Jump to content

fikk båten skadet av naboen i marinaen


Bien

Recommended Posts

en enkel ansvarsforsikring dekker skader påført andre sin båt..

 

Nei, den gjør ikke det, selv om det er en farlig utbredt misforståelse!

 

Nøkkelordet er "rettslig erstatningsansvar".

Ifølge sjøloven er man nemlig ikke ansvarlig for en skade som man ikke kan lastes for - og dermed har man ikke noe rettslig erstatningsansvar.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Litt stusselig at den eine av de uheldige båteierene nekter for alt, slik eg forstår så nekter han for å kjenne til skaden. Det blir lett surt på brygga av slik. Alle kan være uheldig. Spill med åpne kort er best :thumbsup:

Ha kasko på egen båt, og slutt å forvent av alle andre har råd til å reparere skader de påfører andre sine båter !!

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Nei, den gjør ikke det, selv om det er en farlig utbredt misforståelse!

 

Nøkkelordet er "rettslig erstatningsansvar".

Ifølge sjøloven er man nemlig ikke ansvarlig for en skade som man ikke kan lastes for - og dermed har man ikke noe rettslig erstatningsansvar.

Så Tryg lyver så di tror det selv? og endatil klarer å skrive det ned i forsikringsvilkåra? den kan jeg nok dra langt inni enn rettsak.

Link to post
Share on other sites

Så Tryg lyver så di tror det selv? og endatil klarer å skrive det ned i forsikringsvilkåra? den kan jeg nok dra langt inni enn rettsak.

 

Det har jeg slett ikke hverken skrevet eller antydet.

Men at de til en viss grad baserer seg på at kundene ikke leser nøye nok, det skal man ikke se bort fra :giggle:

Nøkkelordet er som påpekt: rettslig erstatningsansvar, det er dette de vil dekke seg bak.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Muren Motorsport: Det står i vilkårene til Tryg at Forsikringen omfatter rettslig erstatningsansvar. I følge sjøloven skal hvert skip bære sin skade.

Ingen forsikringsselskap utbetaler penger de ikke er lovfestet til å betale når de tar forbehold om dette i vilkårene.

 

Anbefaler denne artiklen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tforsikring-lovlig-lureri

Link to post
Share on other sites

 

Det har jeg slett ikke hverken skrevet eller antydet.

Men at de til en viss grad baserer seg på at kundene ikke leser nøye nok, det skal man ikke se bort fra :giggle:

Nøkkelordet er som påpekt: rettslig erstatningsansvar, det er dette de vil dekke seg bak.

Har heller ikke antydet att du skrev det.. Men jeg har snakket med Tryg. mtp. å flytte forsikringer. på hus/biler/båter. osv.. å der presiserte jeg problematikken med båtforsikring. "Ansvarsforsikring er godt nok viss du har båt du kan tåle tapet med ved å miste.. Forsikringa dekker skader du eventuelt påfører andre båter." sånn cirka ordrett..

Link to post
Share on other sites

Noen som har vurdert anmeldelse av forsikringsselskap? ;) Nå sier jeg faktisk opp forsikringene mine på båtene.. dette er penger rett ut vinduet..

Om båten din synker ved kai , kanskje en gjestebrygge, og forurensingsfare og kanskje fare for annen trafikk krever heving umiddelbart.... ingen mobilkrane kommer til. Det må lekter og kranebåt på plass... Eg ville beholdt forsikringa ja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra Skipper Worses link: "Hvis vi tar for oss de to eksemplene ovenfor og forutsetter at det er vi som navigerer så klosset at vi renner inn i en annen båt, eller at vi har støtt opp båten for dårlig under opplag og den derved velter og skader nabobåten, vil vi måtte erstatte skadelidtes tap. Dette vil da bli dekket av vår ansvarsforsikring". Ved teknisk svikt i båten blir dette annerledes (f.eks. girvaier som hopper av).

 

Slik jeg forstår dette, så vil ansvarsforsikring til nabobåten (som voldte skaden) kunne tre inn her. En er til last hvis en navigerer så klosset at en renner inn i annen båt.

Link to post
Share on other sites

Og dette er grunnen til at det er kjempefint å ha kamera som en sikkerhet i havnen.. Sikker på at dette ikke finnes? Det gjør det i havnen jeg holder til i hvertfall.

 

Det virker som at folk ikke skiller mellom normer og lover her. Er det ikke rett og slett en selvfølge at vedkommende som hadde dette uhellet gir beskjed om det? Blir for dumt å gjemme seg bak noen paragrafer, og det blir for dumt å si: "Sånn er det bare!" Man skal ikke nødvendigvis bare innrette seg etter alt som er. I Texas kan man få over 60 år i fengsel for å ødelegge en kaktus. Det kan være greit å stille spørsmål ved ting, selv om de ifølge loven allerede står forklart. Hvis ikke blir man fort riiiimelig A4. :)

 

Normer og lover. En lov er en lov, og rimelig vanskelig å rikke på. En norm er hva som er "forventet" av en, på moralsk basis. Den beskrevne situasjonen virker å balansere fint mellom begge. Selvsagt burde disse to snakket om dette. Formalitetene burde kommet i andre omgang.

