers arbeid etter at mekanikeren alene hadde brukt rundt tre dager, og sveiseren minst 3-4 timer. Det mekaniske verkstedet gjorde alle justeringer lynraskt, uten å forlange ytterligere betaling.

 

Det er mye som er dyrt her – valgte å ikke stoffe båten når jeg så hvor lite vi hadde igjen og hvor dyrt bunnstoffet var – men alt i alt ble dette noenlunde overkommelig, og servicen vi har fått er det svært vanskelig å si noe på.

 

Både båt og mannskap har behov for vedlikehold, og jeg har akkurat operert ut en visdomstann. Når smertene etter det har roet seg sånn passe og vi har ordnet oss noen nye gassflasker planlegger vi å komme oss vestover igjen, først til resten av Society-øyene, før Cook-øyene dukker opp lengre vest. Der har jeg ikke helt bestemt meg for hvor vi sikter, men hvis vinden tillater det er jeg fristet til å gå mot Suwarrow, der det ikke finnes andre fastboende enn to sjeler oppsatt med ansvar for å sørge for at seilere oppfører seg noenlunde ålreit i det som er en nasjonalpark.

 

(Tips til senere langturseilere: skaff flasker i glassfiber, aluminium eller noe annet som ikke ruster, våre lar seg ikke lengre fylle.)

Link to post
Share on other sites

Vi hadde båten på land ved Technimarine i Papeete. Veldig praktisk å ha båten på land midt blant verksteder og båtutstyrsbutikker, men jeg er glad vi ikke tråkket rundt der så alt for mange dagene. Mange båtprosjekter antar en ganske annen dimensjon en eierne opprinnelig hadde tiltenkt, og det finnes nok lykkeligere ansamlinger av seilere enn de som bruker mange uker på dyr båtfiks fra morgen til kveld når de hadde sett for seg late dager i en stille bukt. Det krever en del å holde båten i grei stand med det antallet mil en seiler på langtur, så om en ikke er fortrolig med vedlikeholdsbiten er det kanskje bedre å finne noe annet å ta seg til med.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Et lite videoklipp fra en nylig jolletur på Huahini:

 

Vi er nå på Bora Bora, etter å ha fått riggen sjekket og friskmeldt på Raiatea. Blir her for å dykke og surre rundt noen dager før vi begynner å se etter et passelig værvindu for å komme oss til Cook-øyene.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk Euklid  :thumbsup:  Ikke misunnelig  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...