Link to post
Share on other sites

Om båten din synker ved kai , kanskje en gjestebrygge, og forurensingsfare og kanskje fare for annen trafikk krever heving umiddelbart.... ingen mobilkrane kommer til. Det må lekter og kranebåt på plass... Eg ville beholdt forsikringa ja.

Påhengsmotor på alle båtene. ingen skroggjennomføringer. Jeg overdramatiserer nok. :) har kun ansvar. så utgiftene er ikke di helt store, men vart overraska over att F.eks Tryg kan lyge meg full og samtidig ha sitt på det tørre.. (viss dette er tilfelle) jeg skal ringe til Tryg på Mandag og få di til og sende en Mail på det di sa pr. tlf.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare undres litt over hvorfor det rent juridiske virker å være prioritert foran det rent etiske i slike situasjoner?

 

Problemet er at folk flest er for godt vant.

 

Prinsippet som gjelder stort sett overalt i samfunnet er at man dekker skade på sin egen eiendom, så lenge skaden ikke er forvoldt av andres grove uaktsomme oppførsel.

 

Så er det slik at de fleste kommer borti skader med bil, og på bil gjelder særegne prinsipper om ansvar, og mange tror derfor at det er slik det skal være, noe som er feil.

 

Så tillegger man seg en mening om at det er "uetisk" å ikke gjøre opp for skader man har forårsaket, uavhengig av om skaden skyldes et hendelig uhell eller ikke, og det er selvfølgelig feil.

Loven er helt klinkende klar på at hver mann dekker sitt skip, og således kan det umulig være uetisk å ikke tilby seg å dekke slike skader, tvert i mot vil det være etisk riktig å følge den loven som har vært gjeldende i århundrer, og som gjelder over stort sett hele verden, Sjøloven.

 

Hver enkelt må selvfølgelig gjøre som de vil, men dette med ansvar er strengt tatt noe som henger igjen fra bil, man er ikke erstatningsmessig ansvarlig for hendelige uhell, og det er heller ikke uetisk å ikke tilby seg å dekke slike skader av egen lomme, derimot ville det være realt å gi beskjed om at man har skadet båten, men denne personen var helt sikkert ikke klar over at han uansett ikke var økonomisk ansvarlig, og unnlot derfor å melde i fra om skaden.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener fortsatt at en er "til last", altså ansvarlig forsikringsmessig (ansvar), når en ikke er kompetent til å treffe sin egen bås... Ja, kan skje uhell i form av uberegnelig vind og strøm, men en må jo allikevel gi beskjed. Så får forsikringsselskapene bli enige seg imellom.

 

Eller er det slik at enhver tulling kan bongle rundt som de vil på sjøen, totalt uten ansvar og krav til skikkethet? Må da stilles krav til at en er kapabel til å kjøre båten sånn noenlunde fornuftig?

 

Når det gjelder etikk og moral, så mener jeg det er helt urimelig at en skal la samvittighet og ansvar bli igjen i bilen når en går til båten. Forvolder en skade på annen manns eiendom, forventer jeg at en ordner opp på beste måte, om det nå så skjer til lands eller på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for mange gode meninger,

 

i går har jeg vært litt nedslått fordi trebåten er so fint og original fra 1977 og fordi naboen ikke sa herfra.

 

jeg møter naboen klokka 15.00 i dag ( hvis han kommer ) og vi får se, Jeg opplyser so snart som mulig hvordan det har gått.

 

hilsen Bien

 

det finnes alltid en løsning hvis man vil !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Når det gjelder etikk og moral, så mener jeg det er helt urimelig at en skal la samvittighet og ansvar bli igjen i bilen når en går til båten. Forvolder en skade på annen manns eiendom, forventer jeg at en ordner opp på beste måte, om det nå så skjer til lands eller på sjøen.

Føler sterkt at du lar samvittigheten og ansvaret følge forsikringa og loven, ikke motsatt ;-)

 

Om loven var lik på veien så ville de færreste giddet dekke skader på av egen lomme til en uforsikret dust. Ikke du heller.

 

Om man er tøff/dum nok til å sette verdier på flere hundre tusen på spill for å spare noen tusenlapper så får man vel i grunnen bare ta.ansvaret og trøkken selv.

 

Er ikke forbudt med selvassuranse.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser gjennom denne tråden så ser jeg at jeg av flere her ville ha blitt puttet i kategorien uetisk, umoralsk og det som verre måtte være, men på den annen side sørger jeg alltid for å ha båten/e kaskoforsikret av grunner som klart har fremkommet her mht hva loven sier og hvordan forsikringer fungerer til sjøs mht denne type situasjoner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...